"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Specialpedagogiska kunskapsområden, 7,5 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Fields of Knowledge in Special Education

Denna kursplan gäller: 2016-03-21 och tillsvidare

Kurskod: 6SP024

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Specialpedagogik: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-09-15

Reviderad av: Prefekten, 2016-03-23

Innehåll

I kursen fördjupas kunskaper om barn/ungdomar/vuxna i behov av särskilt stöd och miljöerna för detta stöd, utifrån olika specialpedagogiska perspektiv. De studerande skall utveckla sina kunskaper och sin förståelse om olika synsätt på språkligt och matematiskt lärande samt fördjupa sina kunskaper om lärande och social utveckling bland barn/ungdomar/vuxna med utvecklingsstörning, neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och socioemotionella svårigheter. Vidare problematiseras konsekvenser för samt åtgärder i den pedagogiska praktiken. Specialpedagogens yrkesfunktion diskuteras i relation till olika skolformer och till utveckling av inkluderande lärmiljöer.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • visa kunskap om innebörden av läs och skrivsvårigheter, matematiksvårigheter, socioemotionell problematik, neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och utvecklingsstörning samt inom ett av dessa områden kunna analysera, kritiskt granska och diskutera konsekvenser som dessa svårigheter kan få i den pedagogiska praktiken
  • applicera specialpedagogiska teorier och perspektiv i en redogörelse för och kritiskt granskning av faktorer som påverkar lärande och utveckling för barn, ungdomar och vuxna i behov av särskilt stöd inom olika skolformer

Färdighet och förmåga

  • planera och diskutera åtgärder som skapar möjligheter för lärande och social utveckling för barn/ungdomar/vuxna i behov av särskilt stöd inom olika specialpedagogiska kunskapsområden

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • diskutera och problematisera specialpedagogens yrkesfunktion i relation till olika skolformer och inkluderande lärandemiljöer

Behörighetskrav

Univ.: Lägst betyget godkänd på kursen Det specialpedagogiska fältet, 15 hp och genomgången kurs Processer i praktiken inom det specialpedagogiska fältet, 7,5 hp.

Undervisningens upplägg

I kursen finns obligatoriska inslag som kräver fysisk närvaro på campus, se vidare i kurstillfällets gällande schema och studieguide.

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, grupparbeten och nätbaserade uppgifter. Huvuddelen av kursens avsnitt introduceras genom föreläsningar. I en individuell uppgift, som behandlar något av de kunskapsområden som kursen innehåller, får studenten tillfälle att ytterligare fördjupa sina kunskaper.

Examination

Fysisk närvaro vid obligatoriska moment fordras för godkänt resultat på kursen, om inte annat anges i kurstillfällets gällande schema och studieguide.

Den studerandes kunskaper och färdigheter examineras dels via litteraturseminarier, dels via en skriftlig fördjupningsuppgift. Fördjupningsuppgiften redovisas och diskuteras vid ett gruppseminarium under den avslutande träffen. Individuell bedömning görs på den muntliga redovisningen samt de skriftliga delarna.

Den skriftliga fördjupningsuppgiften examineras utifrån skalan VG, G och U, medan övriga uppgifter bedöms med G eller U. För betyget VG på kursen krävs VG på den skriftliga fördjupningsuppgiften.

Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller underkänd.

Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av teoretiska begrepp.

Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Litteratur

Giltig från: 2016 vecka 12

Engström Arne
Specialpedagogiska frågeställningar i matematik
Ny, omarb. uppl. : Karlstad : Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap, Specialpedagogik, Karlstads universitet : 2015 : 94 s. :
Fritt tillgänglig via Karlstads universitets webbplats
ISBN: 9789170636585
Se Umeå UB:s söktjänst

Särskolans verksamhet : uppdrag, pedagogik och bemötande
Swärd Ann-Katrin, Florin Katarina
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 160 s. :
ISBN: 978-91-44-06836-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Göransson Kerstin
Speciella yrken? : specialpedagogers och speciallärares arbete och utbildning : en enkätstudie
Karlstad : Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap, Institutionen för pedagogiska studier, Karlstads universitet : 2015 : 75 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:kau:diva-35060

An inclusive classroom? A case study of inclusiveness, teacher strategies, and children’s experiences
Nihlholm Claes, Alm Barbro
Ingår i:
European journal of special needs education
Chichester : Wiley : 1986- : 25 : sid. 239-252 :
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/08856257.2010.492933

Att möta beteendeproblem bland barn och ungdomar : teoretiska och praktiska perspektiv
Nordahl Thomas, Sørlie Mari-Anne, Manger Terje, Tveit Arne, Järvå Håkan, Wiberg Lena
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2007 : 299 s. :
ISBN: 9789147084258
Se Umeå UB:s söktjänst

Samuelsson Stefan
Dyslexi och andra svårigheter med skriftspråket
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2009 : 352 s. :
ISBN: 978-91-27-41934-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Skolverkets allmänna råd
Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
Stockholm: Skolverket: 2014: 80 s :
Fulltext

Övrigt

Tillkommer ca 200 sidor valbar litteratur som väljs i samråd med examinerande lärare.