"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Rättsliga och organisatoriska perspektiv på läraryrket, 7,5 hp

Engelskt namn: Legal and organizational perspectives on the teaching profession

Denna kursplan gäller: 2025-09-01 och tillsvidare

Kurskod: 6SH018

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Statsvetenskapliga institutionen

Beslutad av: Prefekten, 2024-09-10

Innehåll

Kursen behandlar ämneslärarens roll, uppdrag och mandat utifrån lag och policy samt utgör en fördjupning i vad det innebär att arbeta i en offentlig och politiskt styrd organisation, i ett styrsystem baserat på mål- och resultatstyrning. Under kursen görs en fördjupning i  rättsliga principer, lagar och förordningar som har betydelse för ämneslärarens roll och uppdrag. Läraren som myndighetsutövare behandlas också, särskilt vad avser skollagens allmänna bestämmelser om betyg, disciplinära åtgärder och särskilt stöd. Vidare studeras lärarens tystnadsplikt och sekretess enligt såväl skollagen som offentlighets- och sekretesslagen. Kursen relaterar perspektiv på skolans styrning och organisatoriska förutsättningar till lärares profession. Detta görs med utgångspunkt i skolans styrkedja och styrmedel, inre organisation samt det systematiska kvalitetsarbetet och arbetet med skolutveckling.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande: 

Kunskap och förståelse:

  • visa förståelse för hur rättssystemet, främst skollag, men även skolförordningar och läroplaner, påverkar skolans  verksamhet 
  • kunna redogöra för vad som kännetecknar skolan som organisation och ge exempel på hur politisk styrning och organisatoriska faktorer påverkar skolans verksamhet 
  • kunna använda kunskaper om organiseringen av systematiskt kvalitetsarbete för att definiera ämneslärarens roll i arbetet med planering, uppföljning, utvärdering och skolutveckling 

Färdighet och förmåga:

  • kunna identifiera och analysera komplicerade skoljuridiska problem som har betydelse för lärarens yrkesutövning samt diskutera tänkbara lösningar på dessa problem 
  • kunna tillämpa teoretiska resonemang för att illustrera lärarens roll i ett politiskt och organisatoriskt styrsystem
  • kunna urskilja och använda teoretiska begrepp av relevans för analys av skolans arbete med styrdokument, kvalitet och utveckling 

Värderingsförmåga och förhållningssätt: 

  • inom skoljuridikens område kunna göra bedömningar med hänsyn till elevens rättssäkerhet 
  • kunna relatera skolans styrsystem och dess politiska och institutionella omgivning till lärares praktik och lärarprofessionen 

Behörighetskrav

Minst 60 hp vardera i ingångs- resp. andraämne, 7,5 hp VFU samt 52,5 hp från kurser inom den utbildningsvetenskapliga kärnan.  

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar och tre obligatoriska seminarier.

Examination

Examinationen sker på grundval av tre delar:1) obligatorisk seminariena, 2) en individuell skriftlig inlämningsuppgift och 3) en individuell skriftlig hemtentamen. I examinationerna ingår att behandla offentliga dokument och rättskällor.

För att bli godkänd på hela kursen krävs godkänt resultat på samtliga delar under punkterna 1-3 ovan. För punkt 1 ges endast betygen Underkänd (U) och Godkänd (G). För punkt 2 och 3 ges betygen Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl Godkänd (VG).

På kursen ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). Betyg på hel kurs sätts när alla aktiviteter under punkterna 1-3 är genomförda. För kursbetyget Godkänd krävs att samtliga seminarier är genomförda med godkänt betyg och att den individuella skriftliga inlämningsuppgiften och den individuella skriftliga hemtentamen är genomförda med minst betyget godkänd. För kursbetyget Väl godkänd krävs, i tillägg till föregående, att både inlämningsuppgiften och hemtentamen är genomförda med väl godkänt betyg. . Den som erhållit ett godkänt betyg på kursen kan ej examineras för högre betyg.
 
Generella regler kring examination
En student som inte helt uppfyller målen för en examination kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen kan anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten, men kompletteringsuppgiften måste i omfång motsvara den ursprungliga examinationen.

I normalfallet tilldelas studenten kompletteringsuppgiften i samband med kursavslut eller i samband med att betyg meddelas på det ordinarie examinationstillfället. När väl studenten tagit del av kompletteringsuppgiften har hen tio arbetsdagar på sig att slutföra uppgiften. Om studenten inte uppfyller detta inom utsatt tid kan komplettering endast genomföras nästa tillfälle kursen ges eller under de uppsamlingsveckor som institutionen genomför under innan höstterminsstarten

I de fall komplettering inte är möjlig gäller omprov. Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver tillämpas uppsamlingsveckor vilket innebär att kompletteringar behandlas under fasta tider på året oberoende när kursen/momentet gavs. Dessa uppsamlingsveckor sker innan höstterminsstarten.

Studerande som underkänts vid ett provtillfälle har möjlighet att delta i förnyat prov. En student har rätt att begära att få byta examinator efter två underkända prov på moment eller del av kurs. Studierektor kontaktas i sådana fall. Examinationer baserade på denna kursplan kan garanteras under två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.

Övriga föreskrifter

Kursen avslutas med en skriftlig kursutvärdering.

Litteratur

Giltig från: 2025 vecka 36

Juridik för lärare
Andersson Anderz, Lyrenäs Sara, Nilsson Rådeström Nina, Sidenhag Lina, Boström Viola
2 uppl. : Stockholm : Liber : 2024 : 214 sidor :
ISBN: 9789147149445
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Bergh Andreas
Local quality work in an age of accountability – between autonomy and control
Taylor & Francis : 2015 :
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/02680939.2015.1017612
Obligatorisk

Frostenson Magnus
Three forms of professional autonomy: de-professionalisation of teachers in a new light
Taylor & Francis : 2015 :
Artikel online
Obligatorisk

Teacher ambivalence towards school evaluation: promoting and ruining teacher professionalism
Hult Agneta, Edström Charlotta
Taylor & Francis : 2016 :
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.3402/edui.v7.30200
Obligatorisk

Skolan som politisk organisation
Jarl Maria, Pierre Jon
Fjärde upplagan : Malmö : Gleerups : [2024] : 219 sidor :
ISBN: 9789151109787
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Scgildkamp Kim
Data-based decision-making for school improvement: Research insights and gaps
Taylor & Francis : 2019 :
Artikel online
Obligatorisk

Österberg Jonas
Resultatanalys i skolan
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2023] : 185 sidor :
ISBN: 9789144124001
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Boström Viola
Skoljuridik
Upplaga 6 : Stockholm : Liber : 2023 : 468 sidor :
ISBN: 9789147146765
Se Umeå UB:s söktjänst

Skolpolitik : från riksdagshus till klassrum
Jarl Maria, Rönnberg Linda
Tredje upplagan : Stockholm : Liber : [2019] : 277 sidor :
ISBN: 9789147127771
Se Umeå UB:s söktjänst