"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

VFU II - Att undervisa, Samhällskunskap, 6 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Teaching

Denna kursplan gäller: 2018-02-19 och tillsvidare

Kurskod: 6SH303

Högskolepoäng: 6

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Pedagogiska institutionen, 2013-06-10

Reviderad av: Prefekten, 2017-11-20

Innehåll

Studenten genomför under handledning viss övningsundervisning i skolan på vilken studenten ges utvecklande feedback. Inblick i och deltagande i lärarens övriga arbetsuppgifter ingår också. Kursen behandlar skolans uppdrag och arbetssätt med betoning på undervisning i huvudämnet och auskultationer i kommande ämnen.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse
- välja innehåll och relevanta metoder för undervisning i ämnet samhällskunskap utifrån uppsatta lärandemål

Färdighet och förmåga
- planera och motivera undervisningsinnehåll och metod i samhällskunskap med beaktande av ramfaktorer
- genomföra kortare undervisningsmoment utifrån en samhällskunskapsdidaktisk planering

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- analysera och reflektera över egen genomförd undervisning i relation till uppsatta mål och grundläggande läroplansteoretiska och didaktiska teorier

Behörighetskrav

För ämneslärare 7-9: UK I, Samhällskunskap I och II med godkänt resultat.För ämneslärare gymnasiet: Godkänt på UK I, Samhällskunskap I, II och III samt Kunskap, undervisning och lärande II.

Undervisningens upplägg

VFU är till sin huvuddel skolförlagd och i hög grad studentaktiv. Den skolförlagda delen innebär obligatorisk närvaro på tilldelad arbetsplats där den lokale lärarutbildaren ger studenten kontinuerlig feedback kring studentens utförande av de uppgifter som ingår i läraryrket.

VFU II inleds med en kortare introduktion och förberedelser samt avslutande dag med seminarium.

Examination

Examination sker genom skriftliga och muntliga redovisningar samt genom uppvisade färdigheter kontinuerligt under hela kursen. Betyget utgör examinators samlade bedömning av den studerandes examinerade resultat. För betyget godkänd läggs i bedömningen vikt vid den studerandes förmåga att självständigt och i dialog kunna tillämpa planering och dokumentation i lärandesituationer samt genom distansering kunna analysera, problematisera och integrera sina teoretiska och praktiska didaktiska kunskaper. För betyget väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera och analysera kursens innehåll. Den lokale lärarutbildaren bidrar med dokumenterat bedömningsunderlag i enlighet med kursens förväntade studieresultat. Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform.

I de fall där handledare och examinator bedömer att en student under pågående VFU uppvisar sådan grov oskicklighet, sådana samarbetssvårigheter eller andra olämpliga beteenden att det medför en påtaglig risk att studenten kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt skall examinator efter att ha informerat studenten underkänna studenten innan kursen avslutas. Studenten avbryter då sin praktik och får betyget underkänd på kursen. I samband med denna åtgärd skall en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen skall ange vilka kunskaper och färdigheter som studenten behöver tillgodogöra sig för att få återuppta praktiken, samt en tidpunkt vid vilken kontroll av sådant tillgodogörande skall ske.

En student har då praktik avbrutits rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt får dock antalet kontrolltillfällen under en hel utbildning inte uppgå till mer än högst fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger.

Studenten har rätt att examineras på samma kursplan två år efter registrering på kurs. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det.

TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.

Litteratur

Giltig från: 2018 vecka 8

Kernell Lars-Åke
Att finna balanser : en bok om undervisningsyrket
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 280 s. :
ISBN: 978-91-44-05608-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Undervisning i teori och praktik: en introduktion i didaktik
Lindström Gunnar, Pennlert Lars-Åke
4 uppl : Umeå : Fundo, cop : 2009 : 73 s :
Obligatorisk

Metoder : undervisning och framträdande
Långström Sture, Viklund Ulf
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 194 s. :
ISBN: 978-91-44-05595-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Läroplan för de frivilliga skolformerna. Lpf94.
Skolverket/Fritzes : 44 s. :
Obligatorisk

Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet : Lpo 94, anpassad till att också omfatta förskoleklassen och fritidshemmet.
Stockholm : Utbildningsdepartementet : 1998 : 19 s. :
http://www.skolverket.se/skolfs?id=258
ISBN: 91-38-31413-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Samt ett urval av relevant litteratur från kurser i utbildningsvetenskap (UKI) och Samhällskunskap I-III.