Kursen innehåller följande moment: Maskinarbete samt slöjd- och designprocessen 15hp, Slöjdmetoder och kulturtraditioner 15hp, Kreativa metoder i olika material 15hp, Verksamhetsförlagd utbildning och forskning 15hp.
Momenten innehåller praktiska och teoretiska studier. Färg, form, material och teknik ingår i samtliga moment. Kursen behandlar miljöaspekter och resurshushållning samt belyser slöjden ur ett klass-, köns- och etnicitetsperspektiv. Undervisningen skall främja utvecklingen av ett vetenskapligt förhållningssätt till läraryrket.
Förväntade studieresultat
Moment 1. Maskinarbete samt slöjd- och designprocessen. 15hp
För godkänt moment skall den studerande kunna:
* använda i slöjden förekommande maskiner
* handha den utrustning som finns i slöjdlokaler
* ha kunskap om slöjdens material och materialhantering
* ha kunskap om säkerhetsaspekter och miljö i slöjdsalen
* tillämpa didaktiska aspekter på slöjdsalen som pedagogisk miljö, design- och
slöjdprocessen, planeringsmetoder och produktval
Moment 2. Slöjdmetoder och kulturtraditioner15hp
För godkänt moment skall den studerande kunna:
* genomföra slöjdarbeten från idé till färdig produkt
* traditionella och nyskapande sammansättningsmetoder
* göra didaktiska val av metoder utifrån ämnesprogression i skolan.
* slöjdens kulturtraditioner och historia.
* slöjdämnet i ett klass-, köns- och etnicitetsperspektiv.
Moment 3. kreativa metoder i olika material.15hp
För godkänt moment skall den studerande kunna:
* variera slöjdmaterial utifrån motiv och intresse
* arbeta experimentellt med olika material och kombinationer
* tillämpa laborativt arbetssätt i olika slöjdmetoder
* kreativitetsutveckling och kreativa metoder
* ha didaktiska perspektiv på skapande i slöjden
* känna till aktuell forskning om den skapande processen
Moment 4. Verksamhetsförlagd utbildning och forskning. 15hp.
För godkänt moment skall den studerande kunna:
* självständigt kunna planera, genomföra och utvärdera undervisningsmoment i slöjd.
* reflektera över sin kommande profession relaterat till verksamhet och innehåll.
* utforma kriterier för bedömning samt kunna genomföra bedömning och utvärdering av
elevers arbete i slöjd.
* organisera, leda och samarbeta med elever i pedagogisk verksamhet samt reflektera över detta.
* reflektera över hur över hur man skapar betingelser för lärande hos alla elever.
* redogöra för hur elevers vardagskunskaper och förförståelse tillvaratas i undervisning och
lärande.
Behörighetskrav
Univ: Estetisk kommuniktion 30hp eller motsvarande
Undervisningens upplägg
Utgångspunkten skall vara ett problem- och processorienterat arbetssätt som ligger till grund för diskussioner, reflektioner och analyser vilket främjar personlig utveckling samt ger beredskap för ett flexibelt arbetssätt i den kommande yrkesverksamheten.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, workshops, individuellt arbete, tematiska studier, grupparbete och genom handledning under praktiska tillämpningar av de olika momentens kunskapsinnehåll. Den verksamhetsförlagda utbildningen integreras kontinuerligt i undervisningen.
Examination
Bedömningen av de studerande sker kontinuerligt under kursen. Examinationen grundas på redovisningar enskilt och i grupp i form av produkter, skriftlig dokumentation och seminarier. Reflektion och analys av det praktiska arbetet tillmäts stor betydelse. Studerande som underkänts har rätt att undergå förnyat prov. Omtentamen baserad på samma kursplan som vid ordinarie tentamen garanteras under minst två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 11b §). Begäran om byte av examinator görs hos Fakultetsnämnden. Betygsskalan består av betygen Underkänd, Godkänd och Väl godkänd.
Tillgodoräknande
Tillgodoräkning prövas individuellt (se universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning).
Litteratur
Giltig från:
2007 vecka 36
Arvidsson, Harry & Johansson, Svante(2002), Säker arbetsmiljö. Solna, Ekelunds förlag
Dahlgren Torbjörn, Nordiska trä och träslag.1996. Arkitektur förlag AB, Stockholm
Eichorn, K. Inst, för Estetiska ämnen, Umeå 2005 (kompendium köps genom inst,)
Enander, L & Norin, K-G. Järnsmidesboken. 1999
Gustavsson, Bernt (2004). Kunskap i det praktiska. Studentlitteratur. Lund.
Metallslöjd. Inst, för Estetiska ämnen, Umeå 2005 (kompendium, köps genom inst,)
Pedagogiska magasinet 2003:4. Tema: Genus om kunskap och kön.
http://www.pedagogiskamagasinet.net/
Pedagogiska magasinet 2004/2 Tema: Estetiska läroprocesser
Scott, Ernest Stora snickarboken. 1994. ICA förlaget AB Västerås
Skolverket Slöjd. Nationella utvärderingen 2003
Slöjddidaktisk artikelserie (Kompendium köps genom inst,)
Gustavsson Bernt Kunskap i det praktiska Studentlitteratur : 2004 : 223 s. : ISBN: 91-44-03580-2 Se Umeå UB:s söktjänst