"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Globalisering och hållbar utveckling. Lärarfortbildning, 30 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Globalization and sustainable development

Denna kursplan gäller: 2008-08-18 och tillsvidare

Kurskod: 6SH007

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-12-18

Innehåll

I kursen integreras statsvetenskapliga, sociologiska, kulturgeografiska, nationalekonomiska, idéhistoriska och didaktiska perspektiv med syftet att kursdeltagaren dels utvecklar fördjupad förståelse för och förtrogenhet med skilda samhällsvetenskapliga och samhällsdidaktiska synsätt på centrala begrepp, dels utvecklar sina färdigheter i att undervisa om globalisering och hållbar utveckling i relation till elevers erfarenheter och intressen. Kursens innehåll bearbetas i två moment. Moment 1 Globalisering och rättvisa, 15 hp Globalization and justice Globalisering och rättvisa tar sin utgångspunkt i de förändringar av världsekonomin som inträffat under de senaste århundradena med fokus på de senaste decennierna. Momentet berör sociala, ekonomiska och geografiska konsekvenser för relationen mellan nationer och regioner. Frågor om nya typer av konflikter, handelsrelationer, mobilitetsmönster samt nya ideologiska spänningsfält behandlas bland annat utifrån rättviseaspekter. Sociala rörerlser som vänder sig mot globaliseringens effekter behandlas också, liksom förändringar i etniska och religiösa identiteter. Med nära kopplingar till det ämnesteoretiska innehållet behandlas didaktiska frågeställningar om val av innehåll och perspektiv liksom metodiska aspekter och bedömningsfrågor. Moment 2 Hållbar utveckling och demokrati, 15 hp Sustainable development and democracy Detta moment behandlar hur såväl miljö- och klimatmässig hållbarhet som social och ekonomisk hållbarhet förhåller sig till frågan om demokrati med både globala och regionala exempel. Momentet tar upp den hållbara utvecklingens historiska bakgrund och de svårigheter det har varit och är att komma överens om vad en sådan utveckling teoretisk och praktiskt innebär. I momentet behandlas frågor om planering, policy och restriktioner respektive frihet, deltagande och kunskap i relation till hållbar utveckling och klimatfrågor. Tonvikt läggs vid hur tolkningar kan problematiseras och integreras i samhällskunskapsundervisningen. Didaktiska frågor om innehåll och metod diskuteras ur historiskt och nutida perspektiv och frågor om värderingar och förändringsarbete bearbetas.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs förväntas studenten kunna: - Fördjupade kunskaper om olika perspektiv på globalisering och hållbar utveckling i relation till rättvisa och demokrati - Problematisera hur globala processer påverkar människors och gruppers villkor och handlingsutrymme - Självständigt diskutera begreppet hållbar utveckling och diskutera hur man hanterar de utmaningar som hållbarhetsdebatten medför

Behörighetskrav

Lärarexamen.

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker huvudsakligen med hjälp av nätbaserad kursplattform och självstudier samt vid campusträffar i form av föreläsningar och seminarier.

Examination

Momenten examineras kontinuerligt genom individuella skriftliga inlämningsuppgifter, aktivt deltagande i obligatoriska seminarier och webbaserade uppgifter. För betyget Väl godkänd krävs en fördjupad analys och ett prövande, reflekterande förhållningssätt i förhållande till de förväntade studieresultaten. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t.ex. vara då kursen har genomgått grundläggande vetenskapliga förändringar. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 11b §). Begäran om byte av examinator görs hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Tillgodoräknande av moment/delar av kurs beslutas av den betygsättande läraren. När det gäller tillgodoräknande av hel kurs beslutas detta av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för ansökan om tillgodoräknande http://www.umu.se/blankett/SA/

Övriga föreskrifter

Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av lärare som deltar i lärarfortbildning enligt Förordning (2007:222) om statsbidrag för fortbildning av lärare, se Skolverkets webbplats http://www.skolverket.se/fortbildning. Den som söker till denna kurs utan godkännande av skolhuvudmannen är inte behörig att delta och riskerar att få avbryta utbildningen.

Litteratur

Giltig från: 2008 vecka 36

Introduktion

Vete, vapen & virus : en kort sammanfattning av mänsklighetens historia under de senaste 13 000 åren
Diamond Jared, Johansson Inger
[Ny utg.] : Stockholm : Norstedt : 2006 : 444, [1] s. :
http://bilder.panorstedt.se/bilder/omslag/224/1301630X_O_1.jpg
ISBN: 91-1-301630-X (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Ytterligare huvudböcker

Miljöekonomi
Brännlund Runar, Kriström Bengt
Lund : Studentlitteratur : 1998 : 307 s. :
ISBN: 91-44-00474-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Civic education for diverse citizens in global times : rethinking theory and practice
Rubin Beth C., Giarelli James M.
Mahwah, N.J. : Lawrence Erlbaum : 2008 : 275 s. :
ISBN: 978-0-8058-5159-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Global sociology
Cohen Robin, Kennedy Paul
2. ed. : Basingstoke : Macmillan : cop. 2007 : 584 s. :
ISBN: 978-1-4039-4844-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Doppelt Bob
Leading change toward sustainability : a change-management guide for business, government and civil society
Sheffield : Greenleaf : 2003. : 270 s. :
ISBN: 1-874719-63-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Jamison Andrew
The making of green knowledge : environmental politics and cultural transformation
Cambridge : Cambridge University Press : 2001 : xi, 205 s. :
ISBN: 0-521-79252-5 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Eliasson Per
The Baltic Sea Project.p Learners' guide.n No 6,p Learning from environmental history in the Baltic countries
1. ed. : Stockholm : Myndigheten för skolutveckling :b Liber distribution : 2004 : 163 s. :
ISBN: 91-85128-31-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Lundgren Lars J.
Vägar till kunskap : några aspekter på humanvetenskaplig och annan miljöforskning
Eslöv : B. Östlings bokförl. Symposion : 2003 : 352 s. :
ISBN: 91-7139-594-6 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Referenslitteratur:

Political geography : world-economy, nation-state and locality
Flint Colinq (Colin Robert), Taylor Peter J.
5 ed. : Harlow : Prentice Hall : 2007 : xii, 355 s. :
ISBN: 0-13-196012-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Potter Robert B.
Geographies of development
2. [extended] ed. : Harlow : Prentice Hall : 2004 : xviii, 509 s. :
ISBN: 0-13-060569-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Handbook of administrative reform : an international perspective
Killian Jerri, Eklund Niklas
Boca Raton : Auerbach Publications : c2008 : xxii, 271 p. :
ISBN: 978-0-8493-8065-5 (hardback : alk. paper)
Se Umeå UB:s söktjänst

Någonting är nytt under solen : nittonhundratalets miljöhistoria
McNeill John R., Eklöf Margareta
1. uppl. : Stockholm : SNS förl. : 2003 : 455 s. :
ISBN: 91-7150-918-6 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Näringslivets internationalisering : effekter på sysselsättning, produktivitet och FoU
Östersund : Institutet för tillväxtpolitiska studier (ITPS) : 2004 : 177 s. :
http://www.itps.se/pdf/A2004_014.pdf

Pacione Michael
Urban geography : a global perspective
London : Routledge : 2001 : xliii, 663 s., [4] pl.-s. :
ISBN: 0-415-19195-5 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Environmental economics : applications, policy and theory
Thomas Janet M., Callan Scott J.
Int. student ed. : Mason, Ohio : ThomsonSouth-Western : 2007 : 464 s. :
ISBN: 0-324-53668-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Uljens Michael (red.)
Didaktik : teori, reflektion och praktik.
Lund : Studentlitteratur : 1997 : 267 s. :
ISBN: 91-44-47941-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Englund Tomas
Utbildning som kommunikation : deliberativa samtal som möjlighet
Lund : Daidalos : 2007 : 421 s. :
http://www.daidalos.se/daidalos.1/GIFS/Englund2491.jpg
ISBN: 9789171732491
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar och texter tillkommer enligt lärarens anvisningar