"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Socioemotionella svårigheter, vägledning och konflikthantering, 15 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Socioemotional Difficulties, Counselling and Conflicts Manage

Denna kursplan gäller: 2008-01-14 och tillsvidare

Kurskod: 6SP013

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Specialpedagogik: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-09-14

Innehåll

Kursen behandlar olika teorier om socioemotionella svårigheter samt teorier och modeller för vägledande samtal, enskilt och i grupp. Modellerna för vägledande samtal tillämpas med utgångspunkt i specialpedagogikens kunskapsområden. I kursen ingår även konflikthantering.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna: - redogöra för och jämföra olika teorier kring socioemotionella svårigheter samt kunna analysera dessa i förhållande till olika specialpedagogiska perspektiv. - tillämpa teorier och modeller för vägledande samtal, enskilt och i grupp, inom specialpedagogikens kunskapsområden - självständigt redogöra för och problematisera en vald strategi för hantering av en konflikt med stöd av kurslitteraturen.

Behörighetskrav

Univ: Godkänd kurs Specialpedagogikens kunskapsområden. Tal- Läs- Skriv- och Matematik, 15 hp, eller motsvarande. Dessutom krävs genomgångna kurser Specialpedagogik i samhället, 7,5 hp, och Det socialpedagogiska forskningsfältet 1, 7,5 hp, eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, videoinspelningar av samtal samt praktiska vägledningsövningar och analys av dessa. Vidare ingår att genomföra samtal med enskilda personer och grupper.

Examination

Examination sker i form av skriftliga och muntliga redovisningar, enskilt eller i grupp. Betyg sätts på kursen som helhet med betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att en annan lärare utses som examinator. För betyget Väl Godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att självständigt och kritiskt granska arbetsprocesser vid vägledande och rådgivande samtal i förhållande till det specialpedagogiska forsknings- och kunskapsområdet. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av den betygsättande läraren. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för denna ansökan: www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

Giltig från: 2008 vecka 3

Kurslitteratur

Bladini Kerstin
Handledning som verktyg och rum för reflektion : en studie av specialpedagogers handledningssamtal
Karlstad : Institutionen för utbildningsvetenskap : 2004 : [2], vi, 208 s. :
ISBN: 91-85335-33-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Cederwall Elisabeth
Reflektion och självinsikt i "Den kommunikativa pedagogiken". Avhandling vid Malmö Högskola, Lärarutbildningen
2006 :

Liljegren Britta
Elever i svårigheter : familjen och skolan i samspel
2., [rev. och omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2000 : 254 s. :
ISBN: 91-44-01291-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Hon sitter ju bara där! : inagerande beteende hos barn och unga
Lund Ingrid, Lindelöf Inger
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 148 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32086-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 91-44-03997-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Social kompetens och problembeteende i skolan : kompetensutvecklande och problemlösande arbete.
Ogden Terje, Wallgren Gunnel A.
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2003 : 304 s. :
ISBN: 91-47-05136-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Counselling Children
Thompson Charles L, Rudolph Linda B
Califonien : Brooks Cole Publishing Company : 2000 :

Tillkommer valfri skönlitterär bok från lista i studiehandledningen

Utas Carlsson Karin
Lära leva samman : undervisning i konflikthantering : teori och praktik
[Ny utg.] : Jonstorp : Konfliktlösning i skola och arbete (KSA) : 2001 : 358 s. :
ISBN: 91-631-0567-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Åhs Olle
Bortom bråk och hårt klimat : om att utveckla social förmåga i skola och förskola
1. uppl. : Stockholm : Runa : 2005 : 143 s. :
ISBN: 91-88298-38-8
Se Umeå UB:s söktjänst