"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Samhällskunskap 4, 30 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Civics

Denna kursplan gäller: 2011-04-11 och tillsvidare

Kurskod: 6SH015

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Statsvetenskapliga institutionen

Beslutad av: Prefekten, 2011-04-13

Innehåll

Ämneskunskap: Moment 1: Global and regional governance, 15 hp Kursen består av två moment. Det första, Global and regional governance, ges på engelska. Momentet bygger vidare på kunskaper förvärvade under kurserna Samhällskunskap 1,2 och 3. Under momentet står aktörer, processer och institutioner för regional och global styrning i fokus. Moment 2: Reconstruction after Crises and Disasters, 15 hp Även detta moment bygger vidare på kunskaper förvärvade under tidigare kurser i samhällskunskap. Centrala frågor kretsar kring återuppbyggnadsproblematik i svaga områden (länder eller regioner) och i områden som genomgått kriser och katastrofer av olika slag. Momentet ges på engelska. Ämnesdidaktik: Under de båda momenten kommer transformeringen av de teoretiska kunskaperna om global och regional styrning och återuppbyggnad till undervisning i skolämnet samhällskunskap att stå i fokus.

Förväntade studieresultat

Moment 1 För godkänd kurs ska den studerande avseende kunskap och förståelse kunna: -beskriva och jämföra aktörer, institutioner och processer för global och regional styrning För godkänd kurs ska den studerande avseende färdighet och förmåga kunna: -jämföra hur olika teorier definierar, förstår och studerar global styrning -definiera och operationalisera begrepp som är viktiga för ämnet samt använda dessa för att lösa analytiska uppgifter -identifiera, insamla och bearbeta empiriskt material -presentera självständiga analyser av global och regional styrning -reflektera över hur man för elever i olika åldrar kan förklara hur olika politikområden i världen styrs och av vem För godkänd kurs ska den studerande avseende värderingsförmåga och förhållningssätt kunna: -kritiskt förhålla sig till olika perspektiv på global och regional styrning Moment 2 För godkänd kurs ska den studerande avseende kunskap och förståelse kunna: -beskriva och förstå utvecklingen i svaga områden (länder och regioner) och utvecklingen i områden som genomgått kriser och katastrofer av olika slag -förstå dessa områdens geopolitiska lägen och därtill hörande intresse eller brist på intresse som utomstående aktörer visar För godkänd kurs ska den studerande avseende färdighet och förmåga kunna: -identifiera och analysera formella och informella strukturer som utmärker sådana områden -föreslå åtgärdsplaner som vilar på en förståelse av de förhållanden och villkor som gäller för svaga områden och områden som genomgått kriser eller katastrofer -förstå och analysera de villkor som gäller för socioekonomisk planering i perioder av återuppbyggande -identifiera och analysera information som krävs för att återuppbygga ett område samt utvärdera informationens kvalitet -analysera existerande politiska institutioner och processer utifrån olika policyanalytiska perspektiv -analysera hur politiska institutioner kan bidra till eller hindra återuppbyggande -reflektera över hur man för elever i olika åldrar kan beskriva och förklara olika aspekter av återuppbyggnadsproblematik För godkänd kurs ska den studerande avseende värderingsförmåga och förhållningssätt kunna: -kritiskt förhålla sig till olika perspektiv på återuppbyggnad

Behörighetskrav

UK I, Samhällskunskap 1, 2, 3, VFU II samt UK II med godkänt resultat.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, obligatoriska seminarier, skrivuppgifter samt eget arbete med Portfolio och individuell utvecklingsplan.

Examination

Examinationen sker under båda momenten genom deltagande i obligatoriska seminarier inför vilka uppgifter skall lösas i förväg; samt (under moment 1) författandet av ett en mindre uppsats och (under moment 2) en hemtentamen. Betyg på kurs sätts först när alla prov har inlämnats och alla obligatoriska moment är avklarade. Betygsskalan består av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG). För betyget väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att föra samman olika innehållsliga delar till helhetsperspektiv och relatera detta till lärares vetenskapliga och professionella förhållningssätt. Välgrundade tolkningar och kritisk analys är centrala. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med en annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i en sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Studerande som underkänts vid ett provtillfälle har möjlighet att delta i förnyat prov vid totalt minst 5 provtillfällen. En student har rätt att begära att få byta examinator efter två underkända prov på moment eller delar av kurs. Studierektor kontaktas i sådana fall. Tentamen baserad på denna kursplan kan garanteras under två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen för Umeå School of Education (USE). Blankett för tillgogoräknande www.umu.se/blankett/SA

Övriga föreskrifter

Generella lärarkompetenser Under din studietid ska du ha utvecklat; Kunskap och förståelse -Kunskaper i ämnen Färdighet och förmåga -Förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över erfarenheter och forskning till utvecklingen av yrkesverksamheten och kunskaper -Kommunikativ förmåga Värderingsförmåga och förhållningssätt -Förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och utveckla sin kompetens i det pedagogiska arbetet Specifika lärarkompetenser i kursen Under denna kurs kommer du att utveckla kompetens inom Kunskap och förståelse Moment 1 -beskriva och jämföra institutioner och processer för global och regional styrning Moment 2 -beskriva och förstå utvecklingen i svaga områden (länder och regioner) och utvecklingen i områden som genomgått kriser och katastrofer av olika slag -förstå dessa områdens geopolitiska lägen och därtill hörande intresse eller brist på intresse som utomstående aktörer visar Färdighet och förmåga Moment 1 -jämföra hur olika teorier definierar, förstår och studerar global styrning -definiera och operationalisera begrepp som är viktiga för ämnet samt använda dessa för att lösa analytiska uppgifter -identifiera, insamla och bearbeta empiriskt material -presentera självständiga analyser av global och regional styrning -reflektera över hur man för elever i olika åldrar kan förklara hur olika politikområden i världen styrs och av vem Moment 2 -identifiera och analysera formella och informella strukturer som utmärker sådana områden -föreslå åtgärdsplaner som vilar på en förståelse av de förhållanden och villkor som gäller för svaga områden och områden som genomgått kriser eller katastrofer -förstå och analysera de villkor som gäller för socioekonomisk planering i perioder av återuppbyggande -identifiera och analysera information som krävs för att återuppbygga ett område samt utvärdera informationens kvalitet -analysera existerande politiska institutioner och processer utifrån olika policyanalytiska perspektiv -analysera hur politiska institutioner kan bidra till eller hindra återuppbyggande -reflektera över hur man för elever i olika åldrar kan beskriva och förklara olika aspekter av återuppbyggnadsproblematik Värderinsförmåga och förhållningssätt Moment 1 -kritiskt förhålla sig till olika perspektiv på global och regional styrning Moment 2 -kritiskt förhålla sig till olika perspektiv på återuppbyggnad Kursen avslutas med kursutvärdering.

Litteratur

Giltig från: 2011 vecka 15

Moment 1

Rules for the world : international organizations in global politics
Barnett Michael N., Finnemore Martha
Ithaca, N.Y. : Cornell University Press : 2004 : 226 s. :
ISBN: 0-8014-8823-0 (hft.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Krasner Stephen D.
International Regimes
Ithaca & London : Cornell University Press : 1983 :
Obligatorisk

Ikenberry G. John
After Victory Institutions, Strategic Restraint and the Rebuilding of Order after Major Wars
Princeton & Oxford : Princeton University Press : 2001 :
Obligatorisk

Ways of Knowing: Competing Methodologies in Social and Political Research
Moses Jonathon W., Knudsen Torbjorn
Houndsmills, Basingstoke, Hampshire & New York : Palgrave Macmillan : 2007 :
Obligatorisk

Global governance : critical perspectives
Wilkinson Rorden, Hughes Steve
London : Routledge : 2002 : xxii, 240 s. :
ISBN: 0-415-26837-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar tillkommer.

Moment 2

Cliffe, S., Guggenheim S., Kostner, M. (2003): Community-Driven Reconstruction as an Instrument in War-to-Peace Transitions http://info.worldbank.org/etools/docs/library/35122/WP7final.pdf Rohland K., Cliffe, S. (2002): The East Timor Reconstruction Program: Successes, Problems and Tradeoffs. World Bank, Fonflict prevention and Reconstruction Unit http://siteresources.worldbank.org/INTTIMORLESTE/Resources/Reconstruction_Program.pdf

Water and disasters
Gopalakrishnan Chennat, Okada Norio
Abingdon, Oxon : Routledge : 2007 : vii, 136 s.b ill. :
ISBN: 978-0-415-46207-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

There is no such thing as natural disaster : race, class, and hurricane Katrina
Squires Gregory, Hartman Chester
Milton Park, Abingdon, Oxon : Routledge : cop. 2006 : 311 s. :
ISBN: 0-415-95487-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kreimer Alcira
Uganda : post-conflict reconstruction
Washington, D.C. : World Bank : 2000 : xiv, 80 s. :
ISBN: 0-8213-4682-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lijphart Arend
Thinking about democracy : power sharing and majority rule in theory and practice
London : Routledge : 2008 (dvs 2007) : x, 306 s. :
ISBN: 0-415-77267-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Reynolds Andrew
The architecture of democracy : constitutional design, conflict management, and democracy
Oxford : Oxford University Press : 2002 : 507 s. :
ISBN: 0-19-924645-9 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Wisner Ben
At risk : natural hazards, people's vulnerability and disasters
2. ed. : New York : Routledge : cop. 2004 : 471 s. :
ISBN: 0-415-25215-6 (alk. paper)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst