"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Specialpedagogik. Lärarfortbildning, 30 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Special Education

Denna kursplan gäller: 2008-09-01 och tillsvidare

Kurskod: 6SP021

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Specialpedagogik: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-06-05

Reviderad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-06-18

Innehåll

I kursen behandlas övergripande perspektiv på specialpedagogik, där olika specialpedagogiska synsätt och konsekvenser för barns/elevers lärande diskuteras. Gällande styrdokument, skolans uppdrag, samhällets syn på barn/elever i behov av särskilt stöd och vikten av samverkan mellan hem, skola och andra professionella yrkesgrupper studeras. Språk och kommunikation som viktiga verktyg för lärande betonas liksom hur innehåll och arbetssätt i undervisningen kan varieras och anpassas utifrån barns/elevers olikheter. I kursen problematiseras och tydliggörs hur planering, utformning av individuella utvecklingsplaner, pedagogiska utredningar, åtgärdsprogram bedömning och utvärdering används som redskap i planering av det pedagogiska arbetet. Kunskaper om hur kön, klass och etnicitet påverkar barns/elevers möjligheter till lärande fokuseras. I kursen studeras och problematiseras begreppen likvärdighet och rättvisa. Dessutom behandlas lärandemiljöers, grupprocessers och ledarskapets betydelse i relation till barns/elevers lärande och utveckling. Med utgångspunkt i olika synsätt behandlas möjligheter och hinder för tal-, läs-, skriv- och matematiskt lärande, liksom svenska som andra språk och mångkulturalitet. Olika hjälpmedel som kan användas i den pedagogiska praktiken med barn/elever i behov av särskilt stöd granskas.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska kursdeltagarna kunna - redogöra för och reflektera över konsekvenser av olika specialpedagogiska perspektiv samt begreppen likvärdighet och rättvisa - redogöra för och kritiskt granska hur olika lärandemiljöer, ledarskap, grupprocesser och metoder kan påverka lärande och utveckling - diskutera och problematisera hur kön, klass, etnicitet och svenska som andra språk och mångkulturalitet påverkar barns möjligheter till lärande - reflektera över och värdera hur samverkan mellan hem, skola och andra professionella yrkesgrupper kan påverka lärande och utveckling för barn/elever i behov av särskilt stöd - problematisera och värdera hur individuella utvecklingsplaner, åtgärdsprogram, bedömning och utvärdering kan användas som redskap i den pedagogiska praktiken för barn/elever i behov av särskilt stöd - med utgångspunkt i praktik, specialpedagogiska perspektiv och teorier om tal-, läs-, skriv- och matematiskt lärande analysera och självständigt dra slutsatser om möjligheter och hinder för barns/elevers lärandeprocesser - utifrån ovanstående förväntade studieresultat redogöra för och kritiskt granska ett avgränsat område inom det specialpedagogiska kunskapsfältet

Behörighetskrav

Lärarexamen

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Examinerande undervisningsmoment är obligatoriska. Kursen avslutas med skriftlig och muntlig redovisning av ett utvecklingsarbete i den egna verksamheten. Utvecklingsarbetet ska utgöra en fördjupning av något område i kursens innehåll.

Examination

Den studerandes kunskaper och färdigheter examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen sker löpande under kursens gång. Betyg på kursen som helhet sätts då samtliga uppgifter och obligatoriska moment är godkända. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl Godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att självständigt, analytiskt och kritiskt tillämpa teori, värdera och dra slutsatser om pedagogiska insatser i förhållande till barns/elevers olika förutsättningar och behov. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare två provtillfällen. Studerande som två gånger har underkänts på kurs, har rätt att hos Fakultetsnämnden för Lärarutbildning begära att annan lärare utses till examinator Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering på kursen. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av moment/delar av kurs beslutas av den betygsättande läraren. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för denna ansökan: www.umu.se/blankett/SA Kursen kan ej tillgodoräknas inom specialpedagog- och speciallärarprogrammet.

Övriga föreskrifter

Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av lärare som deltar i lärarfortbildning enligt Förordning (2007:222) om statsbidrag för fortbildning av lärare, se Skolverkets webbplats http://www.skolverket.se/fortbildning. Den som söker till denna kurs utan godkännande av skolhuvudmannen är inte behörig att delta och riskerar att få avbryta utbildningen.

Litteratur

Giltig från: 2008 vecka 36

1000 sidor valbar litteratur tillkommer. Vetenskapliga artiklar tillkommer

Rum för barn - rum för kunskap: kropp, kön, vänskap och medier som pedagogiska utmaningar
Aasebö Turid Skarre, Melhuus E. Cathrine
Stockholm : Liber : 2007 :
ISBN: 978-91-47-08405-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Ahl Astrid
Equality and the freedom to choose the "what and when" of Schooling: students with special educational needs in timetable-free settings. European Journal of Special Needs Education. Vo22, No 2, May 2007, pp 183-197

Asp-Onsjö Lisa
Åtgärdsprogram - dokument eller verktyg? : En fallstudie i en kommun. Avhandling för doktorsexamen. Göteborg studies in educational sciences 248.
Göteborgs universitet. Actauniversitatis gothoburgensis : 2006 :

Bjar Louise
Det hänger på språket : lärande och språkutveckling i grundskolan. Kapitel 1, 3, 8, 14, 15 och 16.
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 439 s. :

Barn utvecklar sitt språk. Kapitel 1-7.
Bjar Louise, Liberg Caroline
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 292 s. :
ISBN: 91-44-02793-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Elfström Ingela
Varför individuella utvecklingsplaner? : en studie om ett nytt utvärderingsverktyg i förskolan
Stockholm : Lärarhögsk. : 2005 : 155 s. (valda delar) :
http://www.lhs.se/upload/IOL/Publikationer/IOL-rapporter/IOL.Forskning26.pdf
ISBN: 91-89503-36-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Skriftspråksutveckling genom lek : hur skriftspråket kan stimuleras i förskoleåldern
Eriksen Hagtvet Bente, Degerman Jane
1. uppl., b 5. tr. : Stockholm : Natur och kultur : 2002 : 158 s. :
ISBN: 91-27-72293-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Hedlin Maria
Jämställdhet, en del av skolans värdegrund
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 125 s. :
http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4705323o.jpg
ISBN: 91-47-05323-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Att platsa i en skola för alla. Elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan
Hjörne Eva, Säljö Roger
1. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2008 : 174 s. :
ISBN: 978-91-7227-559-1 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Barn med flera språk : tvåspråkighet och flerspråkighet i familj, förskola, skola och samhälle
Ladberg Gunilla, Härdin Sonja
3. uppl. : Stockholm : Liber : 2003 : 206 s. :
ISBN: 91-47-05199-X (korr.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Pedagogisk bedömning : att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap. (valda delar)
Lindström Lars, Lindberg Viveca
Stockholm : HLS förlag : 2005 : 253, [3] s. :
ISBN: 91-7656-594-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Lundberg Ingvar
Bornholmsmodellen : vägen till läsning : språklekar i förskoleklass
1. uppl. : Stockholm : Natur & kultur : 2007 : 111, [1] s. :
ISBN: 978-91-27-72300-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Malmer Gudrun
Bra matematik för alla : nödvändig för elever med inlärningssvårigheter.
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2002 : 240 s. :
ISBN: 91-44-02402-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Myndigheten för skolutveckling
Blick för elevens hälsa, lärande och trygghet - med fokus på elevhälsa och skolutveckling. Slutredovisning av regeringsuppdraget om hälsa, lärande och trygghet. Dnr 2003:989.
2003 :

Nilholm Claes
Specialpedagogik. Vilka är de grundläggande perspektiven. Pedagogisk forskning i Sverige 2005 årgång 10 nr 2 (sid 124-138) ISSN 1401-6788. www.ped.gu.se/bion/journal/pedfo/pdf-filer/nilholm2_10pdf

Social kompetens och problembeteende i skolan : kompetensutvecklande och problemlösande arbete.
Ogden Terje, Wallgren Gunnel A.
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2003 : 304 s. :
ISBN: 91-47-05136-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Hur långt är ett äppelskal? : tematiskt arbete i förskoleklass
Persson Annika, Wiklund Lena
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2008 : 229 s. :
http://www.liber.se/productimage/large/4708358o.jpg
ISBN: 978-91-47-05358-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Persson Bengt
Elevers olikheter och specialpedagogisk kunskap
Stockholm : Liber : cop. 2001 : 160 s. :
ISBN: 91-47-05109-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Skolverket
Att arbeta med särskilt stöd - några perspektiv. Publikationer. www.skolverket.se
2007 :

Skolverket
Särskilt stöd i grundskolan. En sammanställning av senare års forskning och utvärdering. Stockholm: Skolverket 2008. Hämtas på: http://www.skolverket.se/publikationer?id=1787

Taube Karin
Barns tidiga läsning
Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2007 : 159 s. :
ISBN: 9789172275034
Se Umeå UB:s söktjänst

Thornberg Robert
Det sociala livet i skolan : socialpsykologi för lärare
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 302 s. :
http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4705348o.jpg
ISBN: 91-47-05348-8
Se Umeå UB:s söktjänst