Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-12-18
Innehåll
Kursen behandlar samhällsundervisning som en kommunikativ och demokratisk praktik där centrala samhällsdidaktiska frågeställningar kring begreppsbaserad kunskap och ämneskonstruktion beskrivs och problematiseras. Med utgångspunkt i styrdokument och ämnesdidaktisk teoribildning behandlas vidare hur ett ämnesteoreiskt innehåll kring internationella, nationella och lokala mångfaldsfrågor kan didaktiskt transformeras och evalueras.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs ska den studerande kunna
- redogöra för och diskutera exempel på samhällsdidaktisk forskning i relation till kursens centrala frågor
- analysera utbildning och lärande utifrån olika referensramar som behandlas i kursen
- problematisera och kritiskt bearbeta läro- och kursplanens mål i samhällskunskap i relation till kursens innehåll
- kritiskt reflektera över bedömning och betygssättning av elevers samhällskunskaper
Behörighetskrav
Lärarexamen med minst 270 hp med inriktning mot SO eller Samhällskunskap
Undervisningens upplägg
Undervisningen sker huvudsakligen med hjälp av självstudier på distans samt vid campusträffar i form av föreläsningar och seminarier.
Examination
Kursen examineras genom individuella skriftliga inlämningsuppgifter, aktivt deltagande i obligatoriska seminarier och webbaserade uppgifter.
För betyget Väl godkänd krävs en fördjupad analys och ett prövande, reflekterande förhållningssätt till de förväntade studieresultaten. För att erhålla betyget Väl godkänd på kursen krävs betyget Väl godkänd på minst 75 % av examinationerna.
Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t ex vara då kursen har genomgått grundläggande vetenskapliga förändringar. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap 11b §). Begäran om byte av examinator görs hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning.
Tillgodoräknande av tidigare studier som avser del av moment/kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för ansökan om tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA.
Litteratur
Giltig från:
2009 vecka 36
Obligatorisk litteratur
Att göra tänkande synligt : en bok om begreppsbaserad undervisning Arevik Sten, Hartzell Ove Stockholmb HLS förlag : HLS förlag :b Förlagssystem [distributör] : 2007 : 251 s. : ISBN: 978-91-7656-631-2 Se Umeå UB:s söktjänst
Korp H. Kunskapsbedömning : hur, vad och varför. Stockholm : (Forskning i fokus, nr. 13). Myndigheten för skolutveckling, 2003 (Nedladdningsbar) : ISBN: 91-85128-05-8 Se Umeå UB:s söktjänst
Samtal, klassrumsklimat och elevers delaktighet : överväganden kring en deliberativ didaktik Larsson Kent, Larsson Kent Örebro : Örebro universitetsbibliotek : 2007 : 207, 200 s. : urn:nbn:se:oru:diva-1677 ISBN: 978-91-7668-559-4 Se Umeå UB:s söktjänst
Ochoa-Becker Anna S. Democratic education for social studies : an issues-centered decision making curriculum 2 ed. : Greenwich, Conn. : Information age publishing : 2007 : xiv, 347 s. : ISBN: 978-1-59311-590-6 (pbk) Se Umeå UB:s söktjänst
Dessutom läses en av följande avhandlingar:
Almgren Ellen Att fostra demokrater : om skolan i demokratin och demokratin i skolan Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis (AUU) :b Uppsala universitetsbibliotek [distributör] : 2006 : 223, [12] s. : urn:nbn:se:uu:diva-6890 ISBN: 91-554-6573-0 Se Umeå UB:s söktjänst
Zackariasson Maria Viljan att förändra världen : politiskt engagemang hos unga i den globala rättviserörelsen Umeå : Boréa : 2006 : 280 s. : ISBN: 91-89140-46-X Se Umeå UB:s söktjänst