"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Språkstörning ur ett specialpedagogiskt perspektiv II, 15 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Language Impairment in a Special Education Perspective

Denna kursplan gäller: 2007-08-13 och tillsvidare

Kurskod: 6SP009

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Specialpedagogik: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-09-13

Innehåll

Kursen belyser språkstörning ur ett specialpedagogiskt perspektiv. Området alternativ och kompletterande kommunikation i en skola för alla bearbetas. Betydelsen av samverkan kring individer med tal- och språksvårigheter problematiseras. Samtalets betydelse för dokumentation och åtgärder behandlas utifrån organisation - grupp- och individnivå. Moment 1: Språkstörning och alternativ och kompletterande kommunikation, 7,5 högskolepoäng Language Impairment and Augmentativ and Alternative Communication I momentet belyses hur alternativ och kompletterande kommunikation – AKK påverkar lärandemiljön för individer med tal- och språksvårigheter. Olika begrepp inom alternativ och kompletterande kommunikation behandlas. Moment 2: Samtal, dokumentation och åtgärder, 7,5 högskolepoäng Counselling, assessment and measures Momentet betonar det professionella samtalets betydelse för samverkan vid dokumentation och åtgärder

Förväntade studieresultat

Efter godkänd kurs skall den studerande: - kunna beskriva och problematisera lärandemiljöns betydelse och samverkan vid alternativ kommunikation. - kunna redogöra för och kritiskt granska olika alternativa och kompletterande kommunikationssätt vid tal- och språksvårigheter - ha kunskap om och använda professionella samtal som arbetsinstrument - ha kunskap om strategier för samverkan, dokumentation och åtgärder på organisations- grupp- och individnivå.

Behörighetskrav

Univ: Språkstörning ur ett specialpedagogiskt perspektiv I.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, grupparbete och enskilda uppgifter. Studier genomförs i pedagogiska verksamheter. Utvärdering genomförs kontinuerligt under kursens gång.

Examination

Den studerandes kunskaper och färdigheter prövas i skriftlig och muntlig form. Vid betygssättning används något av betygen Väl godkänd(VG), Godkänd(G) eller Underkänd(U). Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses som examinator. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för ansökan: www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

  • Giltig från: 2007 vecka 33

    Kurslitteratur Moment 1

    Augmentative and alternative communication : supporting children and adults with complex communication needs
    Beukelman David R., Mirenda Pat
    3. ed. : Baltimore : Paul H. Brookes Pub. Co. : cop. 2005 : xv, 634 s. :
    ISBN: 978-1-55766-684-0 (hardcover)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Heister Trygg Boel
    Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) i teori och praktik
    1. uppl. : Vällingby : Handikappinstitutet : 1998 : 228 s. :
    ISBN: 91-88337-19-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Heister Trygg Boel
    Förslag till policy för AKK : barn med grav tal- och språkstörning och behov av alternativa kommunikationsvägar (AKK)
    1. uppl. : Vällingby : Hjälpmedelsinstitutet ; a Malmö : Södra regionens kommunikationscentrum (SÖK) : 2003 : 39 s. :
    ISBN: 91-88337-83-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    GAKK : grafisk AKK : om saker, bilder och symboler som alternativ och kompletterande kommunikation
    Heister Trygg Boel, Hyltén Cavallius Sara
    Malmö : Södra regionens kommunikationscentrum (SÖK) : 2005 : 104 s. :
    ISBN: 91-631-7469-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kommunikation i grupp : för barn och ungdomar med talhandikapp
    Heister Trygg Boel, Andersson Ida, Sigurd Pilesjö Maja
    1. uppl. : Malmö : SÖK : 2002 : 87 s. b ill. :
    ISBN: 91-88337-65-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Heister Trygg Boel
    TAKK Tecken som AKK
    Umeå: Specialpedagogiska institutet : 2004 :

    Barn med grav språkstörning
    Svensson Yvonne, Tuominen-Eriksson Alli-Marie
    Vänersborg : Handikappförvaltningen : 2003 : 34 s. :

    Alternativ og supplerende kommunikasjon : en innføring i tegnspråksopplaering og bruk av kommunikasjonshjelpemidler for mennesker med språk- og kommunikasjonsvansker
    Tetzchner Stephen von, Martinsen Harald
    2. utg. : Oslo : Gyldendal akademisk : 2002 : xii, 379 s. :
    ISBN: 82-05-30444-0 (hft)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Gemensam problemlösning vid alternativ och kompletterande kommunikation (AAK)
    Zachrisson Gerd, Rydeman Bitte, Björck-Åkesson Eva
    Vällingby : Hjälpmedelsinstitutet : 2002 : 50 s. :

    Kurslitteratur Moment 2

    Det värderande ögat : observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning
    Bjørndal Cato R. P., Nilsson Björn
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 149 s. :
    ISBN: 91-47-05311-9 (korr.) z 47-05311-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hör du vad jag säger?
    Ellneby Ylva, von Hilgers Barbro
    Stockholm : Natur och Kultur : 2006 :

    Praktisk vägledning i kommunikation för lärare i förskola och skola
    Hougaard Bent, Nilsson Björn, Glave Lotta
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2004 : 103 s. :
    ISBN: 91-47-05250-3 (korr.) z 97-47-05250-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Liljegren Britta
    Elever i svårigheter : familjen och skolan i samspel
    2., [rev. och omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2000 : 254 s. :
    ISBN: 91-44-01291-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Mehrens Susanne
    Samtal som arbetsmetod
    Lund : Studentlitteratur : 1998 :

    Myndigheten för skolutveckling
    Elever som behöver stöd men får för litet. Best nr U04:075. www.skolutveckling.se
    Stockholm : Liber : 2005 :

    Myndigheten för skolutveckling
    Individuell planering och dokumentation i grundskolan. Dnr 2003:251. www.skolutveckling.se
    2004 :

    Pedagogiska miljöer och barns subjektskapande.
    Nordin-Hultman Elisabeth, Collsiöö Jan
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2004 : 247 s. :
    ISBN: 91-47-05196-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Normell Margareta
    Pedagogens inre rum : om betydelsen av känslomässig mognad.
    Lund : Studentlitteratur : 2004 : 132 s. :
    ISBN: 91-44-03564-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Olsson Staffan
    Sekretess och anmälningsplikt i förskola och skola : vägar för samverkan med hem och samhälle.
    Lund : Studentlitteratur, 2001 ; (Lund : 208 s. :
    ISBN: 91-44-01898-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skolverket
    Kartläggning av åtgärdsprogram och särskilt stöd i grundskolan. www.skolverket.se
    2003 :

    Lyssnandets pedagogik : etik och demokrati i pedagogiskt arbete.
    Åberg Ann, Lenz Taguchi Hillevi
    1. uppl. : Stockholm : Liber, 2005 (Uppsala : ell) : 152, [2]s. : ill. :
    ISBN: 91-47-05215-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 0 vecka 0

    Kurslitteratur Moment 1

    Heister Trygg Boel
    Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) i teori och praktik
    1. uppl. : Vällingby : Handikappinstitutet : 1998 : 228 s. :
    ISBN: 91-88337-19-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Heister Trygg Boel
    Förslag till policy för AKK : barn med grav tal- och språkstörning och behov av alternativa kommunikationsvägar (AKK)
    1. uppl. : Vällingby : Hjälpmedelsinstitutet ; a Malmö : Södra regionens kommunikationscentrum (SÖK) : 2003 : 39 s. :
    ISBN: 91-88337-83-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    GAKK : grafisk AKK : om saker, bilder och symboler som alternativ och kompletterande kommunikation
    Heister Trygg Boel, Hyltén Cavallius Sara
    Malmö : Södra regionens kommunikationscentrum (SÖK) : 2005 : 104 s. :
    ISBN: 91-631-7469-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kommunikation i grupp : för barn och ungdomar med talhandikapp
    Heister Trygg Boel, Andersson Ida, Sigurd Pilesjö Maja
    1. uppl. : Malmö : SÖK : 2002 : 87 s. b ill. :
    ISBN: 91-88337-65-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Heister Trygg Boel
    TAKK Tecken som AKK
    Umeå: Specialpedagogiska institutet : 2004 :

    Barn med grav språkstörning
    Svensson Yvonne, Tuominen-Eriksson Alli-Marie
    Vänersborg : Handikappförvaltningen : 2003 : 34 s. :

    Alternativ og supplerende kommunikasjon : en innføring i tegnspråksopplaering og bruk av kommunikasjonshjelpemidler for mennesker med språk- og kommunikasjonsvansker
    Tetzchner Stephen von, Martinsen Harald
    2. utg. : Oslo : Gyldendal akademisk : 2002 : xii, 379 s. :
    ISBN: 82-05-30444-0 (hft)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Thunberg Gunilla
    Using Speech-Generating Devices at Home: A Study of Children with Autism spectrum Disorders at Different stages of Communication development. Humanistiska fakulteten, Göteborgs universitet. Beställes från institutionen för lingvistik, e-post bibliotek@ling.gu.se
    2007 :

    Gemensam problemlösning vid alternativ och kompletterande kommunikation (AAK)
    Zachrisson Gerd, Rydeman Bitte, Björck-Åkesson Eva
    Vällingby : Hjälpmedelsinstitutet : 2002 : 50 s. :

    Kurslitteratur Moment 2

    Det värderande ögat : observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning
    Bjørndal Cato R. P., Nilsson Björn
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 149 s. :
    ISBN: 91-47-05311-9 (korr.) z 47-05311-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hör du vad jag säger?
    Ellneby Ylva, von Hilgers Barbro
    Stockholm : Natur och Kultur : 2006 :

    Praktisk vägledning i kommunikation för lärare i förskola och skola
    Hougaard Bent, Nilsson Björn, Glave Lotta
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2004 : 103 s. :
    ISBN: 91-47-05250-3 (korr.) z 97-47-05250-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Liljegren Britta
    Elever i svårigheter : familjen och skolan i samspel
    2., [rev. och omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2000 : 254 s. :
    ISBN: 91-44-01291-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Mehrens Susanne
    Samtal som arbetsmetod
    Lund : Studentlitteratur : 1998 :

    Myndigheten för skolutveckling
    Elever som behöver stöd men får för litet. Best nr U04:075. www.skolutveckling.se
    Stockholm : Liber : 2005 :

    Myndigheten för skolutveckling
    Individuell planering och dokumentation i grundskolan. Dnr 2003:251. www.skolutveckling.se
    2004 :

    Pedagogiska miljöer och barns subjektskapande.
    Nordin-Hultman Elisabeth, Collsiöö Jan
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2004 : 247 s. :
    ISBN: 91-47-05196-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Normell Margareta
    Pedagogens inre rum : om betydelsen av känslomässig mognad.
    Lund : Studentlitteratur : 2004 : 132 s. :
    ISBN: 91-44-03564-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Olsson Staffan
    Sekretess och anmälningsplikt i förskola och skola : vägar för samverkan med hem och samhälle.
    Lund : Studentlitteratur, 2001 ; (Lund : 208 s. :
    ISBN: 91-44-01898-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skolverket
    Kartläggning av åtgärdsprogram och särskilt stöd i grundskolan. www.skolverket.se
    2003 :

    Lyssnandets pedagogik : etik och demokrati i pedagogiskt arbete.
    Åberg Ann, Lenz Taguchi Hillevi
    1. uppl. : Stockholm : Liber, 2005 (Uppsala : ell) : 152, [2]s. : ill. :
    ISBN: 91-47-05215-5
    Se Umeå UB:s söktjänst