I kursen skall de olika delarna i forskningsprocessen fortlöpande genomföras, ventileras och kritiskt granskas. Detta sker vid enskild handledning och vid seminarietillfällen.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs skall den studerande kunna:
-identifiera och formulera forskningsproblem inom vald inriktning med relevans för speciallärarens yrkesroll
- genomföra och redovisa resultatet av en vetenskapligt motiverad litteratursökning inom problemområdet
- välja, motivera och tillämpa vetenskaplig metod i förhållande till forskningsproblemet
- samla in och bearbeta data i enlighet med vetenskapliga och etiska principer
- tolka, analysera och kritiskt värdera sina empiriska data i relation till redovisad/e teori/er och forskning
- dra slutsatser grundade i egna resultat och tidigare forskning och teori/er samt diskutera resultaten i förhållande till yrkesverksamheten
- kritiskt och konstruktivt granska eget och andras examensarbete
Behörighetskrav
Godkänd på kursen Det specialpedagogiska fältet I - verksamheter och forskning, 15 hp. Därutöver godkända kurser om minst 15 hp inom programmet.
Undervisningens upplägg
Examensarbetet genomförs enskilt eller i par samt inkluderar fältarbete och litteraturstudier. Undervisningen består av föreläsning, seminarier samt handledning enskilt/par. Den studerande skall hålla handledaren informerad om arbetets fortskridande. Obligatoriska seminarier ingår, då vetenskaplig problemformulering, sökning av relevant litteratur för det aktuella området, vetenskaplig teori och metod samt analys av olika typer av empiri ventileras. Vid samtliga seminarietillfällen skall den studerande aktivt ta del av och ge synpunkter på övriga deltagares arbeten. Vid det avslutande seminariet genomför de studerande opposition på varandras arbeten.
Examination
Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en treskalig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid:
- den studerandes förmåga att självständigt finna lösningar på vetenskapliga problem i de olika delarna av forskningsprocessen
- i vilken utsträckning presentationen av litteratursökningen är fokuserad på och innehåller den för forskningsproblemet relevanta litteraturen
- kopplingen mellan presenterade teorier och forskningsproblem, metod samt resultat
- graden av metodologisk medvetenhet och metodiska färdigheter
- den studerandes förmåga att i en kritisk analys och värdering av de egna resultaten, placera in dem i ett vetenskapligt sammanhang.
Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos Prefekten begära att annan lärare utses som examinator.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av den betygssättande läraren. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Umeå School of Education. Blankett för ansökan www.umu.se/blankett/SA
Litteratur
Giltig från:
2009 vecka 36
Asplund Johan Avhandlingens språkdräkt Göteborg : Korpen : 2002 : 137, [1] s. : ISBN: 91-7374-401-8 (inb.) Se Umeå UB:s söktjänst
Examensarbetet i lärarutbildningen : undersökningsmetoder och språklig utformning Johansson Bo, Svedner Per Olov 4. uppl. : Uppsala : Kunskapsföretaget : 2006 : 136 s. : ISBN: 91-89040-64-3 Se Umeå UB:s söktjänst