Engelskt namn: Special Education and Difficulties, in Literacy - Development and Impediment
Denna kursplan gäller: 2010-01-18 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2010-01-18
Kurskod: 6SP004
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Specialpedagogik: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-09-25
Reviderad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2009-10-07
Kursen behandlar olika teorier om skriftspråklig utveckling och dess samspel med talspråket, vilka relateras till olika specialpedagogiska perspektiv och styrdokumentens syn på språklighet. Begreppet språklighet/literacy och läs- och skrivsvårigheter/dyslexi behandlas och analyseras med utgångspunkt i olika teoretiska perspektiv. Dessutom bearbetas och diskuteras betydelsen av förebyggande åtgärder, pedagogisk mångfald och handlingsstrategier ur olika specialpedagogiska perspektiv. Vidare studeras och diskuteras diagnoser och utvecklingsscheman, som används för kartläggning och utveckling av barns/elevers tal-, läs- och skrivutveckling.
Efter godkänd kurs skall den studerande kunna: beskriva och problematisera olika teorier om tal-, läs- och skrivutveckling/-svårigheter. analysera och värdera olika sociala lärandesituationer och relatera dem till tal-, läs- och skrivsvårigheter och möjligheter till stöd och hjälp. känna till grunderna för utvecklingsscheman för och diagnoser av ett barns/en elevs tal-, läs- och skrivutveckling med utgångspunkt i ett utvecklingsschema kunna göra en analys av ett barns/en elevs tal-, läs- och skrivutveckling. ge förslag på olika strategier för att utveckla barns/elevers språkligheter och kunna motivera dem med utgångspunkt i styrdokument och teoretiska perspektiv på tal, läs- och skrivutveckling.
Föreläsningar, seminarier, diskussioner och handledning bedrivs via nätet. I kursen ingår även litteraturstudier och skriftliga inlämningsuppgifter. Kursdeltagarna ska ha tillgång till dator, internetanslutning och en pedagogisk praktik. Utvärdering genomförs efter genomgången kurs.
Den studerandes kunskaper och färdigheter prövas i skriftlig form. Vid betygssättning används något av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos prefekten begära att annan lärare utses som examinator. För betyget Väl Godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att självständigt och kritiskt granska arbetsprocesser för att förebygga, kartlägga, och åtgärda tal- läs- och skrivsvårigheter på olika sätt. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av moment/delar av kurs beslutas av den betygsättande läraren.
Ahl Astrid
Equality and the freedom to choose the "what and when" of Schooling: students with special educational needs in timetable-free settings. European Journal of Special Needs Education. Vo22, No 2, May 2007, pp 183-197
Barn utvecklar sitt språk. Kapitel 1-7.
Bjar Louise, Liberg Caroline
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 292 s. :
ISBN: 91-44-02793-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Kartläggning av läsning och skrivning ur ett deltagarperspektiv : analysverktyg för alla.
Pehrsson Anita, Sahlström Eva
Göteborg : Univ., Institutionen för specialpedagogik : 1999 : 118, [6]s. :
Persson Bengt
Elevers olikheter och specialpedagogisk kunskap
Stockholm : Liber : cop. 2001 : 160 s. :
ISBN: 91-47-05109-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Vägar till läsförståelse : texten, läsaren och samtalet
Reichenberg Monica, Fröhling Thomas
1. uppl. : Stockholm : Natur & kultur : 2008 : 140 s. :
ISBN: 978-91-27-72299-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolverket
Nya Språket lyfter. Diagnosmaterial i svenska och svenska som andra språk för grundskolans årskurs 1-5. www.skolverket.se
2008 :
SOU 1997:108
Att lämna skolan med rak rygg - om rätten till skriftspråket och förskolans och skolans möjligheter att förebygga och möta läs- och skrivsvårigheter. (valda delar). Regeringskansliet.
Stockholm: Utbildningsdepartementet :
Taube Karin
Barns tidiga läsning
Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2007 : 159 s. :
ISBN: 9789172275034
Se Umeå UB:s söktjänst
Ahl Astrid
Läraren och läsundervisningen: en studie av åldersintegrerad pedagogisk praktik med sju- och åttaåringar. Doktorsavhandling. Pedagogiska institutionen, Umeå.
1998 : 110 s. :
Dahlgren Gösta
Barn upptäcker skriftspråket
3., rev. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 192 s. :
http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4705330o.jpg
ISBN: 91-47-05330-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Bjar Louise
Det hänger på språket : lärande och språkutveckling i grundskolan. Kapitel 1, 3, 8, 14, 15 och 16.
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 439 s. :
Ewald Anette
Lärare, elever och litteraturläsning i grundskolans mellanår. Malmö högskola. www.mah.se
2007 :
Fast Carina
Sju barn lär sig läsa och skriva : familjeliv och populärkultur i möte med förskola och skola
Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis : b Uppsala universitetsbibliotek [distributör] : 2007 : 237, [5] s. :
urn:nbn:se:uu:diva-7490
ISBN: 978-91-554-6795-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Jönsson Karin
Litteraturarbetets möjligheter : en studie av barns läsning i årskurs F-3
Malmö : Malmö högskola : 2007 : 265 s. :
ISBN: 9789197653749
Se Umeå UB:s söktjänst
Hur barn lär sig läsa och skriva
Liberg Caroline, Englund Georg
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 210, [2] s. :
ISBN: 91-44-04369-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Lundberg Ingvar
God läsutveckling : kartläggning och övningar
2., utök. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 80 s. :
ISBN: 91-27-72309-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsförståelse i teori och praktik
Bråten Ivar, Jakobsson Ulrika
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 263 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/33144-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-05129-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Molloy Gunilla
Läraren eleven litteraturen : En studie om läsning av skönlitteratur på högstadiet. Doktorsavhandling (2002), Lärarhögskolan i Stockholm. Eller hennes bok Att läsa skönlitteratatur med tonåringar. (2003)
Lund : Studentlitteratur :
Molloy Gunilla
När pojkar läser och skriver
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 168 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32838-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-04025-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Tinglev Inger
Inkludering i svårigheter : tre timplanebefriade skolors svenskundervisning
Umeå : Institutionen för barn- och ungdomspedagogik : 2005 : 294, [5] s. :
urn:nbn:se:umu:diva-424
ISBN: 91-7305-806-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Dessutom väljer de studerande individuell litteratur motsvarande 1000 sidor
Ahl Astrid
Equality and the freedom to choose the "what and when" of Schooling: students with special educational needs in timetable-free settings. European Journal of Special Needs Education. Vo22, No 2, May 2007, pp 183-197
Barn utvecklar sitt språk. Kapitel 1-7.
Bjar Louise, Liberg Caroline
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 292 s. :
ISBN: 91-44-02793-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Liberg Caroline
"Flerstämmighet, skolan och samhällsuppdraget".1: Utbildning och demokrati. Tidskrift för didaktik och utbildningspolitik 2, 2003 (17 s)
Kartläggning av läsning och skrivning ur ett deltagarperspektiv : analysverktyg för alla.
Pehrsson Anita, Sahlström Eva
Göteborg : Univ., Institutionen för specialpedagogik : 1999 : 118, [6]s. :
Persson Bengt
Elevers olikheter och specialpedagogisk kunskap
Stockholm : Liber : cop. 2001 : 160 s. :
ISBN: 91-47-05109-4
Se Umeå UB:s söktjänst
SOU 1997:108
Att lämna skolan med rak rygg - om rätten till skriftspråket och förskolans och skolans möjligheter att förebygga och möta läs- och skrivsvårigheter. (valda delar). Regeringskansliet.
Stockholm: Utbildningsdepartementet :
Ahl Astrid
Läraren och läsundervisningen: en studie av åldersintegrerad pedagogisk praktik med sju- och åttaåringar. Doktorsavhandling. Pedagogiska institutionen, Umeå.
1998 : 110 s. :
Bjar Louise
Det hänger på språket : lärande och språkutveckling i grundskolan. Kapitel 1, 3, 8, 14, 15 och 16.
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 439 s. :
Ewald Anette
Lärare, elever och litteraturläsning i grundskolans mellanår. Malmö högskola. www.mah.se
2007 :
Fast Carina
Sju barn lär sig läsa och skriva : familjeliv och populärkultur i möte med förskola och skola
Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis : b Uppsala universitetsbibliotek [distributör] : 2007 : 237, [5] s. :
urn:nbn:se:uu:diva-7490
ISBN: 978-91-554-6795-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Jönsson Karin
Litteraturarbetets möjligheter : en studie av barns läsning i årskurs F-3
Malmö : Malmö högskola : 2007 : 265 s. :
ISBN: 9789197653749
Se Umeå UB:s söktjänst
Hur barn lär sig läsa och skriva
Liberg Caroline, Englund Georg
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 210, [2] s. :
ISBN: 91-44-04369-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Molloy Gunilla
Läraren eleven litteraturen : En studie om läsning av skönlitteratur på högstadiet. Doktorsavhandling (2002), Lärarhögskolan i Stockholm. Eller hennes bok Att läsa skönlitteratatur med tonåringar. (2003)
Lund : Studentlitteratur :
Tinglev Inger
Inkludering i svårigheter : tre timplanebefriade skolors svenskundervisning
Umeå : Institutionen för barn- och ungdomspedagogik : 2005 : 294, [5] s. :
urn:nbn:se:umu:diva-424
ISBN: 91-7305-806-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Dessutom väljer de studerande individuell litteratur motsvarande 1000 sidor