"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Specialpedagogik med inriktning mot tal, språk och kommunikation - utveckling och hinder, 30 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Special Education Cencerning Speech, Language and Communication - Development and Difficulties

Denna kursplan gäller: 2009-01-19 och tillsvidare

Kurskod: 6SP010

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Specialpedagogik: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-09-13

Reviderad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-10-21

Innehåll

Kursen har fokus på området tal- språk och kommunikation ur specialpedagogiska perspektiv. Betydelsen av tal, språk och kommunikation i lärandemiljön analyseras och problematiseras. Kursen är indelad i följande fyra moment: Moment 1. Specialpedagogik inriktad mot tal, fonetik och röst, 7,5 högskolepoäng Special Education Concerning Speech, Phonetic and Voice Innehåll: I momentet poängteras talkommunikationsprocessen och fonetikens grunder i förhållande till tal, -språk och skrift. Studenternas egna tal och röster studeras, analyseras och diskuteras. Moment 2. Specialpedagogik inriktad mot tal, språk - utveckling och svårigheter, 7,5 högskolepoäng Special Education Concerning Speech, Language-Development and Difficulties Innehåll: I momentet bearbetas teorier om tal- och språkutvecklingen och språksvårigheter relaterat till den pedagogiska praktiken. Lyssnandets betydelse och fonetisk transkription studeras. I momentet ingår även att granska och reflektera över kartläggningsmaterial samt diskutera olika stödjande handlingsstrategier utifrån kartläggningsmaterialen. Vidare ingår språkliga kulturella skillnader med fokus på flerspråkighet. Moment 3. Specialpedagogik inriktad mot kommunikation, 7,5 högskolepoäng Special Education Concerning Communication Innehåll: I momentet problematiseras begreppet kommunikation och kommunikationshinder i lärandemiljön. Vidare studeras studenternas egna icke-verbala kommunikationen och dess inverkan i den specialpedagogiska verksamheten diskuteras. Olika former av alternativ och kompletterande kommunikation bearbetas och problematiseras med utgångspunkt i olika lärandemiljöer. Moment 4. Fördjupningsarbete i specialpedagogik inom området tal, språk och kommunikation - utveckling och hinder, 7,5 högskolepoäng Special Education Speech, Language and Communication- Development and Difficulties Innehåll: I momentet sker en fördjupning inom området tal- språk och kommunikation utifrån de studerandes individuella kunskapsbehov.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna: - redogöra för fonetikens grunder i förhållande till tal, språk och skrift - redogöra för och reflektera över teorier om tal-, språkutveckling och svårigheter - problematisera förebyggande arbete och möte med barn/elever i tal, språk och kommunikationssvårigheter med stöd av kurslitteratur. - granska, analysera, värdera och dra slutsatser om olika kartläggningsmaterial med stöd av kurslitteratur. - beskriva betydelsen av alternativ och kompletterande kommunikation ur olika perspektiv. - med stöd av vetenskaplig litteratur självständigt planera, genomföra och redovisa ett valt fördjupningsarbete.

Behörighetskrav

Univ: Specialpedagogexamen, 90 hp och Speciallärarexamen, 90 hp eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och enskilda uppgifter. Vidare ingår att genomföra studier i pedagogiska verksamheter.

Examination

Examination sker i varje moment, i form av skriftliga och muntliga redovisningar samt gruppövningar. Betyg sätts på kursen i sin helhet med betyget Väl godkänd(VG), Godkänd(G) eller Underkänd(U). Studerande som underkänts två gånger på kurs, har hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning, rätt att begära att annan lärare utses till examinator. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering till kursen. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för ansökan: www.umu.se/blankett/SA.

Övriga föreskrifter

Tillgång till dator med internetuppkoppling krävs när kursen ges på distans.