"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Nordiska perspektiv på specialpedagogik i förskoleklass och grundskola, 30 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Nordic Perspectives on Special Education in primary and lower secondary-school

Denna kursplan gäller: 2009-08-17 och tillsvidare

Kurskod: 6SP031

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Specialpedagogik: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Samhällsvetenskaplig fakultet, 2010-03-29

Innehåll

I kursen behandlas övergripande perspektiv på specialpedagogik och dess relation till pedagogik. Inkludering respektive integrering, olika specialpedagogiska synsätt och konsekvenser för barns/elevers lärande diskuteras. Komparativa aspekter mellan de tre nordiska länderna belyses i detta sammanhang. Styrdokument och skolans uppdrag för elever i behov av särskilt stöd studeras. Därvid läggs tonvikt på möjligheter och hinder för språkutveckling, läs-, skriv- och matematiskt lärande. Andraspråksinlärning och mångkulturalitet behandlas också. Kunskaper om hur kön, klass och etnicitet påverkar barns/elevers möjligheter till lärande fokuseras. De vanligaste funktionshindren behandlas liksom social kompetens och dess betydelse. Pedagogiska och didaktiska frågor ingår. Det professionella samtalet, exempelvis föräldrasamtal och utvecklingssamtal, samt betygssättning och bedömningsprocesser inom ramen för åtgärdsprogram/individuella planer behandlas. I kursen ingår ett utvecklingsarbete i den egna praktiken omfattande 15 hp inom något av områdena läsning och skrivning eller matematik för elever med inlärningssvårigheter.

Förväntade studieresultat

Efter genomförd kurs förväntas deltagaren: - Ha kännedom om och kunna redogöra för olika vetenskapliga perspektiv på specialpedagogik och dess konsekvenser för det specialpedagogiska arbetet. - Kunna redogöra för styrdokument och skolans uppdrag gällande elever i svårigheter. - Kunna problematisera, analysera och jämföra de nordiska ländernas specialpedagogiska verksamheter. - Kunna diskutera hur kön, klass, etnicitet påverkar elevers möjlighet till lärande. - Kunna redogöra för skillnaderna mellan integrering och inkludering samt dess konsekvenser för individen. - Äga kunskap om de vanligaste funktionshindren och konsekvenser för undervisningens upplägg och anpassning. - Kunna redogöra för hur social kompetens kan bidra till lärande. - Äga grundläggande kompetens i samtalsmetodik samt etiska överväganden vid svåra samtal. - Visa fördjupade insikter i bedömning och betygssättning av elever i behov av särskilt stöd. - Kunna planera, genomföra och redovisa ett utvecklingsarbete i den egna praktiken.

Behörighetskrav

Univ: Lärarexamen

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Examinerande undervisningsmoment är obligatoriska. Kursen avslutas med skriftlig och muntlig redovisning av ett utvecklingsarbete i den egna verksamheten. Utvecklingsarbetet ska utgöra en fördjupning av något område i kursens innehåll.

Examination

Den studerandes kunskaper och färdigheter examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen sker löpande under kursens gång. Betyg på kursen som helhet sätts då samtliga uppgifter och obligatoriska moment är godkända. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl Godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att självständigt, analytiskt och kritiskt tillämpa teori, värdera och dra slutsatser om pedagogiska insatser i förhållande till barns/elevers olika förutsättningar och behov. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos Prefekten begära att annan lärare utses som examinator. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av den betygsättande läraren. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Umeå School of Education. Blankett för denna ansökan: www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

Giltig från: 2009 vecka 34

Duvner Tore
ADHD : impulsivitet, överaktivitet, koncentrationssvårigheter.
1. uppl. : Stockholm : Liber : 1998 : 140 s. ; 23 cm :
ISBN: 91-47-04913-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Hauge A-M
Den felleskulturelle skolen
Oslo : Universitetsforlaget : 2007 :

Att platsa i en skola för alla. Elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan
Hjörne Eva, Säljö Roger
1. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2008 : 174 s. :
ISBN: 978-91-7227-559-1 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Professionell vägledning : med samtal som redskap.
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
Lund : Studentlitteratur : 2007 : 115 s. :
ISBN: 91-44-00235-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Dyslexi : från teori till praktik
Høien Torleiv, Lundberg Ingvar, Karlsson Mona C.
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 1999 : 359 s. :
ISBN: 91-27-72266-X
Se Umeå UB:s söktjänst

Kinge Emilie
Barnsamtal - den framgångsrika samvaron och samtalets betydelse för barn med samspelssvårigheter
Lund : Studentlitteratur : 2008 :
ISBN: 978-91-44-04298-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Lundberg Ingvar
God skrivutveckling
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2008 : 112 s. :
ISBN: 978-91-27-41258-3
Se Umeå UB:s söktjänst

God läsutveckling : kartläggning och övningar
Lundberg Ingvar, Herrlin Katarina
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2003 : 72 s. :
ISBN: 91-27-72306-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Räknesvårigheter och lässvårigheter under de första skolåren - hur hänger de ihop?
Lundberg Ingvar, Sterner Görel
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur ;a Järfälla :b Förlagsdistribution : 2006 : 176 s. :
ISBN: 91-27-72298-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Baskunskaper i matematik : för skola, hem och samhälle.
Löwing Madeleine, Kilborn Wiggo
Lund : Studentlitteratur : 2002 : 372 s. : ill. :
ISBN: 91-44-02217-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Social kompetens och problembeteende i skolan : kompetensutvecklande och problemlösande arbete.
Ogden Terje, Wallgren Gunnel A.
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2003 : 304 s. :
ISBN: 91-47-05136-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Persson Bengt
Elevers olikheter och specialpedagogisk kunskap
2.,[rev.] uppl. : Stockholm : Liber : 2008 : 184 s. :
ISBN: 978-91-47-08456-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Vägar till läsförståelse : texten, läsaren och samtalet
Reichenberg Monica, Fröhling Thomas
1. uppl. : Stockholm : Natur & kultur : 2008 : 140 s. :
ISBN: 978-91-27-72299-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Om de bara kunde skärpa sig! : barn och ungdomar med ADHD och Tourettes syndrom
Rønhovde Lisbeth Iglum, Nilsson Björn
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 336 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/6881-02/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 91-44-00277-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Skolverket
Allmänna råd för den individuella utvecklingsplanen med skriftliga omdömen
Stockholm : 2008 :

Valbar litteratur omfattande ca 1300 sidor