"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Slöjd trä och metall 3, fristående, 30 hp

Engelskt namn: Sloyd, Wood and metal 3

Denna kursplan gäller: 2017-12-25 och tillsvidare

Kurskod: 6SL044

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2018-03-05

Innehåll

Kursen innehåller följande moment: 3a, Slöjd fördjupning, 7,5 hp; 3b, Slöjd, design och digitala verktyg, 7,5 hp; 3c, Estetisk kommunikation 15 hp.
 
Kursens övergripande innehåll är att ge fördjupade kunskaper i slöjdhantverk och design med stöd av digitala verktyg och med kopplingar till en hållbar utveckling. Studierna av estetiska lärprocesser och kreativitet fördjupas och begreppen problematiseras i relation till både  didaktisk kontext och eget skapande. Kunskaper i slöjdens hantverk och dess kvalitéer fördjupas genom att de studerande övar formkänsla och uttryck i självständigt arbete med teknik, färg, form och material.
Undervisning och lärande liksom didaktiska tillämpningar av design- och formgivningsprocesser i slöjd behandlas under momenten.

Moment 3a. Slöjd fördjupning 7,5 hp
I momentet breddar och fördjupar studenterna sina kunskaper i ett valt hantverksområde. Hantverksområdet väljs med utgångspunkt i olika workshops samt de studerandes individuella behov av fördjupning. Slöjdhantverk medför arbete där tanke och handling samverkar. Innebörden av tyst kunskap i relation till hantverk analyseras och diskuteras och undersöks så väl praktiskt som teoretiskt. Begreppet tyst kunskap problematiseras i relation till slöjd.

Moment 3b. Slöjd, design och digitala verktyg 7,5 hp
Med utgångspunkt i ett tema utför den studerande ett utforskande idéarbete som grund för sin designprocess, vars olika faser anger riktningen för genomförandet. Designbegreppet problematiseras i relation till slöjd och hantverk. Kulturarv och internationella kulturyttringar utgör inspirationskällor i momentet. Användning av digitala verktyg ingår i arbetsprocessen och digitalisering i relation till slöjdämnet behandlas.

Moment 3c. Estetisk kommunikation 15 hp
Estetisk kommunikation genom slöjd där hantverksmässiga färdigheter vidareutvecklas genom ett projektarbete. Slöjdstudenter med inriktning mot textil respektive trä- och metall arbetar tillsammans i de olika materialområdena. Ett övergripande tema anger riktningen för arbetet. Slöjdens roll och funktion i samhället utforskas med inriktning mot re-design, material och det materiellas funktioner relaterat till såväl ekologisk som social hållbarhet. Projektets process dokumenteras via rörlig digital bild samt redovisas i form av en utställning. Projektet avslutas med en skriftlig reflektion där grupprocesser uppmärksammas.

Förväntade studieresultat

Moment 3a. Slöjd fördjupning 7,5 hp
För godkänt moment ska den studerande

Kunskap och förståelse

  •  visa fördjupad kunskap om och i ett valt hantverksområde
  • visa förståelse för slöjdande och hur handens arbete och tanken förutsätter varandra 

Färdighet och förmåga

  •  Utveckla fördjupade kunskaper momentets hantverksområde
  • Förmåga att avläsa/bedöma kvalitet inom ett hantverksområde
  • Kunna problematisera begreppet tyst kunskap i relation till slöjdämnet

 Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • visa förmåga att värdera den egna kunskapsutvecklingen
  • reflektera över det estetiska uttrycket hos slöjdföremål 

 Moment 3b. Slöjd, design och digitala verktyg 7,5 hp
 För godkänt moment ska den studerande
 
Kunskap och förståelse

  • visa kunskap om designprocesser i relation till slöjd och hantverk
  • visa förståelse för vikten av ett grundläggande, utforskande idéarbete 

Färdighet och förmåga

  • Utveckla färdigheter i momentets hantverksområde
  • Via designprocessen experimentera och systematiskt pröva idéer och lösningar
  • Utveckla förmågan att använda digitala verktyg i arbetsprocessen 

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • problematisera digitala verktyg i kombination med material
  • visa förmåga att värdera de egna ämneskunskaperna i syfte att identifiera utvecklingsområden för att söka ny kunskap. 

Moment 3c. Estetisk kommunikation 15 hp
För godkänd kurs ska den studerande
 
Kunskap och förståelse

  • träna sig i att använda tematiskt arbetssätt i slöjdämnet
  • utveckla förståelse för slöjdämnet med hållbarhetsperspektiv som utgångspunkt 

Färdighet och förmåga

  • kunna arbeta med och kombinera estetiska uttrycksformer
  • förståelse för grupprocesser och kunna reflektera kring dessa
  • kunna dokumentera en arbetsprocess genom rörlig digital bild 

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kunna reflektera över kommunikativa aspekter hos slöjdartefakter/gestaltningar
  • kunna värdera och reflektera över materialets funktion i relation till ekologisk och social hållbarhet 

Behörighetskrav

Slöjd trä och metall 2, 30 hp eller motsvarande

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, hantverksgenomgångar/laborationer, workshop, individuellt arbete, tematiska studier, litteraturstudier, handledning och grupparbete. Utgångspunkt skall vara ett problem- och processorienterat arbetssätt som ligger till grund för diskussioner, reflektioner och analyser samt ger beredskap för ett flexibelt arbetssätt i den kommande yrkesverksamheten. Under kursen arbetar de studerande praktiskt och teoretiskt, individuellt och i grupp, med problemorienterade temastudier där ämnets specifika uttryck lyfts fram. De studerandes egna val och idéer utgör grunden för genomförandet. IKT-inslag förekommer kontinuerligt både som verktyg och för dokumentation.
 

Examination

Examination sker genom skriftliga och muntliga redovisningar, samt visuellt genom uppvisade färdigheter och förmågor
Formativ bedömning sker under pågående kurs. Examination grundas på redovisningar enskilt eller i grupp och i form av produkter, skriftlig och digital dokumentation, skriftliga uppgifter och seminarier. Examination sker även visuellt genom uppvisade färdigheter och förmågor. Reflektion och analys av det praktiska arbetet tillmäts stor betydelse. Vid betygsättning på enskilt moment och på hel kurs används något av betygen Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd.
 
För betyget Väl Godkänd läggs vikt vid att den studerande visar på en högre grad av praktisk, teoretisk och estetisk medvetenhet samt kan bedöma och argumentera för val genom att bryta ner, kombinera och sätta samman olika moment i kursinnehållet och didaktiskt utveckla beslut och medvetna ställningstaganden.
 
Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
 
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen (1993:100) 6 kap. 6-8 §§ samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina
 

Övriga föreskrifter

I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.