"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Slöjd trä och metall 2 30 hp, 30 hp

Engelskt namn: Sloyd, Wood and metal 2, 30,0

Denna kursplan gäller: 2013-09-02 och tillsvidare

Kurskod: 6SL015

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2013-12-06

Innehåll

Kursen innehåller följande moment:
2a, Slöjd, kultur, estetik, 15hp,
2b, Slöjdens uttryck, 7,5hp,
2c, Slöjd i samhällsperspektiv, 7,5 hp.

Kursövergripande innehåll:
Estetisk kommunikation 2

  • Design, arkitektur, konst som ingång till slöjden. Etnisk och kulturell identitet. Slöjd i offentliga rummet. presentations- och utställningsteknik. Projektarbete.
  • Svenskt kulturarv, internationella kulturyttringar.

Slöjdprocesser

  • Utveckla idéer som ett led i att belysa slöjdens innebörd för individen och samhället. Helhetsbegreppet - hur slöjdens arbetsprocess påverkar resultatet. Experimentellt arbete, gestaltning, reflektion av lärande och analys. Fördjupad dokumentation i olika medier (IKT, film, internet, läromedelsutveckling).

Kreativitet

  • Problematisering, utveckling av egna idéer, formgivning.

Aktuella styrdokument, skolans och högskolans uppdrag

Orientering i forskning 2/estetiska ämnen

  • Slöjdämnets uppkomst och utveckling, vetenskapliga tradition, kunskapsteoretiska ståndpunkter och samhälleliga betydelse och funktion. Teorier och metoder för undervisning och lärande i ämnet i relation till individens kunskapsutveckling.

Moment 2a, Slöjd, kultur, estetik, 15hp

  • Hantverk: Maskinbearbetning och säker arbetsmiljö.

Moment 2b, Slöjdens uttryck, 7,5hp

  • Hantverk: utforska och gestalta egna idéer och uttryckssätt i trä och metallslöjd. Form och yta. Design som verktyg

Moment 2c, Slöjd i samhällsperspektiv, 7,5 hp

  • Projektarbete med fördjupning eller breddning av eget valt hantverksområde. Självständigt planera, genomföra och utvärdera eget valt utvecklingsområde i syfte att söka ny kunskap.
  • Entreprenörskap i slöjden.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande
Kunskap och förståelse:

  • visa kunskap om och i kursens ingående hantverk.
  • kunna söka egna uttryckssätt i slöjdens hantverk genom att problematisera, utforska och utveckla egna idéer. Synliggöra kultur och samhälles påverkan på slöjdens uttryck.
  • visa ökad förståelse för slöjdämnets utveckling och slöjdens betydelse för individ och samhälle.
  • uppvisa en fördjupad orientering i praktisk och teoretisk forskning på slöjdens och estetikens område.
  • göra en vetenskaplig bearbetning av projektarbetets gestaltande innehåll.
  • redogöra för didaktisk tillämpning av i kursen ingående hantverk.
  • kunna ta egna initiativ i didaktiska och estetiska grupprocesser och reflektera över samarbetsformer.
  • reflektera över slöjden och slöjdämnets funktion i kultur och samhälle, samt vilka kulturella och samhälleliga behov som tillgodoses genom slöjdundervisning.
  • reflektera över och använda begrepp som kreativitet, entreprenörskap och estetik, i relation till dess användning och innebörd för slöjdämnet.

Färdighet och förmåga:

  • visa förmåga att problematisera slöjdämnets syfte och innehåll i skola och samhälle.
  • visa förmåga att relatera slöjdämnets praktiska innehåll till styrdokumentens mål och innehåll.
  • visa förmåga till olika sätt att beskriva, använda och utvärdera arbetsprocesser i slöjd, i olika lärande sammanhang och med hjälp av olika medier.
  • visa förmåga att självständigt planera, genomföra, dokumentera och utvärdera ett eget projektarbete inom slöjdens område.
  • beskriva hur egna val påverkat processen.
  • kunna redogöra för och reflektera över sambandet mellan kursens olika delar.
  • kunna kommunicera med ett för ämnet fackmässigt språk.
  • använda digitala verktyg vid presentationer och redovisningar samt visa ökad medvetenhet om möjligheter och problem med IKT-medier i förhållande till slöjdämnets hemmedium, artefakten.
  • dokumentera och utvärdera det egna arbetet med arbetsprocesser i slöjd, i digital portfolioform. Detta i relation till det egna lärandet under kursen och till ämneslärarexamens krav och för vidare uppföljning i UK-kurser.
  • förmåga att sätta egna kunskaper och det egna lärandet på slöjdämnets område i relation till ämneslärarexamens krav på didaktisk kompetens.

Värderingsförmåga och förhållningssätt:

  • visa fördjupad förmåga att värdera egna och andras ämneskunskaper i förhållande och relation till ämnesområdet slöjd.
  • visa förmåga att utvärdera det egna arbetet och de egna ämneskunskaperna i syfte att identifiera utvecklingsområden och söka ny kunskap.
  • ha fördjupad kunskap om var och hur ny kunskap söks och erövras samt kunna implementera detta i det egna praktiska och didaktiska arbetet.

Behörighetskrav

Slöjd trä och metall 1, 30 hp eller motsvarande

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, hantverksgenomgångar/laborationer, workshop, individuellt arbete, tematiska studier, litteraturstudier, handledning och grupparbete. Utgångspunkt skall vara ett problem- och processorienterat arbetssätt som ligger till grund för diskussioner, reflektioner och analyser samt ger beredskap för ett flexibelt arbetssätt i den kommande yrkesverksamheten. Under kursen arbetar de studerande praktiskt och teoretiskt, individuellt och i grupp, med problemorienterade temastudier där ämnets specifika uttryck lyfts fram. De studerandes egna val och idéer utgör grunden för genomförandet. IKT-inslag förekommer kontinuerligt. Dokumentation i digital form sker kontinuerligt som ett led i studenternas kompetensuppföljning och progression, och som syftar till uppföljning i UK2 och 3.

Examination

Examination sker genom skriftliga och muntliga redovisningar, samt visuellt genom uppvisade färdigheter och förmågor
Formativ bedömning sker under pågående kurs. Examination grundas på redovisningar enskilt eller i grupp och i form av produkter, skriftlig och digital dokumentation, skriftliga uppgifter och seminarier. Examination sker även visuellt genom uppvisade färdigheter och förmågor. Reflektion och analys av det praktiska arbetet tillmäts stor betydelse. Vid betygsättning på enskilt moment och på hel kurs används något av betygen Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd.

För betyget Väl Godkänd läggs vikt vid att den studerande visar på en högre grad av praktisk, teoretisk och estetisk medvetenhet samt kan bedöma och argumentera för val genom att bryta ner, kombinera och sätta samman olika moment i kursinnehållet och didaktiskt utveckla beslut och medvetna ställningstaganden.

Ett omprov erbjuds senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.

Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet.

Litteratur

  • Giltig från: 2014 vecka 30

    Säker arbetsmiljö i trä- och metallslöjd och trätekniska utbildningar
    Arvidsson Harry, Johansson Svante
    Solna : Ekelund : 2002 : 88 s. :
    ISBN: 91-646-1630-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Eichorn K
    Träbearbetningsmaskiner
    Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen : 2005 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Kompendium köps genom institution

    Gustavsson Bernt
    Kunskap i det praktiska
    Studentlitteratur : 2004 : 223 s. :
    ISBN: 91-44-03580-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Slöjda för livet :b om pedagogisk slöjd
    Borg Kajsa, Lindström Lars
    Stockholm : Lärarförbundets förlag : 2008 : 212 s. :
    ISBN: 978-91-976598-6-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Marner Anders
    Ett designperspektiv på slöjden
    Tidskrift för lärarutbildning och forskning, 3-4 : 2004 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: S.33-47

    Handarbeta för en bättre värld
    Åhlvik Clara, Busch Otto von
    Jönköping : Jönköpings läns museum : [2009] : 143, [5] s. :
    ISBN: 978-91-85692-76-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Metallslöjd
    Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen : 2005 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Kompendium. Köps via institution

    Stora snickarboken
    Scott Ernest, Eklöf Margareta, Mårtensson Hans
    Västerås : Ica : 1990 : 245 s. :
    ISBN: 91-534-1282-6 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lgr 11
    Skolverket : 2010 :
    Skolverkets hemsida
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Kan hämtas på Skolverkets hemsida.

    Kommentarmaterial till kursplan i Slöjd
    Skolverket : 2010 :
    Skolverkets hemsida
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Kan hämtas på Skolverkets hemsida.

    Likvärdig bedömning och betygssättning:allmänna råd och kommentarer
    Skolverket : 2010 :
    Skolverkes hemsida
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Kan hämtas på Skolverkets hemsida.

    Nationella utvärderingen av grundskolan:slöjd
    Skolverket : 2003 :
    Skolverkets hemsida
    Obligatorisk

    Slöjda i trä
    Sundqvist Jögge, Skeidsvoll Jostein, Nordin Annika4 ill
    Stockholm : Natur och kultur/LT : 2002 : [3], 89, [2] s. :
    ISBN: 91-27-35318-4 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Westergren Christina
    Formgivare: folket
    Stockholm : Nordiska museets förlag : 2005 : 279 s. :
    http://www.nordiskamuseet.se
    ISBN: 91-7108-498-3 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hemslöjden : organ för Svenska hemslöjdsföreningarnas riksförbund
    Ahlkvist Britta, Bergdahl Violet, Boëthius Gerda, Hazelius-Berg Gunnel, Oskarsson Ingegärd, Osvald-Jacobsson Ingrid, Ågren Katarina
    Stockholm : Svenska hemslöjdsföreningarnas riksförbund : 1933- :
    http://www.hemslojden.org
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Nr 3/2014

    Referenslitteratur:

    Examensarbete i lärarutbildningen
    Johansson Bo, Svedner Per Olov
    Uppsala : Kunskapsföretaget i Uppsala AB Läromedel och utbildning : 2006 : 136 s. :
    Obligatorisk

    Johansson Marléne
    Slöjdpraktik i skolan : hand, tanke, kommunikation och andra medierande redskap
    Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 2002 : [14], 306, [10] s. :
    http://hdl.handle.net/2077/15749
    ISBN: 91-7346-444-9 : 191:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Estetiska läroprocesser
    Lindstrand Fredrik, Selander Staffan
    Lund:studentlitteratur : 2009 :
    Obligatorisk

    Undervisning i teori och praktik
    Lindström Gunnar, Pennlert Lars-Åke
    Umeå : Fundo förlag : 2003 : 100 sid :
    Obligatorisk

    Mäkelä Esko
    Mot En Metod-om gestaltande erfarenheter i skolslöjd ur ett narrativt perspektiv
    Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen : 2010 :
    Obligatorisk

  • Giltig från: 2013 vecka 36

    Säker arbetsmiljö i trä- och metallslöjd och trätekniska utbildningar
    Arvidsson Harry, Johansson Svante
    Solna : Ekelund : 2002 : 88 s. :
    ISBN: 91-646-1630-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Eichorn K
    Träbearbetningsmaskiner
    Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen : 2005 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Kompendium köps genom institution

    Gustavsson Bernt
    Kunskap i det praktiska
    Studentlitteratur : 2004 : 223 s. :
    ISBN: 91-44-03580-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Examensarbete i lärarutbildningen
    Johansson Bo, Svedner Per Olov
    Uppsala : Kunskapsföretaget i Uppsala AB Läromedel och utbildning : 2006 : 136 s. :
    Obligatorisk

    Johansson Marléne
    Slöjdpraktik i skolan : hand, tanke, kommunikation och andra medierande redskap
    Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 2002 : [14], 306, [10] s. :
    http://hdl.handle.net/2077/15749
    ISBN: 91-7346-444-9 : 191:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Slöjda för livet :b om pedagogisk slöjd
    Borg Kajsa, Lindström Lars
    Stockholm : Lärarförbundets förlag : 2008 : 212 s. :
    ISBN: 978-91-976598-6-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Undervisning i teori och praktik
    Lindström Gunnar, Pennlert Lars-Åke
    Umeå : Fundo förlag : 2003 : 100 sid :
    Obligatorisk

    Marner Anders
    Ett designperspektiv på slöjden
    Tidskrift för lärarutbildning och forskning, 3-4 : 2004 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: S.33-47

    Metallslöjd
    Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen : 2005 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Kompendium. Köps via institution

    Slöjden börjar i skogen : konsten att läsa ett träd
    Forss Kalle, Lindgren Mia, Knutsson Johan, Berg Bengt, Östgård Knut, Petersson Lars
    Stockholm : Hemslöjdens förlag : 2011 : 158 s. :
    ISBN: 91-977539-7-1 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Stora snickarboken
    Scott Ernest, Eklöf Margareta, Mårtensson Hans
    Västerås : Ica : 1990 : 245 s. :
    ISBN: 91-534-1282-6 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lgr 11
    Skolverket : 2010 :
    Skolverkets hemsida
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Kan hämtas på Skolverkets hemsida.

    Kommentarmaterial till kursplan i Slöjd
    Skolverket : 2010 :
    Skolverkets hemsida
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Kan hämtas på Skolverkets hemsida.

    Likvärdig bedömning och betygssättning:allmänna råd och kommentarer
    Skolverket : 2010 :
    Skolverkes hemsida
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Kan hämtas på Skolverkets hemsida.

    Nationella utvärderingen av grundskolan:slöjd
    Skolverket : 2003 :
    Skolverkets hemsida
    Obligatorisk

    Slöjda i trä
    Sundqvist Jögge, Skeidsvoll Jostein, Nordin Annika4 ill
    Stockholm : Natur och kultur/LT : 2002 : [3], 89, [2] s. :
    ISBN: 91-27-35318-4 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Westergren Christina
    Formgivare: folket
    Stockholm : Nordiska museets förlag : 2005 : 279 s. :
    http://www.nordiskamuseet.se
    ISBN: 91-7108-498-3 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Referenslitteratur:

    Estetiska läroprocesser
    Lindstrand Fredrik, Selander Staffan
    Lund:studentlitteratur : 2009 :
    Obligatorisk

    Mäkelä Esko
    Mot En Metod-om gestaltande erfarenheter i skolslöjd ur ett narrativt perspektiv
    Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen : 2010 :
    Obligatorisk

    Tidsskrift för lärarutbildning och forskning
    Lärarhögskolan : 2000 :
    http://www.use.umu.se/forskning/publikationer/lof/2000/
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Nr 2/3-2000