"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Nordisk kurs i specialpedagogik för yrkeslärare/lärare i gymn. yrkesförberedande prog. eller motsv. Lärarfortbildning, 45 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Nordic Course in Special Education for Vocational Teachers in upper secondary school - vocational oriented programmes

Denna kursplan gäller: 2009-08-24 och tillsvidare

Kurskod: 6SP033

Högskolepoäng: 45

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Specialpedagogik: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Samhällsvetenskaplig fakultet, 2009-06-15

Innehåll

Innehållet är uppdelat i fem delmoment enligt följande: Moment 1. Introduktion av det specialpedagogiska forskningsfältet Det specialpedagogiska forskningsfältet och relationen specialpedagogik / pedagogik behandlas med inslag av jämförande aspekter mellan de tre nordiska länderna Moment 2. Teorier, begrepp och värdegrundsfrågor inom specialpedagogik Aktuella teorier och centrala värdegrundsfrågor inom specialpedagogik problematiseras såsom etik i specialpedagogiskt arbete, inkludering på individ, grupp och organisationsnivå, samspelsfaktorers betydelse för lärandet. Därutöver bearbetas också klass, kön och etnicitet relaterat till lärande och specialpedagogik. Moment 3. Ramfaktorer för specialpedagogiskt arbete inom gymnasieskolan Det specialpedagogiska uppdraget i gymnasiala yrkesutbildningar /motsvarande bearbetas med fokus på likheter och skillnader mellan Finland, Norge och Sverige. Därutöver behandlas skolans styrning och effekter på respektive lands arbete med specialpedagogiska frågor. I kursen ingår också specialpedagogiska frågor riktade mot arbetsplatsförlagt lärande (APL). Moment 4. Hinder och stöd för elevers lärande Generella, specifika och sammansatta hinder betingade av lärmiljö och / eller individuella svårigheter bearbetas liksom specialpedagogiska verktyg som stöd för elevens lärande. Kartläggningsmetoder, åtgärdsprogram, individuella utvecklingsplaner och utvecklingssamtal analyseras liksom former för dokumentation, bedömning och betygsättning Moment 5. Verktyg för utvecklingsarbete i praxisfältet Centrala teorier och begrepp som skolutveckling, utvecklingsarbete, aktionslärande och aktionsforskning bearbetas som grund för ett kommande självständigt arbete. Arbetet tar sin utgångspunkt i den studerandes praktik och syftar till att problematisera och utveckla verksamheten. Datainsamlingsmetoder och verktyg för vetenskaplig analys i linje med praxisnära forskning / utveckling bearbetas liksom förmågan att kritiskt kunna granska vetenskaplig text.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna: • beskriva och analysera aktuella diskurser inom specialpedagogik och rådande specialpedagogiskt paradigm och relatera dessa till det egna praxisfältet samt känna till övriga nordiska länders specialpedagogiska verksamhet • redogöra för centrala teorier och begrepp inom specialpedagogik och utifrån egen erfarenhet visa hur dessa kan användas i den egna praktiken • kunna problematisera etiska frågor relaterat till specialpedagogik och analysera hur kön, klass och etnicitet påverkar elevers möjlighet till lärande • redogöra för och analysera frågor kring en skola för alla och gymnasieskolans och gymnasielärares ansvar i specialpedagogiska frågor • beskriva och problematisera det egna läraruppdraget / uppdraget relaterat till specialpedagogik i den egna praktiken • kunna analysera styrdokument och skolans uppdrag för elever i svårigheter med fokus i gymnasial yrkesutbildning / motsvarande • redogöra för specialpedagogikens organisation och form relaterat till den egna skolan/ praktiken och kunna analysera ramfaktorer och konsekvenser som en följd av olika sätt att organisera och genomföra den specialpedagogiska verksamheten • problematisera och jämföra specialpedagogisk verksamhet i de nordiska länderna • identifiera och problematisera olika hinder för lärande, kopplade till fysiska, kognitiva, psykosociala och emotionella funktioner samt urskilja pedagogiska konsekvenser • föreslå och tillämpa specialpedagogiska verktyg för att underlätta lärandet genom att göra självständiga ställningstaganden och visa förmåga till kritisk analys och handling i frågor som rör exempelvis kartläggning, dokumentation, åtgärdsprogram, utvecklingssamtal och individuella studieplaner • visa förtrogenhet med teorier och modeller för lärande samtal • visa insikter och handlingsförmåga kring frågor om bedömning och betygsättning relaterat till funktionsnedsättning • visa förtrogenhet med centrala begrepp och verktyg för vetenskaplig analys inom skolutveckling / aktionsforskning • identifiera och formulera ett forskningsproblem med relevans för specialpedagogiska frågor i den egna praktiken • välja, beskriva, motivera och tillämpa vetenskaplig metod i förhållande till problemområdet • samla in och bearbeta data i enlighet med vetenskapliga och etiska principer • tolka och analysera data med stöd av teorier • planera, genomföra, dokumentera och redovisa ett självständigt arbete med koppling till den egna praktiken och kritiskt kunna granska och värdera eget och andras arbete

Behörighetskrav

Univ: Lärarexamen

Undervisningens upplägg

Kursens indelas enligt följande: Moment 1,2,3 utgör sammantaget 15 hp. Moment 4 omfattas av 15 hp och moment 5, 15 hp. Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och litteraturstudier och ett självständigt fördjupningsarbete.

Examination

Examinationen omfattas av inlämningsuppgifter, seminarier och rapportskrivande. Slutligt betyg på kursen sätts utifrån skalan Vg, G eller U och utgör en sammanfattande bedömning av alla obligatoriska delar. För bedömningen väl godkänd läggs särskild vikt vid den studerandes förmåga att, utifrån kursens innehåll och förväntade studieresultat visa analytisk förmåga och ett kritsikt förhållningssätt. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Studerande som underkänts två gånger har rätt att prefekten för kursansvarig institution begära att annan lärare utses som examinator. 7. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av moment / delar av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Umeå School of Education. Blankett för ansökan www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

Giltig från: 2009 vecka 35

Allmänna råd för arbete med åtgärdsprogram
Stockholm : Skolverket : 2008 : 24 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1786z Fulltext
ISBN: 978-91-85545-38-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Utvikling av relasjonskompetanse. Nökler til förståelse og rom for laerning
Aubert A-M, Bakke I.M.
Oslo : Gyldendal akademisk : 2008 :

Ett vetenskapligt förhållningssätt i uppsatser och examensarbeten. Finns tillgänglig på http:www.pedag.umu.se/forskning/publikationer/rapporter/Nr 17.pdf
Berge Britt-Marie, Hult Agneta
Umeå : Pedagogiska institutionen : 1999 : 26 s. :

Sosialisering og uppdragelse i skolens laerningsmiljö - en forutsetning for elevens danning. I: Jan-Birger Johansen og Dion Sommer: Oppdragelse, sosialisering og danning i laeringsmiljöer.
Dale E L, Waerness J L
Oslo : Universitetsforlaget : 2006 :

Forskning i skolans vardag.
Egerbladh Thor, Tiller Tom
Lund : Studentlitteratur, 1998 ; (Lund : tur) : 248 s. : diagr., tab. :
ISBN: 91-44-48911-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Forskning inom det specialpedagogiska området : en kunskapsöversikt
Emanuelsson Ingemar, Persson Bengt, Rosenqvist Jerry
Stockholm : Statens skolverk : Liber distribution : 2001 : 162 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=800
ISBN: 91-89314-25-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Ericsson Gunilla
Arbetslagsutveckling och lärande samtal. http://www.pbs.kau.se/pdf/erfarenheslar_samtal.pdf
Karlstad : Regionalt utvecklingscentrum : 2001 : 48 s. :

Samhällsvetenskaplig metod
Halvorsen Knut, Andersson Sten
Lund : Studentlitteratur : 1992 : 189 s. :
ISBN: 91-44-36621-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Inkluderande pedagogik i skandinaviskt perspektiv
Haug Peder, Egelund Niels, Persson Bengt, Nilsson Björn
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : [2], 206 s. :
http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4705289o.jpg
ISBN: 91-47-05289-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Haug Peder
Pedagogiskt dilemma : specialundervisning.
Stockholm : Statens skolverk : 1998 : 71 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=471
ISBN: 91-88373-93-2
Se Umeå UB:s söktjänst

De andre. Ungdom, risksoner og marginalisering
Heggen K, Paulgaard G, Jörgensen G
Bergen : Fagbokforlaget : 2003 :

Helldin R
Klass, kultur och inkludering. Pedagogisk forskning. Pedagogisk forskning nr 2 s 119-134. Finns tillgänglig på http:///www.ped.gu.se/pedfo/pdf-filer/helldin.pdf
2007 :

Helldin Rolf
Specialpedagogik och sociala problem i gymnasieskolan : en granskning av skoldemokratins innebörder och kvalitet.
Lund : Studentlitteratur : 2002 : 128 s. :
ISBN: 91-44-02114-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Myndigheten för skolutveckling
Att lyfta den pedagogiska praktiken : vägledning för processledare
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : Liber distribution : 2008 : 80 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2026
ISBN: 978-91-85589-58-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Nilholm Claes
Inkludering av elever "i behov av särskilt stöd" - vad betyder det och vad vet vi? Myndigheten för skolutveckling
2006 :

Rönnerman Karin
Utvecklingsarbete : en grund för lärares lärande.
Lund : Studentlitteratur, 1998 : 127 s. :
ISBN: 91-44-00186-X
Se Umeå UB:s söktjänst

Skolverket
På andras villkor - skolans möte med elever med funktionshinder. www.skolverket.se
Stockholm : Skolverket : 2006 :

Specialpedagogiska institutet
Lika värde - Tema - Betyg och bedömning
2008 :

Tiller Tom
Aktionslärande : forskande partnerskap i skolan
1. uppl. : Hässelby : Runa : 2002 : 215 s. :
ISBN: 91-88298-46-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Det didaktiska mötet : ett möte mellan elevens livserfarenhet och skolans kunskaper
Tiller Tom, Lindelöf Inger
Lund : Studentlitteratur : 1999 : 166 s. :
ISBN: 91-44-01120-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Tsagalidis Helena
Därför fick jag bara Godkänt- : bedömning i karaktärsämnen på HR-programmet
Stockholm : Pedagogiska institutionen : 2008 : 222 s. :
urn:nbn:se:su:diva-8191
ISBN: 978-91-7155-738-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Vetenskapsrådet
Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning
Stockholm : Vetenskapsrådet : 2002 : 17 s. :
ISBN: 91-7307-008-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Reflektioner kring Specialpedagogik - sex professorer om forskningsområdet och forskningsfronterna. Vetenskapsrådets rapportserie 5:2007 : Jönköping: Högskolan för lärande och kommunikation. www.vr.se
Vetenskapsrådet , Nilholm Claes, Björk-Åkesson Eva (red)
2007 :

Övrigt

Studenterna väljer därutöver litteratur i samråd med lärare/handledare beroende på vald fördjupning