"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Utvärdering, ledarskap och förändringsarbete, 22,5 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Evaluation, Leadership and Developmental Work

Denna kursplan gäller: 2017-11-27 och tillsvidare

Kurskod: 6SP040

Högskolepoäng: 22,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Specialpedagogik: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Pedagogiska institutionen, 2010-12-09

Reviderad av: Prefekten, 2017-11-20

Innehåll

Kursen behandlar teorier om ledarskap, förändringsarbete samt utvärdering och bedömning. I kursen används teorierna som verktyg för att beskriva, analysera och kritisk granska olika mångkulturella miljöer på organisations-, grupp- och individnivå. Kursen omfattar även metoder, modeller och strategier i syfte att identifiera möjligheter och hinder inom det specialpedagogiska fältet samt den egna professionella kunskapsbildningen. Teorier, modeller och strategier för professionella samtal behandlas relaterat till förändringsarbete i specialpedagogiska sammanhang.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten:

  • kunna beskriva och analysera mångkulturella lärmiljöer med fokus på ledarskap, förändringsarbete samt utvärdering på organisations-, grupp- och individnivå
  • känna till, använda och kritiskt granska metoder för kartläggning, pedagogiska utredningar, åtgärdsprogram och annan dokumentation som rör barn/elever inklusive etiska överväganden
  • kunna beskriva, analysera och problematisera barns/elevers fysiska, psykiska och sociala välbefinnande inom ramen för ett utvidgat hälsobegrepp och intersektionalitet
  • förstå och kunna tillämpa grundläggande mätteoretiska begrepp för konstruktion och värdering av instrument
  • förstå och kunna använda olika modeller för utvärdering
  • ha kännedom om kompensatoriska hjälpmedel och kunna kritiskt granska deras användning
  • kunna tillämpa teorier och modeller för professionella samtal vid genomförande och analys av autentiska handledningssamtal i specialpedagogiska sammanhang
  • kunna redogöra för och problematisera strategier för hantering av svåra samtal
  • kunna planera och genomföra en kontextanalys i en pedagogisk verksamhet inom ramen för fallstudium och aktionsforskning
  • kunna beskriva och analysera ett förändringsarbete, alternativt genomföra en egen aktion, i pedagogisk verksamhet med specialpedagogisk relevans samt dokumentera och granska rapporter enligt vetenskaplig praxis
  • kunna reflektera över egen yrkesmässig kunskapsbildning samt identifiera behov av ytterligare kunskap och kompetensutveckling
  • kunna genomföra litteratursökning och uppvisa förmåga att kritiskt granska internationella vetenskapliga artiklar

Behörighetskrav

Godkänd på kursen 6SP038 Det specialpedagogiska fältet, 15 hp

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Hela eller delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska. Undervisningen i vissa kursmoment/delar av moment kan ges på engelska.

Examination

Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera den specialpedagogiska verksamhetens möjligheter och begränsningar samt att använda teoretiska perspektiv och begrepp i beskrivning och analys av specialpedagogisk verksamhet. Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform.

För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie examinationstillfälle och ett andra examinationstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till ett tredje examinationstillfälle. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till examination nästa gång kursen ges. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.

TILLGODORÄKNANDE
Studierektor beslutar om tillgodoräknande på kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.

Litteratur

Giltig från: 2017 vecka 48

Angelöw Bosse
Framgångsrikt förändringsarbete : om individ och organisation i förändring
Stockholm : Natur & kultur : 2010 : 207 s. :
ISBN: 978-91-27-12166-9 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Samhällsvetenskapliga metoder
Bryman Alan, Nilsson Björn
2., [rev.] uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 690 s. :
ISBN: 978-91-47-09068-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Bladini Kerstin
Handledning som verktyg och rum för reflektion : en studie av specialpedagogers handledningssamtal
Karlstad : Institutionen för utbildningsvetenskap : 2004 : [2], vi, 208 s. :
ISBN: 91-85335-33-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Att kartlägga och förbättra skolor : sex typskolor
Blossing Ulf, Nyen Torgeir, Söderström Åsa, Hagen Tønder Anna
Lund : Studentlitteratur : 2012 : 136 s. :
ISBN: 978-91-44-08334-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Frykholm Clas-Uno
Att utvärdera kunskapslyftet : ett servicematerial
Stockholm : Delegationen för kunskapslyftet : [1997] : 28 s. :
http://www.ucer.umu.se/PDF/arbetsrapporter/FrykholmKunskapslyftet.pdf
Obligatorisk

Hammarlund Claes-Otto
Bearbetande samtal : krisstöd, debriefing, stress- och konflikthantering
Stockholm : Natur och kultur : 2001 : 298, [1] s. :
ISBN: 91-27-08480-9 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kullberg Birgitta
Etnografi i klassrummet.
2., [rev.]uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2004 : 243 s. :
ISBN: 91-44-03090-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (s. 91-107, 187-230)

Doing interviews
Kvale Steinar, Flick Uwe
1. ed. : Thousand Oaks, Calif. : Sage Publications : 2007 : 157 p. :
ISBN: 978-0-7619-4977-0 (pb)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lorentz Hans
Skolan som mångkulturell arbetsplats
Studentlitteratur AB : 2009 : 211 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/33158-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 91-44-05150-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lundström Agneta
Lärare och konflikthantering : en undersökande studie ur ett könsperspektiv
Umeå : Fakulteten för lärarutbildning : 2008 : 123 s. :
ISBN: 978-91-7264-595-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Myndigheten för skolutveckling
Att granska och förbättra kvalitet : om kvalitetsutveckling i skola, förskola, skolbarnsomsorg och vuxenutbildning - en översikt över aktuell forskning och utveckling samt dokumenterad erfarenhet
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : Fritzes kundservice [distributör] : [2003] : 144 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1875
ISBN: 91-85128-06-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Myndigheten för skolutveckling
Att lyfta den pedagogiska praktiken : vägledning för processledare
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : Liber distribution : 2008 : 80 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2026
ISBN: 978-91-85589-58-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Myndigheten för skolutveckling
Blick för elevens hälsa, lärande och trygghet - med fokus på elevhälsa och skolutveckling. Slutredovisning av regeringsuppdraget om hälsa, lärande och trygghet. Dnr 2003:989.
2003 :
Obligatorisk
Läsanvisning: [Elektronisk version] http://web.archive.org/web/20041118193544/http://www.skolutveckling.se/publikationer/publ/main?uri=scam%3A%2F%2Fpubl%2F157&cmd=download

Inkludering och måluppfyllelse : att nå framgång med alla elever
Persson Bengt, Persson Elisabeth
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 183 s. :
ISBN: 978-91-47-10088-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Student self-evaluation: What research says and what practice shows.
Rolheiser Carol, Ross John A
11 s. :
http://www.cdl.org/resource-library/articles/self_eval.php
Obligatorisk

Rönnerman Karin
Aktionsforskning i praktiken : förskola och skola på vetenskaplig grund
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 230 s. :
ISBN: 978-91-44-07870-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lärande och skolutveckling : ledarskap för demokrati och meningsskapande
Scherp Hans-Åke, Scherp Gun-Britt
Karlstad : Estetisk-filosofiska fakulteten : 2007 : 373 s. :
ISBN: 91-7063-105-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Stake Robert E.
The art of case study research.
Thousand Oaks, Calif. ; London : Sage : 1995 : 175 s. :
ISBN: 0-8039-5767-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Stensmo Christer
Ledarskap i klassrummet
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 263 s. :
ISBN: 978-91-44-04833-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Strandberg Leif
Bland mentorer, IUP och utvecklingszoner
Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2008 : 138 s. :
ISBN: 978-91-7227-516-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Utbildningsdepartementet
Lärande ledare : ledarskap för dagens och framtidens skola
Stockholm : Utbildningsdep. : 2001 : 52 s. :
http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/3234
Obligatorisk
Läsanvisning: http://www.pedag.umu.se/utbildning/kurslitteratur/index.html

Ärlestig Helene
Communication between principals and teachers in successful schools
Umeå : Pedagogiska institutionen : 2008 : 87 s. :
urn:nbn:se:umu:diva-1927
ISBN: 978-91-7264-671-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (artikel 1 och 2, 31 sidor)

Øvreeide Haldor
Samtal med barn : metodiska samtal med barn i svåra livssituationer
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 256 s. :
ISBN: 978-91-44-05634-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar

Berge, Britt-Marie (2000). Action reseach för gender equity in a late modern society. International Journal of Inclusive Education. 9. [Elektronisk version] http://www.ingentaconnect.com/content/routledg/tied/2001/00000005/F0020002/art00014;jsessionid=19pulfc75c41p.alexandra Berge, Britt-Marie (red.) (2001). Kunskap bryter mönster ? Aktionsforskning är verktyget. Rapport från projektet Vidgade vyer. Östersund: Kommunförbundet och Länstyrelsen i Jämtlands län. (86 sidor) [Elektronisk version] www.kfz.se Eklöf, Hanna (2007). Test-taking motivation and mathematics performance in TIMSS 2003. International Journal of Testing, 7(3), 311-326. Head, George (2003). Effective collaboration: deep collaboration as an essential element of learning process. Journal of Educational Enquiry, 4(2). (15 sidor) Henriksson, Widar & Wolming, Simon (1998). Academic performance in four study programmes: a comparison of students admitted on the basis of GPA and SweSAT-scores with and without credits for work experience. Scandinavian Journal of Educational Research, 42(2), 135-150. Lendahls Rosendahl, B. & Rönnerman, K. (2005). Med fokus på handledning i skolors förändringsarbete. Pedagogisk forskning i Sverige, 10(01), 35-51. Vetenskapsrådet. Codex. Forskning som involverar människor. (3 sidor) [Elektronisk version] http://www.codex.uu.se/oversikter/manniskor/manniskor.html Åsberg, Rodney (2001). Det finns inga kvalitativa metoder - och inga kvantitativa heller för den delen. Pedagogisk forskning i Sverige, Årgång 6, Nr 4, 270-290. Vetenskapliga artiklar tillkommer.