"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Examensarbete Specialpedagogprogrammet, 30 hp

Engelskt namn: Degree Project Special Education Programme

Denna kursplan gäller: 2018-02-19 och tillsvidare

Kurskod: 6SP041

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Specialpedagogik: Avancerad nivå, innehåller examensarbete för masterexamen

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Pedagogiska institutionen, 2010-06-17

Reviderad av: Prefekten, 2017-11-20

Innehåll

Genom deltagandet i kursen får studenten träning och handledning för att självständigt kunna planera, genomföra och rapportera en vetenskaplig studie, i enlighet med vetenskaplig praxis. Teoretiska perspektiv, metodologiska överväganden och etiska aspekter behandlas. Under kursen får studenten erfarenheter av forskningssamhällets traditioner och förhållningssätt, genom exempelvis deltagande i föreläsningar, seminarier och genom upplägg, genomförande och rapportering av egna fältstudier av en självständigt vald problematik av relevans för det specialpedagogiska yrkesutövandet. Genom deltagande i kursaktiviteterna tränas studentens förmåga att systematiskt bearbeta olika former av information, för fördjupad förståelse av den valda specialpedagogiska problematik som den egna studien riktats mot. I uppsatsen ska ett vetenskapligt problem formuleras, undersökas, analyseras, tolkas och diskuteras på ett fördjupat och systematiskt sätt.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse
- visa bred kunskap om det forskningsområde som uppsatsen är en del av
- visa fördjupad kunskap om aktuell forskning, såväl nationell som internationell, av relevans för den problematik som behandlas i uppsatsen
- visa fördjupad kunskap och förståelse för val och användning av teori och metod i vetenskapliga studier

Färdighet och förmåga
- självständigt formulera, systematiskt genomföra och rapportera en studie inom det specialpedagogiska forskningsfältet av relevans för specialpedagogens yrkesroll
- självständigt genomföra och rapportera en teoretiskt förankrad analys av insamlad data

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- diskutera och försvara sitt uppsatsarbete, samt granska, värdera och diskutera medstudenters uppsatser med fördjupad vetenskaplig medvetenhet
- föra en fördjupad diskussion om relevanta samhälleliga och etiska aspekter både i det egna arbetet och vid granskning av medstudenters uppsatsarbete
- självständigt värdera relationen mellan den egna kunskapsproduktionen och befintlig forskning av relevans för det specialpedagogiska fältet

Behörighetskrav

Det specialpedagogiska fältet, 15 hp, eller motsvarande. Därutöver ytterligare godkända kurser om minst 30 hp inom programmet.

Undervisningens upplägg

Kursen bedrivs på distans med inslag av campusförlaggda träffar. Undervisningen sker i form av seminarier, föreläsningar och handledning individuellt och i grupp, på campus och med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.

Examination

Samtliga förväntade studieresultat som avser kunskap och förståelse och färdighet och förmåga examineras genom ett uppsatsarbete (U/G/VG). Även värderingsförmågan att självständigt värdera relationen mellan den egna kunskapsproduktionen och befintlig pedagogisk forskning examineras i uppsatsarbetet. Värderingsförmågan att diskutera och försvara sitt uppsatsarbete samt granska, värdera och diskutera andras uppsatsarbeten med en fördjupad vetenskaplig medvetenhet examineras i uppsatsarbetet och i konferensform, eller individuellt skriftligt och muntligt. (U/G). Detta gäller även för värderingsförmågan att föra en fördjupad diskussion om relevanta samhälleliga och etiska aspekter i relation till det egna uppsatsarbetet och i relation till medstudenters uppsatsarbeten. När det gäller att föra en fördjupad diskussion om relevanta samhälleliga och etiska aspekter i relation till det egna uppsatsarbetet examineras detta dessutom i uppsatsen.

Examinationen sker i slutet av momentet. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, väl godkänd, godkänd eller underkänd. Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform.

För de examinerande inslagen anordnas ett ordinarie examinationstillfälle och ett andra examinationstillfälle i nära anslutning därtill. Därutöver anordnas ett tredje examinationstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända examinationstillfällen för ett visst moment eller del av moment har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.

Handledningsresursen ska primärt nyttjas under den termin då kursen ges men kan också nyttjas under följande termin för efterarbete och eventuella kompletteringar. 

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.

Litteratur

Giltig från: 2018 vecka 8

Samhällsvetenskapliga metoder
Bryman Alan, Nilsson Björn
2., [rev.] uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 690 s. :
ISBN: 978-91-47-09068-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Erikson Martin G.
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 121 s. :
ISBN: 978-91-44-04817-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Att skriva en bra uppsats
Rienecker Lotte, Stray Jørgensen Peter, Hedelund Lis, Lagerhammar Ann
2., [rev. och uppdaterade] uppl. : Malmö : Liber : 2008 : 416 s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-47-08767-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning
Stockholm : Vetenskapsrådet : 2002 : 17 s :
http://195.17.252.28/vrshop_pdf/etikreglerhs.pdf
ISBN: 91-7307-008-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Övrig litteratur väljs i samråd med handledare.