Engelskt namn: Language Impairment in a Special Education Perspective
Denna kursplan gäller: 2007-08-13 och tillsvidare
Kurskod: 6SP009
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Specialpedagogik: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-09-13
Kursen belyser språkstörning ur ett specialpedagogiskt perspektiv. Området alternativ och kompletterande kommunikation i en skola för alla bearbetas. Betydelsen av samverkan kring individer med tal- och språksvårigheter problematiseras. Samtalets betydelse för dokumentation och åtgärder behandlas utifrån organisation - grupp- och individnivå. Moment 1: Språkstörning och alternativ och kompletterande kommunikation, 7,5 högskolepoäng Language Impairment and Augmentativ and Alternative Communication I momentet belyses hur alternativ och kompletterande kommunikation AKK påverkar lärandemiljön för individer med tal- och språksvårigheter. Olika begrepp inom alternativ och kompletterande kommunikation behandlas. Moment 2: Samtal, dokumentation och åtgärder, 7,5 högskolepoäng Counselling, assessment and measures Momentet betonar det professionella samtalets betydelse för samverkan vid dokumentation och åtgärder
Efter godkänd kurs skall den studerande: - kunna beskriva och problematisera lärandemiljöns betydelse och samverkan vid alternativ kommunikation. - kunna redogöra för och kritiskt granska olika alternativa och kompletterande kommunikationssätt vid tal- och språksvårigheter - ha kunskap om och använda professionella samtal som arbetsinstrument - ha kunskap om strategier för samverkan, dokumentation och åtgärder på organisations- grupp- och individnivå.
Univ: Språkstörning ur ett specialpedagogiskt perspektiv I.
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, grupparbete och enskilda uppgifter. Studier genomförs i pedagogiska verksamheter. Utvärdering genomförs kontinuerligt under kursens gång.
Den studerandes kunskaper och färdigheter prövas i skriftlig och muntlig form. Vid betygssättning används något av betygen Väl godkänd(VG), Godkänd(G) eller Underkänd(U). Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses som examinator. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för ansökan: www.umu.se/blankett/SA
Augmentative and alternative communication : supporting children and adults with complex communication needs
Beukelman David R., Mirenda Pat
3. ed. : Baltimore : Paul H. Brookes Pub. Co. : cop. 2005 : xv, 634 s. :
ISBN: 978-1-55766-684-0 (hardcover)
Se Umeå UB:s söktjänst
Heister Trygg Boel
Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) i teori och praktik
1. uppl. : Vällingby : Handikappinstitutet : 1998 : 228 s. :
ISBN: 91-88337-19-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Heister Trygg Boel
Förslag till policy för AKK : barn med grav tal- och språkstörning och behov av alternativa kommunikationsvägar (AKK)
1. uppl. : Vällingby : Hjälpmedelsinstitutet ; a Malmö : Södra regionens kommunikationscentrum (SÖK) : 2003 : 39 s. :
ISBN: 91-88337-83-9
Se Umeå UB:s söktjänst
GAKK : grafisk AKK : om saker, bilder och symboler som alternativ och kompletterande kommunikation
Heister Trygg Boel, Hyltén Cavallius Sara
Malmö : Södra regionens kommunikationscentrum (SÖK) : 2005 : 104 s. :
ISBN: 91-631-7469-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Kommunikation i grupp : för barn och ungdomar med talhandikapp
Heister Trygg Boel, Andersson Ida, Sigurd Pilesjö Maja
1. uppl. : Malmö : SÖK : 2002 : 87 s. b ill. :
ISBN: 91-88337-65-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Heister Trygg Boel
TAKK Tecken som AKK
Umeå: Specialpedagogiska institutet : 2004 :
Barn med grav språkstörning
Svensson Yvonne, Tuominen-Eriksson Alli-Marie
Vänersborg : Handikappförvaltningen : 2003 : 34 s. :
Alternativ og supplerende kommunikasjon : en innføring i tegnspråksopplaering og bruk av kommunikasjonshjelpemidler for mennesker med språk- og kommunikasjonsvansker
Tetzchner Stephen von, Martinsen Harald
2. utg. : Oslo : Gyldendal akademisk : 2002 : xii, 379 s. :
ISBN: 82-05-30444-0 (hft)
Se Umeå UB:s söktjänst
Gemensam problemlösning vid alternativ och kompletterande kommunikation (AAK)
Zachrisson Gerd, Rydeman Bitte, Björck-Åkesson Eva
Vällingby : Hjälpmedelsinstitutet : 2002 : 50 s. :
Det värderande ögat : observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning
Bjørndal Cato R. P., Nilsson Björn
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 149 s. :
ISBN: 91-47-05311-9 (korr.) z 47-05311-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Hör du vad jag säger?
Ellneby Ylva, von Hilgers Barbro
Stockholm : Natur och Kultur : 2006 :
Praktisk vägledning i kommunikation för lärare i förskola och skola
Hougaard Bent, Nilsson Björn, Glave Lotta
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2004 : 103 s. :
ISBN: 91-47-05250-3 (korr.) z 97-47-05250-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Liljegren Britta
Elever i svårigheter : familjen och skolan i samspel
2., [rev. och omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2000 : 254 s. :
ISBN: 91-44-01291-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Mehrens Susanne
Samtal som arbetsmetod
Lund : Studentlitteratur : 1998 :
Myndigheten för skolutveckling
Elever som behöver stöd men får för litet. Best nr U04:075. www.skolutveckling.se
Stockholm : Liber : 2005 :
Myndigheten för skolutveckling
Individuell planering och dokumentation i grundskolan. Dnr 2003:251. www.skolutveckling.se
2004 :
Pedagogiska miljöer och barns subjektskapande.
Nordin-Hultman Elisabeth, Collsiöö Jan
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2004 : 247 s. :
ISBN: 91-47-05196-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Normell Margareta
Pedagogens inre rum : om betydelsen av känslomässig mognad.
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 132 s. :
ISBN: 91-44-03564-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Olsson Staffan
Sekretess och anmälningsplikt i förskola och skola : vägar för samverkan med hem och samhälle.
Lund : Studentlitteratur, 2001 ; (Lund : 208 s. :
ISBN: 91-44-01898-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolverket
Kartläggning av åtgärdsprogram och särskilt stöd i grundskolan. www.skolverket.se
2003 :
Lyssnandets pedagogik : etik och demokrati i pedagogiskt arbete.
Åberg Ann, Lenz Taguchi Hillevi
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2005 (Uppsala : ell) : 152, [2]s. : ill. :
ISBN: 91-47-05215-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Heister Trygg Boel
Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) i teori och praktik
1. uppl. : Vällingby : Handikappinstitutet : 1998 : 228 s. :
ISBN: 91-88337-19-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Heister Trygg Boel
Förslag till policy för AKK : barn med grav tal- och språkstörning och behov av alternativa kommunikationsvägar (AKK)
1. uppl. : Vällingby : Hjälpmedelsinstitutet ; a Malmö : Södra regionens kommunikationscentrum (SÖK) : 2003 : 39 s. :
ISBN: 91-88337-83-9
Se Umeå UB:s söktjänst
GAKK : grafisk AKK : om saker, bilder och symboler som alternativ och kompletterande kommunikation
Heister Trygg Boel, Hyltén Cavallius Sara
Malmö : Södra regionens kommunikationscentrum (SÖK) : 2005 : 104 s. :
ISBN: 91-631-7469-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Kommunikation i grupp : för barn och ungdomar med talhandikapp
Heister Trygg Boel, Andersson Ida, Sigurd Pilesjö Maja
1. uppl. : Malmö : SÖK : 2002 : 87 s. b ill. :
ISBN: 91-88337-65-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Heister Trygg Boel
TAKK Tecken som AKK
Umeå: Specialpedagogiska institutet : 2004 :
Barn med grav språkstörning
Svensson Yvonne, Tuominen-Eriksson Alli-Marie
Vänersborg : Handikappförvaltningen : 2003 : 34 s. :
Alternativ og supplerende kommunikasjon : en innføring i tegnspråksopplaering og bruk av kommunikasjonshjelpemidler for mennesker med språk- og kommunikasjonsvansker
Tetzchner Stephen von, Martinsen Harald
2. utg. : Oslo : Gyldendal akademisk : 2002 : xii, 379 s. :
ISBN: 82-05-30444-0 (hft)
Se Umeå UB:s söktjänst
Thunberg Gunilla
Using Speech-Generating Devices at Home: A Study of Children with Autism spectrum Disorders at Different stages of Communication development. Humanistiska fakulteten, Göteborgs universitet. Beställes från institutionen för lingvistik, e-post bibliotek@ling.gu.se
2007 :
Gemensam problemlösning vid alternativ och kompletterande kommunikation (AAK)
Zachrisson Gerd, Rydeman Bitte, Björck-Åkesson Eva
Vällingby : Hjälpmedelsinstitutet : 2002 : 50 s. :
Det värderande ögat : observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning
Bjørndal Cato R. P., Nilsson Björn
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 149 s. :
ISBN: 91-47-05311-9 (korr.) z 47-05311-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Hör du vad jag säger?
Ellneby Ylva, von Hilgers Barbro
Stockholm : Natur och Kultur : 2006 :
Praktisk vägledning i kommunikation för lärare i förskola och skola
Hougaard Bent, Nilsson Björn, Glave Lotta
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2004 : 103 s. :
ISBN: 91-47-05250-3 (korr.) z 97-47-05250-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Liljegren Britta
Elever i svårigheter : familjen och skolan i samspel
2., [rev. och omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2000 : 254 s. :
ISBN: 91-44-01291-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Mehrens Susanne
Samtal som arbetsmetod
Lund : Studentlitteratur : 1998 :
Myndigheten för skolutveckling
Elever som behöver stöd men får för litet. Best nr U04:075. www.skolutveckling.se
Stockholm : Liber : 2005 :
Myndigheten för skolutveckling
Individuell planering och dokumentation i grundskolan. Dnr 2003:251. www.skolutveckling.se
2004 :
Pedagogiska miljöer och barns subjektskapande.
Nordin-Hultman Elisabeth, Collsiöö Jan
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2004 : 247 s. :
ISBN: 91-47-05196-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Normell Margareta
Pedagogens inre rum : om betydelsen av känslomässig mognad.
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 132 s. :
ISBN: 91-44-03564-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Olsson Staffan
Sekretess och anmälningsplikt i förskola och skola : vägar för samverkan med hem och samhälle.
Lund : Studentlitteratur, 2001 ; (Lund : 208 s. :
ISBN: 91-44-01898-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolverket
Kartläggning av åtgärdsprogram och särskilt stöd i grundskolan. www.skolverket.se
2003 :
Lyssnandets pedagogik : etik och demokrati i pedagogiskt arbete.
Åberg Ann, Lenz Taguchi Hillevi
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2005 (Uppsala : ell) : 152, [2]s. : ill. :
ISBN: 91-47-05215-5
Se Umeå UB:s söktjänst