"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Specialpedagogiska perspektiv - läs, tal, skriv och matematiskt lärande, 15 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Fields of Knowledge in Special Education - Speech, Reading, Writing and Mathematics Possibilities and Difficulties

Denna kursplan gäller: 2007-09-03 och tillsvidare

Kurskod: 6SP000

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Specialpedagogik: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-09-25

Innehåll

Kursen behandlar olika specialpedagogiska synsätt och konsekvenser för barn, ungdomar och vuxnas lärande. Med utgångspunkt i olika synsätt behandlas möjligheter och hinder för Tal- Läs- Skriv- och Matematiskt lärande. Slutligen ingår en orientering om hur IKT kan användas som redskap i den specialpedagogiska verksamheten.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall de studerande kunna: - redogöra, reflektera och analysera olika specialpedagogiska perspektiv. - redogöra för och kritisk granska hur olika lärandemiljöer påverkar lärande och utveckling - med utgångspunkt i teori och praktik, analysera och självständigt dra slutsatser av olika specialpedagogiska perspektivs konsekvenser för barns, ungdomar och vuxnas Tal- Läs- Skriv- och Matematiska lärandeprocesser - använda IKT som verktyg i den specialpedagogiska verksamheten för barn, ungdomar och vuxnas lärande

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet för högskolestudier och lärarexamen (förskollärare, fritidspedagoger, grund- eller gymnasielärarutbildning) samt minst tre års tjänstgöring efter examen.

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, enskilda uppgifter. Vidare ingår att genomföra en studie inom det specialpedagogiska kunskapsområdet.

Examination

Examination sker i form av skriftliga och muntliga redovisningar, enskilt och/eller i grupp. Betyg sätts på momentet som helhet med betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Student som blivit underkänd vid prov har rätt till förnyat prov. För betyget Väl Godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att självständigt analysera och värdera olika specialpedagogiska perspektiv och dess konsekvenser för barns, ungdomars och vuxnas Tal- Läs- Skriv- och Matematiska lärande processer. Student som underkänts två gånger på kurs, har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses till examinator. De studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av den betygsättande läraren. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för ansökan: www.umu.se/blankett/SA.

Litteratur

Giltig från: 2007 vecka 36

Kurslitteratur

Bjar Louise
Det hänger på språket : lärande och språkutveckling i grundskolan. Kapitel 1, 3, 8, 14, 15 och 16.
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 439 s. :

Barn utvecklar sitt språk. Kapitel 1-7.
Bjar Louise, Liberg Caroline
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 292 s. :
ISBN: 91-44-02793-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Engström Arne
Democracy and participation : a challenge for special needs education in mathematics : proceedings of the 2nd Nordic Research Conference on Special Needs Education in Mathematics
Örebro : Pedagogiska institutionen : 2004 : 327 s. :
http://www.diva-portal.org/diva/getDocument?urn_nbn_se_oru_diva-179-4__fulltext.pdf

Hjälpmedelsinstitutet
Läslust och skrivglädje för alla barn - om skoldatatekens arbete för elever i behov av särskilt stöd. : www.hi.se/butik/pdf
2005 :

Lahdenperä Pirjo
Invandrarbakgrund eller skolsvårigheter? : en textanalytisk studie av åtgärdsprogram för elever med invandrarbakgrund
Stockholm : HLS : 2000 : [2], 206, [3] s. :
ISBN: 91-7656-406-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Kartläggning av läs- och skrivsvårigheter ur ett deltagarperspektiv. : Analysverktyg för alla
Pehrsson Anita, Sahlström Eva
Specialpedagogiska rapporter nr 14, Göteborg 2:a uppl : Göteborgs universitet : 1999 :

Reid Gavin
Dyslexia and inclusion : classroom approaches for assessment, teaching and learning
London : David Fulton : cop. 2005. : 105 p. :
ISBN: 1-84312-361-4 (pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Sjöberg Gunnar
Om det inte är dyskalkyli - vad är det då?
Umeå universitet : http://educ.umu.se/presentation/publikationer/avhandlingar/dyskalkyli.pdf : 2006 :

Skidmore David
Inclusion : the dynamic of school development
Maidenhead : Open University Press : 2004 : xiv, 140 s. :
ISBN: 0-335-20482-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Skolverket
Att läsa och skriva : En kunskapsöversikt baserad på forskning och dokumenterad erfarenhet
Stockholm : www.skolutveckling.se : 2003 :

Läs- och skrivsvårigheter och lärande i matematik. (http://ncm.gu.se)
Sterner Görel, Lundberg Ingvar
Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning : 2002 : 203 s. :

Referenslitteratur

Ahlberg Ann
Lärande och delaktighet.
Lund : Studentlitteratur, 2001 ; (Lund : 173 s. :
ISBN: 91-44-01774-X
Se Umeå UB:s söktjänst

Leva med språkstörning
Blom Inger, Sjöberg Malena
Stockholm : Bilda : 2000 : 144 s. :
ISBN: 91-574-5348-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Tideman Magnus
Den stora utmaningen : om att se olikhet som resurs i skolan : en studie om
Halmstad : [Wigforssinstitutet för välfärdsforskning] : 2004 : 348 s. :
ISBN: 91-89068-16-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Hjälme Anita
Kan man bli klok på läsdebatten? : Analys av en pedagogisk kontorvers.
Solna : Ekelunds Förlag AB : 1999 :

Dyslexi : från teori till praktik
Høien Torleiv, Lundberg Ingvar, Karlsson Mona C.
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 1999 : 359 s. :
ISBN: 91-27-72266-X
Se Umeå UB:s söktjänst

Konsensusprojektet: Del 1 : Att skapa konsensus om skolans insatser för att motverka läs- och skrivsvårigheter

Konsesusprojektet: Del 2 : Indentifiering, diagnostik samt specialpedagogiska insatser för elever med läs- och skrivsvårigheter
www.sit.se :

Ljungblad Ann-Louise
Matematisk medvetenhet
Varberg : Argument : cop. 2001 : 262 s. :
ISBN: 91-89036-84-0 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Att möta och erövra skriftspråket : om läs- och skrivlärande förr och nu
Längsjö Eva, Nilsson Ingegärd
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 143 s. :
ISBN: 91-44-03885-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Löwing Madeleine
Matematikundervisningens dilemman : hur lärare kan hantera lärandets komplexitet
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 251, [2] s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32183-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 91-44-04400-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Myndigheten för skolutveckling
Baskunnande i matematik. Best nr U03:013 (http://www.skolutveckling.se/publikationer)
http://www.educ.umu.se/presentation/publikationer/avhandlingar/dyskalkyli.pdf : 2003 :

Skolverket
Analysschema i matematik för skolår 6-9. Beställningsnr: 2003:797
2003 :

Skolverket
Analysschema i matematik för åren före skolår 6. Beställningsnr: 00:588
2000 :

Skolverket
Diagnostiska uppgifter i matematik för användning i de tidigare skolåren. Beställningsnr: 00:589
2000 :

Skolverket
Diagnostiska uppgifter i matematik för skolår 6-9. Beställningsnr: 2003:798
2003 :

Skolverket
Nationella kvalitetsgranskningar : Läs- och skrivprocessen i undervisningen
Stockholm : Skolverket/Liber Best nr 00:565 (www.skolverket.se) : 2000 :

Söderberg Ragnhild(red)
Från joller till läsning och skrivning
Malmö : Gleerups förlag : 1997 :

Theoretical perspectives on special education
Haug Peder, Tøssebro Jan
Kristiansand : Høyskoleforl. : 1998 : 172 s. :
ISBN: 82-7634-151-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Zetterqvist Nelson Karin
Dyslexi - en diagnos på gott och ont : barn, föräldrar och lärare berättar
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 312 s. :
ISBN: 91-44-02474-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Övrigt

Dessutom tillkommer ca 300 sidor valbar litteratur i samråd med examinerande lärare