Engelskt namn: Degree Project Special Education Programme
Denna kursplan gäller: 2007-09-03
och tillsvidare
Kurskod: 6SP018
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Specialpedagogik: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2007-10-04
Innehåll
Under kursen genomför de studerande ett självständigt examensarbete relevant för den specialpedagogiska verksamheten. De olika delarna i forskningsprocessen ventileras och granskas kritiskt. Detta sker vid enskild handledning och vid seminarietillfällen. Vid samtliga seminarietillfällen tar de studerande aktivt del av och ger synpunkter på övriga gruppdeltagares examensarbeten.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs skall den studerande kunna:
- formulera en relevant frågeställning för specialpedagogens yrkesroll
- ge problemområdet en allsidig belysning, vilket innebär teoretisk granskning och empirisk
undersökning
- välja, motivera och tillämpa relevant vetenskaplig metod i förhållande till forskningsproblemet
- bearbeta och tolka insamlad data
- dra slutsatser grundade i tidigare forskning och/eller teorier
- sammanställa en logiskt sammanhållen rapport med god språkbehandling och formell utformning enligt pedagogisk praxis
- kritiskt och konstruktivt granska eget och andras examensarbete
Behörighetskrav
Univ: Det specialpedagogiska forskningsfältet 1 och 2.
Undervisningens upplägg
Examensarbetet genomförs enskilt eller i par. Undervisningen består av handledning enskilt eller i grupp. Den studerande skall kontinuerligt hålla handledaren informerad om arbetets fortskridande. Tre obligatoriska seminarier ingår i kursen då forskningsplanen presenteras och examensarbetena ventileras. Vid samtliga seminarietillfällen skall den studerande aktivt ta del av och ge synpunkter på övriga deltagares arbeten. Vid det avslutande seminariet genomför de studerande opposition på varandras arbeten.
Examination
Betyg sätts på kursen med Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd. För godkänd kurs krävs att den studerande deltagit aktivt vid de obligatoriska seminarierna, presenterat ett godkänt examensarbete samt genomfört opposition på ett annat arbete och försvarat det egna arbetet. För betyget Väl godkänt läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att finna lösningar på vetenskapliga problem i de olika delarna av forskningsprocessen, samt att i en kritisk analys och värdering av de egna resultaten, placera in dem i ett vetenskapligt sammanhang.
Studerande som underkänts två gånger på kurs, har hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning rätt att begära att annan lärare utses till examinator.
Tillgodoräknande
Fakultetsnämnden för lärarutbildning beslutar om tillgodoräknande efter ansökan. I ansökan ska anges vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas. Tillgodoräknande prövas alltid individuellt.Blankett för tillgodoräknande finns på www.umu.se/blankett/SA
Litteratur
Giltig från:
2007 vecka 36
Kurslitteratur
Forskningsetiska principer i humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning. Vetenskapsrådet. http://www.vetenskapsradet.se/humsam/index.asp?id=24&dok_id=838
Examensarbetet i lärarutbildningen : undersökningsmetoder och språklig utformning. Johansson Bo, Svedner Per Olov 3. uppl. : Uppsala : Kunskapsföretaget : 2001 : 104 s. ; 23 cm : ISBN: 91-89040-36-8 Se Umeå UB:s söktjänst
Övrigt
Dessutom tillkommer litteratur inom det specifika problemområdet för examensarbetet