Engelskt namn: Assesment for Compusory School and Special Adult Education
Denna kursplan gäller: 2009-08-24 och tillsvidare
Kurskod: 6SP034
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Specialpedagogik: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Samhällsvetenskaplig fakultet, 2009-06-15
I kursen studeras kunskapsbedömning och betygssättning, med utgångspunkt i kvalitetsbegrepp, bedömningens syfte, samt lärandemål. Särskilt fokuseras återkoppling av bedömningsresultatet till elever och föräldrar utifrån etiska och kommunikativa aspekter samt elevers delaktighet i bedömningsprocessen. I kursen bearbetas innehållet i de nationella styrdokumenten för verksamheten i grund,- gymnasiesärskolan och särvux med utgångspunkt i relevanta teorier och begrepp.
Efter godkänd kurs skall deltagarna: kunna redogöra för, problematisera och kritiskt granska styrdokumentens kunskapssyn och kunskapskvalitet utifrån relevanta begrepp och teorier kunna exemplifiera styrdokumentens mål i relevant undervisningsinnehåll, arbetssätt och lämpliga bedömningsformer inom en ämnesgrupp vara insatta i, reflektera och kunna analysera olika sätt att bedöma kunskapskvaliteter och kunskapsprogression samt kunna avgöra värdet av bedömningsformer för olika syften kunna redogöra för och problematisera elevers delaktighet i bedömningsprocesser i syfte att eleven skall se sitt eget lärande
De studerande skall vara anställda av skolhuvudman och vara verksamma lärare i grund- och gymnasiesärskolan eller lärare inom grundskolan som har elever inskrivna i särskolan i sina grupper, eller vara lärare inom särvux och ha lärar-, förskollärar- eller fritidspedagogutbildning.
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, litteraturstudier och skrivuppgifter i enlighet med en särskild studieguide. Varje deltagare ska fördjupa sig i och problematisera något ämne i ämnesgrupperna ( Sv/So/Eng, Ma/No, Praktisk Estetisk/karaktärsämnen, Kommunikation/Verklighetsuppfattning). Deltagarna genomför och dokumenterar ett utvecklingsarbete som ska syfta till att omsätta läro- och kursplanernas mål, bedömning och betygssättning för att kvalitetssäkra den egna verksamheten. I fältstudier omsätts förvärvade kunskaper under kursens gång. Under kursen används en Webb- baserad nätplattform för handledning, diskussion och distribution av kursmaterial. Kursdeltagarna ska ha tillgång till Internetanslutning. Utvärdering genomförs efter genomgången kurs. Kursen ges med fördröjd studietakt. Vid två tillfällen samlas kursdeltagarna på Umeå universitet.
Examination sker genom skriftlig redovisning av enskilda uppgifter, muntlig redovisning och gruppövningar. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos Prefekten begära att annan lärare utses som examinator. För betyget väl godkänt läggs i bedömningen särskilt vikt vid den studerandes förmåga att utifrån kursens innehåll självständigt göra kritiska granskningar och analyser. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av den betygsättande läraren. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Umeå School of Education. Blankett för ansökan www.umu.se/blankett/SA
Asp-Onsjö Lisa
Åtgärdsprogram - dokument eller verktyg? : En fallstudie i en kommun. Avhandling för doktorsexamen. Göteborg studies in educational sciences 248.
Göteborgs universitet. Actauniversitatis gothoburgensis : 2006 :
Handbok i kvalitativ analys
Fejes Andreas, Thornberg Robert (red.)
Stockholm : Liber : 2009 : 240 s. :
ISBN: 91-47-08476-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Grundskola för bildning : kommentarer till läroplan, kursplaner och betygskriterier
Stockholm : Statens skolverk : 1996 : 39 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=156
ISBN: 91-88373-44-4
Se Umeå UB:s söktjänst
The power of feedback
Hattie John, Timperley Helen
Review of Educational Research 77(1) : 2007 : 81-112 :
Utvecklingsstörning, samhälle och välfärd
Ineland Jens, Molin Martin, Sauer Lennart
Gleerups : 2009 : 208 s. :
ISBN: 91-40-65173-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Mellan normalitet och avvikelse - om skolans insatser för barn och ungdomar i behov av särskilt stöd
Isaksson J, Lindqvist R, Bergström E
2007 :
School problems or individual shortcomings? A study of individual educational plans in Sweden. European Journal of Special Needs Education. Vol. 22, No. 1, pp.75-91
Isaksson Joakim, Lindqvist Rafael, Bergström Erik
2007 :
Funktionshinder, kultur och samhälle.
Lindqvist Rafael, Sauer Lennart
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 245 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32596-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-01493-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Myndigheten för skolutveckling
Att granska och förbättra kvalitet : om kvalitetsutveckling i skola, förskola, skolbarnsomsorg och vuxenutbildning - en översikt över aktuell forskning och utveckling samt dokumenterad erfarenhet
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : Fritzes kundservice [distributör] : [2003] : 144 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1875
ISBN: 91-85128-06-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Nyström P.
Rätt mätt på prov : om validering av bedömningar i skolan
Umeå : Univ. : 2004 : 54 s. (Valda delar, nedladdningsbar) :
urn:nbn:se:umu:diva-198
ISBN: 91-7305-609-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Orlenius Kennert
Värdegrunden - finns den?
1. uppl. : Hässelby : Runa : 2001 : 232 s. :
ISBN: 91-88298-53-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Persson B
Specialpedagogik och dokumentation i en skola för alla. En fråga om likvärdighet, rättvisa eller rättigheter? Utbildning & Demokrati, 13(2), 97-113. http://www.oru.se/oruupload/Institutioner/Pedagogik/Dokument/Utbildning%20&%20Demokrati/nr2_2004/Persson.pdf
2004 :
Rönnerman Karin
Utvecklingsarbete : en grund för lärares lärande.
Lund : Studentlitteratur, 1998 : 127 s. :
ISBN: 91-44-00186-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolverket
Bildning och kunskap: särtryck ur Läroplanskommitténs betänkande Skola för bildning (SOU 1992:94)
Stockholm : Statens skolverk: Liber distribution : 1994 : 85 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=135
ISBN: 91-88372-80-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Individuella utvecklingsplaner som fenomen i tiden, samhället och skolan. Utbildning & Demokrati, 15(3), 31-60. http://www.oru.se/oru-upload/Institutioner/Pedagogik/Dokument/Utbildning%20&%20Demokrati/Nr%203%202006/Vallberg_[1]...pdf
Vallberg Roth, Månsson A
2006 :
Individuella utvecklingsplaner som uttryck för reglerad barndom. Likriktning med variation. Pedagogisk Forskning i Sverige, 13(2)81-102 : http://www.ped.gu.se/biorn/journal/pedfo/pdf-filer/wallroth_maansson13_2.pdf
Vallberg Roth, Månsson A
2008 :
Andreasson Ingela
Elevplanen som text - om identitet, genus, makt och styrning i skolans elevdokumentation
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 2007 : 219 s. :
ISBN: 978-91-7346-600-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Asp-Onsjö Lisa
Åtgärdsprogram - dokument eller verktyg? : En fallstudie i en kommun. Avhandling för doktorsexamen. Göteborg studies in educational sciences 248.
Göteborgs universitet. Actauniversitatis gothoburgensis : 2006 :
Skolutvecklingens många ansikten
Berg Gunnar, Scherp Hans-Åke
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : Liber distribution : 2003 : 299 s. :
ISBN: 91-85128-15-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Utvecklingsstörning, samhälle och välfärd
Ineland Jens, Molin Martin, Sauer Lennart
Gleerups : 2009 : 208 s. :
ISBN: 91-40-65173-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Korp H.
Kunskapsbedömning : hur, vad och varför.
Stockholm : (Forskning i fokus, nr. 13). Myndigheten för skolutveckling, 2003 (Nedladdningsbar) :
ISBN: 91-85128-05-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Myndigheten för skolutveckling
Att granska och förbättra kvalitet : om kvalitetsutveckling i skola, förskola, skolbarnsomsorg och vuxenutbildning - en översikt över aktuell forskning och utveckling samt dokumenterad erfarenhet
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : Fritzes kundservice [distributör] : [2003] : 144 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1875
ISBN: 91-85128-06-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Orlenius Kennert
Värdegrunden - finns den?
1. uppl. : Hässelby : Runa : 2001 : 232 s. :
ISBN: 91-88298-53-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Rönnerman Karin
Utvecklingsarbete : en grund för lärares lärande.
Lund : Studentlitteratur, 1998 : 127 s. :
ISBN: 91-44-00186-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Individuella utvecklingsplaner som fenomen i tiden, samhället och skolan. Utbildning & Demokrati, 15(3), 31-60. http://www.oru.se/oru-upload/Institutioner/Pedagogik/Dokument/Utbildning%20&%20Demokrati/Nr%203%202006/Vallberg_[1]...pdf
Vallberg Roth, Månsson A
2006 :
Individuella utvecklingsplaner som uttryck för reglerad barndom. Likriktning med variation. Pedagogisk Forskning i Sverige, 13(2)81-102 : http://www.ped.gu.se/biorn/journal/pedfo/pdf-filer/wallroth_maansson13_2.pdf
Vallberg Roth, Månsson A
2008 :
Artiklar och kompendium tillkommer
Valbar facklitteratur ca 600 sidor väljs i samråd med handledaren