Engelskt namn: The Working Role of Special Education Teacher
Denna kursplan gäller: 2007-08-27
och tillsvidare
Kurskod: 6SP006
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Specialpedagogik: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-09-14
Innehåll
I kursen problematiseras och tydliggörs planering och utformning av individuella utvecklingsplaner. Pedagogiska utredningar och åtgärdsprogram på organisations-, grupp- och individnivå behandlas. Vidare diskuteras innehåll och arbetsgång i förebyggande arbete. Kursen belyser även hur individuella utvecklingsplaner, pedagogiska utredningar och åtgärdsprogram planeras, utformas och används som verktyg i det pedagogiska arbetet för att utveckla former och kvalité i enlighet med rådande styrdokument. Vikten av samverkan kring barn/elever i svårigheter betonas.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs skall den studerande:
- kunna problematisera och analysera individuella utvecklingsplaner, pedagogiska utredningar och åtgärdsprogram utifrån det specialpedagogiska forskningsfältet, gällande styrdokument och beprövad erfarenhet
- i samband med upprättande av åtgärdsprogram kunna identifiera och analysera olika lärandemiljöer för att upptäcka möjligheter och undanröja hinder för lärande
- i samverkan mellan hem, skola och andra berörda professionella yrkesgrupper kunna upprätta och utvärdera åtgärdsprogram
Behörighetskrav
Univ: Specialpedagogikens kunskapsområden. Tal- läs- skriv- och matematisk, 15 hp, Det specialpedagogiska forskningsfältet I, 7,5 hp, Specialpedagogik i samhället, 7,5 hp, Socioemotionella svårigheter, vägledning och konflikthantering, 15 hp, och Förändringsarbete, ledarskap och utvärdering, 15 hp, eller motsvarande.
Undervisningens upplägg
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, grupparbete och enskilda uppgifter. Vidare ingår att genomföra studier i pedagogiska verksamheter.
Examination
Examination sker i form av skriftliga och muntliga redovisningar, enskilt eller i grupp. Betyg sätts på kursen som helhet med betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att en annan lärare utses som examinator.
För betyget Väl Godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att självständigt kritiskt granska arbetsprocesser med individuella utvecklingsplaner, pedagogiska utredningar och åtgärdsprogram i förhållande till det specialpedagogiska forskningsfältet.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för ansökan: www.umu.se/blankett/SA
Litteratur
Giltig från:
2007 vecka 35
Kurslitteratur
Arnesen Anne-Lise Det pedagogiske naervaer : inkludering i møte med mangfold Oslo : Abstrakt forlag : cop. 2004 : 318 s. (valda delar) : ISBN: 82-7935-128-0 Se Umeå UB:s söktjänst
Asp-Onsjö Lisa Åtgärdsprogram - dokument eller verktyg? : En fallstudie i en kommun. Avhandling för doktorsexamen. Göteborg studies in educational sciences 248. Göteborgs universitet. Actauniversitatis gothoburgensis : 2006 :
Lindsay G Inclusive Education: A Critical Perspective. British Journal of Special Education. (valda delar) 2003 :
Pedagogisk bedömning : att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap. (valda delar) Lindström Lars, Lindberg Viveca Stockholm : HLS förlag : 2005 : 253, [3] s. : ISBN: 91-7656-594-7 Se Umeå UB:s söktjänst
Malmgren-Hansen Audrey Specialpedagoger - nybyggare i skolan Studies in Educational Sciences nr 56. (valda delar) : Stockholm : HLS förlag : 2002 :
Pedagogiska miljöer och barns subjektskapande. Nordin-Hultman Elisabeth, Collsiöö Jan 1. uppl. : Stockholm : Liber : 2004 : 247 s. : ISBN: 91-47-05196-5 Se Umeå UB:s söktjänst
Skolverket Att arbeta med särskilt stöd med hjälp av åtgärdsprogram Stockholm : Liber : 2001 :
Deconstructing special education and constructing inclusion Thomas Gary, Loxley Andrew Phildelphia, Pa. : Open University Press : 2001 : x, 147 s. : ISBN: 0-335-20449-X Se Umeå UB:s söktjänst
Ytterligare ca 200 sidor litteratur väljs i samråd med examinerande lärare