Engelskt namn: Civics
Denna kursplan gäller: 2013-12-16 till 2014-12-21 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2025-01-06
Kursplan för kurser med start mellan 2024-01-08 och 2025-01-05
Kursplan för kurser med start mellan 2022-09-19 och 2024-01-07
Kursplan för kurser med start mellan 2022-09-12 och 2022-09-18
Kursplan för kurser med start mellan 2022-08-29 och 2022-09-11
Kursplan för kurser med start mellan 2022-06-06 och 2022-08-28
Kursplan för kurser med start mellan 2020-10-05 och 2022-06-05
Kursplan för kurser med start mellan 2020-01-20 och 2020-10-04
Kursplan för kurser med start mellan 2019-09-02 och 2020-01-19
Kursplan för kurser med start mellan 2019-01-21 och 2019-09-01
Kursplan för kurser med start mellan 2018-01-15 och 2019-01-20
Kursplan för kurser med start mellan 2016-01-18 och 2018-01-14
Kursplan för kurser med start mellan 2014-12-22 och 2016-01-17
Kursplan för kurser med start mellan 2013-12-16 och 2014-12-21
Kursplan för kurser med start mellan 2012-11-19 och 2013-12-15
Kursplan för kurser med start mellan 2011-11-14 och 2012-11-18
Kurskod: 6SH009
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Statsvetenskapliga institutionen
Beslutad av: Prefekten, 2011-04-07
Reviderad av: Prefekten, 2013-12-20
Moment 1. Demokrati och samhälle, 15 hp Democracy and society
Momentet börjar med en introduktion till politisk filosofi och politiska ideologier, vilken lägger de teoretiska grunderna för det andra delmomentet. Det senare delmomentet behandlar politik och förvaltning i Sverige och EU samt relationen mellan politik och förvaltning på olika politiska nivåer. Kursmomentet är således indelat i två delmoment:
Delmoment 1: Politisk filosofi och politiska ideologier (Political philosophy and political ideologies) (7,5hp/7,5 ECTS). Momentet tar sig an flera av de mest grundläggande frågeställningarna för mänsklig samvaro och ger en introduktion till studiet av politisk teori. Fokus ligger på politiska ideologier, både klassiska och moderna, där vi diskuterar och problematiserar centrala teman som t.ex. "människans natur", "frihet", "makt", "jämställdhet", "jämlikhet", "rättvisa", "demokrati", ”stat”, ”nation” och ”medborgarskap”. Genom att kritiskt granska ideologier och olika filosofers argumentation kring bland annat ovanstående begrepp diskuteras motsättningar i idéhistorien som också belyser en ständig spänning mellan konflikt och samarbete.
Delmoment 2: Politik och förvaltning i Sverige och EU (Politics and Administration in Sweden and the EU) (7,5hp/7,5 ECTS).
Syftet med momentet är att ge en introduktion till utformningen av det svenska politiska systemet, EUs politiska system samt länken dem emellan. Momentet syftar även till att ge en introduktion till frågor om dels förvaltningens roll i politiska system, dels det svenska styrelseskickets framtida utformning. I anslutning till den sistnämnda frågan uppmärksammas olika demokratimodeller. De fokuserar inte enbart på ansvarsutkrävande i samband med val, utan ger olika svar på frågan om hur den goda demokratin bör vara utformad. Vilka är för- och nackdelarna med respektive modell? Kan de bidra till att möta de utmaningar styrelseskicket står inför?
Moment 2. Samhällsekonomins grunder, 15 hp The foundations of economic development
Det övergripande syftet med kursen är att ge en grundläggande kunskap för hur enskilda aktörers agerande kan beskrivas och analyseras över tid, samt för hur samhällsekonomin fungerat/r och utvecklats/s på kort och lång sikt. Inom ramen för mikroekonomi behandlas; hur konsumenten och företagen löser sina resursfördelningsproblem, marknadsmekanismen och prisbildningsprocessen under olika marknadsformer. Inom ramen för makroekonomi analyseras centrala begrepp som hur inkomster och arbetslöshet utvecklas samt vilka möjligheter staten har att påverka utvecklingen med hjälp av ekonomisk politik. Ur detta perspektiv problematiseras också hur hushållen och den privata ekonomin påverkas av olika ekonomiska skeenden. Då män och kvinnors deltagande i samhällsekonomin kan se olika ut är en central del av kursen att diskutera, analysera olika skeenden och åtgärder utifrån ett genusperspektiv.
Ämnesdidaktik: Samhällskunskapsämnets förutsättningar och villkor diskuteras; aktuella styrdokument och skolans och högskolans uppdrag behandlas. Ämnets centrala mål och plats i skolan belyses. Hur ämneskunskaper kan transformeras till skolkunskaper behandlas i diskussioner och genom olika former av praktisk tillämpning. Såväl urvals- som metod- och bedömningsfrågor behandlas i nära integration till det ämnesteoretiska innehållet.
Moment 1:
För godkänd kurs ska den studerande avseende kunskap och förståelse kunna
- återge huvuddragen i den politiska filosofins historia och de politiska ideologierna samt deras uppkomst och utveckling,
- redogöra för centrala begrepp samt ha en förståelse för hur olika betydelser av begrepp får konsekvenser för hur samhället bör organiseras.
- återge det politiska systemets centrala institutioner i Sverige och EU, dess historia samt hur dessa institutioner regleras och länkas samman i beslutsprocesser
- återge förvaltningens uppbyggnad och roll i det svenska politiska systemet
- återge innebörden av olika demokratimodeller samt hur de relaterar till varandra
- redogöra för samhällskunskapsämnets centrala mål och syften i grundskolan och gymnasium
- redogöra för olika tänkesätt kring samhällskunskap bland lärare och elever
För godkänd kurs ska den studerande avseende färdighet och förmåga kunna
- diskutera och argumentera kring centrala teman och begrepp inom politisk teori och relatera dessa till moderna politiska diskussioner och aktuella händelser,
- jämföra, kontrastera och kritiskt granska såväl klassiska politiska idéer som mer moderna,
- skriftligt och muntligt framföra en ståndpunkt som föreslår, motiverar och försvarar en viss styrelseform samt kritiskt granska andra ståndpunkter utifrån en given ideologisk utgångspunkt.
- diskutera och analysera politiska institutioners makt och inflytande samt författningspolitiska vägval
- diskutera och analysera förvaltningspolitiska teman
- tillämpa kunskaper om demokratimodeller på debatten om styrelseskickets framtida utformning
- transformera de teoretiska kunskaperna om demokrati och samhälle till undervisning i skolämnet samhällskunskap
Moment 2.
För godkänt moment skall den studerande kunna:
- redogöra för grundläggande mikro- och makroekonomisk teori igår och idag
- redogöra för vilka ekonomiska drivkrafter det finns bakom olika samhällsfenomen
- applicera relevanta ekonomiska teorier på olika ekonomiska samhällsfrågor idag
- anlägga ett genusperspektiv på samhällsekonomiska problem över tid - analysera ekonomiska begrepp/storheter utifrån statistiska data
- transformera de teoretiska kunskaperna om samhällsekonomins grunder till undervisning i skolämnet samhällskunskap
- konstruera examinationsfrågor i skolämnet samhällskunskap med utgångspunkt från kunskaperna om samhällsekonomins grunder
- analysera begreppsbaserad undervisning för utveckling av elevers tänkande i ämnet samhällskunskap
- kritiskt kunna granska och förstå hur olika ekonomiska drivkrafter påverkar samhället
Kunskap, undervisning och lärande I, Demokrati, individ och samhälle, Pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering med godkänt resultat samt genomgången VFU I, Att vara lärare
Undervisningen består av lärarledd undervisning i form av såväl föreläsningar som seminarier och olika övningar; arbete i grupp, samt individuellt arbete i form av litteraturstudier, förberedelser för seminarier, övningar och tentamina.
Varje moment avslutas med examination. Både skriftlig och muntlig examination baserad på föreläsningar och kurslitteratur förekommer. Betyg på kurs sätts först när alla prov har inlämnats och alla obligatoriska moment är avklarade. Betygsskalan består av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG). För att få Väl godkänd på hel kurs krävs Väl godkänd på minst 22,5 högskolepoäng. För betyget väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att föra samman olika innehållsliga delar till helhetsperspektiv och relatera detta till lärares vetenskapliga och professionella förhållningssätt. Välgrundade tolkningar och kritisk analys är centrala.
Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med en annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i en sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
Studerande som underkänts vid ett provtillfälle har möjlighet att delta i förnyat prov vid totalt minst 5 provtillfällen. En student har rätt att begära att få byta examinator efter två underkända prov på moment eller delar av kurs. Studierektor kontaktas i sådana fall. Tentamen baserad på denna kursplan kan garanteras under två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.
Tillgodoräknande av moment/delar av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen för Umeå School of Education (USE). Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA.
Varje moment avslutas med utvärdering.
Delmoment1: Politisk filosofi och politiska ideologier
Vad är statsvetenskap? : om undran inför politiken
Badersten Björn, Gustavsson Jakob
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 172 s. :
ISBN: 978-91-44-05667-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Heywood Andrew
Political ideologies : an introduction
5. ed. : Basingstoke : Palgrave Macmillan : 2012 :
ISBN: 978-0-230-36725-8 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Politik och kritik : en feministisk guide till statsvetenskap
Freidenvall Lenita, Jansson Maria
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 295 s. :
ISBN: 9789144067858
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Tretton texter i politisk teori : Niccolò Machiavelli, John Locke, Jean-Jacques Rousseau, Edmund Burke, Mary Wollstonecraft, Karl Marx, Friedrich Engels, John Stuart Mill, Joseph Schumpeter, Robert Nozik, Robert Dahl, Carole Pateman
Hallberg Peter, Jansson Maria, Mörkenstam Ulf
2., [utök.] uppl. : Malmö : Liber : 2009 : 302 s. :
ISBN: 978-91-47-08859-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Liedman Sven-Eric
Från Platon till kriget mot terrorismen : de politiska idéernas historia
14., [omarb.] uppl. : Stockholm : Bonnier : 2012 : 343 s. :
ISBN: 978-91-0-100161-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Political ideologies and the democratic ideal
Ball Terence, Dagger Richard.
7. ed. : New York : Pearson/Longman : cop. 2009 : xiv, 338 s. :
ISBN: 978-0-205-60737-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: s. 136-147 om "Marx Theory of History"
de Beauvoir Simone
Det andra könet
Ingår i:
Kvinnopolitiska nyckeltexter
Lund : Studentlitteratur : 1996 : 288 s. :
Obligatorisk
Eduards Maud
Politisk teori och patriarkalt tänkande
Ingår i:
Kön, makt, medborgarskap
Stockholm : LiberFörlag : 1983 : 157 s. :
Obligatorisk
Demokratimodeller : från klassisk demokrati till demokratisk autonomi
Held David, Jodebrandt Stefan, Persson Annika, Winqvist Tore
2., rev. och utvidgade uppl. : Göteborg : Daidalos : 1997 : 475 s. :
ISBN: 91-7173-063-X ; 310:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: s173-185 om Marx "Politikens slut"
Lewin Leif
Upptäckten av framtiden: en lärobok i politisk idéhistoria
2:a uppl. : Stockholm : Norstedts : 1998 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Läsanvisning s.85-98 om "Rousseau"
Mussolini Benito
Fascismens doktrin
Ingår i:
Moderna ideologier
Stockholm : LiberFörlag : 1977 : 248 s. : sid. 206-216 :
Obligatorisk
Pålsson Syll Lars
De ekonomiska teoriernas historia
3., [rev. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2002 : 483 s. :
ISBN: 91-44-04108-X (inb.) : 416:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: s.92, 95 & 106-109 om "Adam Smith"
Political Thought
Rosen Michael, Wolff Jonathan
valda delar : Oxford : Oxford University Press : 1999 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Plato, "Women as Weaker Partners", s.34.35 Aristoteles, "Separate Spheres", s.36
Rousseau, Jean-Jacques "The likeness and Unlikeness of the Sexes", s.37-39 Bakunin, Michael "Science and the People", s.73-76 Marx, Karl "From Each According to His Abilities, To Each According to His Needs", s.231-233 Nozick, Robert "The Entitlement Theory", s.245-248
Djurens frigörelse
Singer Peter, Petersson Björn
2. uppl. : Nora : Nya Doxa : 1999 : 295, [1] s. :
ISBN: 91-578-0328-5 ; 198:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: s.5-11 "Förord till 1975 års utgåva"
Bernstein Eduard
Socialismens förutsättningar och socialdemokratins uppgifter
Ingår i:
Politiska ideologier
Stockholm : Almqvist & Wiksell : 1971 : 271 s. :
Obligatorisk
King Martin Luther
I Have a Dream
Ingår i:
Tal i tiden
Stockholm : Natur och kultur : 1994 : 254 s. : sid. 183-187 :
Obligatorisk
Gemzöe Lena
Feminism.
Stockholm : Bilda : 2005 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Läsanvisning: (2003) s.81-95
Svarta Pantrarna (1966) The Ten-Point Program. Online version från Marxist History Archive www.marxists.org
Demokratins mekanismer.
Gilljam Mikael, Hermansson Jörgen, Gilljam Mikael, Hermansson Jörgen
1. uppl. : Malmö : Liber : 2003 : 395 s. :
ISBN: 91-47-07275-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: (Valda delar).
Rothstein Bo
Politik som organisation : Förvaltningspolitikens grundproblem (Valda delar)
4:e uppl. : Stockholm : SNS förlag : 2010 : 324 s. :
ISBN: 91-7150-825-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Svensk författningspolitik
Mattson Ingvar, Petersson Olof
3., aktualiserade uppl. : Stockholm : SNS förlag : 2011 : 350 s. :
ISBN: 978-91-86203-84-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Moderna kommuner
Montin Stig, Granberg Mikael
4., [aktualiserade] uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 161 s. :
ISBN: 9789147098101
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Tallberg Jonas
EU:s politiska system
5., rev. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 198 s. :
ISBN: 9789144085708
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Petersson Olof
Statsbyggnad
7. uppl. : Studentlitteratur AB : 2013 : 128 s. :
ISBN: 9789144093277
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Sannerstedt Anders
Implementering
Ingår i:
Politik som organisation. Förvaltningspolitikens grundproblem (valda delar)
Stockholm : SNS : 2010 :
Obligatorisk
Genusperspektiv på nationalekonomi
Boschini Anne D., Jonung Christina, Persson Inga
Stockholm : Högskoleverket i samarbete med Nationella sekretariatet för genusforskning : 2005 : 84 s. :
http://www.genus.gu.se/publikation/nationalekonomi.pdf
ISBN: 91-85027-37-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Eklund Klas
Vår ekonomi : en introduktion till samhällsekonomin
12. uppl. : Stockholm : Norstedt : 2010 : 352 s. :
ISBN: 978-91-1-303064-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kragh Martin
De ekonomiska idéernas historia
1. uppl. : Stockholm : SNS förlag : 2012 : 319 s. :
ISBN: 978-91-86949-03-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Välfärdsstatens expansion : ekonomisk tillväxt och offentlig sektor under 200 år
Lindert Peter H., Sandin Gunnar
1. uppl. : Stockholm : SNS förlag : 2005 : 431 s. :
ISBN: 91-85355-08-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Stanfors Maria
Mellan arbete och familj : ett dilemma för kvinnor i 1900-talets Sverige
Stockholm : SNS förlag : 2007 : 296 s. :
ISBN: 978-91-85695-10-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Att göra tänkande synligt : en bok om begreppsbaserad undervisning
Arevik Sten, Hartzell Ove
Stockholmb HLS förlag : HLS förlag :b Förlagssystem [distributör] : 2007 : 251 s. :
ISBN: 978-91-7656-631-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Att utveckla elevers tänkande : en teoretisk praktika
Hyltegren Gunnar, Lindqvist Stellan
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2010 : 140 s. :
ISBN: 978-91-47-09946-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 5:e upplagan
Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
5. uppl. : Fundo Förlag : 2012 : 71 s. :
ISBN: 978-91-975584-5-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Samhällskunskapsdidaktik : för utbildning i demokrati och samhällsvetenskapligt tänkande
Långström Sture, Virta Arja
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 278 s. :
ISBN: 978-91-44-06643-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Morgondagens medborgare : ICCS 2009: svenska 14 -åringars kunskaper, värderingar och deltagande i internationell belysning
Stockholm : Skolverket : 2010 : 1 PDF-fil (160 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
Obligatorisk
Till ovanstående kommer även material att tillhandahållas av ansvarig lärare, artiklar kan dessutom tillkomma.