"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Funktionshinder - med fokus på utvecklingsstörning, 7,5 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Developmental Disabilities

Denna kursplan gäller: 2008-01-21 och tillsvidare

Kurskod: 6SP001

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Specialpedagogik: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-09-25

Innehåll

Inom kursens ram ges de studerande möjlighet att orientera sig om olika funktionshinder. Dessutom behandlas kommunikation och lärande samt hur det pedagogiska arbetet kan utformas i verksamheter för barn med utvecklingsstörning.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall de studerande kunna: - beskriva lämpliga pedagogiska förhållningssätt till barn med funktionshinder med fokus på utvecklingsstörning - redogöra för grundläggande kunskaper om möjligheter och hinder gällande kommunikation, utveckling och lärande - utifrån aktuella styrdokument och analys av ett enskilt fall föreslå adekvata pedagogiska åtgärder t ex i form av en handlingsplan.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet. Dispens från SvB och EnA för studerande som uppfyller 25:4-kravet.

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, enskilda uppgifter.

Examination

Examination sker i form av skriftliga och muntliga redovisningar, enskilt och/eller i grupp. Betyg sätts på kursen som helhet med betyget Väl godkänd(VG), Godkänd(G) eller Underkänd(U). Student som blivit underkänd vid prov har rätt till förnyat prov. Student som underkänts två gånger på kurs, har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses till examinator. De studerande har rätt att examineras högst två år efter förstagångsregistrering på kursen. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av den betygsättande läraren. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för denna ansökan: www.umu.se/blankett/SA

Övriga föreskrifter

Kursen kan ej tillgodoräknas i specialpedagogprogrammet.

Litteratur

Giltig från: 2008 vecka 4

Kurslitteratur

Carlbeck-kommittén
För oss tillsammans : om utbildning och utvecklingsstörning : slutbetänkande. (sid 81-88)
Stockholm : Fritzes offentliga publikationer : 2004 : 333 s. :
ISBN: 91-38-22219-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Vägval och växande : förhållningssätt, kunskap och specialpedagogik för yrkesverksamma hjälpare.
Danielsson Lennart, Liljeroth Ingrid
2., [rev. och uppdaterade]uppl. / 2. [tr.] : Stockholm : Liber : 1998 : 240 s. : diagr. ; 24 cm :
ISBN: 91-47-00569-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Den individuella utvecklingsplanen : allmänna råd och kommentarer
Stockholm : Skolverket : 2005 : 17 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1511
ISBN: 91-85009-93-8
Se Umeå UB:s söktjänst

FN:s konvention om barnens rättigheter (http://www.skolverket.se/styr/index.shtml)

FUNKIS - funktionshindrade elever i skolan : slutbetänkande
Stockholm : Fritzes offentliga publikationer : 1998 : 519 s. a (519, [5] s.) :
ISBN: 91-38-20931-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Heister Trygg Boel
TAKK : tecken som AKK : tecken som alternativ och kompletterande kommunikation
Umeå : Specialpedagogiska institutet : cop. 2004 : 95 s. :
ISBN: 91-7838-667-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet : Lpo 94, anpassad till att också omfatta förskoleklassen och fritidshemmet.
Stockholm : Utbildningsdepartementet : 1998 : 19 s. :
http://www.skolverket.se/skolfs?id=258
ISBN: 91-38-31413-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Pettersson Lena
Vi är inte bra på barn som Oscar - hur kan vi bli det? : en berättelse...
Umeå : Specialpedagogiska institutet : 2005 : 76 s. :
ISBN: 91-7772-310-4 (spiralh.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Salamancadeklarationen

Utbildningsdepartementet
Läroplan för förskolan, Lpfö 98. (http://www.skolverket.se/styr/index.shtml)
Stockholm : Utbildningsdepartementet :

Övrigt

Tillkommer en avhandling och en skönlitterär eller faktainriktad fördjupningsbok, som väljs i samråd med kursansvarig

Referenslitteratur