"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Ledarskap, förändringsarbete och utvärdering, 22,5 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Leadership, Developmental Work and Evaluation

Denna kursplan gäller: 2009-01-26 och tillsvidare

Kurskod: 6SP023

Högskolepoäng: 22,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Specialpedagogik: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Pedagogiska institutionen, 2009-01-27

Reviderad av: Pedagogiska institutionen, 2009-01-27

Innehåll

Kursen behandlar teorier om ledarskap, förändringsarbete samt utvärdering och bedömning. I kursen används teorierna som verktyg för att beskriva, analysera och kritisk granska olika mångkulturella miljöer på organisations-, grupp- och individnivå. Kursen omfattar även metoder, modeller och strategier i syfte att identifiera möjligheter och hinder inom det specialpedagogiska fältet samt den egna professionella kunskapsbildningen. Teorier, modeller och strategier för professionella samtal behandlas relaterat till förändringsarbete i specialpedagogiska sammanhang.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten: • kunna beskriva och analysera mångkulturella lärmiljöer med fokus på ledarskap, förändringsarbete samt utvärdering på organisations-, grupp- och individnivå • känna till, använda och kritiskt granska metoder för kartläggning, pedagogiska utredningar, åtgärdsprogram och annan dokumentation som rör barn/elever inklusive etiska överväganden • kunna beskriva, analysera och problematisera barns/elevers fysiska, psykiska och sociala välbefinnande inom ramen för ett utvidgat hälsobegrepp och intersektionalitet • förstå och kunna tillämpa grundläggande mätteoretiska begrepp för konstruktion och värdering av instrument • förstå och kunna använda olika modeller för utvärdering • ha kännedom om kompensatoriska hjälpmedel och kunna kritiskt granska deras användning • kunna tillämpa teorier och modeller för professionella samtal vid genomförande och analys av autentiska handledningssamtal i specialpedagogiska sammanhang • kunna redogöra för och problematisera strategier för hantering av svåra samtal • kunna planera och genomföra en kontextanalys i en pedagogisk verksamhet inom ramen för fallstudium och aktionsforskning • kunna beskriva och analysera ett förändringsarbete, alternativt genomföra en egen aktion, i pedagogisk verksamhet med specialpedagogisk relevans samt dokumentera och granska rapporter enligt vetenskaplig praxis • kunna reflektera över egen yrkesmässig kunskapsbildning samt identifiera behov av ytterligare kunskap och kompetensutveckling • kunna genomföra litteratursökning och uppvisa förmåga att kritiskt granska internationella vetenskapliga artiklar

Behörighetskrav

Antagen till Specialpedagogprogrammet.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Hela eller delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska. Undervisningen i vissa kursmoment/delar av moment kan ges på engelska.

Examination

Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera den specialpedagogiska verksamhetens möjligheter och begränsningar samt att använda teoretiska perspektiv och begrepp i beskrivning och analys av specialpedagogisk verksamhet. Varje moment kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till prov. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen/momentet ges. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända omprovstillfällen för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. TILLGODORÄKNANDE Studierektor beslutar om tillgodoräknande på moment/kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.

Litteratur

  • Giltig från: 2011 vecka 3

    Ahl Astrid
    Läraren och läsundervisningen: en studie av åldersintegrerad pedagogisk praktik med sju- och åttaåringar. Doktorsavhandling. Pedagogiska institutionen, Umeå.
    1998 : 110 s. :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: http://www.pedag.umu.se/utbildning/kurslitteratur/index.html

    Det goda förändringsarbetet : om individ och organisation i förändring
    Angelöw Bosse, Rydh Tomas
    Lund : Studentlitteratur : 1991 : 170 s. :
    ISBN: 91-44-33761-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Backman Jarl
    Rapporter och uppsatser
    2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
    ISBN: 978-91-44-04826-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bladini Kerstin
    Handledning som verktyg och rum för reflektion : en studie av specialpedagogers handledningssamtal
    Karlstad : Institutionen för utbildningsvetenskap : 2004 : [2], vi, 208 s. :
    ISBN: 91-85335-33-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Blossing Ulf
    Skolförbättring i praktiken
    Lund : Studentlitteratur : 2003 : 203 s. :
    ISBN: 91-44-02817-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Det ordnar sig : teorier om organisation och kön.
    Wahl Anna, Holgersson Charlotte, Höök Pia, Linghag Sophie
    Lund : Studentlitteratur, ; : 2001 : 226 s. :
    ISBN: 91-44-01336-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Dimenäs Jörgen
    Lära till lärare : att utveckla läraryrket - vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig metodik
    Stockholm : Liber : 2007 : 261 s. :
    ISBN: 978-91-47-08421-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Ejlertsson G.
    Enkäten i praktiken : En handbok i enkätmetodik
    Lund : Studentlitteratur : 2005 :
    ISBN: 91-44-03164-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Frykholm Clas-Uno
    Att utvärdera kunskapslyftet : ett servicematerial
    Stockholm : Delegationen för kunskapslyftet : [1997] : 28 s. :
    http://www.ucer.umu.se/PDF/arbetsrapporter/FrykholmKunskapslyftet.pdf
    Obligatorisk

    Bara funktionshindrad? : funktionshinder och intersektionalitet
    Grönvik Lars, Söder Mårten (red.)
    Malmö : Gleerup : 2008 : 214 s. :
    ISBN: 978-91-40-66356-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hammarlund Claes-Otto
    Bearbetande samtal : krisstöd, debriefing, stress- och konflikthantering
    Stockholm : Natur och kultur : 2001 : 298, [1] s. :
    ISBN: 91-27-08480-9 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kullberg Birgitta
    Etnografi i klassrummet.
    2., [rev.]uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2004 : 243 s. :
    ISBN: 91-44-03090-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (s. 91-107, 187-230)

    Doing interviews
    Kvale Steinar, Flick Uwe
    1. ed. : Thousand Oaks, Calif. : Sage Publications : 2007 : 157 p. :
    ISBN: 978-0-7619-4977-0 (pb)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lorentz Hans
    Skolan som mångkulturell arbetsplats
    Studentlitteratur AB : 2009 : 211 s. :
    http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/33158-01/height/320/width/320/bild.jpg
    ISBN: 91-44-05150-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lundström Agneta
    Lärare och konflikthantering : en undersökande studie ur ett könsperspektiv
    Umeå : Fakulteten för lärarutbildning : 2008 : 123 s. :
    ISBN: 978-91-7264-595-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Myndigheten för skolutveckling
    Att granska och förbättra kvalitet : om kvalitetsutveckling i skola, förskola, skolbarnsomsorg och vuxenutbildning - en översikt över aktuell forskning och utveckling samt dokumenterad erfarenhet
    Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : Fritzes kundservice [distributör] : [2003] : 144 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1875
    ISBN: 91-85128-06-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Myndigheten för skolutveckling
    Att lyfta den pedagogiska praktiken : vägledning för processledare
    Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : Liber distribution : 2008 : 80 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=2026
    ISBN: 978-91-85589-58-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Myndigheten för skolutveckling
    Blick för elevens hälsa, lärande och trygghet - med fokus på elevhälsa och skolutveckling. Slutredovisning av regeringsuppdraget om hälsa, lärande och trygghet. Dnr 2003:989.
    2003 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: [Elektronisk version] http://www.skolverket.se/content/1/c6/01/26/88/SKOLUTV10.pdf

    Student self-evaluation: What research says and what practice shows.
    Rolheiser Carol, Ross John A
    11 s. :
    http://www.cdl.org/resource-library/articles/self_eval.php
    Obligatorisk

    Lärande och skolutveckling : ledarskap för demokrati och meningsskapande
    Scherp Hans-Åke, Scherp Gun-Britt
    Karlstad : Estetisk-filosofiska fakulteten : 2007 : 373 s. :
    ISBN: 91-7063-105-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Stake Robert E.
    The art of case study research.
    Thousand Oaks, Calif. ; London : Sage : 1995 : 175 s. :
    ISBN: 0-8039-5767-X
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Stensmo Christer
    Ledarskap i klassrummet
    2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 263 s. :
    ISBN: 978-91-44-04833-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Strandberg Leif
    Bland mentorer, IUP och utvecklingszoner
    Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2008 : 138 s. :
    ISBN: 978-91-7227-516-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Utbildningsdepartementet
    Lärande ledare : ledarskap för dagens och framtidens skola
    Stockholm : Utbildningsdep. : 2001 : 52 s. :
    http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/3234
    Obligatorisk
    Läsanvisning: http://www.pedag.umu.se/utbildning/kurslitteratur/index.html

    Ärlestig Helene
    Communication between principals and teachers in successful schools
    Umeå : Pedagogiska institutionen : 2008 : 87 s. :
    urn:nbn:se:umu:diva-1927
    ISBN: 978-91-7264-671-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (artikel 1 och 2, 31 sidor)

    Øvreeide Haldor
    Samtal med barn : metodiska samtal med barn i svåra livssituationer
    3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 256 s. :
    ISBN: 978-91-44-05634-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Berge, Britt-Marie (2000). Action reseach för gender equity in a late modern society. International Journal of Inclusive Education. 9. [Elektronisk version] http://www.ingentaconnect.com/content/routledg/tied/2001/00000005/F0020002/art00014;jsessionid=19pulfc75c41p.alexandra Berge, Britt-Marie (red.) (2001). Kunskap bryter mönster ? Aktionsforskning är verktyget. Rapport från projektet Vidgade vyer. Östersund: Kommunförbundet och Länstyrelsen i Jämtlands län. (86 sidor) [Elektronisk version] www.kfz.se Eklöf, Hanna (2007). Test-taking motivation and mathematics performance in TIMSS 2003. International Journal of Testing, 7(3), 311-326. Head, George (2003). Effective collaboration: deep collaboration as an essential element of learning process. Journal of Educational Enquiry, 4(2). (15 sidor) Henriksson, Widar & Wolming, Simon (1998). Academic performance in four study programmes: a comparison of students admitted on the basis of GPA and SweSAT-scores with and without credits for work experience. Scandinavian Journal of Educational Research, 42(2), 135-150. Lendahls Rosendahl, B. & Rönnerman, K. (2005). Med fokus på handledning i skolors förändringsarbete. Pedagogisk forskning i Sverige, 10(01), 35-51. Vetenskapsrådet. Codex. Forskning som involverar människor. (3 sidor) [Elektronisk version] http://www.codex.uu.se/oversikter/manniskor/manniskor.html Åsberg, Rodney (2001). Det finns inga kvalitativa metoder ? och inga kvantitativa heller för den delen. Pedagogisk forskning i Sverige, Årgång 6, Nr 4, 270-290. Vetenskapliga artiklar tillkommer.

  • Giltig från: 2009 vecka 4

    Ahl Astrid
    Läraren och läsundervisningen: en studie av åldersintegrerad pedagogisk praktik med sju- och åttaåringar. Doktorsavhandling. Pedagogiska institutionen, Umeå.
    1998 : 110 s. :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: http://www.pedag.umu.se/utbildning/kurslitteratur/index.html

    Det goda förändringsarbetet : om individ och organisation i förändring
    Angelöw Bosse, Rydh Tomas
    Lund : Studentlitteratur : 1991 : 170 s. :
    ISBN: 91-44-33761-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Backman Jarl
    Rapporter och uppsatser
    2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
    ISBN: 978-91-44-04826-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bladini Kerstin
    Handledning som verktyg och rum för reflektion : en studie av specialpedagogers handledningssamtal
    Karlstad : Institutionen för utbildningsvetenskap : 2004 : [2], vi, 208 s. :
    ISBN: 91-85335-33-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Blossing Ulf
    Skolförbättring i praktiken
    Lund : Studentlitteratur : 2003 : 203 s. :
    ISBN: 91-44-02817-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Det ordnar sig : teorier om organisation och kön.
    Wahl Anna, Holgersson Charlotte, Höök Pia, Linghag Sophie
    Lund : Studentlitteratur, ; : 2001 : 226 s. :
    ISBN: 91-44-01336-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Dimenäs Jörgen
    Lära till lärare : att utveckla läraryrket - vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig metodik
    Stockholm : Liber : 2007 : 261 s. :
    ISBN: 978-91-47-08421-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Ejlertsson G.
    Enkäten i praktiken : En handbok i enkätmetodik
    Lund : Studentlitteratur : 2005 :
    ISBN: 91-44-03164-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Frykholm Clas-Uno
    Att utvärdera kunskapslyftet : ett servicematerial
    Stockholm : Delegationen för kunskapslyftet : [1997] : 28 s. :
    http://www.ucer.umu.se/PDF/arbetsrapporter/FrykholmKunskapslyftet.pdf

    Bara funktionshindrad? : funktionshinder och intersektionalitet
    Grönvik Lars, Söder Mårten (red.)
    Malmö : Gleerup : 2008 : 214 s. :
    ISBN: 978-91-40-66356-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hammarlund Claes-Otto
    Bearbetande samtal : krisstöd, debriefing, stress- och konflikthantering
    Stockholm : Natur och kultur : 2001 : 298, [1] s. :
    ISBN: 91-27-08480-9 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kullberg Birgitta
    Etnografi i klassrummet.
    2., [rev.]uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2004 : 243 s. :
    ISBN: 91-44-03090-8
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (s. 91-107, 187-230)

    Doing interviews
    Kvale Steinar, Flick Uwe
    1. ed. : Thousand Oaks, Calif. : Sage Publications : 2007 : 157 p. :
    ISBN: 978-0-7619-4977-0 (pb)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lorentz Hans
    Skolan som mångkulturell arbetsplats
    Studentlitteratur AB : 2009 : 211 s. :
    http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/33158-01/height/320/width/320/bild.jpg
    ISBN: 91-44-05150-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lundström Agneta
    Lärare och konflikthantering : en undersökande studie ur ett könsperspektiv
    Umeå : Fakulteten för lärarutbildning : 2008 : 123 s. :
    ISBN: 978-91-7264-595-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Myndigheten för skolutveckling
    Att granska och förbättra kvalitet : om kvalitetsutveckling i skola, förskola, skolbarnsomsorg och vuxenutbildning - en översikt över aktuell forskning och utveckling samt dokumenterad erfarenhet
    Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : Fritzes kundservice [distributör] : [2003] : 144 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1875
    ISBN: 91-85128-06-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Myndigheten för skolutveckling
    Att lyfta den pedagogiska praktiken : vägledning för processledare
    Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : Liber distribution : 2008 : 80 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=2026
    ISBN: 978-91-85589-58-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Myndigheten för skolutveckling
    Blick för elevens hälsa, lärande och trygghet - med fokus på elevhälsa och skolutveckling. Slutredovisning av regeringsuppdraget om hälsa, lärande och trygghet. Dnr 2003:989.
    2003 :
    Läsanvisning: [Elektronisk version] http://www.skolverket.se/content/1/c6/01/26/88/SKOLUTV10.pdf

    Student self-evaluation: What research says and what practice shows.
    Rolheiser Carol, Ross John A
    11 s. :
    http://www.cdl.org/resource-library/articles/self_eval.php

    Lärande och skolutveckling : ledarskap för demokrati och meningsskapande
    Scherp Hans-Åke, Scherp Gun-Britt
    Karlstad : Estetisk-filosofiska fakulteten : 2007 : 373 s. :
    ISBN: 91-7063-105-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Stensmo Christer
    Ledarskap i klassrummet
    2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 263 s. :
    ISBN: 978-91-44-04833-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Strandberg Leif
    Bland mentorer, IUP och utvecklingszoner
    Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2008 : 138 s. :
    ISBN: 978-91-7227-516-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Utbildningsdepartementet
    Lärande ledare : ledarskap för dagens och framtidens skola
    Stockholm : Utbildningsdep. : 2001 : 52 s. :
    http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/3234
    Läsanvisning: http://www.pedag.umu.se/utbildning/kurslitteratur/index.html

    Ärlestig Helene
    Communication between principals and teachers in successful schools
    Umeå : Pedagogiska institutionen : 2008 : 87 s. :
    urn:nbn:se:umu:diva-1927
    ISBN: 978-91-7264-671-1
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (artikel 1 och 2, 31 sidor)

    Berge, Britt-Marie (2000). Action reseach för gender equity in a late modern society. International Journal of Inclusive Education. 9. [Elektronisk version] http://www.ingentaconnect.com/content/routledg/tied/2001/00000005/F0020002/art00014;jsessionid=19pulfc75c41p.alexandra Berge, Britt-Marie (red.) (2001). Kunskap bryter mönster - Aktionsforskning är verktyget. Rapport från projektet Vidgade vyer. Östersund: Kommunförbundet och Länstyrelsen i Jämtlands län. (86 sidor) [Elektronisk version] www.kfz.se Eklöf, Hanna (2007). Test-taking motivation and mathematics performance in TIMSS 2003. International Journal of Testing, 7(3), 311-326. Head, George (2003). Effective collaboration: deep collaboration as an essential element of learning process. Journal of Educational Enquiry, 4(2). (15 sidor) Henriksson, Widar & Wolming, Simon (1998). Academic performance in four study programmes: a comparison of students admitted on the basis of GPA and SweSAT-scores with and without credits for work experience. Scandinavian Journal of Educational Research, 42(2), 135-150. Vetenskapsrådet. Codex. Forskning som involverar människor. (3 sidor) [Elektronisk version] http://www.codex.uu.se/oversikter/manniskor/manniskor.html Åsberg, Rodney (2001). Det finns inga kvalitativa metoder - och inga kvantitativa heller för den delen. Pedagogisk forskning i Sverige, Årgång 6, Nr 4, 270-290. Vetenskapliga artiklar tillkommer.