Med teoretisk förankring i specialpedagogiska perspektiv bearbetas funktionsnedsättningen grav språkstörning. I kursen problematiseras grav språkstörning och dess inverkan på barns/elevers utveckling och lärande samt dess konsekvenser för grundskola, särskola och specialskola. Kartläggning och åtgärder behandlas ur ett helhetsperspektiv där vikten av samverkan betonas. Teorier om och olika perspektiv på grav språkstörning problematiseras i kursen. Flerspråkighet och språkstörning belyses. Olika alternativ och kompletterande kommunikationssystem granskas och olika alternativa och kompletterande kommunikationsformer relevanta vid grav språkstörning problematiseras.
Förväntade studieresultat
Efter godkänd kurs skall den studerande kunna
- diskutera och kritiskt granska olika specialpedagogiska perspektiv och dess konsekvenser för barn/elever med grav språkstörning i den pedagogiska praktiken
- kartlägga, värdera och kritiskt granska hur olika lärandemiljöer och åtgärder kan påverka lärande och utveckling för individer med grav språkstörning
- kritiskt granska teorier om grav språkstörning och deras inverkan på den pedagogiska praktiken
- behandla och problematisera flerspråkighet och språkstörning
- beskriva och relatera till relevanta alternativa och kompletterande kommunikationssystem vilka kan tillämpas vid grav språkstörning
För betyget väl godkänt läggs i bedömningen särskilt vikt vid den studerandes förmåga att utifrån kursens innehåll självständigt göra kritiska granskningar och analyser.
Behörighetskrav
Univ: Lärarexamen
Undervisningens upplägg
Undervisningen består av föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, diskussioner, enskilda uppgifter och studier i pedagogiska verksamheter.
Under kursen används en Webbaserad nätplattform. Kursdeltagarna ska ha tillgång till Internetanslutning. Utvärdering genomförs efter genomgången kurs.
Kursen ges med fördröjd studietakt, halvfart. Vid tre tillfällen samlas kursdeltagarna på Umeå universitet.
Examination
Examination sker genom bedömning på individnivå av muntliga och skriftliga uppgifter
Kursen har tre betygsgrader Väl Godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U).
För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas högst fyra ytterligare provtillfällen.
Studerande som två gånger har underkänts i en examination har rätt att hos Prefekt begära att annan lärare utses till examinator.
Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering till kursen.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av kursansvarig lärare.
Litteratur
Giltig från:
2010 vecka 3
Asp-Onsjö Lisa Åtgärdsprogram - dokument eller verktyg? : En fallstudie i en kommun. Avhandling för doktorsexamen. Göteborg studies in educational sciences 248. Göteborgs universitet. Actauniversitatis gothoburgensis : 2006 :
Bishop Dorothy V. M. Uncommon understanding : development and disorders of language comprehension in children. Kapitel 2 Hove : Psychology : cop. 1997 : viii, 277 s. : ISBN: 0-86377-260-9 Se Umeå UB:s söktjänst
Bjar Louise Det hänger på språket : lärande och språkutveckling i grundskolan. Kapitel 1, 3, 8, 14, 15 och 16. Lund : Studentlitteratur : 2006 : 439 s. :
Barn utvecklar sitt språk. Kapitel 1-7. Bjar Louise, Liberg Caroline Lund : Studentlitteratur : 2003 : 292 s. : ISBN: 91-44-02793-1 Se Umeå UB:s söktjänst
Det värderande ögat : observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning Bjørndal Cato R. P., Nilsson Björn 1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 149 s. : ISBN: 91-47-05311-9 (korr.) z 47-05311-9 Se Umeå UB:s söktjänst
Bruce Barbro Problems of language and communication in children : identification and intervention. Lund : Department of Logopedics : 2007 : 107 s. : ISBN: 91-85559-83-0 Se Umeå UB:s söktjänst
Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) i teori och praktik. Heister Trygg Boel, Andersson Ida (red.) 3., rev. uppl. : Vällingby : Hjälpmedelsinstitutet; Malmö: Södra regionens kommunikationscentrum (SÖK) : 2009 : 224 s. : ISBN: 978-91-85435-71-5 Se Umeå UB:s söktjänst
Leonard Laurence B Children with specific language impairment. Kapitel 7 och 8. 1st MIT Press pbk. ed : Cambridge, Mass. : MIT Press : 2000 : viii, 339 p. : ISBN: 0-262-62136-3 (pbk.) Se Umeå UB:s söktjänst
Lundgren Marianne Kan Mohammed lära sig svenska och modersmålet med tecken som stöd till talet? Filen finns under KURSINFO. 2006 :
Språkutveckling och språkstörning hos barn. n D. 1, p Fonologi, grammatik, lexikon. Kapitel 1, 4, 6, 8 och 10. Nettelbladt Ulrika, Salameh Eva-Kristina Lund : Studentlitteratur : 2007 : 325 s. : ISBN: 978-91-44-01771-6 Se Umeå UB:s söktjänst
Understanding developmental language disorders : from theory to practice Norbury Courtenay, Tomblin J. Bruce., Bishop Dorothy V. M. Hove, East Sussex : Psychology Press : 2008. : 232 s. : ISBN: 978-1-84169-667-6 (pb) Se Umeå UB:s söktjänst
Orlenius Kennert Värdegrunden - finns den? 1. uppl. : Hässelby : Runa : 2001 : 232 s. : ISBN: 91-88298-53-1 Se Umeå UB:s söktjänst
Ref. Sjöberg Malena Ibland låtsas jag att jag förstår. En bok om elever med Språkstörning. Afasiförbundet i Sverige och Riksförbundet DHB 2007 :
Salameh Eva-Kristina Language impairment in Swedish bilingual children : epidemiological and linguistic studies Lund : department of Logopedics and Phoniatrics : 2003 : 181 s. : ISBN: 91-628-5544-1 Se Umeå UB:s söktjänst
Skolverket Allmänna råd för arbetet med åtgärdsprogram. www.skolverket.se Stockholm : 2008 :
Skolverket Om förskola, grundskola, särskola, gymnasieskola och specialskola. www.skolverket.se Stockholm : 2008 :
Childrens Speech and Literacy Difficulties a Psycholinguistic Framework. Kapitel 6 Stackhouse Jou, Wells Bill London : Whurr : 1997 :
Reflektioner kring Specialpedagogik - sex professorer om forskningsområdet och forskningsfronterna. Vetenskapsrådets rapportserie 5:2007 : Jönköping: Högskolan för lärande och kommunikation. www.vr.se Vetenskapsrådet , Nilholm Claes, Björk-Åkesson Eva (red) 2007 :