"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Grav språkstörning - en specialpedagogisk utmaning Lärarfortbildning., 15 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Severe Language Impairment - a Special Education Challenge

Denna kursplan gäller: 2009-09-07 och tillsvidare

Kurskod: 6SP020

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Specialpedagogik: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2009-09-10

Innehåll

Med teoretisk förankring i specialpedagogiska perspektiv bearbetas funktionsnedsättningen grav språkstörning. I kursen problematiseras grav språkstörning och dess inverkan på barns/elevers utveckling och lärande samt dess konsekvenser för grundskola, särskola och specialskola. Kartläggning och åtgärder behandlas ur ett helhetsperspektiv där vikten av samverkan betonas. Teorier om och olika perspektiv på grav språkstörning problematiseras i kursen. Flerspråkighet och språkstörning belyses. Olika alternativ och kompletterande kommunikationssystem granskas och olika alternativa och kompletterande kommunikationsformer relevanta vid grav språkstörning problematiseras.

Förväntade studieresultat

Efter godkänd kurs skall den studerande kunna - diskutera och kritiskt granska olika specialpedagogiska perspektiv och dess konsekvenser för barn/elever med grav språkstörning i den pedagogiska praktiken - kartlägga, värdera och kritiskt granska hur olika lärandemiljöer och åtgärder kan påverka lärande och utveckling för individer med grav språkstörning - kritiskt granska teorier om grav språkstörning och deras inverkan på den pedagogiska praktiken - behandla och problematisera flerspråkighet och språkstörning - beskriva och relatera till relevanta alternativa och kompletterande kommunikationssystem vilka kan tillämpas vid grav språkstörning För betyget väl godkänt läggs i bedömningen särskilt vikt vid den studerandes förmåga att utifrån kursens innehåll självständigt göra kritiska granskningar och analyser.

Behörighetskrav

Univ: Lärarexamen

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, diskussioner, enskilda uppgifter och studier i pedagogiska verksamheter. Under kursen används en Webbaserad nätplattform. Kursdeltagarna ska ha tillgång till Internetanslutning. Utvärdering genomförs efter genomgången kurs. Kursen ges med fördröjd studietakt, halvfart. Vid tre tillfällen samlas kursdeltagarna på Umeå universitet.

Examination

Examination sker genom bedömning på individnivå av muntliga och skriftliga uppgifter Kursen har tre betygsgrader Väl Godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U). För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas högst fyra ytterligare provtillfällen. Studerande som två gånger har underkänts i en examination har rätt att hos Prefekt begära att annan lärare utses till examinator. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering till kursen. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av kursansvarig lärare.

Litteratur

Giltig från: 2010 vecka 3

Asp-Onsjö Lisa
Åtgärdsprogram - dokument eller verktyg? : En fallstudie i en kommun. Avhandling för doktorsexamen. Göteborg studies in educational sciences 248.
Göteborgs universitet. Actauniversitatis gothoburgensis : 2006 :

Bishop Dorothy V. M.
Uncommon understanding : development and disorders of language comprehension in children. Kapitel 2
Hove : Psychology : cop. 1997 : viii, 277 s. :
ISBN: 0-86377-260-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Bjar Louise
Det hänger på språket : lärande och språkutveckling i grundskolan. Kapitel 1, 3, 8, 14, 15 och 16.
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 439 s. :

Barn utvecklar sitt språk. Kapitel 1-7.
Bjar Louise, Liberg Caroline
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 292 s. :
ISBN: 91-44-02793-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Det värderande ögat : observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning
Bjørndal Cato R. P., Nilsson Björn
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 149 s. :
ISBN: 91-47-05311-9 (korr.) z 47-05311-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Bruce Barbro
Problems of language and communication in children : identification and intervention.
Lund : Department of Logopedics : 2007 : 107 s. :
ISBN: 91-85559-83-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) i teori och praktik.
Heister Trygg Boel, Andersson Ida (red.)
3., rev. uppl. : Vällingby : Hjälpmedelsinstitutet; Malmö: Södra regionens kommunikationscentrum (SÖK) : 2009 : 224 s. :
ISBN: 978-91-85435-71-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Leonard Laurence B
Children with specific language impairment. Kapitel 7 och 8.
1st MIT Press pbk. ed : Cambridge, Mass. : MIT Press : 2000 : viii, 339 p. :
ISBN: 0-262-62136-3 (pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Lundgren Marianne
Kan Mohammed lära sig svenska och modersmålet med tecken som stöd till talet? Filen finns under KURSINFO.
2006 :

Språkutveckling och språkstörning hos barn. n D. 1, p Fonologi, grammatik, lexikon. Kapitel 1, 4, 6, 8 och 10.
Nettelbladt Ulrika, Salameh Eva-Kristina
Lund : Studentlitteratur : 2007 : 325 s. :
ISBN: 978-91-44-01771-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Understanding developmental language disorders : from theory to practice
Norbury Courtenay, Tomblin J. Bruce., Bishop Dorothy V. M.
Hove, East Sussex : Psychology Press : 2008. : 232 s. :
ISBN: 978-1-84169-667-6 (pb)
Se Umeå UB:s söktjänst

Orlenius Kennert
Värdegrunden - finns den?
1. uppl. : Hässelby : Runa : 2001 : 232 s. :
ISBN: 91-88298-53-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Ref. Sjöberg Malena
Ibland låtsas jag att jag förstår. En bok om elever med Språkstörning. Afasiförbundet i Sverige och Riksförbundet DHB
2007 :

Salameh Eva-Kristina
Language impairment in Swedish bilingual children : epidemiological and linguistic studies
Lund : department of Logopedics and Phoniatrics : 2003 : 181 s. :
ISBN: 91-628-5544-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Skolverket
Allmänna råd för arbetet med åtgärdsprogram. www.skolverket.se
Stockholm : 2008 :

Skolverket
Om förskola, grundskola, särskola, gymnasieskola och specialskola. www.skolverket.se
Stockholm : 2008 :

Childrens Speech and Literacy Difficulties a Psycholinguistic Framework. Kapitel 6
Stackhouse Jou, Wells Bill
London : Whurr : 1997 :

Reflektioner kring Specialpedagogik - sex professorer om forskningsområdet och forskningsfronterna. Vetenskapsrådets rapportserie 5:2007 : Jönköping: Högskolan för lärande och kommunikation. www.vr.se
Vetenskapsrådet , Nilholm Claes, Björk-Åkesson Eva (red)
2007 :