"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Slöjd trä och metall 1 30 hp, 30 hp

Engelskt namn: Sloyd, Wood and metal 1, 30,0

Denna kursplan gäller: 2012-01-16 och tillsvidare

Kurskod: 6SL014

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2011-04-21

Innehåll

Kursen innehåller följande moment: 1a, Skolämnet slöjd, 15hp och 1b, Lärandeprocesser i slöjd, 15hp. Moment 1a, Skolämnet slöjd, 15hp Momentets övergripande innehåll är skapande arbete i relation till skolämnet slöjd. Slöjdens arbetsprocesser tydliggörs genom introduktion av processens delar från idé till färdigt resultat. Genom ett helhetsperspektiv på processen visas betydelsen för resultatet. Dokumentation introduceras. Estetisk kommunikation och hantverksmässiga färdigheter utvecklas genom arbete med färg, form, teknik och material. Dessa faktorers betydelse för slöjdföremålens uttryck och funktion utforskas. Slöjdföremålens betydelse för individen och samhället förr och nu behandlas. Begreppen kreativitet introduceras och estetiska aspekter på slöjd studeras. Grundskolans styrdokument behandlas. Hantverk: Trä och träslag som slöjdmaterial, handverktyg samt utforskande hantverksarbete Formnings, fogningstekniker och ytbehandling Säkerhet i slöjdsalen Material och tillverkning i relation till hållbar utveckling Färglära och skissmetoder Moment 1b, Lärandeprocesser i slöjd, 15 hp Innehåll Momentets övergripande innehåll är skapande arbete i relation till lärandeprocesser i slöjd. Slöjdens arbetsprocesser fördjupas och begrepp som experimentellt arbete, gestaltning och reflektion behandlas, med en utvecklad helhetssyn som målsättning. Dokumentation vidareutvecklas. Estetisk kommunikation och hantverksmässiga färdigheter utvecklas genom arbete med färg, form, teknik och material. Dessa faktorers betydelse för slöjdföremålens uttryck och funktion utforskas. Slöjdföremålens betydelse för individen och samhället förr och nu behandlas. Symboler och ungdomskulturer behandlas som inspirationskällor och förebilder för egna idéer och uttryck. Genus i förhållande till slöjdämnet behandlas och en orientering om forskning i slöjd introduceras. Teoretiska och praktiska kunskapsformer i relation till slöjd och slöjdämnet samt grundskolans styrdokument behandlas. Hantverk: Metallära och metalltekniker Sammanfogning och formning av metall Material och tillverkning i relation till hållbar utveckling Tekniska ritningar, vy-placering, cad Introduktion av träbearbetningsmaskiner

Förväntade studieresultat

Moment 1a, Skolämnet slöjd, 15hp För godkänd kurs ska den studerande Kunskap och förståelse - visa kunskap om och i kursens ingående hantverk. - visa förståelse för och redogöra för didaktisk tillämpning av i kursen ingående hantverk och arbetsprocesser. - ha kännedom om och kunna hantera krav på säkerhet i slöjdsalen. - göra motiverade val av material och metod i relation till hållbar utveckling och miljö. - visa förståelse för slöjdämnets utveckling och slöjdens betydelse för individ och samhälle, historiskt och nutida sammanhang. - visa på medvetenhet om innebörden av slöjdens kommunikativa möjligheter. - kunna diskutera och problematisera slöjdämnets syfte och innehåll i skola och samhälle. - förstå helhetsbegreppet, med avseende på arbetsprocessen, och dess betydelse för individuell utveckling. Färdighet och förmåga - visa förmåga till olika sätt att beskriva, använda och utvärdera arbetsprocesser i slöjd, i olika lärande sammanhang och med hjälp av olika medier. - använda digitala verktyg vid presentationer och redovisningar samt visa medvetenhet om möjligheter och problem med IKT-medier i förhållande till slöjdämnets hemmedium, artefakten. - dokumentera och utvärdera det egna arbetet med arbetsprocesser i slöjd, i digital portfolioform. Detta i relation till det egna lärandet under kursen och till ämneslärarexamens krav och syftande till vidare uppföljning i UK-kurser. - kunna hantera kunskaperna i kursens ingående hantverk så att utförande och bedömning av slöjdarbeten kan ske utifrån kvalitativa aspekter på hantverk. - kunna redogöra för och reflektera över sambandet mellan kursens olika delar. - kunna kommunicera med ett för ämnet fackmässigt språk. Värderingsförmåga och förhållningssätt - ha förmåga att värdera egna och andras ämneskunskaper i förhållande och i relation till ämnesområdet slöjd. - visa förmåga att utvärdera det egna arbetet och de egna ämneskunskaperna i syfte att identifiera utvecklingsområden och söka ny kunskap. - genom portfolio tydliggöra sin egen kunskapsbildning. Moment 1b, Lärandeprocesser i slöjd, 15 hp För godkänd kurs ska den studerande Kunskap och förståelse - visa kunskap om och i kursens ingående hantverk. - visa förståelse för och redogöra för didaktisk tillämpning av i kursen ingående hantverk och arbetsprocesser. - visa förståelse för slöjdämnets utveckling och slöjdens betydelse för individ och samhälle, historiskt och nutida sammanhang. - visa på medvetenhet om innebörden av slöjdens kommunikativa möjligheter. - uppvisa en orientering i praktisk och teoretisk forskning på slöjdens område. - kunna diskutera och problematisera slöjdämnets syfte och innehåll i skola och samhälle. - visa förståelse för symbolers betydelse för ungdomskulturer i samhället. - förstå helhetsbegreppet, med avseende på arbetsprocessen, och dess betydelse för individuell utveckling. Färdighet och förmåga - visa förmåga till olika sätt att beskriva, använda och utvärdera arbetsprocesser i slöjd, i olika lärande sammanhang och med hjälp av olika medier. - använda digitala verktyg vid presentationer och redovisningar samt visa medvetenhet om möjligheter och problem med IKT-medier i förhållande till slöjdämnets hemmedium, artefakten. - dokumentera och utvärdera det egna arbetet med arbetsprocesser i slöjd, i digital portfolioform. Detta i relation till det egna lärandet under kursen och till ämneslärarexamens krav och syftande till vidare uppföljning i UK-kurser. - kunna hantera kunskaperna i kursens ingående hantverk så att utförande och bedömning av slöjdarbeten kan ske utifrån kvalitativa aspekter på hantverk. - kunna redogöra för och reflektera över sambandet mellan kursens olika delar. - kunna kommunicera med ett för ämnet fackmässigt språk. - kunna redogöra för perspektiv på genusordningar i organisationer av slöjdämnet. Värderingsförmåga och förhållningssätt - ha förmåga att värdera egna och andras ämneskunskaper i förhållande och i relation till ämnesområdet slöjd. - visa förmåga att utvärdera det egna arbetet och de egna ämneskunskaperna i syfte att identifiera utvecklingsområden och söka ny kunskap. - genom portfolio tydliggöra sin egen kunskapsbildning. - ha vetskap om var och hur ny kunskap om och i slöjd söks och erövras.

Behörighetskrav

Slöjd trä och metall som huvudämne: Godkända kurser inom Utbildningsvetenskaplig kärna (UK I 28,5 hp) samt kurs inom Verksamhetsförlagd utbildning I (VFU I 1,5 hp) eller motsvarande kurser samt erforderlig behörighet i ämnet Slöjd trä och metall för ämneslärare enligt områdesbehörighet 6c (En B, Sh A) och 160 timmar dokumenterad slöjdrelaterad verksamhet efter grundskolenivå. För den som inte kan styrka 160 timmar slöjdrelaterade kurser eller praktik med betyg eller vidimerade intyg kommer ett behörighetsprov att erbjudas (www.estet.umu.se) Slöjd trä och metall som andra och tredje ämne: Godkända kurser inom Utbildningsvetenskapliga kunskapsområdet I (UK I 28,5 hp) och inom Verksamhetsförlagd utbildning I och II (VFU I 1,5 hp och VFU II 6 hp samt erforderlig behörighet i ämnet slöjd trä och metall för ämneslärare enligt områdesbehörighet 6c (En B, SH A) och 160 timmar dokumenterad slöjdrelaterad verksamhet efter grundskolenivå. För den som inte kan styrka 160 timmar slöjdrelaterade kurser eller praktik med betyg eller vidimerade intyg kommer ett behörighetsprov att erbjudas (www.estet.umu.se)

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, hantverksgenomgångar/laborationer, workshop, individuellt arbete, tematiska studier, litteraturstudier, handledning och grupparbete. Utgångspunkt skall vara ett problem- och processorienterat arbetssätt som ligger till grund för diskussioner, reflektioner och analyser samt ger beredskap för ett flexibelt arbetssätt i den kommande yrkesverksamheten. Under kursen arbetar de studerande praktiskt och teoretiskt, individuellt och i grupp, med problemorienterade temastudier där ämnets specifika uttryck lyfts fram. De studerandes egna val och idéer utgör grunden för genomförandet. IKT-inslag förekommer kontinuerligt. Dokumentation i digital form sker kontinuerligt som ett led i studenternas kompetensuppföljning och progression, och som syftar till uppföljning i UK2 och 3.

Examination

Examination sker genom skriftliga och muntliga redovisningar, samt visuellt genom uppvisade färdigheter och förmågor Formativ bedömning sker under pågående kurs. Examination grundas på redovisningar enskilt eller i grupp och i form av produkter, skriftlig och digital dokumentation, skriftliga uppgifter och seminarier. Examination sker även visuellt genom uppvisade färdigheter och förmågor. Reflektion och analys av det praktiska arbetet tillmäts stor betydelse. Vid betygsättning på enskilt moment och på hel kurs används något av betygen Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl Godkänd läggs vikt vid att den studerande visar på en högre grad av praktisk, teoretisk och estetisk medvetenhet samt kan bedöma och argumentera för val genom att bryta ner, kombinera och sätta samman olika moment i kursinnehållet och didaktiskt utveckla beslut och medvetna ställningstaganden. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen för Umeå School of Education (USE). Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

  • Giltig från: 2016 vecka 50

    Birgerstam Pirjo
    Skapande handling : om idéernas födelse
    Lund : Studentlitteratur : 2000 : 235 s. :
    ISBN: 91-44-01399-X
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Slöjda för livet :b om pedagogisk slöjd
    Borg Kajsa, Lindström Lars
    Stockholm : Lärarförbundets förlag : 2008 : 212 s. :
    ISBN: 978-91-976598-6-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Dewey John
    How we think
    Boston : D.C. Heath & Co. : 1910. : vi, 224 p. :
    Table of contents / Abstracts
    Obligatorisk

    Hartman Sven G.
    Slöjd, bildning och kultur : om pedagogisk slöjd i historia och nutid
    Stockholm : Carlsson : 2014 : 248 s. :
    ISBN: 9789173316576
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Marner Anders
    Möten och medieringar : estetiska ämnen och läroprocesser i ett semiotiskt och sociokulturellt perspektiv
    Umeå : Fakultetsnämnden för lärarutbildning : cop. 2005 : 145 s. :
    ISBN: 91-7305-955-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nilson Karl Gustaf
    Färglära
    2., rev. och utök. uppl. : Stockholm : Carlsson : 2004 : 157, [3] s. :
    ISBN: 91-7203-597-8 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Sigurdson Erik
    Det sitter i väggarna : en studie av trä- och metallslöjdsalens materialitet, maskulinitet och förkroppsliganden
    Umeå : Umeå universitet : 2014 : 239 s. (PDF) :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-95597
    Obligatorisk

    Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
    Skolverket : 2011 :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Kommentarmaterial till kursplanen i slöjd
    Stockholm : Skolverket : 2011 : 27 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-38-32561-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Materialens magi : design för en skräpfri värld
    Sylwan Kerstin, Stål Johanna, Danielsson Sara
    1. uppl. : Göteborg : Camino : 2012 : 128 s. :
    ISBN: 978-91-978411-4-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Fantasi och kreativitet i barndomen.
    Vygotskij Lev Semenovic, Öberg Lindsten Kajsa
    Göteborg : Daidalos : 1995 : 111 s. :
    ISBN: 91-7173-011-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Öqvist Anna
    Skolvardagens genusdramaturgi : en studie av hur femininiteter och maskuliniteter görs i år 5 med ett särskilt fokus på benämningar som hora och kärring
    Luleå : Luleå tekniska universitet : 2009 : 198 s. :
    Fulltext
    ISBN: 978-91-86233-03-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Design : process och metod
    Wikberg Nilsson Åsa, Ericson Åsa, Törlind Peter
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 237 s. :
    ISBN: 9789144108858
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Slöjden börjar i skogen : konsten att läsa ett träd
    Forss Kalle, Lindgren Mia, Knutsson Johan, Berg Bengt, Östgård Knut, Petersson Lars
    Stockholm : Hemslöjdens förlag : 2011 : 158 s. :
    ISBN: 91-977539-7-1 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Säker arbetsmiljö i trä- och metallslöjd och trätekniska utbildningar
    Arvidsson Harry, Johansson Svante
    Solna : Ekelund : 2002 : 88 s. :
    ISBN: 91-646-1630-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2015 vecka 3

    Slöjd 1a Skolämnet slöjd

    Didaktisk

    Birgerstam Pirjo
    Skapande handling : om idéernas födelse
    Lund : Studentlitteratur : 2000 : 235 s. :
    ISBN: 91-44-01399-X
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hasselskog Peterd 1960-0 303650
    Slöjdlärares förhållningssätt i undervisningen
    Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 2010 : 293 s. :
    http://hdl.handle.net/2077/21997
    ISBN: 978-91-7346-676-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Sid 95-100, 148-162

    Slöjda för livet :b om pedagogisk slöjd
    Borg Kajsa, Lindström Lars
    Stockholm : Lärarförbundets förlag : 2008 : 212 s. :
    ISBN: 978-91-976598-6-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Kap 1 samt 3-7

    Materialens magi : design för en skräpfri värld
    Sylwan Kerstin, Stål Johanna, Danielsson Sara
    1. uppl. : Göteborg : Camino : 2012 : 128 s. :
    ISBN: 978-91-978411-4-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Fantasi och kreativitet i barndomen.
    Vygotskij Lev Semenovic, Öberg Lindsten Kajsa
    Göteborg : Daidalos : 1995 : 111 s. :
    ISBN: 91-7173-011-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Öqvist Anna
    Skolvardagens genusdramaturgi : en studie av hur femininiteter och maskuliniteter görs i år 5 med ett särskilt fokus på benämningar som hora och kärring
    Luleå : Luleå tekniska universitet : 2009 : 198 s. :
    Fulltext
    ISBN: 978-91-86233-03-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Sid 145-158

    Referens: Trä & metall

    Säker arbetsmiljö i trä- och metallslöjd och trätekniska utbildningar
    Arvidsson Harry, Johansson Svante
    Solna : Ekelund : 2002 : 88 s. :
    ISBN: 91-646-1630-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Borg Kajsa
    Slöjdämnet : intryck - uttryck - avtryck.
    Linköping : Univ., 2001 ; (Sollentuna : 2001 : 216, [9]s. :
    ISBN: 91-7373-027-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Slöjden börjar i skogen : konsten att läsa ett träd
    Forss Kalle, Lindgren Mia, Knutsson Johan, Berg Bengt, Östgård Knut, Petersson Lars
    Stockholm : Hemslöjdens förlag : 2011 : 158 s. :
    ISBN: 91-977539-7-1 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Collins complete woodworker´s manual:
    Jackson Albert, Day David
    New ed. : London : Collins : 2005 : 252 s. :
    ISBN: 0-00-716442-4 (hbk)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 5:e upplagan
    Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
    5. uppl. : Fundo Förlag : 2012 : 71 s. :
    ISBN: 978-91-975584-5-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Foga i trä :b en utförlig handbok om sammanfogning
    Noll Terrie, Löfgren Jane4 trl, Forrester Paul4 pht, Bowling Colin4 pht
    Västerås : Ica : 2004 : 192 s. :
    ISBN: 91-534-2490-5 (spiralbd)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nilson Karl Gustaf
    Färglära
    [Ny utg.] : Stockholm : Carlsson : 1999 : 151, [1] s. :
    ISBN: 91-7798-971-6 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Stora snickarboken
    Scott Ernest, Eklöf Margareta, Mårtensson Hans
    Västerås : Ica : 1990 : 245 s. :
    ISBN: 91-534-1282-6 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Slöjda i trä
    Sundqvist Jögge, Skeidsvoll Jostein, Nordin Annika
    2. [uppl.] : Stockholm : Natur & kultur : 2009 : 89 s. :
    ISBN: 978-91-27-12175-1 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lgr 11
    Skolverket : 2010 :
    Skolverkets hemsida
    Obligatorisk

    Slöjd 1b Lärande processer i slöjd

    Didaktisk

    Cederblad Jarl
    Learning by observation : upplevelse och lärande av hantverkskunskaper genom förevisning
    Umeå : Institutionen för estetiska ämnen : 2007 : 90 s. :
    ISBN: 978-91-7264-278-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Valda delar

    Slöjda för livet :b om pedagogisk slöjd
    Borg Kajsa, Lindström Lars
    Stockholm : Lärarförbundets förlag : 2008 : 212 s. :
    ISBN: 978-91-976598-6-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Valda delar

    Pedagogiska magasinet 2004:2
    Tema: Estetiska läroprocesser
    www.pedagogiskamagasinet.net :
    Obligatorisk

    Pedagogiska magasinet 2006:3
    Tema:Vägar till lärande
    Pedagogiska magasinet :
    http://www.pedagogiskamagasinet.net
    Obligatorisk

    Selberg Gunvor
    Främja elevers lärande genom elevinflytande
    Lund : Studentlitteratur : 2001 : 175 s. :
    ISBN: 91-44-02009-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nationella utvärderingen av grundskolan 2003 (NU-03) : slöjd
    Johansson Marléne, Hasselskog Peter
    Stockholm : Skolverket : 2005 : 96 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1416
    ISBN: 91-85009-74-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skolverket
    Lgr 11
    www.skolverket.se : 2010 :
    Obligatorisk

    Referens Trä & metall

    Säker arbetsmiljö i trä- och metallslöjd och trätekniska utbildningar
    Arvidsson Harry, Johansson Svante
    Solna : Ekelund : 2002 : 88 s. :
    ISBN: 91-646-1630-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nordiska träd och träslag
    Dahlgren Torbjörn, Wistrand Sven, Wiström Magnus
    4., rev. uppl. : Stockholm : Stift. ARKUS : 2004 : 210 s. :
    ISBN: 91-973626-2-X (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nässén Björn
    Karvsnitt : alla tiders snideri
    3., utök. uppl. : Göteborg : Partic : 2013 : 95 s. :
    ISBN: 9789163727511 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Luffarslöjd och andra trådarbeten
    Ljungberg Gert, Ljungberg Petronella
    2., [rev.] uppl. : Västerås : Ica : 2011 : 64 s. :
    ISBN: 978-91-534-3718-5 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Slöjda i trä
    Sundqvist Jögge, Skeidsvoll Jostein, Nordin Annika
    2. [uppl.] : Stockholm : Natur & kultur : 2009 : 89 s. :
    ISBN: 978-91-27-12175-1 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Metallslöjd, Inst. för estetiska ämnen : Kompendium
    Umeå : 2009 :
    Obligatorisk

    Nya järnsmidesboken
    Norén Karl-Gunnar, Enander Lars, Eremina-Enander Natella Nikolaevna
    Stockholm : Nielsen & Norén : 2008 : 210 s. :
    ISBN: 978-91-975634-9-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst