Socioemotionella svårigheter, vägledning och konflikthantering, 15 hp
Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09
Engelskt namn: Socioemotional Difficulties, Counselling and Conflicts Manage
Denna kursplan gäller: 2008-01-14
och tillsvidare
Kurskod: 6SP013
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Specialpedagogik: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-09-14
Innehåll
Kursen behandlar olika teorier om socioemotionella svårigheter samt teorier och modeller för vägledande samtal, enskilt och i grupp. Modellerna för vägledande samtal tillämpas med utgångspunkt i specialpedagogikens kunskapsområden. I kursen ingår även konflikthantering.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs skall den studerande kunna:
- redogöra för och jämföra olika teorier kring socioemotionella svårigheter samt kunna analysera dessa i förhållande till olika specialpedagogiska perspektiv.
- tillämpa teorier och modeller för vägledande samtal, enskilt och i grupp, inom specialpedagogikens kunskapsområden
- självständigt redogöra för och problematisera en vald strategi för hantering av en konflikt med stöd av kurslitteraturen.
Behörighetskrav
Univ: Godkänd kurs Specialpedagogikens kunskapsområden. Tal- Läs- Skriv- och Matematik, 15 hp, eller motsvarande. Dessutom krävs genomgångna kurser Specialpedagogik i samhället, 7,5 hp, och Det socialpedagogiska forskningsfältet 1, 7,5 hp, eller motsvarande.
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, videoinspelningar av samtal samt praktiska vägledningsövningar och analys av dessa. Vidare ingår att genomföra samtal med enskilda personer och grupper.
Examination
Examination sker i form av skriftliga och muntliga redovisningar, enskilt eller i grupp. Betyg sätts på kursen som helhet med betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att en annan lärare utses som examinator.
För betyget Väl Godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att självständigt och kritiskt granska arbetsprocesser vid vägledande och rådgivande samtal i förhållande till det specialpedagogiska forsknings- och kunskapsområdet.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av den betygsättande läraren. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för denna ansökan: www.umu.se/blankett/SA
Litteratur
Giltig från:
2008 vecka 3
Kurslitteratur
Bladini Kerstin Handledning som verktyg och rum för reflektion : en studie av specialpedagogers handledningssamtal Karlstad : Institutionen för utbildningsvetenskap : 2004 : [2], vi, 208 s. : ISBN: 91-85335-33-9 Se Umeå UB:s söktjänst
Cederwall Elisabeth Reflektion och självinsikt i "Den kommunikativa pedagogiken". Avhandling vid Malmö Högskola, Lärarutbildningen 2006 :
Liljegren Britta Elever i svårigheter : familjen och skolan i samspel 2., [rev. och omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2000 : 254 s. : ISBN: 91-44-01291-8 Se Umeå UB:s söktjänst
Social kompetens och problembeteende i skolan : kompetensutvecklande och problemlösande arbete. Ogden Terje, Wallgren Gunnel A. 1. uppl. : Stockholm : Liber : 2003 : 304 s. : ISBN: 91-47-05136-1 Se Umeå UB:s söktjänst
Counselling Children Thompson Charles L, Rudolph Linda B Califonien : Brooks Cole Publishing Company : 2000 :
Tillkommer valfri skönlitterär bok från lista i studiehandledningen
Utas Carlsson Karin Lära leva samman : undervisning i konflikthantering : teori och praktik [Ny utg.] : Jonstorp : Konfliktlösning i skola och arbete (KSA) : 2001 : 358 s. : ISBN: 91-631-0567-5 Se Umeå UB:s söktjänst
Åhs Olle Bortom bråk och hårt klimat : om att utveckla social förmåga i skola och förskola 1. uppl. : Stockholm : Runa : 2005 : 143 s. : ISBN: 91-88298-38-8 Se Umeå UB:s söktjänst