Reviderad av: Prefekten för Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen, 2022-08-15
Innehåll
Kursen innehåller skapande arbete i relation till slöjden i samhället och samhället i slöjden. Kulturer i den egna skolan och samhället identifieras och analyseras som utgångspunkt för skapande arbete i slöjd. Process och resultat bearbetas och presenteras med hjälp av digitala verktyg. Personlig valda fördjupande slöjdområden behandlas i ett tematiskt sammanhang. Personliga planer utarbetas utifrån gällande styrdokument. Kursen sammanfattas i en rapport med vetenskaplig ansats.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs ska den studerande
Kunskap och förståelse - visa kunskap om och i kursens ingående hantverk - kunna söka egna uttryckssätt i slöjdens hantverk genom att problematisera, utforska och utveckla egna idéer - kunna relatera slöjden till samhället och samhället till slöjden - kunna redogöra för didaktisk tillämpning av i kursen ingående hantverk och arbetsprocesser - ha orienterat sig om forskning inom slöjdens område
Färdighet och förmåga - visa förmåga att genomföra och presentera en gestaltning - självständigt kunna planera, genomföra och utvärdera eget valt fördjupningsarbete - kunna presentera arbetsprocess och resultat med hjälp av olika digitala verktyg - kunna skriva en kortare rapport med ett vetenskapligt upplägg
Värderingsförmåga och förhållningssätt - visa fördjupad förmåga att kunna granska och kommentera egna och andras hantverk och texter i relation till ämnesområdet slöjd - visa förmåga att utvärdera det egna arbetet och de egna ämneskunskaperna i syfte att aktivt bearbeta utvecklingsområden och söka ny kunskap - på ett vetenskapligt sätt kunna dokumentera och utvärdera den egna arbetsprocessen - kunna redogöra för och reflektera över sambandet mellan kursens olika delar - kunna problematisera slöjdämnets syfte och innehåll i skola och samhälle samt kunna presentera en plan och vision för slöjden i skolan
Behörighetskrav
Univ.: Slöjd, Trä- och metall 2a distans, 15hp eller motsvarande
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, hantverksgenomgångar/laborationer, workshop, individuellt arbete, tematiska studier, litteraturstudier, handledning och grupparbete. Utgångspunkt skall vara ett problem- och processorienterat arbetssätt som ligger till grund för diskussioner, reflektioner och analyser samt ger beredskap för ett flexibelt arbetssätt i den kommande yrkesverksamheten. Under kursen arbetar de studerande praktiskt och teoretiskt, individuellt och i grupp, med problemorienterade temastudier där ämnets specifika uttryck lyfts fram. De studerandes egna val och idéer utgör grunden för genomförandet. IKT-inslag förekommer i form av digital konferensplattform. Dokumentation i digital form sker kontinuerligt som ett led i studenternas kompetensuppföljning och progression. Den studerande ska ha tillgång till internetuppkopplad dator och digitalkamera.
Examination
Formativ bedömning sker under pågående kurs. Examination grundas på redovisningar enskilt eller i grupp och i form av produkter, skriftlig och digital dokumentation, skriftliga uppgifter och seminarier. Examination sker även visuellt genom uppvisade färdigheter och förmågor. Obligatorisk närvaro vid sammankomsterna.
Reflektion och analys av det praktiska arbetet tillmäts stor betydelse. Vid betygsättning på enskilt moment och på hel kurs används något av betygen Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd.
För betyget Väl Godkänd läggs vikt vid att den studerande visar på en högre grad av praktisk, teoretisk och estetisk medvetenhet samt kan bedöma och argumentera för val genom att bryta ner, kombinera och sätta samman olika moment i kursinnehållet och didaktiskt utveckla beslut och medvetna ställningstaganden.
Ett omprov ska erbjudas senast två månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Student som erhållit godkänt resultat på ett prov får ej genomgå förnyat prov. Studeranden som två gånger har underkänts i prov har rätt begära en ny examniator. Begäran om ny examinator ställs till utbildningsledaren vid humanistisk fakultet
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
Tillgodoräknande Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet. Studenten kan ansöka om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. För mer information se: http://www.student.umu.se/examen/tillgodoraknanden/
Litteratur
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen.
Kontakta aktuell institution.