Engelskt namn: Craft and Design- Wood and Metal Work
Denna kursplan gäller: 2008-01-21 och tillsvidare
Kurskod: 6SL000
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-11
Kursen innehåller följande moment; Estetisk kommunikation 7,5 hp. Skapande handling med handverktyg och material 15 hp. Temaarbete 3 hp. Verksamhetsförlagd utbildning, VFU 4,5 hp. Samtliga moment innehåller skapande arbete i material och litteraturstudier. Moment Estetisk kommunikation 7,5 hp. Creative Communication Momentet innehåller workshops i slöjd samt workshops med blandformer av musik, bild, slöjd, dans och rörelse. I momentet ingår en teoretisk introduktion av begrepp som är gemensamma för de estetiska inriktningarna och en orientering om aktuell forskning. Gestaltningarna analyseras utifrån ett kreativitets- och processperspektiv. Moment Skapande handling med handverktyg och material 15 hp. Tools and Material in Craft Education Momentet avser att öka medvetenheten om det kreativa och estetiska tänkandet inom slöjden. Ett undersökande arbetssätt används där formgivning och experimentellt arbete är viktiga inslag. Genom eget arbete får de studerande erfarenhet och insikt om slöjdprocessens innebörd och betydelse. Arbete med design och formgivning förutsätter ett aktivt sökande efter egna uttryckssätt. Momentet skall också öka de studerandes medvetenhet om faktorer som påverkar skilda kulturella uttryck. Momentet inleds med slöjdsalen som studie- och arbetsplats, där god arbetsmiljö och säkerhetstänkande är av stor vikt. Moment Temaarbete 3 hp Thematic Studies I momentet tillämpas skolslöjdens hantverk genom tematiska studier som genomförs i samarbete med inriktning textil med anknytning till skola och samhälle. Makt-, köns- och etnicitetsperspektiv ligger till grund för utforskande och genomförande av temat. Arbetet i momentet presenteras och kommuniceras via lämpligt medium. Didaktikseminarier med inriktning mot läroplansanalys och genusfrågor utgör en del av momentet. Moment Verksamhetsförlagd utbildning VFU 4,5 hp School-Based Studies Momentet skall förbereda den studerande för kommande yrkesverksamhet. Momentet innehåller arbete med uppgifter kring ämnets funktion och profil samt undervisnings- och lärande processer i slöjd. Verksamhetsförlagd utbildning sker på partnerskola där studenten iakttar, frågar och aktivt deltar i arbetet. Didaktikseminarier med inriktning mot arbetsformer och arbetssätt ingår i momentet.
Moment Estetisk kommunikation 7,5 hp För godkänt moment ska den studerande kunna: genomföra gestaltningar i ett specifikt medium och i en kombination av flera medier samt kunna presentera och analysera den genomförde gestaltningen. förklara och diskutera begrepp som är gemensamma för de estetiska inriktningarna. Moment Skapande handling med handverktyg och material 15 hp För godkänt moment ska den studerande kunna: känna till och kunna tillämpa skolslöjdens hantverk i olika sammanhang . gestalta egna idéer inom slöjdens område med personligt uttryck. arbeta så att de olika processmomenten; idéutveckling, planering, genomförande och värdering är tydliga och kan analyseras. entusiasmera och skapa förutsättningar för slöjdprocesser i en kreativ miljö. tolka analysera och förstå hur uppgifterna genomförts utifrån egna förutsättningar. * tillämpa gällande arbetsmiljöregler och säkerhetsföreskrifter. göra motiverade val vad gäller miljö - och materialfrågor reflektera över och använda begrepp som estetik, kultur, etnicitet, genus etc. Moment Temaarbete 3 hp För godkänt moment skall den studerande kunna: tillämpa skolslöjdens hantverk i tematiska studier visa på sin medvetenhet om makt-, kön- och etnicitetsfrågor presentera momentets innehåll och kommunicera via lämpligt medium Moment VFU 4,5 hp För godkänt moment ska den studerande kunna: reflektera över vilka behov som tillgodose genom slöjdundervisningen reflektera över vilka kunskapsområden som behandlas och varför i relation till gällande styrdokument. planera, genomföra och utvärdera kortare undervisningsinslag.
Utgångspunkten skall vara ett problem- och processorienterat arbetssätt som ligger till grund för diskussioner, reflektioner och analyser vilket främjar personlig utveckling samt ger beredskap för ett flexibelt arbetssätt i den kommande yrkesverksamheten. Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, workshops, individuellt arbete, tematiska studier, grupparbete och handledning. Under kursen arbetar de studerande praktiskt och teoretiskt, individuellt och i grupp, med problemorienterade temastudier där ämnets specifika uttryck lyfts fram. De studerandes egna val och idéer utgör grunden vid genomförandet.
Bedömning av de studerande sker kontinuerligt under kursen. Examinationen grundas på redovisningar enskilt och i grupp i form av produkter, skriftlig dokumentation och seminarier. Reflektion och analys av det praktiska arbetet tillmäts stor betydelse. Betyg på kurses ges med Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid förmåga att gestaltningarna visar på hög praktisk, teoretisk och estetisk medvetenhet, samt visad hög kompetens i arbetsmiljö- och säkerhetsfrågor. Studerande som underkänts har rätt att undergå förnyat prov. Omtentamen baserad på samma kursplan som vid ordinarie tentamen garanteras under minst två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger i prov har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses för att bestämma betyg. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av moment/del av kurs beslutas av examinator på kursen. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA
Marner Anders
Möten och medieringar : estetiska ämnen och läroprocesser i ett semiotiskt och sociokulturellt perspektiv
Umeå : Fakultetsnämnden för lärarutbildning : cop. 2005 : 145 s. :
ISBN: 91-7305-955-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Monografier Tidskrift för lärarutbildning och forskning, Umeå, Umeå Universitet. http://www.educ.umu.se/%7Emarner/recent%20works.htm
Fantasi och kreativitet i barndomen.
Vygotskij Lev Semenovic, Öberg Lindsten Kajsa
Göteborg : Daidalos : 1995 : 111 s. :
ISBN: 91-7173-011-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Birgerstam Pirjo
Skapande handling : om idéernas födelse
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 235 s. :
ISBN: 91-44-01399-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Nordiska träd och träslag
Dahlgren Torbjörn, Wiström Magnus, Wistrand Sven
Stockholm : Stift. ARKUS :b Arkitektur [distributör] :b Byggförl. [distributör] : 1996 : 210 s. :
ISBN: 91-972366-8-3 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Nilson Karl Gustaf
Färglära
[Ny utg.] : Stockholm : Carlsson : 1999 : 151, [1] s. :
ISBN: 91-7798-971-6 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Stora snickarboken
Scott Ernest, Eklöf Margareta, Mårtensson Hans
Västerås : Ica : 1990 : 245 s. :
ISBN: 91-534-1282-6 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Slöjda i trä
Sundqvist Jögge, Skeidsvoll Jostein, Nordin Annika4 ill
Stockholm : Natur och kultur/LT : 2002 : [3], 89, [2] s. :
ISBN: 91-27-35318-4 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Foga i trä :b en utförlig handbok om sammanfogning
Noll Terrie, Löfgren Jane4 trl, Forrester Paul4 pht, Bowling Colin4 pht
Västerås : Ica : 2004 : 192 s. :
ISBN: 91-534-2490-5 (spiralbd)
Se Umeå UB:s söktjänst
Dahlgren Torbjörn, Nordiska trä och träslag.1996. Arkitektur förlag AB, Stockholm Gustavsson, Bernt (2004). Kunskap i det praktiska. Studentlitteratur. Lund. Scott, Ernest Stora snickarboken. 1994. ICA förlaget AB Västerås Skolverket Slöjd. Nationella utvärderingen 2003 Skolverket (2000). Grundskolans kursplaner och betygskriterier. Stockholm: Fritzes. Utbildningsdepartementet (1998). Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet (Lpo 94). Utbildningsdepartementet (1994). 1994 års läroplan för de frivilliga skolformerna (Lpf 94) (Kan hämtas på Skolverkets hemsida www.skolverket.se)
Säker arbetsmiljö i trä- och metallslöjd och trätekniska utbildningar
Arvidsson Harry, Johansson Svante
Solna : Ekelund : 2002 : 88 s. :
ISBN: 91-646-1630-4
Se Umeå UB:s söktjänst