"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Slöjd för barn i tidigare åldrar, 15 hp

Engelskt namn: Sloyd for Younger Children

Denna kursplan gäller: 2008-03-31 och tillsvidare

Kurskod: 6SL010

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-11

Innehåll

Kursen omfattar två moment. Hantverksarbete i trä /metall och textil,11hp, estetiska läroprocesser, 4hp. Moment 1: Hantverksarbete i trä/metall och textil 11hp Handicraft in Wood/Metal and Textile Momentet innehåller grundläggande arbete inom slöjd trä/metall/textil. I workshops problematiseras funktionella, ekonomiska, estetiska och miljömedvetna val av material och arbetssätt. Ett undersökande arbetssätt används där formgivning och experimentellt arbete är viktiga komponenter. Vidare ska de studerande förvärva kunskaper om miljö och resurshushållning, metoder att stärka barnets nyfikenhet, företagsamhet och intresse för slöjd samt förmågan att samarbeta och lösa problem. Moment 2: Estetiska läroprocesser 4hp. Creative Learningprocesses Ett didaktiskt slöjdprojekt planeras, genomförs och presenteras. Projektet äger rum i skolmiljö eller genomförs på annan plats i samhället. Vidare skall studenten utveckla sin medvetenhet om makt-, köns- och etnicitetsperspektiv.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna: • Entusiasmera och skapa förutsättningar för slöjdprocesser i en lärande miljö. • Arbeta så att de olika processmomenten; idéutveckling, planering, genomförande och värdering är tydliga och kan analyseras. • Göra motiverade val vad gäller miljö - och materialfrågor. • Reflektera över och använda begrepp som estetik, kultur, etnicitet, genus.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och workshops.

Examination

Bedömning av de studerande sker kontinuerligt under kursen. Examinationen sker muntligt och skriftligt i form av processprotokoll som redovisar teoretiska kunskaper och praktiska erfarenheter i skisser, bilder och kommentarer. Studerande som underkänts på prov har rätt att undergå förnyat prov. Omtentamen baserad på samma kursplan som vid ordinarie tentamen garanteras under minst två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger i prov har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarbetyg begära att annan lärare utses för att bestämma betyg. Som betyg på kursen används Underkänd, Godkänd och Väl godkänd. Förutom kriterierna för godkänd läggs vid bedömningen för väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att planera, organisera, leda och genomföra slöjdaktiviteter. Tillgodoräknande. Tillgodoräknande av moment/del av kurs beslutas av examinator på kursen. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

  • Giltig från: 2009 vecka 13

    Hundra sätt att tänka : om Reggio Emilias pedagogiska filosofi.
    Jonstoij Tove, Tolgraven Åsa, Sveriges utbildningsradio
    Stockholm : Utbildningsradion (UR), 2001 (Växjö : [4]s., s. 7-81, [1]s. : ill. :
    ISBN: 91-25-01108-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Pramling Samuelsson Ingrid
    Konsten att lära barn estetik : en utvecklingspedagogisk studie av barns kunnande inom musik, poesi och dans
    Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2008 : 160 s. :
    ISBN: 978-91-7227-574-4 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Gustavsson Bernt
    Kunskap i det praktiska
    Studentlitteratur : 2004 : 223 s. :
    ISBN: 91-44-03580-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2008 vecka 14

    Aase,M m fl.(2002). Medan handen arbetar vidgas blicken. Blombergs förlag AB. Gustavsson Bernt(2004). Kunskap i det praktiska. Studentlitteratur. Jonstoij & Tolgraven(2001). Hundra sätt att tänka. UR, kundtjänst. Läroplan för förskolan (Lpfö 98) http://www.skolverket.se/styr/laroplaner/index.shtml

    Medan handen arbetar vidgas blicken.
    Aase Maja, Öhman Erik
    Stockholm : Bromberg : 2002 : 119, [1]s. : ill. :
    ISBN: 91-7608-893-6
    Se Umeå UB:s söktjänst