"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Kunskapsbedömning i Särskolan/Gymnasiesärskolan och Särvux. Lärarfortbildning, 15 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Assesment for Compusory School and Special Adult Education

Denna kursplan gäller: 2009-08-24 och tillsvidare

Kurskod: 6SP034

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Specialpedagogik: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Samhällsvetenskaplig fakultet, 2009-06-15

Innehåll

I kursen studeras kunskapsbedömning och betygssättning, med utgångspunkt i kvalitetsbegrepp, bedömningens syfte, samt lärandemål. Särskilt fokuseras återkoppling av bedömningsresultatet till elever och föräldrar utifrån etiska och kommunikativa aspekter samt elevers delaktighet i bedömningsprocessen. I kursen bearbetas innehållet i de nationella styrdokumenten för verksamheten i grund,- gymnasiesärskolan och särvux med utgångspunkt i relevanta teorier och begrepp.

Förväntade studieresultat

Efter godkänd kurs skall deltagarna: • kunna redogöra för, problematisera och kritiskt granska styrdokumentens kunskapssyn och kunskapskvalitet utifrån relevanta begrepp och teorier • kunna exemplifiera styrdokumentens mål i relevant undervisningsinnehåll, arbetssätt och lämpliga bedömningsformer inom en ämnesgrupp • vara insatta i, reflektera och kunna analysera olika sätt att bedöma kunskapskvaliteter och kunskapsprogression samt kunna avgöra värdet av bedömningsformer för olika syften • kunna redogöra för och problematisera elevers delaktighet i bedömningsprocesser i syfte att eleven skall se sitt eget lärande

Behörighetskrav

De studerande skall vara anställda av skolhuvudman och vara verksamma lärare i grund- och gymnasiesärskolan eller lärare inom grundskolan som har elever inskrivna i särskolan i sina grupper, eller vara lärare inom särvux och ha lärar-, förskollärar- eller fritidspedagogutbildning.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, litteraturstudier och skrivuppgifter i enlighet med en särskild studieguide. Varje deltagare ska fördjupa sig i och problematisera något ämne i ämnesgrupperna ( Sv/So/Eng, Ma/No, Praktisk Estetisk/karaktärsämnen, Kommunikation/Verklighetsuppfattning). Deltagarna genomför och dokumenterar ett utvecklingsarbete som ska syfta till att omsätta läro- och kursplanernas mål, bedömning och betygssättning för att kvalitetssäkra den egna verksamheten. I fältstudier omsätts förvärvade kunskaper under kursens gång. Under kursen används en Webb- baserad nätplattform för handledning, diskussion och distribution av kursmaterial. Kursdeltagarna ska ha tillgång till Internetanslutning. Utvärdering genomförs efter genomgången kurs. Kursen ges med fördröjd studietakt. Vid två tillfällen samlas kursdeltagarna på Umeå universitet.

Examination

Examination sker genom skriftlig redovisning av enskilda uppgifter, muntlig redovisning och gruppövningar. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos Prefekten begära att annan lärare utses som examinator. För betyget väl godkänt läggs i bedömningen särskilt vikt vid den studerandes förmåga att utifrån kursens innehåll självständigt göra kritiska granskningar och analyser. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av den betygsättande läraren. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Umeå School of Education. Blankett för ansökan www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

  • Giltig från: 2009 vecka 36

    Asp-Onsjö Lisa
    Åtgärdsprogram - dokument eller verktyg? : En fallstudie i en kommun. Avhandling för doktorsexamen. Göteborg studies in educational sciences 248.
    Göteborgs universitet. Actauniversitatis gothoburgensis : 2006 :

    Handbok i kvalitativ analys
    Fejes Andreas, Thornberg Robert (red.)
    Stockholm : Liber : 2009 : 240 s. :
    ISBN: 91-47-08476-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Grundskola för bildning : kommentarer till läroplan, kursplaner och betygskriterier
    Stockholm : Statens skolverk : 1996 : 39 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=156
    ISBN: 91-88373-44-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    The power of feedback
    Hattie John, Timperley Helen
    Review of Educational Research 77(1) : 2007 : 81-112 :

    Utvecklingsstörning, samhälle och välfärd
    Ineland Jens, Molin Martin, Sauer Lennart
    Gleerups : 2009 : 208 s. :
    ISBN: 91-40-65173-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Mellan normalitet och avvikelse - om skolans insatser för barn och ungdomar i behov av särskilt stöd
    Isaksson J, Lindqvist R, Bergström E
    2007 :

    School problems or individual shortcomings? A study of individual educational plans in Sweden. European Journal of Special Needs Education. Vol. 22, No. 1, pp.75-91
    Isaksson Joakim, Lindqvist Rafael, Bergström Erik
    2007 :

    Funktionshinder, kultur och samhälle.
    Lindqvist Rafael, Sauer Lennart
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 245 s. :
    http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32596-01/height/320/width/320/bild.jpg
    ISBN: 978-91-44-01493-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Myndigheten för skolutveckling
    Att granska och förbättra kvalitet : om kvalitetsutveckling i skola, förskola, skolbarnsomsorg och vuxenutbildning - en översikt över aktuell forskning och utveckling samt dokumenterad erfarenhet
    Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : Fritzes kundservice [distributör] : [2003] : 144 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1875
    ISBN: 91-85128-06-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nyström P.
    Rätt mätt på prov : om validering av bedömningar i skolan
    Umeå : Univ. : 2004 : 54 s. (Valda delar, nedladdningsbar) :
    urn:nbn:se:umu:diva-198
    ISBN: 91-7305-609-X
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Orlenius Kennert
    Värdegrunden - finns den?
    1. uppl. : Hässelby : Runa : 2001 : 232 s. :
    ISBN: 91-88298-53-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Persson B
    Specialpedagogik och dokumentation i en skola för alla. En fråga om likvärdighet, rättvisa eller rättigheter? Utbildning & Demokrati, 13(2), 97-113. http://www.oru.se/oruupload/Institutioner/Pedagogik/Dokument/Utbildning%20&%20Demokrati/nr2_2004/Persson.pdf
    2004 :

    Rönnerman Karin
    Utvecklingsarbete : en grund för lärares lärande.
    Lund : Studentlitteratur, 1998 : 127 s. :
    ISBN: 91-44-00186-X
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skolverket
    Bildning och kunskap: särtryck ur Läroplanskommitténs betänkande Skola för bildning (SOU 1992:94)
    Stockholm : Statens skolverk: Liber distribution : 1994 : 85 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=135
    ISBN: 91-88372-80-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Individuella utvecklingsplaner som fenomen i tiden, samhället och skolan. Utbildning & Demokrati, 15(3), 31-60. http://www.oru.se/oru-upload/Institutioner/Pedagogik/Dokument/Utbildning%20&%20Demokrati/Nr%203%202006/Vallberg_[1]...pdf
    Vallberg Roth, Månsson A
    2006 :

    Individuella utvecklingsplaner som uttryck för reglerad barndom. Likriktning med variation. Pedagogisk Forskning i Sverige, 13(2)81-102 : http://www.ped.gu.se/biorn/journal/pedfo/pdf-filer/wallroth_maansson13_2.pdf
    Vallberg Roth, Månsson A
    2008 :

  • Giltig från: 2009 vecka 35

    Andreasson Ingela
    Elevplanen som text - om identitet, genus, makt och styrning i skolans elevdokumentation
    Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 2007 : 219 s. :
    ISBN: 978-91-7346-600-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Asp-Onsjö Lisa
    Åtgärdsprogram - dokument eller verktyg? : En fallstudie i en kommun. Avhandling för doktorsexamen. Göteborg studies in educational sciences 248.
    Göteborgs universitet. Actauniversitatis gothoburgensis : 2006 :

    Skolutvecklingens många ansikten
    Berg Gunnar, Scherp Hans-Åke
    Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : Liber distribution : 2003 : 299 s. :
    ISBN: 91-85128-15-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Utvecklingsstörning, samhälle och välfärd
    Ineland Jens, Molin Martin, Sauer Lennart
    Gleerups : 2009 : 208 s. :
    ISBN: 91-40-65173-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Korp H.
    Kunskapsbedömning : hur, vad och varför.
    Stockholm : (Forskning i fokus, nr. 13). Myndigheten för skolutveckling, 2003 (Nedladdningsbar) :
    ISBN: 91-85128-05-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Myndigheten för skolutveckling
    Att granska och förbättra kvalitet : om kvalitetsutveckling i skola, förskola, skolbarnsomsorg och vuxenutbildning - en översikt över aktuell forskning och utveckling samt dokumenterad erfarenhet
    Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : Fritzes kundservice [distributör] : [2003] : 144 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1875
    ISBN: 91-85128-06-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Orlenius Kennert
    Värdegrunden - finns den?
    1. uppl. : Hässelby : Runa : 2001 : 232 s. :
    ISBN: 91-88298-53-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Rönnerman Karin
    Utvecklingsarbete : en grund för lärares lärande.
    Lund : Studentlitteratur, 1998 : 127 s. :
    ISBN: 91-44-00186-X
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Individuella utvecklingsplaner som fenomen i tiden, samhället och skolan. Utbildning & Demokrati, 15(3), 31-60. http://www.oru.se/oru-upload/Institutioner/Pedagogik/Dokument/Utbildning%20&%20Demokrati/Nr%203%202006/Vallberg_[1]...pdf
    Vallberg Roth, Månsson A
    2006 :

    Individuella utvecklingsplaner som uttryck för reglerad barndom. Likriktning med variation. Pedagogisk Forskning i Sverige, 13(2)81-102 : http://www.ped.gu.se/biorn/journal/pedfo/pdf-filer/wallroth_maansson13_2.pdf
    Vallberg Roth, Månsson A
    2008 :

    Övrigt

    Artiklar och kompendium tillkommer

    Valbar facklitteratur ca 600 sidor väljs i samråd med handledaren