"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Slöjd för fritidspedagoger eller motsvarande 30 hp (1-30). Ingår i Lärarlyftet, 30 hp

Engelskt namn: Sloyd in Leisure-time Centres 30 hp (1-30)

Denna kursplan gäller: 2013-01-21 och tillsvidare

Kurskod: 6SL026

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Humanistiska fakultetsnämnden, 2012-10-09

Innehåll

Moment 1, 15 hp
Kursen kännetecknas av skapande arbete och behandlar slöjdprocessen genom introduktion av processens delar från idé till färdigt resultat. Estetisk kommunikation och hantverksmässiga färdigheter utvecklas genom arbete med färg, form, teknik och material. Arbetet relateras till hållbar utveckling. I textilt hantverk behandlas utforskande arbete med fiber, garn och tyg, samt sömnad för grundskolan. I hantverk för trä och metall behandlas handverktyg samt grundläggande material och tekniker. Med stöd av styrdokument studeras och analyseras estetiska aspekter av slöjd, formgivning och kreativitet i slöjd, samt genusperspektiv på slöjd. Säkerhet i slöjdsalen beaktas. Vidare studeras kulturarv och kulturyttringar. Genom tillämpning av didaktiska metoder, tematiskt och undersökande arbete skapas förutsättningar att utveckla den studerandes per-sonliga uttryckssätt i relation till kommande pedagogisk verksamhet. IKT tillämpas som medel för dokumentation.

Moment 2, 15 hp
Det skapande arbetet fortsätter i moment 2. Kursen behandlar slöjdprocessen från idé till färdig produkt/gestaltning, med större tyngd på reflektion och dokumentation. Hantverksmässiga färdigheter samt gestaltande och estetiska aspekter utvecklas genom arbete med färg, form, material och teknik. I hantverk textil, och hantverk trä och metall sker fördjupning och tillämpning från moment 1. Säkerhet i slöjdsalen beaktas. Slöjd ställs i tydligare relation till hållbar utveckling, kulturarv och kulturyttringar i ett nationellt och internationellt perspektiv. Med stöd i styrdokument och aktuell forskning berörs estetiska aspekter av slöjd, kreativitet och formgivning i slöjd, samt genusperspektiv på slöjd. Genom tillämpning av didaktiska metoder, tematiskt och undersökande arbete skapas förutsättningar att utveckla den studerandes personliga gestaltningsförmåga i relation till kommande pedagogisk verksamhet. IKT tillämpas som medel för dokumentation.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs skall den studerande ha kunskap och förståelse för hantverk och arbetsprocesser och hur detta tillämpas didaktiskt. Den studerande skall kunna genomföra, dokumentera och reflektera över estetiska lärprocessers innebörd samt betydelse för lärandet. Målet är också att den studerande skall kunna anpassa ämnesinnehållet med relevans för elevers utveckling, lärande och behov.  Vad gäller arbetet med slöjdens arbetsprocesser handlar det om att ha en förmåga att utgå från elevers egna idéer, kunskaper och erfarenheter som stöd för lärandet. Kursen ger vidare beredskap för att kunna diskutera slöjdämnets syfte och innehåll i skola och samhälle, utifrån aktuella styrdokument och didaktiska perspektiv. Ett annat mål med kursen är visa förståelse för slöjdens utveckling och slöjdens betydelse för individ och samhälle i ett historiskt och nutida sammanhang. Andra förväntade effekter rör kunskaper om praktisk och teoretisk forskning inom slöjdområdet. Vad gäller färdighet och förmåga ska den stude-rande kunna redogöra för perspektiv på genusordningar och tillämpa kunskaper om jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv i den pedagogiska verksamheten. Den studerande skall också kunna använda digitala verktyg vid presentationer och redovisningar. Den studerande skall vidare ha förmåga att värdera egna och andras ämneskunskaper i förhållande och i relation till ämnesområdet slöjd. Kursen ger också kunskap och förståelse för hur krav på säkerhet i slöjdsalen kan hanteras.

Behörighetskrav

Lärarexamen alternativt fritidspedagogexamen eller en annan högskoleexamen som enbart är inriktad mot fritidshem eller fritidshem och förskola.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, hantverksgenomgång-ar/laborationer, workshop, individuellt arbete, tematiska studier, litteraturstudier, handledning och grupparbete. Utgångspunkt skall vara ett problem- och processorienterat arbetssätt som ligger till grund för diskussioner, reflektioner och analyser samt ger beredskap för ett flexibelt arbetssätt i den kommande yrkesverksamheten. Under kursen arbetar de studerande praktiskt och teoretiskt, individuellt och i grupp, med problemorienterade temastudier där ämnets specifika uttryck lyfts fram. De studerandes egna val och idéer utgör grunden för genomförandet. IKT-inslag förekommer i form av digital lärplattform. Dokumentation i digital form  sker kontinuerligt som ett led i studenternas kompetensuppföljning och progression. Den studerande ska ha tillgång till internetuppkopplad dator och digitalkamera.

Undervisningsformsform (distans, campus)
Kursen ges som en kombination av distans och campus. Antalet campusträffar är 4.

Kursutvärdering
Utvärdering kommer att genomföras skriftligt vid sista campusträffen.

Examination

Formativ bedömning sker under pågående kurs. Examination grundas på redovisningar enskilt eller i grupp och i form av produkter, skriftlig och digital dokumentation, skriftliga uppgifter och seminarier. Examination sker även visuellt genom uppvisade färdigheter och förmågor. Obligatorisk närvaro vid sammankomsterna.

Reflektion och analys av det praktiska arbetet tillmäts stor betydelse. Vid betygsättning på enskilt moment och på hel kurs används något av betygen Väl Godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U).

Övriga föreskrifter

Studievägledning kommer att erbjudas via studierektor vid Institutionen för estetiska ämnen, Umeå universitet.

Litteratur

Giltig från: 2013 vecka 4

Birgerstam Pirjo
Skapande handling : om idéernas födelse
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 235 s. :
ISBN: 91-44-01399-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Slöjda för livet :b om pedagogisk slöjd
Borg Kajsa, Lindström Lars
Stockholm : Lärarförbundets förlag : 2008 : 212 s. :
ISBN: 978-91-976598-6-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

En start för tänket, en bit på väg : analys av ett utvecklingsprojekt kring kultur och estetik i skolan
Ericsson Claes, Lindgren Monica
Karlstad : Region Värmland : 2007 : 200 s. :
ISBN: 978-91-633-1544-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Gustavsson Bernt
Kunskap i det praktiska
Studentlitteratur : 2004 : 223 s. :
ISBN: 91-44-03580-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Hasselskog Peter
"Slöjdämnet och genus"
2009 :
Obligatorisk
Läsanvisning: KRUT nr 133/134

Hasselskog Peterd 1960-0 303650
Slöjdlärares förhållningssätt i undervisningen
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 2010 : 293 s. :
http://hdl.handle.net/2077/21997
ISBN: 978-91-7346-676-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Institutionen för mat, hälsa och miljö, Göteborgs universitet, diss.

Hedlin Maria
Jämställdhet, en del av skolans värdegrund
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 125 s. :
http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4705323o.jpg
ISBN: 91-47-05323-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Estetiska lärprocesser : upplevelser, praktiker och kunskapsformer
Lindstrand Fredrik, Selander Staffan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 270 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/33337-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-05440-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Undervisning i teori och praktik :b en introduktion i didaktik
Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
Umeå : Institutionen för svenska och samhällsvetenskapliga ämnen : 2003 : 69 s. :
ISBN: 91-7305-510-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Londos Eva
Rondellhundar och schablonspindlar : folkkonst i tiden
Stockholm : Carlsson i samarbete med Jönköpings läns museum : 2009 : 192 s. :
ISBN: 978-91-7331-222-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Mäkelä Esko
”Leksaker på allvar”
USE (Umeå School of Education) Umeå: Umeå universitet : 2010 :
Obligatorisk
Läsanvisning: i Olov Bergvall (red.) Vårboken http://www.use.umu.se/forskning/publikationer/varboken/ Skolverket (2010). Lgr 11. www.skolverket.se

Tham Amelie
Den andra möjligheten : estetik och kultur i skolans lärande
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2008 : 86 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-85589-50-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Fantasi och kreativitet i barndomen.
Vygotskij Lev Semenovic, Öberg Lindsten Kajsa
Göteborg : Daidalos : 1995 : 111 s. :
ISBN: 91-7173-011-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Handarbeta för en bättre värld
Åhlvik Clara, Busch Otto von
Jönköping : Jönköpings läns museum : [2009] : 143, [5] s. :
ISBN: 978-91-85692-76-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artikelkompendium. Institutionen för estetiska ämnen.

Textil

Säker arbetsmiljö i textilslöjd och textila utbildningar
Arvidsson Harry, Johansson Svante, Persson Ethel
Solna : Ekelund : 2002 : 66 s. :
ISBN: 91-646-1632-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Grön design
Bertilsson Cecilia, Hellmark Mats
Stockholm : Naturskyddsföreningen : 2008 : 168 s. :
ISBN: 91-558-2008-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Brieditis Katarina
Lust att sticka
Stockholm : Natur och kultur/LT : 2000 : 80 s. :
ISBN: 91-27-35197-1 ; 219:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Sy :b den kompletta sömnadshandboken
Kjellberg Anders4 pht, Bay Pedersen Gitte4 ill
Västerås : Ica : 2005 : 168 s. :
ISBN: 91-534-2567-7 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Do Redo : konsten att slakta en tröja
Lindén Ivarsson Anna-Stina, Brieditis Katarina, Evans Katarina
Stockholm : Alfabeta/Anamma : 2004 : 95, [1] s. :
ISBN: 91-501-0461-6 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Stora vävboken
Lundell Laila, Windesjö Elisabeth, Lundell Tomas, Jardhammar Kent
3., [omarb.] utg. / b foto: Kent Jardhammar : Västerås : Ica : 2005 : 268, [1] s. :
ISBN: 91-534-2460-3 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Munters Ninni
Textil materiallära
1. uppl. : Stockholm : Liber : 1989 : [26] bl., 119, [1] s. :
ISBN: 91-40-71812-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Nilson Karl Gustaf
Färglära
[Ny utg.] : Stockholm : Carlsson : 1999 : 151, [1] s. :
ISBN: 91-7798-971-6 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Paetau Sjöberg Gunilla
Tova : gammal teknik på nytt sätt
4. [uppl.] : Stockholm : Natur och kultur/Fakta etc. : 2009 : 215 s. :
ISBN: 978-91-27-11993-2 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Wallin Karin
Brickvävda band
Kompendium. Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen : 1997 :
Obligatorisk

Wallin Karin
Flätade och vävda band
Kompendium. Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen : 1997 :
Obligatorisk

Trä- och metall

Abbott Mike
Green woodwork : working with wood the natural way
Lewes : Guild of Master Craftsmen : 1989 : 208 s. :
ISBN: 0-946819-18-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Nordiska träd och träslag
Dahlgren Torbjörn, Wistrand Sven, Wiström Magnus
4., rev. uppl. : Stockholm : Stift. ARKUS : 2004 : 210 s. :
ISBN: 91-973626-2-X (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Nilson Karl Gustaf
Färglära
[Ny utg.] : Stockholm : Carlsson : 1999 : 151, [1] s. :
ISBN: 91-7798-971-6 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Stora snickarboken
Scott Ernest, Eklöf Margareta, Mårtensson Hans
Västerås : Ica : 1990 : 245 s. :
ISBN: 91-534-1282-6 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Slöjda i trä
Sundqvist Jögge, Skeidsvoll Jostein, Nordin Annika4 ill
Stockholm : Natur och kultur/LT : 2002 : [3], 89, [2] s. :
ISBN: 91-27-35318-4 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst