Engelskt namn: Learning Processes in Sloyd, Wood and Metal Work
Denna kursplan gäller: 2008-01-21 och tillsvidare
Kurskod: 6SL006
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-11
Studier av processer, med betoning på visualisering och gestaltande av idéer i slöjdundervisningen, utgör kursens profil. De studerande genomför egna arbetsprocesser och slöjdarbeten, som analyseras och dokumenteras ur ett lärandeperspektiv. Miljö- och materialfrågor integreras. Verksamhetsförlagd utbildning ingår.
För godkänd kurs skall den studerande: ha kunskaper om lärandeprocesser i slöjd. kunna tillämpa kunskaperna om lärandeprocesser i slöjd och arbeta så att de olika processmomenten; idéutveckling, planering, genomförande och värdering, är tydliga och kan analyseras. kunna gestalta idéer med ett personligt uttryck. kunna skapa förutsättningar för slöjdprocesser i en undervisningssituation. kunna bedöma och värdera eget hantverksarbete. kunna göra motiverade val vad gäller miljö- och materialfrågor.
Univ: Skolämnet slöjd (6SL005) eller Estetisk kommunikation 11-20p (ESTA07) eller motsvarande.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, workshops, individuellt arbete samt via digital konferensplattform. I kursen tillämpas problemorienterat arbetssätt. Utvärdering genomförs kontinuerligt under kursens gång och efter slutförd kurs. Obligatorisk närvaro vid sammankomsterna. VFU är obligatoriskt.
Examination grundas på inlämnings- och presentationsuppgifter samt genom aktivt deltagande i seminarier, workshops och den digitala konferensen. Betyg sätts på kursen som helhet med betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänd läggs vikt vid att den studerande visar på en högre grad av praktisk, teoretisk, estetisk och didaktisk medvetenhet genom att problematisera, analysera och reflektera kring sambandet mellan kursens olika delar med väl underbyggda resonemang. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstgångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger på samma kurs har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses som examinator. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av den betygsättande läraren. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA
Utrustning Den studerande skall ha tillgång till viss utrustning för att kunna utföra inom kursen förelagda hantverksuppgifter. Den studerande skall också ha tillgång till Internetuppkopplad dator för att kunna delta i kursens konferenser, skicka in uppgifter och diskutera vissa frågeställningar. De vanligaste operativsystemen i lärarutbildningen är Windows och Mac OS. Program Kommunikationsprogramvara, First Class tillhandahålles av universitetet. Hårdvara Tillgång till Internetuppkopplad PC med cd-läsare och ljudkort. Tillgång till scanner, digitalkamera och skrivare.
Säker arbetsmiljö i trä- och metallslöjd och trätekniska utbildningar
Arvidsson Harry, Johansson Svante
Solna : Ekelund : 2002 : 88 s. :
ISBN: 91-646-1630-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Järnsmidesboken
Enander Lars, Norén Karl-Gunnar, Eremina-Enander Natella Nikolaevna
2., utök. uppl. : Stockholm : Nielsen & Norén : 1999 : 191 s. :
ISBN: 91-972615-6-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Metallslöjd, Inst. för estetiska ämnen : Kompendium
Umeå : 2009 :
Stora snickarboken
Scott Ernest, Eklöf Margareta, Mårtensson Hans
Västerås : Ica : 1990 : 245 s. :
ISBN: 91-534-1282-6 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Slöjda för livet :b om pedagogisk slöjd
Borg Kajsa, Lindström Lars
Stockholm : Lärarförbundets förlag : 2008 : 212 s. :
ISBN: 978-91-976598-6-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Kap. 11-13)
Cederblad Jarl
Learning by observation : upplevelse och lärande av hantverkskunskaper genom förevisning
Umeå : Institutionen för estetiska ämnen : 2007 : 90 s. :
ISBN: 978-91-7264-278-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (s. 18 - 41).
Selberg Gunvor
Främja elevers lärande genom elevinflytande
Lund : Studentlitteratur : 2001 : 175 s. :
ISBN: 91-44-02009-0
Se Umeå UB:s söktjänst
1994 års läroplan för de frivilliga skolformerna, Lpf 94. p Gymnasieskolan, gymnasiesärskolan, den kommunala vuxenutbildningen, statens skolor för vuxna och vuxenutbildningen för utvecklingsstörda
Stockholm : Utbildningsdep. : b Fritze : 2000 : 18 s. :
http://www.skolverket.se/
ISBN: 91-38-31737-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Grundskolan : kursplaner och betygskriterier : förordning (SKOLFS 2000:135) om kursplaner för grundskolan : Skolverkets föreskrifter (2000:141) om betygskriterier för grundskolans ämnen
2., rev. uppl. : Stockholm : Skolverket :b Fritze [distributör] : 2008 : 120 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=745
ISBN: 978-91-38-32474-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Nationella utvärderingen av grundskolan 2003 (NU-03) : slöjd
Johansson Marléne, Hasselskog Peter
Stockholm : Skolverket : 2005 : 96 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1416
ISBN: 91-85009-74-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet Lpo94. Utbildningsdepartementet (1998)
Skolverket/Fritzes : 19 s. :
Pedagogiska magasinet 2004:2. Tema Estetiska läroprocesser. www.pedagogiskamagasinet.net.
Pedagogiska magasinet 2006:3. Tema: Vägar till lärande. Hämta på: www.pedagogiskamagasinet.net
Arvidsson, Harry & Johansson, Svante (2002), Säker arbetsmiljö i trä- och metallslöjd. Solna, Ekelunds förlag Enander, Lars & Norén, Karl-Gunnar(1999). Järnsmidesboken.(2:a uppl.) Stockholm: N&N förlag HB Lindström, G & Pennlert, L. (2003). Undervisning i teori och praktik en introduktion i didaktik. Institutionen för svenska och samhällsvetenskapliga ämnen. Umeå Universitet. Metallslöjd (2004). Kompendium. Inst. för estetiska ämnen, Umeå Universitet. Pedagogiska magasinet 2004/2 Tema: Estetiska läroprocesser http://www.pedagogiskamagasinet.net/ Scott, Ernest (1994). Stora snickarboken. (M Eklöf övers.)Västerås: ICA förlag AB. Selberg, Gunvor (2001). Främja elevers lärande genom elevinflytande. Lund: Studentlitteratur Skolverket (2005). Slöjd. Nationella utvärderingen av grundskolan 2003.. Skolverkets rapport nr 253. http://www.skolverket.se/ Utbildningsdepartementet(1998). Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet(Lpo 94) http://www.skolverket.se/styr/laroplaner/index.shtml Skolverket (2000). Grundskolans kursplaner och betygskriterier. Stockholm: Fritzes http://www3.skolverket.se/ki03/front.aspx Utbildningsdepartementet (1994). 1994 års läroplan för de frivilliga skolformerna (Lpf 94) http://www.skolverket.se/styr/laroplaner/index.shtml
Medan handen arbetar vidgas blicken.
Aase Maja, Öhman Erik
Stockholm : Bromberg : 2002 : 119, [1]s. : ill. :
ISBN: 91-7608-893-6
Se Umeå UB:s söktjänst