"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Läs- och skrivsvårigheter/Kartläggning och åtgärder, 10 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Reading and Writing Difficulties/Survey and Measures

Denna kursplan gäller: 2010-05-03 och tillsvidare

Kurskod: 6SP025

Högskolepoäng: 10

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Specialpedagogik: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-09-15

Reviderad av: Institutionen för tillämpas utbildningsvetenskap, 2010-01-20

Innehåll

I kursen behandlas hur läs- och skrivsvårigheter identifieras, kartläggs och åtgärdas. Olika typer av diagnostiska instrument och deras användningsområden studeras. Användning av kompensatoriska hjälpmedel för elever i svårigheter ingår i kursen. Etiska aspekter på kartläggningsarbetet belyses.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna - kritiskt och självständigt identifiera och diagnostisera språk-, läs- och skrivsvårigheter hos enskilda elever - genomföra kartläggningar - visa kunskaper om hur kompensatoriska hjälpmedel kan användas - självständigt planera, utforma och kritiskt granska åtgärdsprogram för elever som har svårigheter med språk, läsning och skrivning.

Behörighetskrav

Godkända kurser på termin 1 i Speciallärarprogrammet; Det specialpedagogiska fältet I - verksamhet och forskning 15, hp, Det specialpedagogiska fältet II - processer i praktiken, 7,5 hp och Professionella samtal och rådgivning i specialpedagogiska frågor 7,5 hp eller motsvarande samt genomgången kurs 1 och 2 i termin 2; Tal- och språkutveckling, 6 hp och Skriv- och läsundervisning, 14 hp eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar och seminarier samt uppgifter enskilt och i grupp. Examinerande inslag är obligatoriska. Kursen avlutas med att den studerande presenterar elevfall med fokus på språk-, läs- och skrivsvårigheter. Detta presenteras i rapportform vid ett oppositionsseminarium

Examination

Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt i seminarieform. Examinationen sker fortlöpande under kursen och i slutet av kursen i form av ett oppositionsseminarium. Studentens prestationer bedöms i en tregradigbetygsskala Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att analysera hinder för elevers språk-, läs- och skrivutveckling, att kritiskt och självständigt genomföra kartläggningar och analysera svårigheter på individnivå i olika lärmiljöer samt att utforma åtgärdsprogram för enskilda barn och elever. Varje moment kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen/momentet ges, senast inom ett år. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända provtillfällen för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Umeå School of Education. Blankett för ansökan www.umu.se/blankett/SA.

Litteratur

Giltig från: 2010 vecka 18

Language and reading disabilities. Kap. 1, 23 s
Catts Hugh William, Kamhi Alan G.
2. ed. : Boston, Mass. : Pearson : 2005 : xv, 352 s. :
ISBN: 0-205-45448-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Druid-Glentow Birgit
Förebygg och åtgärda läs- och skrivsvårigheter : metodisk handbok
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2006 : 287 s. :
ISBN: 91-27-72297-X
Se Umeå UB:s söktjänst

Läsa och skriva fast man inte kan : [kompenserande hjälpmedel vid läs- och skrivsvårigheter]
Föhrer Ulla, Magnusson Eva
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 242, [2] s. :
ISBN: 91-44-04206-X
Se Umeå UB:s söktjänst

Gillon Gail T.
Phonological awareness : from research to practice. Kap. 1-6
New York : Guilford Press : 2004 : xvii, 270 s. :
ISBN: 1-57230-964-4 (cloth)
Se Umeå UB:s söktjänst

Reid Gavin
Dyslexia and inclusion : classroom approaches for assessment, teaching and learning
London : David Fulton : cop. 2005. : 105 p. :
ISBN: 1-84312-361-4 (pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Developing Writing for Different Purposes: Teaching about Genre in the Early Years
Riely Jeni, Reedy David
London : Paul Chapman Publishing Ltd : 2000 :

Övrigt

I anslutning till självständig examinationsuppgift tillkommer egen vald litteratur samt kurslitteratur i föregående kurs