Engelskt namn: Counselling and Coaching Students with Developmental Diseases
Denna kursplan gäller: 2007-09-03 och tillsvidare
Kurskod: 6SP019
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Specialpedagogik: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2007-04-11
I kursen ingår studier om förändringsarbete, kvalitetsarbete och utveckling i verksamheter för individer med utvecklingsstörning. Pedagogens och vägledarens uppdrag i vägledning och coaching av elever med utvecklingsstörning fokuseras, där etik, förhållningssätt och bemötande uppmärksammas. Relevant nationell och internationell forskning om skolutveckling med särskild betoning på skola/särskola behandlas. I kursen ingår teorier, modeller och metoder för samtal och vägledning. Moment 1, Skolutveckling i verksamheter för elever med utvecklingsstörning. School development for Students with Developmental Disabilities. 4,5 hp I momentet belyses orsaker till och konsekvenser av utvecklingsstörning liksom pedagogens och vägledarens uppdrag att utveckla olika lärmiljöer för elever med utvecklingsstörning. Momentet fokuserar och analyserar verksamhetsnära förändringsarbete, kvalitetsarbete och arbetslagsutveckling. Moment 2, Utvecklingsarbete. Developmental work. 10,5 hp Inför momentet formuleras mål och innehåll i utvecklingsarbetet. Arbetet planeras, prövas, dokumenteras och utvärderas i förhållande till verksamhet inom relevant område.
För godkänd kurs skall den studerande: kunna beskriva orsaker till och konsekvenser av utvecklingsstörning med utgångspunkt i verksamhetsnära skolforskning och skolutveckling kunna problematisera det egna utvecklingsarbetet i relation till relevanta styrdokument med utgångspunkt i yrkesverksamhet och det avgränsade kunskapsområdet kunna planera, genomföra, dokumentera och utvärdera ett eget utvecklingsarbete med fokus på vägledning och coaching.
Univ: Grundläggande behörighet. Lärarutbildning eller Studie- och yrkesvägledarutbildning.
Kursen är indelad i två moment som studeras parallellt och integrerat. I det första momentet bearbetas teorier, forskningsresultat och beprövad erfarenhet inom skolutvecklingsområdet och praxisnära forskning. I det andra momentet fördjupar sig deltagarna i ett eget valt problemområde förankrat i den egna verksamheten. Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, gruppövningar, seminarier och handledning. Studerandes lokala villkor och yrkesinriktning utgör viktiga utgångspunkter för uppgifter i kursen.
Examinationen sker genom skriftlig och muntlig redovisning av eget utvecklingsarbete inom kursens ram. Individuella uppgifter betygsätts enligt betygsskalan Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). Betyget för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar. Hel kurs betygsätts enligt betygsskalan Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U) För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle. Studerande som två gånger har underkänts i en examination har rätt att hos Fakultetsnämnden för Lärarutbildning begära att annan lärare utses till examinator. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering till kursen. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av den betygsättande läraren. Tillgodoräkning av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Ansökan: www.umu.se/blankett/SA.
Omsorgsboken : en bok om människor med begåvningsmässiga funktionshinder.
Bakk Ann, Grunewald Karl
4., [omarb.]uppl. : Stockholm : Liber : 2004 : 396 s. :
ISBN: 91-47-07015-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolutvecklingens många ansikten
Berg Gunnar, Scherp Hans-Åke
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : Liber distribution : 2003 : 299 s. :
ISBN: 91-85128-15-5
Se Umeå UB:s söktjänst
European Agency for Development in Special Needs Education (2006). Specialpedagogiskt stöd efter de första sex åren av grundskolan. ISBN: 87-918-96-1 (www.european-agency.org)
Holmlund Kerstin (red.)
Vad har kvalitet med skolan att göra.
Lund : Studentlitteratur, 2004 (Lund : 216 s. :
ISBN: 91-44-03438-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Professionell vägledning : med samtal som redskap.
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
Lund : Studentlitteratur : 2007 : 115 s. :
ISBN: 91-44-00235-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Begåvning och begåvningshandikapp
Kylén Gunnar, Sandeberg Ingrid af
[Ny uppl.] : Stockholm : ALA ;a Bromma :b Handikappinst. : 1986 : 39 s.a (39, [1] s.) :
ISBN: 91-7670-046-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Lundahl Lisbeth (2004)
Styrning med kvalitet
Ingår i:
Vad har kvalitet med skolan att göra.
Lund : Studentlitteratur, 2004 (Lund : 216 s. : sid. 171-186 :
Olsson Cecilia
Dyadic interaction with a child with multiple disabilities: A system theory perspective on communication. Augmentative and Alternative Communication, 20
2004 :
Olsson Cecilia
The kaleidoscope of communication : different perspectives on communication involving children with severe multiple disabilities
Stockholm : Stockholm Institute of Education Press (HLS förlag) : 2006 : 102 s. :
urn:nbn:se:su:diva-1277
ISBN: 91-7656-625-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Rönnerman Karin
Utvecklingsarbete : en grund för lärares lärande.
Lund : Studentlitteratur, 1998 : 127 s. :
ISBN: 91-44-00186-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Szonyi Kristina
Särskolan som möjlighet och begränsning : elevperspektiv på delaktighet och utanförskap
Stockholm : Pedagogiska institutionen : 2005 : [8], 238 s. :
ISBN: 91-7155-169-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Tiller Tom
Aktionslärande : forskande partnerskap i skolan
1. uppl. : Hässelby : Runa : 2002 : 215 s. :
ISBN: 91-88298-46-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Vetenskapsrådets anvisningar kring forskningsetiska frågor. http://vetenskapsradet.se/publikationer/index.asp
Omsorgsboken : en bok om människor med begåvningsmässiga funktionshinder.
Bakk Ann, Grunewald Karl
4., [omarb.]uppl. : Stockholm : Liber : 2004 : 396 s. :
ISBN: 91-47-07015-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolutvecklingens många ansikten
Berg Gunnar, Scherp Hans-Åke
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : Liber distribution : 2003 : 299 s. :
ISBN: 91-85128-15-5
Se Umeå UB:s söktjänst
European Agency for Development in Special Needs Education (2006). Specialpedagogiskt stöd efter de första sex åren av grundskolan. ISBN: 87-918-96-1 (www.european-agency.org)
Holmlund Kerstin (red.)
Vad har kvalitet med skolan att göra.
Lund : Studentlitteratur, 2004 (Lund : 216 s. :
ISBN: 91-44-03438-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Professionell vägledning : med samtal som redskap.
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
Lund : Studentlitteratur : 2007 : 115 s. :
ISBN: 91-44-00235-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Begåvning och begåvningshandikapp
Kylén Gunnar, Sandeberg Ingrid af
[Ny uppl.] : Stockholm : ALA ;a Bromma :b Handikappinst. : 1986 : 39 s.a (39, [1] s.) :
ISBN: 91-7670-046-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Olsson Cecilia
Dyadic interaction with a child with multiple disabilities: A system theory perspective on communication. Augmentative and Alternative Communication, 20
2004 :
Olsson Cecilia
The kaleidoscope of communication : different perspectives on communication involving children with severe multiple disabilities
Stockholm : Stockholm Institute of Education Press (HLS förlag) : 2006 : 102 s. :
urn:nbn:se:su:diva-1277
ISBN: 91-7656-625-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Rönnerman Karin
Utvecklingsarbete : en grund för lärares lärande.
Lund : Studentlitteratur, 1998 : 127 s. :
ISBN: 91-44-00186-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Szonyi Kristina
Särskolan som möjlighet och begränsning : elevperspektiv på delaktighet och utanförskap
Stockholm : Pedagogiska institutionen : 2005 : [8], 238 s. :
ISBN: 91-7155-169-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Tiller Tom
Aktionslärande : forskande partnerskap i skolan
1. uppl. : Hässelby : Runa : 2002 : 215 s. :
ISBN: 91-88298-46-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Vetenskapsrådets anvisningar kring forskningsetiska frågor. http://vetenskapsradet.se/publikationer/index.asp
Omsorgsboken : en bok om människor med begåvningsmässiga funktionshinder.
Bakk Ann, Grunewald Karl
4., [omarb.]uppl. : Stockholm : Liber : 2004 : 396 s. :
ISBN: 91-47-07015-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolutvecklingens många ansikten
Berg Gunnar, Scherp Hans-Åke
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : Liber distribution : 2003 : 299 s. :
ISBN: 91-85128-15-5
Se Umeå UB:s söktjänst
European Agency for Development in Special Needs Education (2006). Specialpedagogiskt stöd efter de första sex åren av grundskolan. ISBN: 87-918-96-1 (www.european-agency.org)
Holmlund Kerstin (red.)
Vad har kvalitet med skolan att göra.
Lund : Studentlitteratur, 2004 (Lund : 216 s. :
ISBN: 91-44-03438-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Professionell vägledning : med samtal som redskap.
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
Lund : Studentlitteratur : 2007 : 115 s. :
ISBN: 91-44-00235-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Olsson Cecilia
Dyadic interaction with a child with multiple disabilities: A system theory perspective on communication. Augmentative and Alternative Communication, 20
2004 :
Olsson Cecilia
The kaleidoscope of communication : different perspectives on communication involving children with severe multiple disabilities
Stockholm : Stockholm Institute of Education Press (HLS förlag) : 2006 : 102 s. :
urn:nbn:se:su:diva-1277
ISBN: 91-7656-625-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Rönnerman Karin
Utvecklingsarbete : en grund för lärares lärande.
Lund : Studentlitteratur, 1998 : 127 s. :
ISBN: 91-44-00186-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Szonyi Kristina
Särskolan som möjlighet och begränsning : elevperspektiv på delaktighet och utanförskap
Stockholm : Pedagogiska institutionen : 2005 : [8], 238 s. :
ISBN: 91-7155-169-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Tiller Tom
Aktionslärande : forskande partnerskap i skolan
1. uppl. : Hässelby : Runa : 2002 : 215 s. :
ISBN: 91-88298-46-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Vetenskapsrådets anvisningar kring forskningsetiska frågor. http://vetenskapsradet.se/publikationer/index.asp