Funktionshinder - med fokus på utvecklingsstörning, 7,5 hp
Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09
Engelskt namn: Developmental Disabilities
Denna kursplan gäller: 2008-01-21
och tillsvidare
Kurskod: 6SP001
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Specialpedagogik: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-09-25
Innehåll
Inom kursens ram ges de studerande möjlighet att orientera sig om olika funktionshinder. Dessutom behandlas kommunikation och lärande samt hur det pedagogiska arbetet kan utformas i verksamheter för barn med utvecklingsstörning.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs skall de studerande kunna:
- beskriva lämpliga pedagogiska förhållningssätt till barn med funktionshinder med fokus på utvecklingsstörning
- redogöra för grundläggande kunskaper om möjligheter och hinder gällande kommunikation, utveckling och lärande
- utifrån aktuella styrdokument och analys av ett enskilt fall föreslå adekvata pedagogiska åtgärder t ex i form av en handlingsplan.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet. Dispens från SvB och EnA för studerande som uppfyller 25:4-kravet.
Undervisningens upplägg
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, enskilda uppgifter.
Examination
Examination sker i form av skriftliga och muntliga redovisningar, enskilt och/eller i grupp. Betyg sätts på kursen som helhet med betyget Väl godkänd(VG), Godkänd(G) eller Underkänd(U).
Student som blivit underkänd vid prov har rätt till förnyat prov. Student som underkänts två gånger på kurs, har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses till examinator.
De studerande har rätt att examineras högst två år efter förstagångsregistrering på kursen.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av den betygsättande läraren. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för denna ansökan: www.umu.se/blankett/SA
Övriga föreskrifter
Kursen kan ej tillgodoräknas i specialpedagogprogrammet.
Litteratur
Giltig från:
2008 vecka 4
Kurslitteratur
Carlbeck-kommittén För oss tillsammans : om utbildning och utvecklingsstörning : slutbetänkande. (sid 81-88) Stockholm : Fritzes offentliga publikationer : 2004 : 333 s. : ISBN: 91-38-22219-1 Se Umeå UB:s söktjänst
Vägval och växande : förhållningssätt, kunskap och specialpedagogik för yrkesverksamma hjälpare. Danielsson Lennart, Liljeroth Ingrid 2., [rev. och uppdaterade]uppl. / 2. [tr.] : Stockholm : Liber : 1998 : 240 s. : diagr. ; 24 cm : ISBN: 91-47-00569-6 Se Umeå UB:s söktjänst
FN:s konvention om barnens rättigheter (http://www.skolverket.se/styr/index.shtml)
FUNKIS - funktionshindrade elever i skolan : slutbetänkande Stockholm : Fritzes offentliga publikationer : 1998 : 519 s. a (519, [5] s.) : ISBN: 91-38-20931-4 Se Umeå UB:s söktjänst
Heister Trygg Boel TAKK : tecken som AKK : tecken som alternativ och kompletterande kommunikation Umeå : Specialpedagogiska institutet : cop. 2004 : 95 s. : ISBN: 91-7838-667-5 Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet : Lpo 94, anpassad till att också omfatta förskoleklassen och fritidshemmet. Stockholm : Utbildningsdepartementet : 1998 : 19 s. : http://www.skolverket.se/skolfs?id=258 ISBN: 91-38-31413-4 Se Umeå UB:s söktjänst
Pettersson Lena Vi är inte bra på barn som Oscar - hur kan vi bli det? : en berättelse... Umeå : Specialpedagogiska institutet : 2005 : 76 s. : ISBN: 91-7772-310-4 (spiralh.) Se Umeå UB:s söktjänst
Salamancadeklarationen
Utbildningsdepartementet Läroplan för förskolan, Lpfö 98. (http://www.skolverket.se/styr/index.shtml) Stockholm : Utbildningsdepartementet :
Övrigt
Tillkommer en avhandling och en skönlitterär eller faktainriktad fördjupningsbok, som väljs i samråd med kursansvarig