Engelskt namn: Processes in Practice in the Field of Special Needs
Denna kursplan gäller: 2018-02-19 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2018-02-19
Kursplan för kurser med start mellan 2010-08-30 och 2018-02-18
Kurskod: 6SP039
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Specialpedagogik: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Pedagogiska institutionen, 2010-06-17
Reviderad av: Prefekten, 2017-11-20
Kursen tar sin utgångspunkt i diskussioner om skola och utbildning utifrån aspekter av social rättvisa, mänskliga rättigheter samt hälsa och kunskap. Den specialpedagogiska praktiken granskas genom perspektivisering och kritisk analys som en förutsättning för etisk reflektion.
I kursen studeras olika förståelser av identitetskategorier såsom funktionsnedsättning, kön, etnicitet, social klass och ålder samt hur dessa iscensätts och interagerar i pedagogiska praktiker. Vidare behandlas olika kunskapsformer, lärande och bedömning. Hälsobegreppet beskrivs, analyseras och granskas kritiskt liksom förebyggande och hälsobefrämjande arbete. Förhållningssätt, värderingar och självkännedom problematiseras i relation till uppdraget och den specialpedagogiska professionen med tonvikt på värdegrundsfrågor. Centrala begrepp är etiska principer, empati, och delaktighet samt kränkning och diskriminering.
Intervju som forskningsmetod studeras, genomförs och problematiseras. Särskilt uppmärksammas problemformulering och forskningsetiska principer.
För godkänd kurs skall den studerande kunna:
Antagen till Specialpedagogprogrammet eller Speciallärarprogrammet.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, handledning samt fältstudier. Delar av undervisningen ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Examinerande inslag är obligatoriska.
Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform.
För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie examinationstillfälle och ett andra examinationstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till ett tredje examinationstillfälle. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till examination nästa gång kursen ges. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
TILLGODORÄKNANDE
Studierektor beslutar om tillgodoräknande på kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.
Benjamin Shereen
Reproducing traditional femininities? : the social relations of "special educational needs" in a girls' comprehensive school
Ingår i:
Gender and education.
Abingdon : Carfax : 1989- :
Obligatorisk
Läsanvisning: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/0954025022000010730
Samhällsvetenskapliga metoder
Bryman Alan, Nilsson Björn
2., [rev.] uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 690 s. :
ISBN: 978-91-47-09068-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Erikson Martin G.
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 121 s. :
ISBN: 978-91-44-04817-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hedlin Maria
Lilla genushäftet 2.0
Linnéuniversitetet: Växjö: Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap : 2010 :
Fulltext
Obligatorisk
Hälsa, lärande och trygghet : regeringens proposition 2001
Stockholmb Utbildningsdep. 2001 : Utbildningsdep. 2001 : 2001 : 79 s. :
http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/1650
Obligatorisk
Utvecklingsstörning, samhälle och välfärd
Ineland Jens, Molin Martin, Sauer Lennart
2., [rev.] uppl. : Malmö : Gleerup : 2013 : 224 s. :
ISBN: 9789140685933
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar/Del III läses.
Ineland Jens
Mäta hälsa, levnadsvanor och livsvillkor hos personer med utvecklingsstörning : teoretiska och metodologiska perspektiv och överväganden
Östersund : 2013 : 37 s. (PDF) :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-68437
Obligatorisk
Jobér Anna
Social klass i skolan : det kompensatoriska uppdraget
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2015 : 166 s. :
ISBN: 978-91-27-13936-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Korp Helena
Kunskapsbedömning : vad, hur och varför? : [kunskapsöversikt]
Stockholm : Skolverket : 2011 : 133 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2666
ISBN: 9789186529567
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Den kvalitativa forskningsintervjun
Kvale Steinar, Brinkmann Svend, Torhell Sven-Erik
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur AB : 2009 : 370 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/3314-02/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 91-44-05598-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Elmeroth Elisabeth
Normkritiska perspektiv : i skolans likabehandlingsarbete
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 135 s. :
ISBN: 978-91-44-07945-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Schmauch Ulrika
Den osynliga vardagsrasismens realitet
Umeå : Sociologiska institutionen : 2006 : [11], 214, [13] s. :
ISBN: 91-7264-044-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (s.9-40)
Säljö Roger
Lärande och kulturella redskap : om lärprocesser och det kollektiva minnet
Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2005 : 272 s. :
ISBN: 91-7227-443-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ungdomar och identitet
Frisén Ann, Hwang Philip
1. utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2006 : 239, [1] s. :
ISBN: 91-27-09638-6 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Utvärdering och bedömning i skolan : för vem och varför?
Hult Agneta, Olofsson Anders
Andra utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : 2017 : 198 sidor :
ISBN: 978-91-27-81797-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Introduktion, kap. 3, kap. 8 och kap. 11
Dessutom tillkommer aktuella läroplaner, några artiklar och rapporter.