Alternativ och kompletterande kommunikation - AKK, 15 hp
Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09
Engelskt namn: Augmentativ and Alternative Communication - ACC
Denna kursplan gäller: 2007-09-17
och tillsvidare
Kurskod: 6SP007
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Specialpedagogik: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-09-13
Innehåll
I kursen behandlas alternativa och kompletterande kommunikationssätt (AKK) och begrepp inom området. Hinder för en fungerande kommunikation belyses. I kursen bearbetas även hur AKK kan användas som stöd, uttryckssätt och komplement till verbalt språk eller som alternativ för att förstå och använda språket. Vidare studeras omgivningens betydelse samt hur den pedagogiska miljön kan tillrättaläggas vid alternativ och kompletterande kommunikation. Den studerandes eget sätt att kommunicera bearbetas.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs skall den studerande kunna:
analysera och reflektera över sitt eget sätt att kommunicera
belysa begreppet kommunikation och dess betydelse för lärande
beskriva och problematisera hur alternativa kommunikationssätt kan stödja olika
individers behov.
beskriva, reflektera och analysera olika kommunikativa miljöer samt pedagogiska konsekvenser vid AKK användning
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, litteraturstudier och skrivuppgifter. Utvärdering genomförs efter genomgången kurs.
Av kursens 15 högskolepoäng utgör 5 högskolepoäng ett fördjupningsarbete. I kursen ingår att genomföra studier i pedagogiska verksamheter där AKK används.
Examination
De studerandes kunskaper och färdigheter prövas i skriftlig och muntlig form.
Vid betygsättning används något av betygen Väl godkänd(VG), Godkänd(G) eller Underkänd(U).
Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses som examinator.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för ansökan: www.umu.se/blankett/SA
Övriga föreskrifter
Kursen kan ej tillgodoräknas i specialpedagogprogrammet.
Litteratur
Giltig från:
2011 vecka 36
Kurslitteratur
Barn utvecklar sitt språk Bjar Louise, Liberg Caroline 2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 296 s. : ISBN: 978-91-44-06743-8 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
The handbook of augmentative and alternative communication Glennen Sharon, DeCoste Denise C San Diego : Singular Pub. Group : cop. 1997 : xv, 795 s. : ISBN: 1-56593-684-1 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) i teori och praktik. Heister Trygg Boel, Andersson Ida (red.) 3., rev. uppl. : Vällingby : Hjälpmedelsinstitutet; Malmö: Södra regionens kommunikationscentrum (SÖK) : 2009 : 224 s. : ISBN: 978-91-85435-71-5 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Heister Trygg Boel Förslag till policy för AKK : barn med grav tal- och språkstörning och behov av alternativa kommunikationsvägar (AKK) 1. uppl. : Vällingby : Hjälpmedelsinstitutet ; a Malmö : Södra regionens kommunikationscentrum (SÖK) : 2003 : 39 s. : ISBN: 91-88337-83-9 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
GAKK : grafisk AKK : om saker, bilder och symboler som alternativ och kompletterande kommunikation Heister Trygg Boel, Hyltén Cavallius Sara Malmö : Södra regionens kommunikationscentrum (SÖK) : 2005 : 104 s. : ISBN: 91-631-7469-3 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Kommunikation i grupp : för barn och ungdomar med talhandikapp Heister Trygg Boel, Andersson Ida, Sigurd Pilesjö Maja 1. uppl. : Malmö : SÖK : 2002 : 87 s. b ill. : ISBN: 91-88337-65-0 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Heister Trygg Boel TAKK : tecken som alternativ och kompletterande kommunikation 2., rev. uppl. : Malmö : Södra regionens kommunikationscentrum (SÖK) : 2010 : 87 s. : ISBN: 978-91-633-6859-2 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Lundgren Marianne Kan Mohammed lära sig svenska och modersmålet med tecken som stöd till talet? Filen finns under Kursledarinf : 2006 : Obligatorisk
Lundkvist Gunnel När tålamodet rinner över - om att ritprata Specialpedagogiska institutet : 2007 : Obligatorisk
Persson Bengt Elevers olikheter och specialpedagogisk kunskap 2.,[rev.] uppl. : Stockholm : Liber : 2008 : 184 s. : ISBN: 978-91-47-08456-2 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Svensson Ann-Katrin Barnet, språket och miljön : från ord till mening 2., omarb. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 231 s. : ISBN: 978-91-44-01857-7 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Alternativ og supplerende kommunikasjon : en innføring i tegnspråksopplaering og bruk av kommunikasjonshjelpemidler for mennesker med språk- og kommunikasjonsvansker Tetzchner Stephen von, Martinsen Harald 2. utg. : Oslo : Gyldendal akademisk : 2002 : xii, 379 s. : ISBN: 82-05-30444-0 (hft) Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: Kapitel 3 och 11
Valbar facklitteratur ca 600 sidor väljs i samråd med kursansvarig lärare
Obligatorisk
Gemensam problemlösning vid alternativ och kompletterande kommunikation (AAK) Zachrisson Gerd, Rydeman Bitte, Björck-Åkesson Eva Vällingby : Hjälpmedelsinstitutet : 2002 : 50 s. : Obligatorisk