"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Specialpedagogik för studie- och yrkesvägledare, 30 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Special Education for Career Counselors

Denna kursplan gäller: 2007-09-03 och tillsvidare

Kurskod: 6SP005

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Specialpedagogik: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-09-25

Innehåll

Kursen består av fyra moment. Moment 1. Introduktion till specialpedagogik för studie-och yrkesvägledare 7,5 högskolepoäng. Introduction to special education for career counselors Specialpedagogikens historiska framväxt studeras. Förhållningssätt och olika insatser idag inom olika skolformer studeras och analyseras i relation till styrdokument som refererar åtgärder för barn, ungdomar och vuxna i behov av särskilt stöd. Studie-och yrkesvägledarens roll inom verksamheterna bearbetas. Momentet omfattas av en poäng fältstudier som inriktas mot något verksamhetsområde där insatser för barn, ungdom eller vuxna i behov av särskilt stöd bedrivs på ett professionellt sätt. Moment 2. Funktionshinder 7,5 högskolepoäng. Disability Conditions. Olika former av funktionshinder och hur dessa påverkar utveckling och inlärning hos individer inom förskola, skola och vuxenundervisning behandlas. Dessutom bearbetas olika aktuella pedagogiska behandlingsmodeller och samhällets stödjande verksamheter. Momentet omfattas av en poäng fältstudier som inriktas mot elever med olika grad och art av funktionshinder, varvid studie- och yrkesvägledarens funktion för elever och studerande med funktionshinder beaktas. Moment 3. Teorier om utveckling och socialisation som grund för studie- och yrkesval samt annan framtidsplanering 7,5 högskolepoäng. Theories of development and socialisation applied to career choise and development and other future planing Teorier om utveckling och socialisation studeras med betoning på skolåren och tonåren. Dessutom bearbetas ungdomars livsvillkor där olika ungdomskulturer och familjens och föräldrar roll som fostrare idag berörs med särskild inriktning mot barn- och ungdomar och familjer med behov av särskilda stödinsatser. Skolans och studievägledares roll i relation till barns, ungdomars och vuxnas utveckling, socialisation och livsvillkor bearbetas. Moment 4 Studie-och yrkesvägledning samt annan framtidsplanering i specialpedagogiska sammanhang 7,5 högskolepoäng. Applying career counseling and other future planing within special education setting. Teorier om grupper och grupprocesser fördjupas och deras betydelse i ett studie-och yrkesvägledningsperspektiv analyseras. Konflikthantering, kriser och krisbearbetning behandlas. Förutsättningar för förändring fördjupas och diskuteras i ett pedagogiskt, psykologisk och sociologiskt perspektiv. Under en poängs fältstudier konkretiseras studierna bland barn och ungdomar. Könsperspektivet beaktas i samtliga moment.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna: - redogöra för förskolans och skolans ansvar för barn- och ungdomar och vuxna i behov av särskilt stöd och se sin egen roll som studie- och yrkesvägledare i relation till dagens barn- skol- och vuxenutbildningsverksamhet - beskriva och diskutera barns- och ungdomars utveckling, socialisation och skilda livsvillkor samt kunna relatera detta till skolans praktik - utifrån teorier om grupper och grupprocesser diskutera svårigheter som kan uppstå i barn- ungdoms- och vuxengrupper med särskilt fokus mot individer och grupper i behov av särskilt stöd - beskriva olika funktionshinder samt redogöra hur dessa kan påverka individens utveckling och inlärning - redogöra för och kritiskt granska samhällets stödjande åtgärder för individer och grupper i behov av särskilt stöd i relation till studie- och yrkesvägledning av dessa individer och grupper.

Behörighetskrav

Studie- och yrkesvägledarexamen eller motsvarande äldre examen.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs dels i form av föreläsningar och seminarier dels via datorkommunikation. Tillämpningsövningar och verksamhetsstudier utgör obligatoriska inslag i undervisningen. Deltagarna i kursen förutsätts ha tillgång till datorutrustning anpassad för datorkommunikation.

Examination

Bedömning av de studerande kunskaper sker genom skriftliga tentamen, litteraturseminarier, insändningsuppgifter och tillämpningsövningar. Betyg sätts på kursen som helhet när alla prov och obligatoriska avsnitt är examinerade. Som betyg på kursen används något av uttrycken Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. Studerande som underkänts på prov har rätt till förnyad examination. Studerande som underkänts två gånger på prov har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses som examinator. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstgångsregistrering på kursen. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av moment/delar av kursen beslutas av betygsättande lärare.

Litteratur

Giltig från: 2007 vecka 36

Moment 1

Ahlberg Ann
På spaning efter en skola för alla. (kap 1, 2 och 7)
Göteborg : Institutionen för pedagogik och didaktik : 1999 : 208 s. :

Perspektiv på en skola för alla.
Brodin Jane, Lindstrand Peg
Lund : Studentlitteratur, 2004 (Lund : 152 s. :
ISBN: 91-44-03180-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Tillkommer aktuella styrdokument samt valfri litteratur om 250 sidor i anslutning till fältstudier

Utbildningsdepartementet
Elevens framgång - skolans ansvar. Ds 2001:19
Stockholm : Fritzes :

Utbildningsdepartementet
SOU 2003:35. För den jag är - om utbildning och utvecklingsstörning. (kap 2, 3, 11, 12 samt bilagorna 3 och 4)
Stockholm :

Referenslitteratur moment 1

Brister eller olikheter? : specialpedagogik på alternativa grundvalar.
Atterström Hans, Persson Roland S.
Lund : Studentlitteratur, 2000 ; (Lund : tur) : 67 s. :
ISBN: 91-44-01283-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Börjesson M
Om skolbarns olikheter, diskurser kring "särskilda behov" i skolan - med historiska jämförelsepunkter. Skolverkets monografserie.
Liber : 1997 :

Haug P
Pedagogisk dilemma, specialundervisning
Skolverket : 1998 :

Persson Bengt
Den motsägelsefulla specialpedagogiken : motiveringar, genomförande och konsekvenser : delrapport från projektet Specialundervisning och dess konsekvenser (SPEKO)
Göteborg : Univ. : 1998 : 59 s. :

Persson Bengt
Specialpedagogiskt arbete i grundskolan : en studie av förutsättningar, genomförande och verksamhetsinriktning : delrapport från projektet Specialundervisningen och dess konsekvenser (SPEKO)
2., omarb. uppl. : Mölndal : Göteborgs univ. : 1997 : 165 s. :

Skolverket
Olikheter en brist eller tillgång? Undervisningsformer, pedagogiska metoder och innehåll i genusperspektiv. Ett referensmaterial.
Liber : 1997 :

Theoretical perspectives on special education
Haug Peder, Tøssebro Jan
Kristiansand : Høyskoleforl. : 1998 : 172 s. :
ISBN: 82-7634-151-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Theorising special education
Clark Catherine, Dyson Alan, Millward Alan
London : Routledge : 1998 : 199 s. :
ISBN: 0-415-14750-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Specialpedagogik i ett inkluderande perspektiv
Vernersson Inga-Lill, Tingskull Anita
Lund : Studentlitteratur : 2002 : 82 s. :
ISBN: 91-44-02670-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 2

Beckman Vanna
ADHD/DAMP - en uppdatering
Lund : Studentlitteratur : 2004 :

DELAKTIGHET, en kort sammanfattning av ett forskningsprojekt. Mälardalens Högskola & FUB:s forskningsstiftelse ALA
Granlund Mats, Eriksson Lilly, Almqvist Lena, Björck-Åkesson Eva, Luttropp Agneta
2003 :

Kontrollerad och ifrågasatt? : intervjuer med personer med funktionshinder : rapport till Utredningen om bemötande av personer med funktionshinder
Stockholm : Fritzes offentliga publikationer : 1998 : 155 s. a (155, [4] s.) :
ISBN: 91-38-20900-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Att inte vara stöpt i samma form : om kulturmöten och funktionshinder
Källstigen Gun, Rivera Trinidad, Özmen Denho, Ehrlin Martin
Härnösand : Statens institut för handikappfrågor i skolan (SIH) ; a Örebro : b SIH läromedel [distributör] : cop. 1997 : 102 s. :
ISBN: 91-598-4111-7 (korr.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Myndigheten för skolutveckling
Individuell planering och dokumentation i grundskolan. Dnr 2003:251. www.skolutveckling.se
2004 :

Persson Bengt
Kartläggning av åtgärdsprogram och särskilt stöd i grundskolan
Skolverket : 2002 :

SISUS, Myndigheten för skolutveckling
Strutsens vingar - en ungdomsantologi. Unga med funktionshinder skriver.
2003 :

SISUS, Myndigheten för skolutveckling
Strutsens vingar. Ungdomsantologi & andra media i skolarbete kring bemötande av unga med funktionshinder. Studiehandledning
2003 :

Tillkommer ca 200 sidor valbar litteratur i samråd med examinerande lärare

Utbildningsdepartementet
SOU 2004:98. För oss tillsammans - om utbildning och utvecklingsstörning.
Stockholm :

Moment 3

Jenner Håkan
Motivation och motivationsarbete : i skola och behandling
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : b Liber distribution : 2004 : 122 s. :
http://www.skolutveckling.se/publdb-portlet/fileDownload?publ_id=440&file=publication
ISBN: 91-85128-81-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Karlsson Lars
Psykologins grunder
4. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 :
ISBN: 978-91-44-01876-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Peavy Vance
Konstruktivistisk vägledning, teori och metod
Stockholm : Trinom förlag : 1998 :

Till kommer valfri litteratur om ca 300 sidor

Ungdomspsykologi : utveckling och livsvillkor
Frisén Ann, Hwang Philip, Almqvist Kjerstin
Stockholm : Natur och kultur : 2001 : 214, [1] s. :
ISBN: 91-27-08476-0 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Referenslitteratur moment 3

Wrangsjö Björn
Barn som märks : utvecklingspsykologiska möjligheter och svårigheter
Stockholm : Natur och kultur : 1998 : 287 s. :
ISBN: 91-27-07243-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Gunnarsson B
En annorlunda skolverklighet, elevers upplevelser av traditionell och alternativ skolmiljö
Stockholm : Almqvist & Wiksell International : 1995 :

Gustavsson Anders
Samhällsideal och föräldraansvar : om föräldrar till förståndshandikappade barn
[Ny utg.] : Stockholm : Liber utbildning : 1995 : 171 s. :
ISBN: 91-634-1402-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Ungdom som samhällsproblem
Ohlsson Lars B., Swärd Hans
Lund : Studentlitteratur : 1994 : 242 s. :
ISBN: 91-44-35831-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Nagler Mark
Perspectives on disability : text and readings on disability
2. ed. : Palo Alto : Health Markets Research : cop. 1993 : xii, 548 s. :
ISBN: 0-9627640-3-5 (hardcover)
Se Umeå UB:s söktjänst

Ungdomsstyrelsen
Svensk ungdomspolitik
1999 :

Ungdomsstyrelsen
Ungdomstid. Nr 4. Känsloyttringar - möjligheter och motstånd. Populärvetenskaplig tidskrift om ungdomars villkor.
Stockholm : 1996 :

Moment 4

Praktisk vägledning i kommunikation för lärare i förskola och skola.
Hougaard Bent, Nilsson Björn, Glave Lotta
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2004 (Malmö : 103 s. : ill. :
ISBN: 91-47-05250-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Lundström Agneta
Mobbning eller antidemokratiska handlingar? I Tidskrift för Lärarutbildning och forskning, nr 1 - 2. (www.umu.se)
2004 :

Olsson Inga
Utveckling i grupp : teori, modell, övningar
Stockholm : Trinom : 2000 : 115 s. :
ISBN: 91-88346-25-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Skolverket
Allmänna råd för arbetet med att motverka alla former av kränkande behandling
2004 :

Skolverket
Beredd på det ofattbara. Om krisberedskap och krishantering i skolor
2000 :

Skolverket
Skolan - en arena för mobbning?
2002 :

Studenterna väljer dessutom en av följande böcker

Ekstam Kjell
Handbok i konflikthantering
Lund : Studentlitteratur : 2000 :

Hammarlund Claes-Otto
Bearbetande samtal : krisstöd, debriefing, stress- och konflikthantering
Stockholm : Natur och kultur : 2001 : 298, [1] s. :
ISBN: 91-27-08480-9 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Referenslitteratur moment 4

Ansvar och sekretess i barnomsorg och skola. n Supplement
Bengtsson Hans, Svensson Krister
Stockholm : Liber : [1998] : 1 vik (iv s.) :
ISBN: 91-47-04864-6 (hela verket)
Se Umeå UB:s söktjänst

Kontrollerad och ifrågasatt? : intervjuer med personer med funktionshinder : rapport till Utredningen om bemötande av personer med funktionshinder
Stockholm : Fritzes offentliga publikationer : 1998 : 155 s. a (155, [4] s.) :
ISBN: 91-38-20900-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Larsson-Swärd Gunnel
Åtgärdsprogram för barn med behov av särskilt stöd.
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 1999 : 114 s. :
ISBN: 91-44-00948-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Lundgren E
Våldets normaliseringsprocess. Två parter - två strategier. Skrift från Uppsala universitet. Bearbetning av artikel med likalydande titel i Jämfo. Rapport 14/89

Terje O
Specialpedagogik, att förstå och hjälpa beteendestörda elever.
Lund : Studentlitteratur : 1991 :