Reviderad av: Institutionen för barn- och ungdomspedagogik, specialpedagogik och vägledning, 2009-08-26
Innehåll
I kursen skall de olika delarna i forskningsprocessen fortlöpande genomföras, ventileras och kritiskt granskas. Detta sker vid enskild handledning och vid seminarietillfällen.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs skall den studerande kunna:
- identifiera och formulera forskningsproblem med relevans för specialpedagogens yrkesroll
- genomföra och redovisa resultatet av en vetenskapligt motiverad litteratursökning inom problemområdet
- välja, motivera och tillämpa vetenskaplig metod i förhållande till forskningsproblemet
- samla in och bearbeta data i enlighet med vetenskapliga och etiska principer
- tolka, analysera och kritiskt värdera sina empiriska data i relation till redovisad/e teori/er och forskning
- dra slutsatser grundade i egna resultat och tidigare forskning och teori/er samt diskutera resultaten i förhållande till yrkesverksamheten
- kritiskt och konstruktivt granska eget och andras examensarbete
Behörighetskrav
Det specialpedagogiska forskningsfältet I - verksamheter och forskning, 15 hp. Därutöver ytterligare godkända kurser om minst 15 hp inom programmet.
Undervisningens upplägg
Examensarbetet genomförs enskilt eller i par samt inkluderar fältarbete och litteraturstudier. Undervisningen består av föreläsning, seminarier samt handledning enskilt/par. Den studerande skall hålla handledaren informerad om arbetets fortskridande. Obligatoriska seminarier ingår, då vetenskaplig problemformulering, sökning av relevant litteratur för det aktuella området, vetenskaplig teori och metod samt analys av olika typer av empiri ventileras. Vid samtliga seminarietillfällen skall den studerande aktivt ta del av och ge synpunkter på övriga deltagares arbeten. Vid det avslutande seminariet genomför de studerande opposition på varandras arbeten.
Examination
Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid:
- den studerandes förmåga att självständigt finna lösningar på vetenskapliga problem i de olika delarna av forskningsprocessen,
- i vilken utsträckning presentationen av litteratursökningen är fokuserad på och innehåller den för forskningsproblemet relevanta litteraturen,
- kopplingen mellan presenterade teorier och forskningsproblem, metod samt resultat,
- graden av metodologisk medvetenhet och metodiska färdigheter,
- den studerandes förmåga att i en kritisk analys och värdering av de egna resultaten, placera in dem i ett vetenskapligt sammanhang.
Varje moment kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till prov. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen/momentet ges. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända omprovstillfällen för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av den betygssättande läraren. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Umeå School of Education. Blankett för ansökan www.umu.se/blankett/SA
Litteratur
Giltig från:
2009 vecka 37
Asplund Johan Avhandlingens språkdräkt Göteborg : Korpen : 2002 : 137, [1] s. : ISBN: 91-7374-401-8 (inb.) Se Umeå UB:s söktjänst
Examensarbetet i lärarutbildningen : undersökningsmetoder och språklig utformning. Johansson Bo, Svedner Per Olov 3. uppl. : Uppsala : Kunskapsföretaget : 2001 : 104 s. ; 23 cm : ISBN: 91-89040-36-8 Se Umeå UB:s söktjänst
Kvale Steinar Den kvalitativa forskningsintervjun Lund : Studentlitteratur : 1997 : 306 s. : ISBN: 91-44-00185-1 Se Umeå UB:s söktjänst