"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Samhällsdidaktik, 7,5 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Social science didactics

Denna kursplan gäller: 2009-08-31 och tillsvidare

Kurskod: 6SH008

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-12-18

Innehåll

Kursen behandlar samhällsundervisning som en kommunikativ och demokratisk praktik där centrala samhällsdidaktiska frågeställningar kring begreppsbaserad kunskap och ämneskonstruktion beskrivs och problematiseras. Med utgångspunkt i styrdokument och ämnesdidaktisk teoribildning behandlas vidare hur ett ämnesteoreiskt innehåll kring internationella, nationella och lokala mångfaldsfrågor kan didaktiskt transformeras och evalueras.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna - redogöra för och diskutera exempel på samhällsdidaktisk forskning i relation till kursens centrala frågor - analysera utbildning och lärande utifrån olika referensramar som behandlas i kursen - problematisera och kritiskt bearbeta läro- och kursplanens mål i samhällskunskap i relation till kursens innehåll - kritiskt reflektera över bedömning och betygssättning av elevers samhällskunskaper

Behörighetskrav

Lärarexamen med minst 270 hp med inriktning mot SO eller Samhällskunskap

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker huvudsakligen med hjälp av självstudier på distans samt vid campusträffar i form av föreläsningar och seminarier.

Examination

Kursen examineras genom individuella skriftliga inlämningsuppgifter, aktivt deltagande i obligatoriska seminarier och webbaserade uppgifter. För betyget Väl godkänd krävs en fördjupad analys och ett prövande, reflekterande förhållningssätt till de förväntade studieresultaten. För att erhålla betyget Väl godkänd på kursen krävs betyget Väl godkänd på minst 75 % av examinationerna. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t ex vara då kursen har genomgått grundläggande vetenskapliga förändringar. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap 11b §). Begäran om byte av examinator görs hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Tillgodoräknande av tidigare studier som avser del av moment/kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för ansökan om tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA.

Litteratur

Giltig från: 2009 vecka 36

Obligatorisk litteratur

Att göra tänkande synligt : en bok om begreppsbaserad undervisning
Arevik Sten, Hartzell Ove
Stockholmb HLS förlag : HLS förlag :b Förlagssystem [distributör] : 2007 : 251 s. :
ISBN: 978-91-7656-631-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Korp H.
Kunskapsbedömning : hur, vad och varför.
Stockholm : (Forskning i fokus, nr. 13). Myndigheten för skolutveckling, 2003 (Nedladdningsbar) :
ISBN: 91-85128-05-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Samtal, klassrumsklimat och elevers delaktighet : överväganden kring en deliberativ didaktik
Larsson Kent, Larsson Kent
Örebro : Örebro universitetsbibliotek : 2007 : 207, 200 s. :
urn:nbn:se:oru:diva-1677
ISBN: 978-91-7668-559-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Ochoa-Becker Anna S.
Democratic education for social studies : an issues-centered decision making curriculum
2 ed. : Greenwich, Conn. : Information age publishing : 2007 : xiv, 347 s. :
ISBN: 978-1-59311-590-6 (pbk)
Se Umeå UB:s söktjänst

Dessutom läses en av följande avhandlingar:

Almgren Ellen
Att fostra demokrater : om skolan i demokratin och demokratin i skolan
Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis (AUU) :b Uppsala universitetsbibliotek [distributör] : 2006 : 223, [12] s. :
urn:nbn:se:uu:diva-6890
ISBN: 91-554-6573-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Ekman Tiina
Demokratisk kompetens : om gymnasiet som demokratiskola
Göteborg : Statsvetenskapliga institutionen : 2007 : 212 s. :
http://hdl.handle.net/2077/7455
ISBN: 9789189 246294
Se Umeå UB:s söktjänst

Eriksson Cecilia

Örebro : Örebro universitet : b Universitetsbiblioteket : 2006 : 327 s. :
urn:nbn:se:oru:diva-619
ISBN: 91-7668-491-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Gruber Sabined 1958-
Skolan gör skillnad : etnicitet och institutionell praktik
Norrköping : Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier : 2007 : 223 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-8775z Sammanfattning och fulltext från Linköping University Electronic Press
ISBN: 978-91-85715-21-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Zackariasson Maria
Viljan att förändra världen : politiskt engagemang hos unga i den globala rättviserörelsen
Umeå : Boréa : 2006 : 280 s. :
ISBN: 91-89140-46-X
Se Umeå UB:s söktjänst