"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Vägledning och coaching för elever med utvecklingsstörning, 15 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Counselling and Coaching Students with Developmental Diseases

Denna kursplan gäller: 2007-09-03 och tillsvidare

Kurskod: 6SP019

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Specialpedagogik: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2007-04-11

Innehåll

I kursen ingår studier om förändringsarbete, kvalitetsarbete och utveckling i verksamheter för individer med utvecklingsstörning. Pedagogens och vägledarens uppdrag i vägledning och coaching av elever med utvecklingsstörning fokuseras, där etik, förhållningssätt och bemötande uppmärksammas. Relevant nationell och internationell forskning om skolutveckling med särskild betoning på skola/särskola behandlas. I kursen ingår teorier, modeller och metoder för samtal och vägledning. Moment 1, Skolutveckling i verksamheter för elever med utvecklingsstörning. School development for Students with Developmental Disabilities. 4,5 hp I momentet belyses orsaker till och konsekvenser av utvecklingsstörning liksom pedagogens och vägledarens uppdrag att utveckla olika lärmiljöer för elever med utvecklingsstörning. Momentet fokuserar och analyserar verksamhetsnära förändringsarbete, kvalitetsarbete och arbetslagsutveckling. Moment 2, Utvecklingsarbete. Developmental work. 10,5 hp Inför momentet formuleras mål och innehåll i utvecklingsarbetet. Arbetet planeras, prövas, dokumenteras och utvärderas i förhållande till verksamhet inom relevant område.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande: • kunna beskriva orsaker till och konsekvenser av utvecklingsstörning • med utgångspunkt i verksamhetsnära skolforskning och skolutveckling kunna problematisera det egna utvecklingsarbetet i relation till relevanta styrdokument • med utgångspunkt i yrkesverksamhet och det avgränsade kunskapsområdet kunna planera, genomföra, dokumentera och utvärdera ett eget utvecklingsarbete med fokus på vägledning och coaching.

Behörighetskrav

Univ: Grundläggande behörighet. Lärarutbildning eller Studie- och yrkesvägledarutbildning.

Undervisningens upplägg

Kursen är indelad i två moment som studeras parallellt och integrerat. I det första momentet bearbetas teorier, forskningsresultat och beprövad erfarenhet inom skolutvecklingsområdet och praxisnära forskning. I det andra momentet fördjupar sig deltagarna i ett eget valt problemområde förankrat i den egna verksamheten. Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, gruppövningar, seminarier och handledning. Studerandes lokala villkor och yrkesinriktning utgör viktiga utgångspunkter för uppgifter i kursen.

Examination

Examinationen sker genom skriftlig och muntlig redovisning av eget utvecklingsarbete inom kursens ram. Individuella uppgifter betygsätts enligt betygsskalan Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). Betyget för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar. Hel kurs betygsätts enligt betygsskalan Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U) För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle. Studerande som två gånger har underkänts i en examination har rätt att hos Fakultetsnämnden för Lärarutbildning begära att annan lärare utses till examinator. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering till kursen. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av den betygsättande läraren. Tillgodoräkning av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Ansökan: www.umu.se/blankett/SA.

Litteratur

  • Giltig från: 2007 vecka 39

    Kurslitteratur

    Omsorgsboken : en bok om människor med begåvningsmässiga funktionshinder.
    Bakk Ann, Grunewald Karl
    4., [omarb.]uppl. : Stockholm : Liber : 2004 : 396 s. :
    ISBN: 91-47-07015-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skolutvecklingens många ansikten
    Berg Gunnar, Scherp Hans-Åke
    Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : Liber distribution : 2003 : 299 s. :
    ISBN: 91-85128-15-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    European Agency for Development in Special Needs Education (2006). Specialpedagogiskt stöd efter de första sex åren av grundskolan. ISBN: 87-918-96-1 (www.european-agency.org)

    Holmlund Kerstin (red.)
    Vad har kvalitet med skolan att göra.
    Lund : Studentlitteratur, 2004 (Lund : 216 s. :
    ISBN: 91-44-03438-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Professionell vägledning : med samtal som redskap.
    Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
    Lund : Studentlitteratur : 2007 : 115 s. :
    ISBN: 91-44-00235-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Begåvning och begåvningshandikapp
    Kylén Gunnar, Sandeberg Ingrid af
    [Ny uppl.] : Stockholm : ALA ;a Bromma :b Handikappinst. : 1986 : 39 s.a (39, [1] s.) :
    ISBN: 91-7670-046-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lundahl Lisbeth (2004)
    Styrning med kvalitet
    Ingår i:
    Vad har kvalitet med skolan att göra.
    Lund : Studentlitteratur, 2004 (Lund : 216 s. : sid. 171-186 :

    Olsson Cecilia
    Dyadic interaction with a child with multiple disabilities: A system theory perspective on communication. Augmentative and Alternative Communication, 20
    2004 :

    Olsson Cecilia
    The kaleidoscope of communication : different perspectives on communication involving children with severe multiple disabilities
    Stockholm : Stockholm Institute of Education Press (HLS förlag) : 2006 : 102 s. :
    urn:nbn:se:su:diva-1277
    ISBN: 91-7656-625-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Rönnerman Karin
    Utvecklingsarbete : en grund för lärares lärande.
    Lund : Studentlitteratur, 1998 : 127 s. :
    ISBN: 91-44-00186-X
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Szonyi Kristina
    Särskolan som möjlighet och begränsning : elevperspektiv på delaktighet och utanförskap
    Stockholm : Pedagogiska institutionen : 2005 : [8], 238 s. :
    ISBN: 91-7155-169-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Tiller Tom
    Aktionslärande : forskande partnerskap i skolan
    1. uppl. : Hässelby : Runa : 2002 : 215 s. :
    ISBN: 91-88298-46-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Vetenskapsrådets anvisningar kring forskningsetiska frågor. http://vetenskapsradet.se/publikationer/index.asp

  • Giltig från: 2007 vecka 39

    Kurslitteratur

    Omsorgsboken : en bok om människor med begåvningsmässiga funktionshinder.
    Bakk Ann, Grunewald Karl
    4., [omarb.]uppl. : Stockholm : Liber : 2004 : 396 s. :
    ISBN: 91-47-07015-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skolutvecklingens många ansikten
    Berg Gunnar, Scherp Hans-Åke
    Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : Liber distribution : 2003 : 299 s. :
    ISBN: 91-85128-15-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    European Agency for Development in Special Needs Education (2006). Specialpedagogiskt stöd efter de första sex åren av grundskolan. ISBN: 87-918-96-1 (www.european-agency.org)

    Holmlund Kerstin (red.)
    Vad har kvalitet med skolan att göra.
    Lund : Studentlitteratur, 2004 (Lund : 216 s. :
    ISBN: 91-44-03438-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Professionell vägledning : med samtal som redskap.
    Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
    Lund : Studentlitteratur : 2007 : 115 s. :
    ISBN: 91-44-00235-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Begåvning och begåvningshandikapp
    Kylén Gunnar, Sandeberg Ingrid af
    [Ny uppl.] : Stockholm : ALA ;a Bromma :b Handikappinst. : 1986 : 39 s.a (39, [1] s.) :
    ISBN: 91-7670-046-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Olsson Cecilia
    Dyadic interaction with a child with multiple disabilities: A system theory perspective on communication. Augmentative and Alternative Communication, 20
    2004 :

    Olsson Cecilia
    The kaleidoscope of communication : different perspectives on communication involving children with severe multiple disabilities
    Stockholm : Stockholm Institute of Education Press (HLS förlag) : 2006 : 102 s. :
    urn:nbn:se:su:diva-1277
    ISBN: 91-7656-625-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Rönnerman Karin
    Utvecklingsarbete : en grund för lärares lärande.
    Lund : Studentlitteratur, 1998 : 127 s. :
    ISBN: 91-44-00186-X
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Szonyi Kristina
    Särskolan som möjlighet och begränsning : elevperspektiv på delaktighet och utanförskap
    Stockholm : Pedagogiska institutionen : 2005 : [8], 238 s. :
    ISBN: 91-7155-169-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Tiller Tom
    Aktionslärande : forskande partnerskap i skolan
    1. uppl. : Hässelby : Runa : 2002 : 215 s. :
    ISBN: 91-88298-46-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Vetenskapsrådets anvisningar kring forskningsetiska frågor. http://vetenskapsradet.se/publikationer/index.asp

  • Giltig från: 2007 vecka 38

    Kurslitteratur

    Omsorgsboken : en bok om människor med begåvningsmässiga funktionshinder.
    Bakk Ann, Grunewald Karl
    4., [omarb.]uppl. : Stockholm : Liber : 2004 : 396 s. :
    ISBN: 91-47-07015-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skolutvecklingens många ansikten
    Berg Gunnar, Scherp Hans-Åke
    Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : Liber distribution : 2003 : 299 s. :
    ISBN: 91-85128-15-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    European Agency for Development in Special Needs Education (2006). Specialpedagogiskt stöd efter de första sex åren av grundskolan. ISBN: 87-918-96-1 (www.european-agency.org)

    Holmlund Kerstin (red.)
    Vad har kvalitet med skolan att göra.
    Lund : Studentlitteratur, 2004 (Lund : 216 s. :
    ISBN: 91-44-03438-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Professionell vägledning : med samtal som redskap.
    Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
    Lund : Studentlitteratur : 2007 : 115 s. :
    ISBN: 91-44-00235-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Olsson Cecilia
    Dyadic interaction with a child with multiple disabilities: A system theory perspective on communication. Augmentative and Alternative Communication, 20
    2004 :

    Olsson Cecilia
    The kaleidoscope of communication : different perspectives on communication involving children with severe multiple disabilities
    Stockholm : Stockholm Institute of Education Press (HLS förlag) : 2006 : 102 s. :
    urn:nbn:se:su:diva-1277
    ISBN: 91-7656-625-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Rönnerman Karin
    Utvecklingsarbete : en grund för lärares lärande.
    Lund : Studentlitteratur, 1998 : 127 s. :
    ISBN: 91-44-00186-X
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Szonyi Kristina
    Särskolan som möjlighet och begränsning : elevperspektiv på delaktighet och utanförskap
    Stockholm : Pedagogiska institutionen : 2005 : [8], 238 s. :
    ISBN: 91-7155-169-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Tiller Tom
    Aktionslärande : forskande partnerskap i skolan
    1. uppl. : Hässelby : Runa : 2002 : 215 s. :
    ISBN: 91-88298-46-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Vetenskapsrådets anvisningar kring forskningsetiska frågor. http://vetenskapsradet.se/publikationer/index.asp