"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Examensarbete Specialpedagogprogrammet, 30 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Degree Project Special Education Programme

Denna kursplan gäller: 2009-08-17 och tillsvidare

Kurskod: 6SP029

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Specialpedagogik: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Pedagogiska institutionen, 2009-05-02

Reviderad av: Pedagogiska institutionen, 2009-06-24

Innehåll

I kursen skall de olika delarna i forskningsprocessen fortlöpande genomföras, ventileras och kritiskt granskas. Detta sker vid enskild handledning och vid seminarietillfällen.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna: - identifiera och formulera forskningsproblem med relevans för specialpedagogens yrkesroll - genomföra och redovisa resultatet av en vetenskapligt motiverad litteratursökning inom problemområdet - välja, motivera och tillämpa vetenskaplig metod i förhållande till forskningsproblemet - samla in och bearbeta data i enlighet med vetenskapliga och etiska principer - tolka, analysera och kritiskt värdera sina empiriska data i relation till redovisad/e teori/er och forskning - dra slutsatser grundade i egna resultat och tidigare forskning och teori/er samt diskutera resultaten i förhållande till yrkesverksamheten - kritiskt och konstruktivt granska eget och andras examensarbete

Behörighetskrav

Det specialpedagogiska fältet I - verksamheter och forskning, 15 hp. Därutöver ytterligare godkända kurser om minst 15 hp inom programmet.

Undervisningens upplägg

Examensarbetet genomförs enskilt eller i par samt inkluderar fältarbete och litteraturstudier. Undervisningen består av föreläsning, seminarier samt handledning enskilt/par. Den studerande skall hålla handledaren informerad om arbetets fortskridande. Obligatoriska seminarier ingår, då vetenskaplig problemformulering, sökning av relevant litteratur för det aktuella området, vetenskaplig teori och metod samt analys av olika typer av empiri ventileras. Vid samtliga seminarietillfällen skall den studerande aktivt ta del av och ge synpunkter på övriga deltagares arbeten. Vid det avslutande seminariet genomför de studerande opposition på varandras arbeten.

Examination

Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid: - den studerandes förmåga att självständigt finna lösningar på vetenskapliga problem i de olika delarna av forskningsprocessen, - i vilken utsträckning presentationen av litteratursökningen är fokuserad på och innehåller den för forskningsproblemet relevanta litteraturen, - kopplingen mellan presenterade teorier och forskningsproblem, metod samt resultat, - graden av metodologisk medvetenhet och metodiska färdigheter, - den studerandes förmåga att i en kritisk analys och värdering av de egna resultaten, placera in dem i ett vetenskapligt sammanhang. Varje moment kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till prov. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen/momentet ges. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända omprovstillfällen för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. TILLGODORÄKNANDE Studierektor beslutar om tillgodoräknande på moment/kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.

Litteratur

Giltig från: 2009 vecka 34

Asplund Johan
Avhandlingens språkdräkt
Göteborg : Korpen : 2002 : 137, [1] s. :
ISBN: 91-7374-401-8 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Examensarbetet i lärarutbildningen : undersökningsmetoder och språklig utformning
Johansson Bo, Svedner Per Olov
4. uppl. : Uppsala : Kunskapsföretaget : 2006 : 136 s. :
ISBN: 91-89040-64-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Kvale Steinar
Den kvalitativa forskningsintervjun
Lund : Studentlitteratur : 1997 : 306 s. :
ISBN: 91-44-00185-1
Se Umeå UB:s söktjänst