Engelskt namn: Special Needs Education in Research Quality Work
Denna kursplan gäller: 2007-11-05 och tillsvidare
Kurskod: 6SP015
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Specialpedagogik: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-11-08
Kursens innehåll fokuserar på att utveckla förmågan att tillämpa och forskningsanknyta sina erfarenheter och kunskaper från tidigare studier genom att identifiera möjligheter och hinder i den pedagogiska verksamheten. Vikten av förebyggande arbete poängteras. Dessutom behandlas hur pedagogiska utredningar, åtgärdsprogram och individuella utvecklingsplaner utförs i samverkan mellan skola och hem. I kursen ingår fältarbete som inriktas mot det specialpedagogiska kunskapsområdet.
För godkänd kurs skall den studerande: - kunna identifiera, analysera och utveckla olika lärandemiljöer för att upptäcka möjligheter och undanröja hinder för lärande. - ha kunskap om och förståelse för hur pedagogiska utredningar, åtgärdsprogram och individuella utvecklingsplaner upprättas och genomförs i samverkan mellan skola och hem. - kunna problematisera begreppen pedagogisk utredning, åtgärdsprogram och individuell utvecklingsplan i förhållande till nationell och internationell forskning - utifrån vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet kunna föreslå åtgärder som bidrar till att utveckla kvaliteten i verksamheten och dess lärandemiljöer - kunna analysera och granska det specialpedagogiska forskningsfältet.
Univ: Specialpedagogexamen 90hp (60 p)varav 10 p (15 hp) examensarbete eller motsvarande
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, enskilda uppgifter.
Examination sker i form av skriftliga och muntliga redovisningar, enskilt eller i grupp. Betyg sätts på kursen som helhet med betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Student som blivit underkänd vid prov har rätt till förnyat prov. Student som underkänts två gånger på kurs, har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses till examinator. Omtentamen baserad på samma kursplan som vid ordinarie tentamen garanteras under minst två år efter studentens förstagångsregistrering på momentet. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av den betygsättande läraren. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för denna ansökan: www.umu.se/blankett/SA
Förutom obligatorisk litteratur tillkommer ca 250 sidor valbar vetenskaplig litteratur inom det specialpedagogiska området. Varje studerande upprättar en litteraturförteckning i samråd med kursansvarig lärare. Övrig valbar littertur kan utifrån olika behov utgöra referensmaterial.
Jakobsson Ingalill
Diagnos i skolan. : En studie av skolsituationen för elever med syndromdiagnos
Acta Universitatis Gothoburgensis : 2002 :
Theorising special education
Clark Catherine, Dyson Alan, Millward Alan
London : Routledge : 1998 : 199 s. :
ISBN: 0-415-14750-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Tinglev Inger
Inkludering i svårigheter : tre timplanebefriade skolors svenskundervisning
Umeå : Institutionen för barn- och ungdomspedagogik : 2005 : 294, [5] s. :
urn:nbn:se:umu:diva-424
ISBN: 91-7305-806-8
Se Umeå UB:s söktjänst
An evaluation of Swedish disability research
Albrecht G L, Jette A M, Petrie H, Siegel L
Stockholm : Swedish Council for Working Life and Social Research : 2001 :
Backman J.
Rapporter och uppsatser.
Lund : Studentlitteratur : 1998 : 213 s. :
ISBN: 91-44-00417-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Action research for gender equity
Berge Britt-Marie, Ve Hildur
Buckingham : Open Univ. Press : 2000 : x, 157 s. :
ISBN: 0-335-20023-0 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Schools and special needs : issues of innovation and inclusion
Dyson Alan, Millward Alan
London : Paul Chapman : 2000 : 212 s. :
ISBN: 0-7619-6441-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Emanuelsson Ingemar
"Specialpedagogisk forskning". Nordisk tidskrift for spesialpedagogikk 2/2000, s 70-79
Forskning inom det specialpedagogiska området : en kunskapsöversikt
Emanuelsson Ingemar, Persson Bengt, Rosenqvist Jerry
Stockholm : Statens skolverk : Liber distribution : 2001 : 162 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=800
ISBN: 91-89314-25-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Helldin Rolf
Specialpedagogisk forskning : en kritisk granskning i ett omvärldsperspektiv
Stockholm : Skolverket : b Liber distribution : 2002 : 77 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=926
ISBN: 91-89314-78-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Hultquist Elisabeth
Segregerande integrering - En studie av gymnasieskolans individuella program
Stockholm : HLS förlag : 2001 :
Karlsudd Peter
Särskolebarn i integrerad skolbarnsomsorg
Malmö : Institutionen för pedagogik : 1999 : [2], 257 s. :
ISBN: 91-88810-04-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Norberg Katarina
The school as a moral arena : constitutive values and deliberation in Swedish curriculum practice
Umeå : Pedagogiska institutionen : 2004 : 27 s. :
http://www.diva-portal.org/diva/getDocument?urn_nbn_se_umu_diva-273-1__fulltext.pdf
Persson Bengt
Åtgärdsprogram i grundskolan : förekomst, innehåll och användning
Göteborg : Göteborgs Univ. : 2002 : 40 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=941
Sasso G M
The retreat from inquiry and knowledge in special education. The Jounal of Special Education, 34, 178-193
2001 :
Skolverket
Att arbeta med särskilt stöd - med hjälp av åtgärdsprogram
Stockholm : Liber : 2002 :
Skolverket
Kartläggning av åtgärdsprogram och särskilt stöd i grundskolan
Stockholm : Fritzes : 2003 :
Skolverket
Kvalitetsarbete inom elevvård - ett seminariematerial
Stockholm : Liber : 2002 :
Utbildningsdepartementet
Elevens framgång - skolans ansvar. Ds 2001:19
Stockholm : Fritzes :
Wahlund Bengt
Åtgärdsprogram - för vad och för vem? : En analys av lärares utsagor om barn och ungdomar, skrivna inom ramen för kurser i specialpedagogik. Magisteruppsats i pedagogik med inriktning mot specialpedagogik nr 21, 2002. Institutionen för indiv, omvärld och lärande. Lärarhögskolan
Stockholm :
Westling-Allodi Mara
Support and Resistance. : Ambivalence in Special Education. Stockholm. Institute of Education Press. Stockholm Institute of Education. Department of Human Development, Learning and Special Education.
Studies in Educational Sciences 61 : 2002 :