Engelskt namn: Creative Production - from Idea to finished Product
Denna kursplan gäller: 2007-08-20 och tillsvidare
Kurskod: 6SL007
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-11
Kursen inleds med teorier om kreativitet i vetenskap och forskning och hur kreativiteten kommit till uttryck genom beprövad erfarenhet. Kreativitet och kön behandlas i kursen. Kreativa metoder prövas i experimentellt arbete med slöjdens material och metoder. Genom dessa kreativitetsövningar blir den studerande bekant med kreativa processer i samarbete med andra. Att kunna samarbeta kring olika idéer är centralt i denna kurs. Kreativitet som motor i ekonomisk utveckling och samhällsutveckling behandlas samt den personliga skaparprocessen. Kursen behandlar immaterialrätter som patent och mönsterskydd och ger den studerande inblick i hur olika samhällsorganisationer kan stödja en innovativ idé. Studiebesök görs vid olika kreativitetsstödjande utbildningar eller inrättningar i samhället. Kursen avslutas med att den studerande själv genomför ett innovativt arbete från idé till färdig produkt eller prototyp.
För godkänd kurs skall den studerande kunna: * känna till begreppet kreativitet utifrån ett vetenskapligt perspektiv * problematisera hur kreativa processer kommer till användning vid utveckling av en innovativ idé till en färdig produkt * på ett förtroget sätt arbeta metodiskt för att utveckla den egna kreativiteten * analysera och kritiskt granska faktorer som påverkar produktutvecklingen när det gäller form, färg funktion eller produktionsmetod * tillämpa metoder för kreativt tänkande på aktuella problem och känna till hur man kan få hjälp med att utveckla innovativa idéer
Univ: Lärarprogrammet inriktning slöjd trä och metall 60 hp eller motsvarande.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, individuellt arbete, tematiska studier, grupparbete, studiebesök och handledning. Ett problem- och processinriktat arbetssätt används och de studerandes egna val och idéer samt förkunskaper utgör grunden vid genomförandet. Undervisningsformerna skall främja personlig utveckling i samarbete med andra samt ge exempel på metoder för en fortsatt kreativitetsutveckling. Redovisningstillfällena är obligatoriska.
Bedömning av de studerande sker kontinuerligt under kursen. Examinationen grundas på redovisningar enskilt och i grupp där både process och produkt lyfts fram samt skriftliga inlämningsuppgifter en sammanfattande presentation i ord och bild och en färdig innovativ produkt. Reflektion och analys av det praktiska arbetet tillmäts stor betydelse. En skriftlig hemtentamen ges under kursen. För betyget väl godkänd läggs vikt vid att den studerande uppvisar en hög grad av innovativt tänkande samt teoretisk och estetisk medvetenhet. Dessutom beaktas att den studerande kan självständigt formulera frågeställningar samt göra djupgående analyser av såväl texter som genomförda hantverksuppgifter. Studerande som underkänts har rätt att undergå förnyat prov. Omtentamen baserad på samma kursplan som vid ordinarie tentamen garanteras under minst två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger i prov har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses för att bestämma betyg. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av moment/del av kurs beslutas av examinator på kursen. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA
Anderson Chris
Makers : den nya industriella revolutionen
Stockholm : Modernista : 2013 : 313 s. :
ISBN: 9789186629205 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Konstruktivt tänkande
de Bono Edward, Sjöström Hans O.
1. pocketuppl. : Stockholm : Svenska förl. : 2004 : 308, [1] s. :
ISBN: 91-7738-660-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Faulkner Wendy
Teknikfrågan i feminismen
Ingår i:
Vem tillhör tekniken?
Lund : Arkiv : 2003 : 309, [2] s. :
Obligatorisk
Lindström, L.
Kan kreativitet läras ut
Åbo akademi : 2006 :
Obligatorisk
Läsanvisning: ur Lärandeprocesser genom skapande arbete i vetenskaplig belysning. Rapport nr. 21. Nygren-Landgärds & Borg (red.)
Marner Anders
Möten och medieringar : estetiska ämnen och läroprocesser i ett semiotiskt och sociokulturellt perspektiv
Umeå : Fakultetsnämnden för lärarutbildning : cop. 2005 : 145 s. :
ISBN: 91-7305-955-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (s. 27-50)
Nyberg Ann-Christin
Kvinnor som uppfinnare och innovatörer
Ingår i:
Vem tillhör tekniken?
Lund : Arkiv : 2003 : 309, [2] s. :
Obligatorisk
Renander Bengt
Kreativitet för livet : lär dig använda dina problem - de är nyckeln till din kreativitet och vägen till dig själv
Stockholm : Viva : 2008 : 169 s. :
http://194.68.4.214/bilder/b/9789185675180.jpg
ISBN: 978-91-85675-18-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Tidskrift för lärarutbildning 2000:2-3, Tema Kreativitet s. 11-71, Umeå universitet
De Bono Edward
Sex tänkande hattar
Ny, rev. utg. : Jönköping : Brain Books : 2009 : 190 s. :
ISBN: 978-91-85327-61-4 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Konstruktivt tänkande
de Bono Edward, Sjöström Hans O.
1. pocketuppl. : Stockholm : Svenska förl. : 2004 : 308, [1] s. :
ISBN: 91-7738-660-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Re:form : svenskt samtida konsthantverk under debatt
Ljungström Hanna, Beckman Ulf
Stockholm : Arvinius i samarbete med Riksutställningar : 2005 : 175 s. :
ISBN: 91-85213-19-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Renander Bengt
Kreativitet för livet : lär dig använda dina problem - de är nyckeln till din kreativitet och vägen till dig själv
Stockholm : Viva : 2008 : 169 s. :
http://194.68.4.214/bilder/b/9789185675180.jpg
ISBN: 978-91-85675-18-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Modet att skapa
May Rollo, Wentz Edgardh Margareta
2. uppl. : Stockholm : Natur och Kultur : 2005 : 132, [1] s. :
ISBN: 91-27-10776-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lindström, L.
Kan kreativitet läras ut
Åbo akademi : 2006 :
Obligatorisk
Läsanvisning: ur Lärandeprocesser genom skapande arbete i vetenskaplig belysning. Rapport nr. 21. Nygren-Landgärds & Borg (red.)
Tidskrift för lärarutbildning 2000:2-3, Tema Kreativitet s. 11-71, Umeå universitet