Engelskt namn: Sloyd continuation, Wood and metal
Denna kursplan gäller: 2024-03-04 och tillsvidare
Kurskod: 6SL055
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen
Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2024-03-13
Kursens övergripande innehåll är att fördjupa och utveckla det egna hantverket samt genomföra ett självständigt arbete. I kursen fördjupas tidigare studier inom slöjdhantverk, med hänsyn till studentens eget val av material och teknik. Estetiska uttryck i hantverket problematiseras och utvecklas med grund i teorier om estetik, färg och form. En fortsatt fördjupning sker också gällande metoder för slöjdhantverk. Slöjd och vetenskap diskuteras i kursen, och här är egna erfarenheter av kursuppgifterna betydelsefulla. Under kursen studeras etik i slöjd utifrån kritiska perspektiv, exempelvis hållbarhets- och maktperspektiv. Slöjddidaktisk forskning studeras och tillämpas.
Slöjd och estetik 10 hp
Målet är att genom hantverk utveckla det egna färg- och formspråket samt kritiskt analysera och kommunicera ställningstaganden om färg och form. Teorier om estetik tillämpas i delkursen.
Metoder att slöjda 5 hp
I delkursen studeras metoder för att undersöka det egna hantverket. Konkreta metodövningar och studier av andras hantverk utgör det huvudsakliga innehållet.
Självständigt arbete 15 hp
I delkursen tillämpas metod- och hantverkskunskaper i ett självständigt arbete med utgångspunkt i relevanta styrdokument. Etiska och didaktiska aspekter av hantverket studeras och tillämpas. Olika kritiska perspektiv på slöjdhantverk utgör en viktig del.
För betyget Godkänd ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Slöjd 1, trä- och metall 30 hp, eller motsvarande
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, hantverksgenomgångar/laborationer, workshops, individuellt arbete, litteraturstudier, handledning och grupparbeten. Utgångspunkt skall vara ett problem- och processorienterat arbetssätt som ligger till grund för diskussioner, reflektioner och analyser samt ger beredskap för ett flexibelt arbetssätt i den kommande yrkesverksamheten. Under kursen arbetar de studerande praktiskt och teoretiskt, individuellt och i grupp, med problemorienterat undersökande och temastudier. IKT är en integrerad del av undervisningen och stöds av en digital konferensplattform. I kursen används IKT som didaktiskt redskap för analys, kommunikation, dokumentation och examination. Deltagande i kursen bygger på tillgång till ändamålsenlig slöjdutrustning, digital utrustning och lämplig lokal.
Examination sker enskilt eller i grupp och i form av redovisning av produkter, skriftliga inlämningar och muntliga examinationer. Examination sker även genom uppvisade färdigheter och förmågor.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov och kan göras för student som erhållit beslut om stöd. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Andra examinationsformer kan förekomma om förutsättningarna för kursens genomförande i hög grad förändras.
Reflektion och analys av det praktiska arbetet tillmäts stor betydelse. Vid betygsättning på delkurser och på hel kurs används något av betygen Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd.
För betyget Väl Godkänd läggs vikt vid att den studerande visar på en högre grad av hantverksmässiga kvaliteter, teoretisk och estetisk medvetenhet samt kan bedöma och argumentera för val genom att identifiera, kombinera, tillämpa och kritiskt granska i kursinnehållet och didaktiskt utveckla beslut och medvetna ställningstaganden.
För att få betyget Väl godkänd (VG) på hela kursen krävs att studenten fått detta betyg på delkurser om minst 20hp.
Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov.
Student som inte har godkänt resultat på prov har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov). Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.
Omexamination av redovisningar och seminarier kan komma att ske i samband med nästa kursträff eller motsvarande kursträff i annat kurstillfälle.
Minst ett andra omprov (ett s.k. uppsamlingsprov) ska erbjudas inom ett år efter det ordinarie provtillfället. I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.
En student som inte helt uppfyller målen för examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till komplettering för att uppnå godkänt betyg på kursen. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det eller de mål som studenten inte uppnått och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett underkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är inte tillåtet.
Stoppdatum för inlämningsuppgifter är kursens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas, annars måste de göras eller lämnas in vid nytt provtillfälle.
I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenten minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.
Peterson Karin
Form-defining systems of reverse crafting
Borås : The Swedish School of Textiles, University of Borås : [2022] : 341 sidor :
Fulltext
ISBN: 9789189271760
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar
Laurien Thomas
Händelser på ytan : shibori som kunskapande rörelse
Göteborg : Konstnärliga fakulteten, Göteborgs universitet : 2016 : 292 s. :
http://hdl.handle.net/2077/43226
Obligatorisk
Läsanvisning: Valda delar
Hale Benjamin
The Routledge Companion to Environmental Ethics
uuuu-uuuu :
Online access for UMUB
ISBN: 9781315768090
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Saito, Y. (2022). Everyday Aesthetics
Akner-Koler Cheryl
Form & formlessness : questioning aesthetic abstractions through art projects, cross-disciplinary studies and product design education
Stockholm : Axl Books : 2007 : xiv, 255 s. :
ISBN: 978-91-976644-6-2x
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Nilson Karl Gustaf
Om färg
[Rimforsa] : Almlöfs : [2018] : 108 sidor :
ISBN: 9789187097423
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Bergström Berit
Färgantologi. : Bok 4 Att välja färg : kunskapsöversikt för praktiker inom färgsättning och design
2., rev. utg. : Stockholm : Formas : 2007 : 57 s. :
ISBN: 9789154059997
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Homlong Siri
Samtal om estetiska aspekter i textilslöjden
Techne series (Oslo), Vol.18 (1) : 2011 :
https://search.ub.umu.se/discovery/fulldisplay?
Obligatorisk
Homlong Siri
The language of textiles. Description andJudgement on Textile Pattern Composition
Uppsala univeristet : 2006 :
ACTA UNIVERSITATIS UPSALIENSIS UPPSALA 2006 Digital Comprehensive Summaries of Uppsala Dissertations from the Faculty of Social Sciences 19
Obligatorisk
Läsanvisning: Valda delar
Denscombe Martyn
Forskningshandboken : för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna
Fjärde upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 506 sidor :
ISBN: 9789144122885
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Experimentell metod
Lind
Om metoder i konstnärlig forskning. Metod, process, redovisning: Konstnärlig forskning årsbok 2014
Vetenskapsrådet : 2014 :
Vetenskapsrådet
Obligatorisk
Läsanvisning: här diskuteras både etnografisk, experimentell och skapande" metod
Franzén Anna
Kurvor i trä En kartläggning av hur möbelsnickare kan tillverka en svängd detalj med hjälp av olika metoder
Linköpings universitet : 2015 :
Böjträ, experimentell studie
Obligatorisk
Läsanvisning: exempel på arbete för diskussion om metod
Boström Åsa
Pappersarbete En undersökning av sinnliga erfarenheter i en hantverksmässig lärprocess.
Konstfack : 2020 :
Bokbinderi, autoetnografisk studie
Obligatorisk
Läsanvisning: Ett exempel på arbete för diskussion om metod
Widerberg Karin
Vetenskapligt skrivande : kreativa genvägar
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 103 s. :
ISBN: 91-44-03040-1 : 247:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst