"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Examensarbete Speciallärarprogrammet, 30 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Degree Project. Special Teacher Education Program

Denna kursplan gäller: 2009-08-31 och tillsvidare

Kurskod: 6SP028

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Specialpedagogik: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Samhällsvetenskaplig fakultet, 2009-06-15

Innehåll

I kursen skall de olika delarna i forskningsprocessen fortlöpande genomföras, ventileras och kritiskt granskas. Detta sker vid enskild handledning och vid seminarietillfällen.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna: -identifiera och formulera forskningsproblem inom vald inriktning med relevans för speciallärarens yrkesroll - genomföra och redovisa resultatet av en vetenskapligt motiverad litteratursökning inom problemområdet - välja, motivera och tillämpa vetenskaplig metod i förhållande till forskningsproblemet - samla in och bearbeta data i enlighet med vetenskapliga och etiska principer - tolka, analysera och kritiskt värdera sina empiriska data i relation till redovisad/e teori/er och forskning - dra slutsatser grundade i egna resultat och tidigare forskning och teori/er samt diskutera resultaten i förhållande till yrkesverksamheten - kritiskt och konstruktivt granska eget och andras examensarbete

Behörighetskrav

Godkänd på kursen Det specialpedagogiska fältet I - verksamheter och forskning, 15 hp. Därutöver godkända kurser om minst 15 hp inom programmet.

Undervisningens upplägg

Examensarbetet genomförs enskilt eller i par samt inkluderar fältarbete och litteraturstudier. Undervisningen består av föreläsning, seminarier samt handledning enskilt/par. Den studerande skall hålla handledaren informerad om arbetets fortskridande. Obligatoriska seminarier ingår, då vetenskaplig problemformulering, sökning av relevant litteratur för det aktuella området, vetenskaplig teori och metod samt analys av olika typer av empiri ventileras. Vid samtliga seminarietillfällen skall den studerande aktivt ta del av och ge synpunkter på övriga deltagares arbeten. Vid det avslutande seminariet genomför de studerande opposition på varandras arbeten.

Examination

Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en treskalig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid: - den studerandes förmåga att självständigt finna lösningar på vetenskapliga problem i de olika delarna av forskningsprocessen - i vilken utsträckning presentationen av litteratursökningen är fokuserad på och innehåller den för forskningsproblemet relevanta litteraturen - kopplingen mellan presenterade teorier och forskningsproblem, metod samt resultat - graden av metodologisk medvetenhet och metodiska färdigheter - den studerandes förmåga att i en kritisk analys och värdering av de egna resultaten, placera in dem i ett vetenskapligt sammanhang. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos Prefekten begära att annan lärare utses som examinator. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av den betygssättande läraren. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Umeå School of Education. Blankett för ansökan www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

Giltig från: 2009 vecka 36

Asplund Johan
Avhandlingens språkdräkt
Göteborg : Korpen : 2002 : 137, [1] s. :
ISBN: 91-7374-401-8 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Examensarbetet i lärarutbildningen : undersökningsmetoder och språklig utformning
Johansson Bo, Svedner Per Olov
4. uppl. : Uppsala : Kunskapsföretaget : 2006 : 136 s. :
ISBN: 91-89040-64-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Den kvalitativa forskningsintervjun
Kvale Steinar, Brinkmann Svend, Torhell Sven-Erik
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur AB : 2009 : 370 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/3314-02/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 91-44-05598-6
Se Umeå UB:s söktjänst