"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Samhälle, etik och livsfrågor, 15 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Social, Ethical and Life Issues

Denna kursplan gäller: 2007-08-27 och tillsvidare

Kurskod: 6SH006

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-04

Innehåll

Kursen behandlar människans livsvillkor i ett mångkulturellt samhälle, etiska frågeställningar och livsfrågor som undervisningsinnehåll Moment 1: Samhälle och livsvillkor (6hp) Society and terms of living I momentet behandlas människors livsvillkor vilka granskas ur olika perspektiv: makt, genus, klass och etnicitet. Momentet behandlar vidare frågor i aktuell samhällsdebatt med särskild betoning på barns rättigheter och villkor i samhället. Moment 2: Etik och livsfrågor (6hp) Ethics and issues of life Momentet behandlar etiska perspektiv relaterade till olika världsbilder och olika livshållning. Moment 3: Samhälle, livsfrågor och undervisning (3hp) Society, issues of life and teaching and learning Momentet behandlar samhälls- och livsfrågor som innehåll i undervisning. Momentet behandlar vidare pedagogiska nätresurser, e-etik, upphovsrätt och PUL.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna - självständigt redogöra för familjens och barns rättigheter i samhället. - analysera samhällsfrågor utifrån demokrati- och jämställdhets-perspektiv. identifiera och analysera etiska frågor och dilemman utifrån olika perspektiv. - analysera hur religiös/etisk tillhörighet påverkar individens livsvärld och samhälle. - beskriva etiska frågor och livsfrågor ur olika didaktiska perspektiv. - transformera etiska frågor och livsfrågor till undervisningsinnehåll - använda IKT som resurs och arbetsredskap för planering och publicering av undervisnings-material.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, handledning och projektarbete i arbetslag.

Examination

Examination sker muntligt och skriftligt samt genom presentation av en digital lärarhandledning. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t.ex. vara då kursen har genomgått grundläggande vetenskapliga förändringar. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 11b §). Begäran om byte av examinator görs hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Tillgodoräknande av moment/del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för ansökan om tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

Giltig från: 2007 vecka 35

Moment 1 Andersson, Bo & Hägglund Solveig (2002) Barnets rättigheter Volym 4. Göteborg Centrum för värdegrundsstudier Göteborgs Universitet. (230). Utlånas! Ewerlöf, Göran. Sverne, Tore & Singer, Anna (2004). Barnets bästa. Sthlm. Nordstedts Juridik AB Alt. Ewerlöf, Göran & Sverne, Tore (1999). Barnets bästa. Sthlm. Nordstedts Juridik AB (230) Larsson, Hans Albin (2004) Erövra demokratin Sthlm. SNS Förlag. (200) Lindström, Gunnar & Pennlert, Lars Åke (2004) Undervisning i teori och praktik en introduktion i didaktik. Umeå: Fundo förlag (70) Mänskliga rättigheter. Konventionen om barns rättigheter. UD info. September 2002. Utrikesdepartementet. Sthlm. (60) Delas ut till studerande! Svaleryd, Kajsa (2003) Genuspedagogik Sthlm. Liber. (130) Skolverket (2000) Kursplaner och betygskriterier för Grundskola. Kursplaner i samhällskunskap och religionskunskap. ( 20) Artiklar i aktuell samhällsdebatt rörande barn, familj och livsvillkor tillkommer Moment 2 Almén, Edgar m fl (2000) Livstolkning och värdegrund. Linköpings universitet, Skapande vetande nr 37. (94 sidor) Följande kapitel ska läsas: Furenhed, Ragnar, Moral och möten om läraretik (18 sidor), Hartman, Sven G, Livstolkning hos barn och unga (49), Furenhed, Ragnar, Undervisning och förståelse exemplet religionskunskap (27) Gren, Jenny (2001) Etik i pedagogens vardagsarbete. Stockholm. Liber. (250) Hjärpe, Jan (1995) Islam: lära och livsmönster. Stockholm. Norstedts. (200) Otterbeck, Jonas (2001) Islam, muslimer och den svenska skolan. Lund. Studentlitteratur. (140) Pape, Kari (2001), Social kompetens i förskolan - att bygga broar mellan teori och praktik. Stockholm. Liber. (200) Skolverket (2000) Kursplaner och betygskriterier för Grundskola. Kursplaner i samhällskunskap och religionskunskap. ( 20) Artiklar tillkommer. Barn- och ungdomslitteratur efter eget val i anslutning till arbete med lärarhandledningen (min 2 3 titlar)

Social kompetens i förskolan : att bygga broar mellan teori och praktik.
Pape Kari, Jancke Harriet, Claesdotter Annika, Svendsen Erik Walther
1. uppl. : Stockholm : Liber, cop. 2001 (Falköping : 203 s. : ill. :
ISBN: 91-47-05096-9
Se Umeå UB:s söktjänst