"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Slöjd- trä och metall inriktning III, 30 hp

Engelskt namn: Craft and Design - Wood and Metal Work

Denna kursplan gäller: 2009-01-19 och tillsvidare

Kurskod: 6SL002

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-11

Innehåll

Estetisk kommunikation 7,5 hp. Skapande handling, kulturtraditioner och kompletterande material 15 hp Läraren i slöjd 7,5 hp. Samtliga moment innehåller litteraturstudier och skapande arbete i material. Moment Estetisk kommunikation 7,5 hp Creative Communication I ett didaktiskt moment planeras, genomförs och presenteras ett estetiskt projekt i samverkan mellan bild, musik och slöjd. Projektet äger rum i skolmiljö eller genomförs på annan plats i samhället. Parallellt med projektet sker dokumentation i passande medier. Moment: Skapande handling, kulturtraditioner och kompletterande material, 15 hp Wood- and Metalwork in a Traditional Perspective Momentet innehåller skapande arbete på mera avancerad nivå i trä och metall, smide, läder , horn och andra kompletterande material. I momentet behandlas faktorer som påverkar skilda kulturella uttryck i hantverket. Egen formgivning, undersökande och experimenterande arbete i projektform ingår i momentet. Momentet behandlar faktorer som påverkar skilda kulturella uttryck i hantverket. Moment: Läraren i slöjd, 7,5 hp Craft Didactic Intensification De studerande skall bredda och fördjupa ämneskunskaperna inom slöjden. Varje studerande upprättar en didaktisk studieplan med inriktning mot sin kommande profession. De studerande genomför och reflekterar över egna arbetsprocesser och slöjdarbeten. Genomförandet av momentet sker genom gestaltande av idéer samt analys av process och produkt. Ett slutdokument utarbetas som innehåller skriftlig och visuell dokumentation med avseende på momentets innehåll.

Förväntade studieresultat

Moment Estetisk kommunikation, 7,5 hp För godkänt moment skall den studerande kunna: • ta egna initiativ i didaktiska och estetiska processer och kunna lösa uppkomna problem samt ha förmåga att välja ut det som svarar mot styrdokumentens mål och de egna intentionerna • bidra i och samarbeta i genomförandet av ett didaktiskt projekt samt reflektera över samarbetsformer • utveckla olika estetiska kommunikations- och samverkansmöjligheter samt dokumentera processen i analog såväl som digital form • visa på insikt om slöjdens funktion i kultur och samhälle Moment Skapande handling, kulturtraditioner och kompletterande material, 15 hp. För godkänt moment skall den studerande kunna: • problematisera och tillämpa i momentet ingående slöjdhantverk • gestalta egna idéer genom skilda kulturella uttryck i hantverket. • tolka analysera och förstå hur uppgifterna genomförts utifrån egna förutsättningar, göra motiverade val vad gäller miljö - och materialfrågor. * tillämpa gällande arbetsmiljö- och skyddsföreskrifter och relatera dessa till lärandesituationer. • reflektera över och använda begrepp som estetik, kultur, etnicitet, genus etc. Moment Läraren i slöjd, 7,5 hp För godkänt moment skall den studerande kunna: • självständigt planera, genomföra och utvärdera eget valt fördjupningsarbete inom slöjdområdet • välja relevant litteratur utifrån aktuell frågeställning • reflektera över slöjden och slöjdämnets funktion i samhället och vilka samhälleliga behov som tillgodoses genom slöjdundervisning • analysera och kritiskt granska olika slags texter och relatera dessa till lärandesituationer i slöjd • kommunicera via ett lämpligt medium och presentera momentets innehåll i ord och bild • göra en vetenskaplig bearbetning av momentets innehåll

Behörighetskrav

Univ: Släjd - trä och metall inriktning II eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Utgångspunkten för kursen skall vara ett problem- och processorienterat arbetssätt som ligger till grund för diskussioner, reflektioner och analyser vilket främjar personlig utveckling samt ger beredskap för ett flexibelt arbetssätt i den kommande yrkesverksamheten. Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, workshops, individuellt arbete, tematiska studier, grupparbete och handledning. Under kursen arbetar de studerande praktiskt och teoretiskt, individuellt och i grupp, med problemorienterade temastudier där ämnets specifika uttryck lyfts fram. De studerandes egna val och idéer utgör grunden vid genomförandet.

Examination

Bedömning av de studerande sker kontinuerligt under kursen. Examinationen grundas på redovisningar enskilt och i grupp i form av produkter, skriftlig dokumentation och seminarier. Reflektion och analys av det praktiska arbetet tillmäts stor betydelse. För betyget väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid studentens förmåga att genom gestaltningar visa på hög praktisk, teoretisk och estetisk kunskap och medvetenhet. Studerande som underkänts har rätt att undergå förnyat prov. Omtentamen baserad på samma kursplan som vid ordinarie tentamen garanteras under minst två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger i prov har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses för att bestämma betyg. Betygsskalan består av betygen Underkänd, Godkänd och Väl godkänd. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av moment/del av kurs beslutas av examinator på kursen. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

Giltig från: 2009 vecka 4

Litteratur, didaktik

Hasselskog Peter
Sådan lärare, sådant lärande. : I: Borg, Kajsa & Lindström, Lars (red.) Slöjda för livet. S 187-198
Stockholm : Lärarförbundets förlag : 2008 :

Persson Hans
Metallslöjd - en historia för sig. : I: Borg, Kajsa & Lindström, Lars (red.) Slöjda för livet. S 74-85.
Stockholm : Lärarförbundets förlag : 2008 :

Renander Bengt
Kreativitet för livet : lär dig använda dina problem - de är nyckeln till din kreativitet och vägen till dig själv
Stockholm : Viva : 2008 : 169 s. :
http://194.68.4.214/bilder/b/9789185675180.jpg
ISBN: 978-91-85675-18-0 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Skolverket (2000) : Grundskolans kursplaner och betygskriterier
Stockholm : Fritzes :

Skolverket (2005)

Läsanvisning: Hämta på: www.skolverket.se/publikationer

Slöjd : en samtalsguide om kunskap, arbetssätt och bedömning
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling :b Liber distribution : 2007 : 58 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1858
ISBN: 91-85128-46-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Öhman-Gullberg Lisa
"Ska vi skriva, vi har ju bild?"
Stockholm : Nordstedt Akademiska Förlag : 2008 :

Litteratur, hantverk

Säker arbetsmiljö i trä- och metallslöjd och trätekniska utbildningar
Arvidsson Harry, Johansson Svante
Solna : Ekelund : 2002 : 88 s. :
ISBN: 91-646-1630-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Nordiska träd och träslag
Dahlgren Torbjörn, Wiström Magnus, Wistrand Sven
Stockholm : Stift. ARKUS :b Arkitektur [distributör] :b Byggförl. [distributör] : 1996 : 210 s. :
ISBN: 91-972366-8-3 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Metallslöjd, Inst. för estetiska ämnen : Kompendium
Umeå : 2009 :

Noll Terrie
Foga i trä
Västerås : ICA Förlaget AB : 2004 :

Nya järnsmidesboken
Norén Karl-Gunnar, Enander Lars, Eremina-Enander Natella Nikolaevna
Stockholm : Nielsen & Norén : 2008 : 210 s. :
ISBN: 978-91-975634-9-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Stora snickarboken
Scott Ernest, Eklöf Margareta, Mårtensson Hans
Västerås : Ica : 1990 : 245 s. :
ISBN: 91-534-1282-6 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Svetsa, skära, löda : en handbok från AGA gas AB
Sundbyberg : AGA : 1984 : 36 s. :