"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Kreativt skapande - trä och metall, 15 hp

Engelskt namn: Creative Production - Wood and Metal

Denna kursplan gäller: 2008-01-21 och tillsvidare

Kurskod: 6SL008

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-11

Innehåll

Innehållet i kursen fokuseras på att de studerande ur ett undervisnings- och lärandeperspektiv utvecklar fördjupade kunskaper och färdigheter på att främja elevers kreativitetsutveckling. Tyngdpunkten läggs på att självständigt utforska och utveckla idéer med betoning på processen från idé till produkt och kommunikation. Experimentellt arbete och formgivning är utgångspunkt för tematiska studier där elevers kreativitetsutveckling skall inspirera till nytänkande och nyskapande via föremål i trä och metall. Inspiration hämtas från slöjdens kulturarv och kulturyttringar i dagens samhälle. Därvid berörs hur man konstruerar och tolkar vår omvärld ur ett makt-, köns-, och etnicitetsperspektiv. Undervisningen skall befrämja utvecklingen av ett vetenskapligt förhållningssätt till kreativt skapande i skolslöjden genom att värdera, analysera och kritiskt granska olika arbeten.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna: * känna till och problematisera hur kreativitet kan utvecklas i arbete med slöjdens material och metoder * utveckla kreativa uttryckssätt med hjälp av färg, form, material och teknik * självständigt planera, genomföra och utvärdera slöjdundervisning så att den befrämjar kreativitetsutveckling hos eleverna * analysera och kritiskt granska olika slags texter och relatera dessa till lärandesituationer i slöjd * kommunicera via ett lämpligt medium och presentera kursens innehåll i ord och bild * analysera kursens olika delar och reflektera över deras samband

Behörighetskrav

Univ: Lärarprogrammet inriktning slöjd trä och metall 60 hp eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, individuellt arbete, tematiska studier, grupparbete, studiebesök och handledning. Ett problem- och processinriktat arbetssätt används och de studerandes egna val och idéer samt förkunskaper utgör grunden vid genomförandet. Redovisningstillfällena är obligatoriska.

Examination

Bedömning av de studerande sker kontinuerligt under kursen. Examinationen grundas på redovisningar enskilt och i grupp där både process och produkt lyfts fram samt skriftliga inlämningsuppgifter och en sammanfattande presentation i ord och bild. Reflektion och analys av det praktiska arbetet tillmäts stor betydelse. Betyg på kursen sätts med Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. För betyget väl godkänd läggs vikt vid att den studerande uppvisar väl genomförda hantverksuppgifter samt kan redovisa en tydlig och välmotiverad analys av hur slöjdundervisning kan befrämja kreativitetsutveckling. Dessutom beaktas att den studerande visar teoretisk och estetisk medvetenhet, självständigt kan formulera frågeställningar samt göra djupgående analyser av såväl texter som genomförda hantverksuppgifter. Studerande som underkänts har rätt att undergå förnyat prov. Omtentamen baserad på samma kursplan som vid ordinarie tentamen garanteras under minst två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger i prov har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses för att bestämma betyg. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av moment/del av kurs beslutas av examinator på kursen. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

  • Giltig från: 2009 vecka 4

    Lärandeprocesser genom skapande arbete i vetenskaplig belysning : artiklar från forskarutbildningskurs : ett UNIZON KVARKEN-projekt 2004-2005 : LUIS=Lärarutbildningar i samverkan
    Nygren-Landgärds Christina, Borg Kajsa
    Vasa : Åbo Akademi : 2006 : 269 s. :
    ISBN: 952-12-1713-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Marner Anders
    Möten och medieringar : estetiska ämnen och läroprocesser i ett semiotiskt och sociokulturellt perspektiv
    Umeå : Fakultetsnämnden för lärarutbildning : cop. 2005 : 145 s. :
    ISBN: 91-7305-955-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    En bra idé : hur den kreativa processen förvandlar problem till nytta och nöje
    Renander Bengt, Skarbövik Lasse
    Stockholm : Orv filmproduktion : cop. 1999 : 145, [2] s. :
    ISBN: 91-630-8421-X
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (bearbetas vid litteraturseminarium)

    Kreativiteten kommer av sig själv : om ögonblicket när du får en idé
    Renander Bengt, Skarbøvik Lasse
    Stockholm : Kreativitetsutveckling : cop. 2005 : 76, [7] s. :
    ISBN: 91-631-4069-1 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (läslogg och bearbetas vid litteraturseminarium)

    Strandberg Leif
    Vygotskij i praktiken : bland plugghästar och fusklappar
    Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2006 : 212 s. :
    ISBN: 91-7227-463-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Atrikelsamling Kreativitet
    tillhandahålles av Inst. för Estetiska ämnen

    Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet : Lpo 94, anpassad till att också omfatta förskoleklassen och fritidshemmet.
    Stockholm : Utbildningsdepartementet : 1998 : 19 s. :
    http://www.skolverket.se/skolfs?id=258
    ISBN: 91-38-31413-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Pedagogiska magasinet 2006:3. Tema: Vägar till lärande. Hämta på: www.pedagogiskamagasinet.net

    Dessutom tillkommer handböcker inom valt hantverksområde. Notera vilka böcker du använt och bifoga litteraturlista till ditt arbete som läggs in i portföljen och konferens

  • Giltig från: 2008 vecka 4

    Nygren-Landgärds C. & Borg K. (red.) Lärandeprocesser genom skapande arbete i vetenskaplig belysning. Rapport från Pedagogiska fakulteten Åbo Akademi (2006). Marner, Anders (2005). Möten och medieringar. Fakultetsnämnden för lärarutbildning Umeå universitet, Umeå. Renander, Bengt (2005). Kreativiteten kommer av sig själv. Orv Filmproduktion, Stockholm. (läslogg och bearbetas vid litteraturseminarium) Utbildningsdepartementet (1998). Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet (Lpo 94). Kursplaner och betygskriterier 2000. Pedagogiska Magasinet (2006:3) Tema: Vägar till lärande. (www.pedagogiskamagasinet.net) Artikelsamling Kreativitet, tillhandahålls av Institutionen för Estetiska ämnen. Cropley,A.J. Skapande begåvning, mfl. artiklar Dessutom tillkommer handböcker inom valt hantverksområde. Notera vilka böcker du använt och bifoga litteraturlista till ditt arbete som läggs in i portföljen och konferens

    Strandberg Leif
    Vygotskij i praktiken : bland plugghästar och fusklappar
    Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2006 : 212 s. :
    ISBN: 91-7227-463-8
    Se Umeå UB:s söktjänst