Engelskt namn: Civics
Denna kursplan gäller: 2012-11-19 till 2013-12-15 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2022-08-29
Kursplan för kurser med start mellan 2022-01-17 och 2022-08-28
Kursplan för kurser med start mellan 2019-01-21 och 2022-01-16
Kursplan för kurser med start mellan 2018-01-15 och 2019-01-20
Kursplan för kurser med start mellan 2016-01-18 och 2018-01-14
Kursplan för kurser med start mellan 2014-12-22 och 2016-01-17
Kursplan för kurser med start mellan 2013-12-16 och 2014-12-21
Kursplan för kurser med start mellan 2012-11-19 och 2013-12-15
Kurskod: 6SH011
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Statsvetenskapliga institutionen
Beslutad av: Prefekten, 2011-04-07
Reviderad av: Lena Forsberg, 2012-11-20
Ämneskunskap:
Moment 1. Internationell ekonomi, 7,5 hp
International economics
Momentet behandlar den ekonomiska utvecklingen ur ett internationellt och globalt perspektiv. Den historiska utvecklingen belyses särskilt med fokus på handelns internationalisering och globalisering. Den internationella handelns reglering respektive avreglering analyseras från olika teorier och förklaringar. Ur ett nationalekonomiskt perspektiv behandlas hur olika länders handelspolitik kan förklaras med hjälp av handelsteorier. Här lyfts också handelns och de ekonomiska flödenas förändringar fram utifrån tillkomsten av modern teknik och internet i en allt mer globaliserad värld.
Moment 2. Samhällsvetenskapliga metoder, 7,5 hp
Methods of the social sciences
Momentet syftar till att ge studenten en verktygslåda av kvantitativa och kvalitativa metoder. Den kvantitativa delen ger praktisk och teoretisk kunskap om regressionsanalys och de särskilda problem som uppkommer vid hantering av samhällsekonomiska data. Kursen innehåller också grundläggande databashantering samt en introduktion i relevant programvara för att hantera data. Den kvalitativa delen fokuserar på hur man samlar in material och tillämpar olika metoder för analys exempelvis; intervju-, text- och diskursanalys på ett samhällsekonomiskt material. Momentet skall förbereda studenten för genomförandet av ett uppsatsarbete.
Moment 3. Självständigt arbete, 15 hp
Independent study
Momentet behandlar vetenskaplig forskningspraktik och därtill hörande analytiska och syntetiska arbetsmoment. Studenterna skriver en vetenskapligt grundad uppsats med tillgång till handledning. Undervisning relaterad till val av uppsatsämne, problematisering, teorianknytning och skrivstrategi introduceras tidigt genom särskild undervisning parallellt med föregående kursmoment. Det självständiga arbetet avslutas med för kursen gemensamma uppsatsseminarier.
Ämnesdidaktik:
Under Samhällskunskap III både breddas och fördjupas ämnesdidaktiken i förhållande till tidigare kurser genom en ökad tonvikt vid komparativa och vetenskapliga perspektiv. Detta görs genom att reflektera över hur man för elever i olika åldrar jämför och diskuterar hur ekonomiska teorier praktiserats vid olika internationella händelseförlopp (moment 1). Vidare behandlas olika metoder för kunskapsproduktion (moment 2) och ett självständigt arbete produceras (moment 3). Det självständiga arbetet kan behandla ett didaktiskt forskningsproblem, och oavsett ämnesval övas kritiskt tänkande och logisk och pedagogisk skriftlig framställning.
Moment 1
För godkänd kurs ska den studerande avseende kunskap och förståelse kunna:
- diskutera betydelsen av handel för den ekonomiska utvecklingen och från detta kunna föra resonemang baserad på ekonomisk teori, historiska exempel och utvecklingsmönster från olika länder.
För godkänd kurs ska den studerande avseende färdighet och förmåga kunna:
- söka, sammanställa och kritiskt granska data och information om ett enskilt lands ekonomiska förhållanden idag och tidigare.
-planera, genomföra och evaluera undervisning inriktad på globala ekonomiska samhällsproblem och händelser
För godkänd kurs ska den studerande avseende värderingsförmåga och förhållningssätt kunna:
- analysera och förstå sambanden bakom olika ekonomiska drivkrafter och samhällsförändringar
Moment 2
För godkänd kurs ska den studerande avseende kunskap och förståelse kunna:
- redogöra för grundläggande samhällsvetenskapliga metoder
För godkänd kurs ska den studerande avseende färdighet och förmåga kunna:
- använda regressionsanalys för kvantitativ analys av ett valt datamaterial
- utnyttja programvara för att systematisera, rapportera och analysera ett empiriskt material
- kombinera kvalitativa och kvantitativa metoder på ett historiskt material
- tillämpa kvalitativa metoder för insamling och tolkning av olika typer av källor
- tillämpa och välja lämpliga forskningsdesigner
- utföra grundläggande källkritisk analys
- anlägga ett vetenskapligt förhållningssätt
-planera, realisera och utvärdera undervisning inom samhällskunskap med fokus på digital kompetens, digitala lärarresurser och IKT-användning
För godkänd kurs ska den studerande avseende värderingsförmåga och förhållningssätt kunna:
- tillämpa och avgöra val av lämplig metod för att lösa ett samhällsvetenskapligt problem
Moment 3
För godkänd kurs ska den studerande avseende kunskap och förståelse kunna:
- självständigt välja, formulera och analysera en samhällsvetenskaplig problemställning
För godkänd kurs ska den studerande avseende färdighet och förmåga kunna:
- självständigt författa och försvara en vetenskaplig uppsats
- tillämpa relevanta teorier och modeller inom det valda området
För godkänd kurs ska den studerande avseende värderingsförmåga och förhållningssätt kunna:
- självständigt analysera och diskutera vetenskapliga uppsatser på vetenskapliga grunder
- dra rimliga och relevanta slutsatser från den genomförda studien
UK I och Samhällskunskap 1 med godkänt resultat samt genomgången Samhällskunskap 2.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, obligatoriska seminarier, praktiska övningar kopplade till aktuella forskningsproblem samt individuell handledning under den period då det Självständiga arbetet skall skrivas.
Under det första momentet består examinationen dels av deltagande i obligatoriska seminarier (inför vilka uppgifter skall lösas individuellt eller i grupp) samt en tentamen i sal.
Examination under moment 2 består av två delar; en kvalitativ hemtentamen och en kvantitativ sådan, resultaten slås ihop. Till examinationen hör också muntlig presentation av metodval på ett obligatoriskt seminarium.
Examination under moment 3 består i att det självständiga arbetet läggs fram och försvaras på ett seminarium samt genom att varje student genomför oppositioner på de andra studenternas arbeten
Betyg på kursen sätts först när alla prov har inlämnats och alla obligatoriska moment är avklarade. Betygsskalan består av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG). För att få Väl godkänd på hel kurs krävs Väl godkänd på minst 22,5 högskolepoäng. För betyget väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att föra samman olika innehållsliga delar till helhetsperspektiv och relatera detta till lärares vetenskapliga och professionella förhållningssätt. Välgrundade tolkningar och kritisk analys är centrala.
Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med en annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i en sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
Studerande som underkänts vid ett provtillfälle har möjlighet att delta i förnyat prov vid totalt minst 5 provtillfällen. En student har rätt att begära att få byta examinator efter två underkända prov på moment eller delar av kurs. Studierektor kontaktas i sådana fall. Tentamen baserad på denna kursplan kan garanteras under två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.
Tillgodoräknande
Ansökan om tillgodoräknande skall göras skriftligt. Tillgodoräknandet hanteras enligt Umeå universitets lokala tillgodoräknandeordning: http://www.umu.se/digitalAssets/61/61722_tillgodoraknandeordning-umu-110118.pdf
Generella lärarkompetenser
Under din studietid ska du ha utvecklat;
Kunskap och förståelse
-Sådana ämneskunskaper som krävs för yrkesutövningen.
-för 7-9 inbegriper detta överblick över ämnesstudiernas huvudområde och fördjupade kunskaper inom vissa delar samt insikt i aktuell forskning
-för gymnasiet inbegriper detta ett brett kunnande och väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar samt fördjupad insikt i aktuell forskning
-Sådana ämnesdidaktiska kunskaper som krävs för den verksamhet utbildningen avser
-visa fördjupad kunskap om vetenskapsteori samt kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder, och visa kunskap om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen
Färdighet och förmåga
-förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över erfarenheter och forskning
-förmåga att bidra till utveckling av yrkes- och kunskapsutveckling inom ämnet och ämnesdidaktiken
-förmåga att planera, genomföra, utvärdera och utveckla den pedagogiska verksamheten liksom den egna kompetensen
-förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över erfarenheter och forskning
-förmåga att bidra till utveckling av yrkes- och kunskapsutveckling inom ämnet och ämnesdidaktiken
-förmåga att planera, genomföra, utvärdera och utveckla den pedagogiska verksamheten liksom den egna kompetensen
Värderingsförmåga och förhållningssätt
-Förmåga att i det pedagogiska arbetet göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
Specifika lärarkompetenser i kursen
Efter avslutad kurs kommer du att kunna:
Kunskap och förståelse
Moment 1:
- diskutera betydelsen av handel för den ekonomiska utvecklingen och från detta kunna föra resonemang baserad på ekonomisk teori samt använda ett statistiskt relevant underlag för mer tillämpad analys
Moment 2:
-redogöra för grundläggande samhällsvetenskapliga metoder
Moment 3:
- självständigt välja, formulera och analysera en samhällsvetenskaplig problemställning
Färdighet och förmåga
Moment 1:
- söka, sammanställa och kritiskt granska data och information om ett enskilt lands ekonomiska förhållanden idag och tidigare
- reflektera över hur man för elever i olika åldrar kan förklara varför olika länder valt att tillämpa olika ekonomiska lösningar för att lösa olika samhällsproblem
Moment 2:
- använda regressionsanalys för kvantitativ analys av ett valt datamaterial
- utnyttja programvara för att manipulera, rapportera och analysera ett empiriskt material
- kombinera kvalitativa och kvantitativa metoder på ett historiskt material
- tillämpa kvalitativa metoder på samhällsekonomiska texter
- tillämpa och välja lämpliga forskningsdesigner
- utföra grundläggande källkritisk analys
- anlägga ett vetenskapligt förhållningssätt
Moment 3:
- självständigt författa och försvara en vetenskaplig uppsats
- dra rimliga relevanta slutsatser från den genomförda studien
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Moment 1:
- analysera och förstå sambanden bakom olika ekonomiska drivkrafter och samhällsförändringar
Moment 2:
- tillämpa och avgöra val av lämplig metod för att lösa ett samhällsvetenskapligt problem
Moment 3:
- självständigt analysera och diskutera vetenskapliga uppsatser på vetenskapliga grunder
Varje moment avslutas med kursvärdering.
Berg Claes
Global ekonomi : en introduktion till samhällsekonomin
1. uppl. : Stockholm : SNS förlag : 2008 : 560 s. :
ISBN: 978-91-85695-42-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Tillväxt, stagnation, kaos : en institutionell studie av underutvecklingens orsaker och utvecklingens möjligheter.
Gunnarsson Christer, Rojas Mauricio, Andersson Martin
Stockholm : SNS : 2004 : 304 s. :
ISBN: 91-7150-822-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Vetenskapliga artiklar tillkommer.
Regressions- och tidsserieanalys
Andersson Göran, Jorner Ulf, Ågren Anders
3., [utök. och uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 293 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/1987-03/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-02987-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Bryman Alan
Social research methods
3. ed. : Oxford : Oxford University Press : 2008 : 748 s. :
ISBN: 978-0-19-920295-9 (hft.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Till ovanstående kommer även material att tillhandahållas av ansvarig lärare.
Litteratur med relevans för det enskilda uppsatsarbetet.