Autism, Aspergers syndrom, DAMP, ADHD - ur ett pedagogiskt perspektiv, 15 hp
Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09
Engelskt namn: Autism, Aspergers Syndrom, DAMP, ADHD - from a Educational Point of View
Denna kursplan gäller: 2007-09-03
och tillsvidare
Kurskod: 6SP002
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Specialpedagogik: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-09-25
Innehåll
I kursen studeras karaktärsdrag som kännetecknar funktionshindren Autism, Aspergers syndrom, DAMP och ADHD. Dessutom studeras hur utveckling och lärande för dessa funktionshinder kan stimuleras i en pedagogisk verksamhet.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs skall den studerande kunna:
beskriva karaktärsdrag som kännetecknar Autism, Aspergers syndrom, DAMP samt ADHD.
reflektera över den pedagogiska miljöns påverkan på lärande och utveckling
föreslå, diskutera och kritiskt granska pedagogiska aktiviteter för personer med ovanstående funktionshinder
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier samt inlämningsuppgifter och diskussioner via dator. Vidare ingår att genomföra en studie med fokus på Austism och Aspergers syndrom, eller DAMP och ADHD.
Seminarier, datorkommunikation samt övningar individuellt och i grupp är obligatoriska delar av kursen.
Examination
Bedömning av den studerande sker genom litteraturseminarier, individuella uppgifter samt genom muntlig och skriftlig redovisning av en rapport.
Betyg ges på kursen som helhet med betyget Väl godkänd(VG), Godkänd(G) eller Underkänd(U).
För betyget Väl godkänd skall den studerande förutom godkända förväntade studieresultat uppvisa analytisk förmåga och ett kritiskt förhållningssätt.
Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination.
Student som underkänts två gånger på kursen har rätt att hos Fakulteten för lärarutbildning begära att annan lärare utses till examinator.
Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering till kursen.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för ansökan: www.umu.se/blankett/SA.
Övriga föreskrifter
Kursen kan ej tillgodoräknas inom specialpedagogprogrammet.
Gång på gång : pedagogik vid autism och autismliknande tillstånd Beckman Vanna, Kärnevik Måbrink Margareta, Schaumann Helen 2. utg. : Stockholm : Natur och kultur : 1998 : 113, [1] s. : ISBN: 91-27-07205-3 Se Umeå UB:s söktjänst
Vägval och växande : förhållningssätt, kunskap och specialpedagogik för yrkesverksamma hjälpare. Danielsson Lennart, Liljeroth Ingrid 2., [rev. och uppdaterade]uppl. / 2. [tr.] : Stockholm : Liber : 1998 : 240 s. : diagr. ; 24 cm : ISBN: 91-47-00569-6 Se Umeå UB:s söktjänst
Iglum Lisbeth Om dom bara kunde skärpa sig! Barn och ungdomar med DAMP/MBD, AD/HD och Tourettes syndrom Studentlitteratur : 1999 :
Flickor med AD/HD Nadeau Kathleen G., Littman Ellen B., Quinn Patricia O. Lund : Studentlitteratur : 2002 : 260 s. : ISBN: 91-44-01926-2 Se Umeå UB:s söktjänst
Autism : från teoretisk förståelse till praktisk pedagogik Peeters Theo, Ginsburg Gunnel, Hallén Kerstin, Lagerheim Berit Stockholm : Liber : 1998 : 232 s. : ISBN: 91-47-04902-2 Se Umeå UB:s söktjänst
Steindahl Kari Aspergers syndrom - att förstå och hjälpa människor med Aspergers syndrom och högfungerande autism. RBU 1997 :
Wing Lorna Autistiskt spektrum 1998 : Cura :
Välj en av nedanstående skönlitterära böcker
En riktig liten Emil Gravander Åsa, Souminen Sauli Säve Förlag : 1998 :
Stjärnor, linser och äpplen : att leva med autism Schäfer Susanne, Beckman Vanna Stockholm : Cura : 1996 : 152, [1] s. : ISBN: 91-972641-2-1 (inb.) Se Umeå UB:s söktjänst
Styrdokument
Övrigt
För det självständiga arbetet kan ytterligare litteratur tillkomma