"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Språkstörning ur ett specialpedagogiskt perspektiv I, 15 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Language Impairment in a Special Education Perspective

Denna kursplan gäller: 2007-09-03 och tillsvidare

Kurskod: 6SP008

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Specialpedagogik: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-09-13

Innehåll

I kursen belyses och bearbetas tal- och språksvårigheter och dess inverkan på barns utveckling och lärande från tidig ålder. Med en teoretisk förankring i specialpedagogiska perspektiv behandlas tal och språksvårigheter i en skola för alla. Betydelsen av samverkan kring individer med tal- och språksvårigheter belyses. Kursen omfattar två moment Moment 1: Specialpedagogiskt förhållningssätt, 7,5 högskolepoäng Attitudes in Special Education Med en teoretisk förankring i det specialpedagogiska kunskapsområdet behandlas grundläggande specialpedagogiska begrepp. Moment 2: Språkstörningens inverkan på individens utveckling och lärande, 7,5 högskolepoäng The Influence of Language Impairment in Development and Learning Momentet behandlar hur tal - och språksvårigheter inverkar på individens utveckling och lärande där miljöns betydelse betonas.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna: - beskriva och reflektera över olika specialpedagogiska perspektiv - beskriva och analysera begreppet språkstörning ur olika teoretiska perspektiv - identifiera och analysera miljöns betydelse för individer med tal- och språksvårigheter - reflektera över språkstörningens konsekvenser i en skola för alla - granska och diskutera samverkan mellan olika yrkeskategorier

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet för högskolestudier och lärar- logoped- eller psykologexamen.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, grupparbete och enskilda uppgifter. Studier genomförs i pedagogiska verksamheter. Utvärdering genomförs kontinuerligt under kursens gång.

Examination

Den studerandes kunskaper och färdigheter prövas i skriftlig och muntlig form. Vid betygssättning används något av betygen Väl godkänd(VG), Godkänd(G) eller Underkänd(U). Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses som examinator. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för ansökan: www.umu.se/blankett/SA.

Litteratur

Giltig från: 2008 vecka 5

Moment 1

Bishop Dorothy V. M.
Uncommon understanding : development and disorders of language comprehension in children. Kapitel 2
Hove : Psychology : cop. 1997 : viii, 277 s. :
ISBN: 0-86377-260-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Barn utvecklar sitt språk. Kapitel 1-7.
Bjar Louise, Liberg Caroline
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 292 s. :
ISBN: 91-44-02793-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Mötet med alla barn : ett specialpedagogiskt perspektiv.
Fischbein Siv, Österberg Olle
Stockholm : Gothia, 2003 (Växjö : ten) : 243 s. : ill. :
ISBN: 91-7205-396-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Orlenius Kennert
Värdegrunden - finns den?
1. uppl. : Hässelby : Runa : 2001 : 232 s. :
ISBN: 91-88298-53-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Ref. Sjöberg Malena
Ibland låtsas jag att jag förstår. En bok om elever med Språkstörning. Afasiförbundet i Sverige och Riksförbundet DHB
2007 :

Skolverket
Att arbeta med särskilt stöd med hjälp av åtgärdsprogram : en skrift från Skolverket.
Stockholm : Liber : 2001 : 18 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=888

Specialpedagogik i ett inkluderande perspektiv
Vernersson Inga-Lill, Tingskull Anita
Lund : Studentlitteratur : 2002 : 82 s. :
ISBN: 91-44-02670-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Reflektioner kring Specialpedagogik - sex professorer om forskningsområdet och forskningsfronterna. Vetenskapsrådets rapportserie 5:2007 : Jönköping: Högskolan för lärande och kommunikation. www.vr.se
Vetenskapsrådet , Nilholm Claes, Björk-Åkesson Eva (red)
2007 :

Moment 2

Bengtsson Karin
Talandet som levd erfarenhet : en studie av fyra barn med Downs syndrom
Karlstad : Avdelningen för pedagogik : 2006 : [6],190, [15] s. :
ISBN: 91-7063-076-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Bjar Louise
Det hänger på språket : lärande och språkutveckling i grundskolan. Kapitel 1, 3, 8, 14, 15 och 16.
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 439 s. :

Barn utvecklar sitt språk. Kapitel 1-7.
Bjar Louise, Liberg Caroline
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 292 s. :
ISBN: 91-44-02793-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Läs- och skriv - undervisning som fungerar. Intervjuer med lärare.
Blomquist Clarissa, Wood Anki
Stockholm : Natur och Kultur : 2006 :

Håkansson Gisela
Tvåspråkighet hos barn i Sverige.
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 217, [7]s. :
ISBN: 91-44-03070-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Leonard Laurence B
Children with specific language impairment. Kapitel 7 och 8.
1st MIT Press pbk. ed : Cambridge, Mass. : MIT Press : 2000 : viii, 339 p. :
ISBN: 0-262-62136-3 (pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Lundgren Marianne
Kan Mohammed lära sig svenska och modersmålet med tecken som stöd till talet? Filen finns under KURSINFO.
2006 :

Språkutveckling och språkstörning hos barn. n D. 1, p Fonologi, grammatik, lexikon. Kapitel 1, 4, 6, 8 och 10.
Nettelbladt Ulrika, Salameh Eva-Kristina
Lund : Studentlitteratur : 2007 : 325 s. :
ISBN: 978-91-44-01771-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Salameh Eva-Kristina
Vetenskaplig sammanfattning av projektet Flerspråkighet och språkstörning. www.sprakenshus.se
2004 : 15 sid :

Children's speech and literacy difficulties. n Book 2, p Identification and intervention. Kapitel 6
Stackhouse Joy, Sells Bill
London : Whurr Publishers : 2001 : xvi, 451 s. :
ISBN: 1-86156-131-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Svensson Ann-Katrin
Barnet, språket och miljön : från ord till mening. (Kapitel 6, ca 30 sidor)
Lund : Studentlitteratur : 1998 : 220 s. ; 23 cm :
ISBN: 91-44-60041-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Referenslitteratur

Bruce Barbro
Problems of language and communication in children : identification and intervention.
Lund : Department of Logopedics : 2007 : 107 s. :
ISBN: 91-85559-83-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Miniscalco Carmela
Language problems at 2½ years of age and their relationship with early school-age language impairment and neuropsychiatric disorders. Doktorsavhandling
Göteborgs universitet : 2007 :

Salameh Eva-Kristina
Language impairment in Swedish bilingual children : epidemiological and linguistic studies
Lund : department of Logopedics and Phoniatrics : 2003 : 181 s. :
ISBN: 91-628-5544-1
Se Umeå UB:s söktjänst