"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Specialpedagogik med inriktning mot grav språkstörning, 30 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Special Education and Severe Language Impairment

Denna kursplan gäller: 2008-01-28 och tillsvidare

Kurskod: 6SP012

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Specialpedagogik: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-09-13

Innehåll

I kursen fördjupas och problematiseras teorier om grava tal- och språksvårigheter. Dessutom betonas betydelsen av samverkan mellan relevanta professionella yrkesgrupper. Kursen innehåller även fördjupade studier inom området alternativ och kompletterande kommunikation (AKK). Vidare problematiseras grava tal- och språksvårigheter och lärandeprocesser. Kursen är indelad i följande fyra moment: Moment 1: Grav språkstörning - samverkan och ledarskap, 7,5 högskolepoäng Severe Language Impairment – Collaboration and Leadership Innehåll Förebyggande arbete och tidiga insatser med inriktning mot grava tal- och språksvårigheter och åtgärdsstrategier studeras och analyseras. I momentet problematiseras ledarskap och samverkan på organisations- grupp- och individnivå. Moment 2: Grav språkstörning teorier och perspektiv, 7,5 högskolepoäng Severe Language Impairment- Theory and Perspective Innehåll I momentet studeras teorier om grava tal- och språksvårigheter och olika perspektiv på begreppet grav språkstörning problematiseras. Språkstörningens inverkan på läs- och skrivutveckling och matematisk utveckling studeras och analyseras. Vidare behandlas sociala och emotionella konsekvenser som kan uppkomma vid grava tal- och språksvårigheter samt hur detta bör inverka i den pedagogiska miljön. Dessutom studeras och analyseras hur den pedagogiska praktiken bör anpassas till personer med grava tal- och språksvårigheter. Moment 3: Alternativ och Kompletterande Kommunikation (AKK), 7,5 högskolepoäng Augmentativ and Alternative Communication Innehåll I momentet definieras och problematiseras olika begrepp inom alternativ och kompletterande kommunikation. Dessutom problematiseras olika AKK - system relevanta vid grava tal- och språksvårigheter. Moment 4: Grav språkstörning- lärande processer, 7,5 högskolepoäng Severe Language Impairment - Learning processes. Innehåll I momentet breddas och fördjupas teorier om grava tal- och språksvårigheter och dess inverkan på individens lärande och utveckling.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande: - kunna beskriva och analysera samverkan, ledarskap, förebyggande arbete och tidiga insatser med inriktning mot grava tal- och språksvårigheter utifrån olika teoretiska perspektiv - kunna kartlägga, kritiskt granska och värdera olika åtgärdsstrategier för individer med grava tal- och språksvårigheter på organisations- grupp- och individnivå - kunna kritiskt granska teorier om grava tal- och språksvårigheter och deras inverkan på den pedagogiska praktiken. - känna till och förstå hur olika AKK - system kan tillämpas vid grava tal- och språksvårigheter - självständigt kunna omsätta ovanstående kunskaper i ett utvecklings- arbete.

Behörighetskrav

Univ: Specialpedagogexamen, 90 hp samt påbyggnadsutbildning inom området tal, språk och kommunikation, 30 hp eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, grupparbete och enskilda uppgifter. Studier genomförs i pedagogiska verksamheter. Utvärdering genomförs kontinuerligt under kursens gång.

Examination

Den studerandes kunskaper och färdigheter prövas i skriftlig och muntlig form. Vid betygssättning används något av betygen Väg godkänd(VG) Godkänd(G) eller Underkänd(U). Studerande som underkänts två gånger på kurs, har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses till examinator. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering på kursen. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för ansökan: www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

Giltig från: 2008 vecka 5

Moment 1, Samverkan i nätverk

Neuropedagogik : om komplicerat lärande.
Adler Björn, Holmgren Hanna
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 177 s., [2]pl.-bl. i färg ; 23 cm :
ISBN: 91-44-00444-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Asp-Onsjö Lisa
Åtgärdsprogram - dokument eller verktyg? : En fallstudie i en kommun. Avhandling för doktorsexamen. Göteborg studies in educational sciences 248.
Göteborgs universitet. Actauniversitatis gothoburgensis : 2006 :

Bishop Dorothy V. M.
Uncommon understanding : development and disorders of language comprehension in children. Kapitel 2
Hove : Psychology : cop. 1997 : viii, 277 s. :
ISBN: 0-86377-260-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Bruce Barbro
Problems of language and communication in children : identification and intervention.
Lund : Department of Logopedics : 2007 : 107 s. :
ISBN: 91-85559-83-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Relationskompetens i pedagogernas värld.
Juul Jesper, Jensen Helle
1. uppl. : Stockholm : Runa : 2009 : 285 s. :
ISBN: 91-88298-66-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Normell Margareta
Pedagogens inre rum : om betydelsen av känslomässig mognad.
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 132 s. :
ISBN: 91-44-03564-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Ref. Sjöberg Malena
Ibland låtsas jag att jag förstår. En bok om elever med Språkstörning. Afasiförbundet i Sverige och Riksförbundet DHB
2007 :

Reflektioner kring Specialpedagogik - sex professorer om forskningsområdet och forskningsfronterna. Vetenskapsrådets rapportserie 5:2007 : Jönköping: Högskolan för lärande och kommunikation. www.vr.se
Vetenskapsrådet , Nilholm Claes, Björk-Åkesson Eva (red)
2007 :

Moment 2, Grav språkstörning

Bengtsson Karin
Talandet som levd erfarenhet : en studie av fyra barn med Downs syndrom
Karlstad : Avdelningen för pedagogik : 2006 : [6],190, [15] s. :
ISBN: 91-7063-076-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Bishop Dorothy V. M.
Uncommon understanding : development and disorders of language comprehension in children. Kapitel 2
Hove : Psychology : cop. 1997 : viii, 277 s. :
ISBN: 0-86377-260-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Bjar Louise
Det hänger på språket : lärande och språkutveckling i grundskolan. Kapitel 1, 3, 8, 14, 15 och 16.
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 439 s. :

Bruce Barbro
Problems of language and communication in children : identification and intervention.
Lund : Department of Logopedics : 2007 : 107 s. :
ISBN: 91-85559-83-0
Se Umeå UB:s söktjänst

The Connections Between Language and Reading Disabilities
Catts Hugh, Kamhi Alan
Lawrence Erlbaum Associates Publisher : 2005 :

Children's language and communication difficulties. Kapitel 1, 2, 3, 4, 7, 8 och 9
Dockrell Julie, Messer David J.
London : Cassell : 1999 : 180 s. :
ISBN: 0-304-33657-2 (cased)
Se Umeå UB:s söktjänst

Leonard Laurence B
Children with specific language impairment. Kapitel 7 och 8.
1st MIT Press pbk. ed : Cambridge, Mass. : MIT Press : 2000 : viii, 339 p. :
ISBN: 0-262-62136-3 (pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Miniscalco Carmela
Language problems at 2½ years of age and their relationship with early school-age language impairment and neuropsychiatric disorders. Doktorsavhandling
Göteborgs universitet : 2007 :

Språkutveckling och språkstörning hos barn. n D. 1, p Fonologi, grammatik, lexikon. Kapitel 1, 4, 6, 8 och 10.
Nettelbladt Ulrika, Salameh Eva-Kristina
Lund : Studentlitteratur : 2007 : 325 s. :
ISBN: 978-91-44-01771-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Salameh Eva-Kristina
Language impairment in Swedish bilingual children : epidemiological and linguistic studies
Lund : department of Logopedics and Phoniatrics : 2003 : 181 s. :
ISBN: 91-628-5544-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Childrens Speech and Literacy Difficulties a Psycholinguistic Framework. Kapitel 6
Stackhouse Jou, Wells Bill
London : Whurr : 1997 :

Moment 3, Alternativ och Kompletterande Kommunikation (AKK)

Ferm Ulrika
Using language in social activities at home : a study of interaction between caregivers and children with and without disabilities
[Rev. version of the diss.] : Göteborg : Department of Linguistics : 2006 : 279, [60] s. :
ISBN: 91-975752-4-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Heister Trygg Boel
Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) i teori och praktik
1. uppl. : Vällingby : Handikappinstitutet : 1998 : 228 s. :
ISBN: 91-88337-19-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Barn med grav språkstörning
Svensson Yvonne, Tuominen-Eriksson Alli-Marie
Vänersborg : Handikappförvaltningen : 2003 : 34 s. :

Alternativ og supplerende kommunikasjon : en innføring i tegnspråksopplaering og bruk av kommunikasjonshjelpemidler for mennesker med språk- og kommunikasjonsvansker
Tetzchner Stephen von, Martinsen Harald
2. utg. : Oslo : Gyldendal akademisk : 2002 : xii, 379 s. :
ISBN: 82-05-30444-0 (hft)
Se Umeå UB:s söktjänst

Thunberg Gunilla
Using Speech-Generating Devices at Home: A Study of Children with Autism spectrum Disorders at Different stages of Communication development. Humanistiska fakulteten, Göteborgs universitet. Beställes från institutionen för lingvistik, e-post bibliotek@ling.gu.se
2007 :

Referenslitteratur moment 3

Lundgren Marianne
Kan Mohammed lära sig svenska och modersmålet med tecken som stöd till talet? Filen finns under KURSINFO.
2006 :

Salameh Eva-Kristina
Vetenskaplig sammanfattning av projektet Flerspråkighet och språkstörning. www.sprakenshus.se
2004 : 15 sid :

Moment 4 Grav språkstörning och lärandeprocesser

Valbar litteratur ca 1000 sidor, väljs i samråd med examinerande lärare